Reglament d’adquisició del certificat de família nombrosa
Índex
[Mostra/Amaga]Article 1
Objecte
L’objecte d’aquest Reglament és establir les condicions i el procediment per adquirir el certificat de família nombrosa.El certificat de família nombrosa és un document oficial que acredita la condició de família nombrosa i que reporta diversos beneficis.
Aquest document és expedit i renovat pel Departament de Benestar del Ministeri de Salut i Benestar del Govern d’Andorra.
La condició de família nombrosa a l’efecte d’aquest Reglament dóna dret a la possessió d’un carnet de família nombrosa per nucli familiar, d’ús personal i intransferible, vàlid al Principat. El carnet es lliura juntament amb el certificat de família nombrosa.
Article 2
Concepte
A l’efecte d’aquest Decret es regula la condició de família nombrosa en els supòsits següents:1) Es considera “família nombrosa” la família constituïda per un o dos progenitors amb tres o més fills, siguin o no siguin comuns.
2) Així mateix s’equiparen a “família nombrosa” les famílies constituïdes:
a) Per un o dos progenitors amb dos o més fills a càrrec, siguin comuns o no, sempre que almenys un d’aquests fills tingui reconeguda la condició de persona amb discapacitat per part de la Comissió Nacional de Valoració (CONAVA).
b) Per dos progenitors amb dos fills o més a càrrec, siguin comuns o no, quan almenys un dels progenitors tingui un grau de menyscabament reconegut per la CONAVA igual o superior al 60% o estigui incapacitat per treballar (pensió d’invalidesa de grup A3 de la Caixa Andorrana de Seguretat Social).
c) Dos progenitors amb dos fills o més a càrrec, siguin comuns o no, quan tots dos progenitors tinguin reconeguda la condició de persona amb discapacitat per la CONAVA.
d) Per un progenitor amb dos fills a càrrec en cas de defunció de l’altre progenitor.
e) Per un progenitor amb tres o més fills a càrrec, siguin comuns o no, quan existeixi separació legal i/o divorci dels progenitors, encara que formin part d’unitats diferents, sempre que estiguin sota la seva dependència econòmica.
f) S’equiparen a “fills” les persones sotmeses a tutela o a acolliment familiar permanent o preadoptiu amb caràcter permanent, o amb una durada de la convivència superior a un any. Correlativament s’equiparen a “progenitors” els tutors i les persones que tinguin l’acolliment familiar permanent o preadoptiu dels fills, sempre que convisquin amb ells i estiguin a càrrec seu.
b) Per dos progenitors amb dos fills o més a càrrec, siguin comuns o no, quan almenys un dels progenitors tingui un grau de menyscabament reconegut per la CONAVA igual o superior al 60% o estigui incapacitat per treballar (pensió d’invalidesa de grup A3 de la Caixa Andorrana de Seguretat Social).
c) Dos progenitors amb dos fills o més a càrrec, siguin comuns o no, quan tots dos progenitors tinguin reconeguda la condició de persona amb discapacitat per la CONAVA.
d) Per un progenitor amb dos fills a càrrec en cas de defunció de l’altre progenitor.
e) Per un progenitor amb tres o més fills a càrrec, siguin comuns o no, quan existeixi separació legal i/o divorci dels progenitors, encara que formin part d’unitats diferents, sempre que estiguin sota la seva dependència econòmica.
f) S’equiparen a “fills” les persones sotmeses a tutela o a acolliment familiar permanent o preadoptiu amb caràcter permanent, o amb una durada de la convivència superior a un any. Correlativament s’equiparen a “progenitors” els tutors i les persones que tinguin l’acolliment familiar permanent o preadoptiu dels fills, sempre que convisquin amb ells i estiguin a càrrec seu.
Article 3
Àmbit d’aplicació
Aquest Reglament s’aplica a totes les famílies que compleixin els requisits sempre que el progenitor i els fills tinguin residència permanent i efectiva al Principat d’Andorra, amb les excepcions assenyalades a la lletra e) de l’apartat 2 de l’article 2, i per les absències temporals assenyalades a l’apartat a) de l’article 4.Article 4
Requisits generals
Perquè s’atorgui el certificat de família nombrosa a efectes d’aquest reglament, el nucli familiar ha de complir els següents requisits:a) Amb caràcter general, s’exigeix que els fills convisquin amb els progenitors, excepte quan es tracti de separacions temporals degudes a estudis, tractaments o similars i depenguin econòmicament dels progenitors esmentats.
b) S’entén per “fills a càrrec” els fills solters i menors de 18 anys, o fins a 25 anys inclosos si cursen estudis i conviuen amb els ascendents, tant si són comuns com si no ho són. No hi ha límit d’edat per als fills amb una discapacitat reconeguda sempre que convisquin amb la família.
c) La condició de persona amb discapacitat reconeguda precisa d’una resolució de l’acreditació com a persona amb discapacitat emesa per la CONAVA (Comissió Nacional de Valoracions). També s’accepta una resolució de la pensió d’invalidesa de grup A3 emesa per la Caixa Andorrana de Seguretat Social.
d) Es reconeixen com progenitors els ascendents que han regularitzat la seva relació de parella mitjançant matrimoni.
e) També es reconeixen com a progenitors les unions estables de parella inscrites en els termes de la Llei 4/2005, del 21 de febrer, qualificada de les unions estables de parella.
b) S’entén per “fills a càrrec” els fills solters i menors de 18 anys, o fins a 25 anys inclosos si cursen estudis i conviuen amb els ascendents, tant si són comuns com si no ho són. No hi ha límit d’edat per als fills amb una discapacitat reconeguda sempre que convisquin amb la família.
c) La condició de persona amb discapacitat reconeguda precisa d’una resolució de l’acreditació com a persona amb discapacitat emesa per la CONAVA (Comissió Nacional de Valoracions). També s’accepta una resolució de la pensió d’invalidesa de grup A3 emesa per la Caixa Andorrana de Seguretat Social.
d) Es reconeixen com progenitors els ascendents que han regularitzat la seva relació de parella mitjançant matrimoni.
e) També es reconeixen com a progenitors les unions estables de parella inscrites en els termes de la Llei 4/2005, del 21 de febrer, qualificada de les unions estables de parella.
Article 5
Documentació
El certificat de família nombrosa se sol·licita en el model oficial que figura com a annex I d’aquest Reglament, i cal adjuntar-hi la documentació següent:Documentació bàsica:
a) Fotocòpia del passaport i/o del document nacional d’identitat de la persona o les persones sol·licitants progenitors i dels fills que formen part de la unitat familiar.
b) Certificat de convivència de la unitat familiar expedit pel Comú a la data de presentació de la sol·licitud.
b) Certificat de convivència de la unitat familiar expedit pel Comú a la data de presentació de la sol·licitud.
Documentació específica:
a) Certificat d’unió estable de parella expedit pel Registre Civil, en cas d’unions estables de parella amb fills no comuns.
b) Certificat de matrimoni expedit pel Registre Civil.
c) Certificat d’estudis o matrícula abonada de l’any en curs en cas de fill major de 18 anys i fins als 25 anys inclosos.
d) Resolució de l’acreditació com a persona amb discapacitat emesa per la CONAVA
e) Resolució de la pensió d’invalidesa de grup A3 emesa per la Caixa Andorrana de Seguretat Social.
f) Resolució judicial (sentència de separació/divorci i conveni regulador aprovat per l’autoritat judicial) que estableixi mesures de guarda i/o pensions d’aliments.
b) Certificat de matrimoni expedit pel Registre Civil.
c) Certificat d’estudis o matrícula abonada de l’any en curs en cas de fill major de 18 anys i fins als 25 anys inclosos.
d) Resolució de l’acreditació com a persona amb discapacitat emesa per la CONAVA
e) Resolució de la pensió d’invalidesa de grup A3 emesa per la Caixa Andorrana de Seguretat Social.
f) Resolució judicial (sentència de separació/divorci i conveni regulador aprovat per l’autoritat judicial) que estableixi mesures de guarda i/o pensions d’aliments.
Article 6
Comprovacions
La presentació d’una sol·licitud de certificat de família nombrosa comporta autoritzar el ministeri competent en la matèria d’atenció social a comprovar les dades, així com a requerir la documentació complementària que sigui necessària per resoldre la sol·licitud.Article 7
Procediment
El procediment de tramitació de les sol·licituds del certificat de família nombrosa s’ha d’ajustar al que estableix la normativa general en matèria d’instrucció d’expedients administratius, amb les especificacions que es regulen en els apartats següents:1. El procediment s’inicia amb la presentació al Servei de Tràmits del Govern d’una sol·licitud, formalitzada en el model oficial que figura com a annex d’aquest Reglament, signada pel membre del nucli familiar amb capacitat legal o el seu representant legal. A la sol·licitud s’hi ha d’adjuntar la documentació bàsica i específica assenyalada a l’article 5.
2. El Servei de Tràmits entra la sol·licitud i la tramet amb la documentació annexa al ministeri competent en matèria d’atenció social. Si el ministeri observa que hi ha manca d’informació de dades o de documents s’ha d’adreçar per escrit a la persona signatària de la sol·licitud perquè esmeni la deficiència o aporti els documents que manquen, advertint-la que si no ho fa en el termini de 10 dies hàbils, s’entén que desisteix de la seva petició i s’arxiva la sol·licitud.
3. La sol·licitud l’ha de resoldre el titular del ministeri competent en matèria d’atenció social dins el termini màxim de dos mesos, comptats a partir de la data d’entrada de la sol·licitud al Servei de Tràmits o, si escau, de la data d’esmena dels defectes o de l’aportació dels documents requerits per completar la sol·licitud.
4. La resolució denegatòria ha de ser motivada i s’ha de notificar a la persona sol·licitant indicant-li les vies de recurs, l’òrgan davant del qual s’ha d’interposar i el termini de què disposa.
2. El Servei de Tràmits entra la sol·licitud i la tramet amb la documentació annexa al ministeri competent en matèria d’atenció social. Si el ministeri observa que hi ha manca d’informació de dades o de documents s’ha d’adreçar per escrit a la persona signatària de la sol·licitud perquè esmeni la deficiència o aporti els documents que manquen, advertint-la que si no ho fa en el termini de 10 dies hàbils, s’entén que desisteix de la seva petició i s’arxiva la sol·licitud.
3. La sol·licitud l’ha de resoldre el titular del ministeri competent en matèria d’atenció social dins el termini màxim de dos mesos, comptats a partir de la data d’entrada de la sol·licitud al Servei de Tràmits o, si escau, de la data d’esmena dels defectes o de l’aportació dels documents requerits per completar la sol·licitud.
4. La resolució denegatòria ha de ser motivada i s’ha de notificar a la persona sol·licitant indicant-li les vies de recurs, l’òrgan davant del qual s’ha d’interposar i el termini de què disposa.
Article 8
Data d’efecte del certificat
Els beneficis concedits a les famílies nombroses tenen efecte des de la data de la resolució favorable de reconeixement o renovació.El certificat té validesa fins que el fill més gran faci 18 anys sempre que es continuïn complint els requisits que van atorgar-li el dret a gaudir del certificat i el carnet corresponent.
A partir d’aquí el temps de validesa és anual en el cas dels fills majors de 18 anys i fins a 25 anys inclosos si estan estudiant i, triennal per a la resta de situacions.
Per a les persones estrangeres residents, la validesa del certificat i el carnet corresponent mai superarà la data de validesa del permís de residència expedit pel Servei d’Immigració.
En cas que el nucli familiar deixi de complir amb els requisits que li van generar el dret a gaudir del certificat i el carnet corresponent ho haurà de notificar a l’Administració i haurà de retornar el carnet expedit.
Article 9
Avantatges i beneficis del certificat de família nombrosa
El certificat permet gaudir dels beneficis que atorga l’Administració i tots els altres que se’n puguin derivar en el futur tant en el sector públic com el privat.Article 10
Identificació
Tots els establiments i entitats que col·laborin en l’oferiment d’avantatges per als beneficiaris del carnet de família nombrosa, es podran identificar mitjançant un logotip en format adhesiu, que facilitarà el Departament de Benestar.Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 18 de juny del 2014
Antoni Martí Petit
Cap de Govern
Cap de Govern
Annex 1
Per un error d'omissió, no s'ha publicat l'Annex 1 al BOPA del 25 de juny del 2014
Aprovat per: