Carregant...
 

Decret 223/2022, de l’1 de juny del 2022



Decret 223/2022, de l’1-6-2022, pel qual s’aprova el Reglament de les llicències de les classes I i J per a l’operador del casino i per a l’operador del bingo.

Índex
Exposició de motius
Capítol primer. Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
Article 2. Prohibició d’acumulació de llicències
Capítol segon. Llicència de classe I
Article 3. Sol·licitud de llicència i documentació
Article 4. Formació específica
Article 5. Resolució i atorgament de la llicència
Article 6. Lliurament de la targeta d’identificació
Article 7. Durada i renovació de la llicència
Article 8. Suspensió i revocació de la llicència
Article 9. Extinció de la llicència
Capítol tercer. Llicència de classe J
Article 10. Sol·licitud de llicència i documentació
Article 11. Inscripció en el Registre d’empreses o de subministradors d’equipaments de jocs d’atzar
Article 12. Resolució i atorgament de la llicència i inscripció en el Registre d’empreses
Article 13. Durada i renovació de la llicència
Article 14. Suspensió i revocació de la llicència
Article 15. Extinció de la llicència i cancel·lació d’inscripcions
Capítol quart. Homologació i inscripció en el Registre de models
Article 16. Homologació d’equipaments de jocs d’atzar
Article 17. Reconeixement mutu
Article 18. Registre de models
Article 19. Assaigs previs
Article 20. Resolució de l’homologació i inscripció en el Registre de models
Article 21. Exportació i destrucció d’equipaments de joc
Article 22. Cancel·lació d’inscripcions
Capítol cinquè. Permís d’explotació dels equipaments de jocs d’atzar
Article 23. Permís d’explotació
Capítol sisè. Règim fiscal
Article 24. Obligacions tributàries
Capítol setè. Règim sancionador
Article 25. Infraccions, sancions i procediment sancionador
Disposició transitòria
Disposició derogatòria

Exposició de motius

El 22 de març del 2021 es va aprovar la Llei 4/2021, de text consolidat de regulació dels jocs d’atzar.

La disposició addicional primera de la Llei determina que per atorgar les llicències de les classes I i J cal desenvolupar per la via reglamentària les modalitats de presentació i d’examen de les sol·licituds de llicència; les aptituds i els certificats requerits per obtenir una llicència de classe I; la targeta d’identificació que acompanya la llicència de classe I; les modalitats de vigilància i control dels jocs d’atzar vinculats a les llicències de classe J en particular, per un sistema informàtic apropiat, i, finalment, el procediment per a la certificació de les mesures de control i homologació dels equips de jocs d’atzar.

D’acord amb el mandat legislatiu, per decret de data 13 de desembre del 2017, el Govern va aprovar el Reglament regulador de les llicències de les classes I i J per a l’operador de la categoria 2: bingo.

Aquest Reglament es va desenvolupar únicament i exclusivament per a l’operador de la categoria 2, persona jurídica que, de manera exclusiva, explota els serveis de jocs de bingo, de màquines de videobingo i de màquines recreatives amb premi programat de forma presencial. Atesa la necessitat de regular l’explotació de les llicències de les classes I i J també per a l’operador de la categoria 1, persona jurídica que, de manera exclusiva, explota els serveis de jocs mixtos d’atzar i habilitat, d’apostes de contrapartida, de taula, tant de cercle com de contrapartida, i de màquines d’atzar oneroses de forma presencial en un casino, tenint en compte les característiques de les dites llicències es considera convenient desenvolupar en una única norma les disposicions aplicables a ambdós operadors, el de categoria 1, casino, i, el de categoria 2, bingo.

És per aquest motiu que es promou aquest Reglament, que s’estructura en set capítols, distribuïts en vint-i-cinc articles, una disposició transitòria i una disposició derogatòria.

El capítol primer, relatiu a les disposicions generals, defineix tant l’objecte com l’àmbit d’aplicació, i la prohibició d’acumulació de llicències.

El capítol segon és el relatiu a la llicència de classe I. Estableix l’obligatorietat d’obtenir la llicència mitjançant la presentació de la sol·licitud i de la documentació corresponents, així com l’obligatorietat d’inscripció al Registre de persones vinculades als operadors de jocs d’atzar. Determina que els titulars de les llicències de classe I hauran de rebre una formació específica sobre la detecció de persones amb problemes associats al joc. Així mateix, estipula la resolució i l’atorgament de la llicència, el lliurament de la targeta d’identificació, la durada i la renovació de la llicència, la suspensió i la revocació i, finalment, la seva extinció.

El capítol tercer desenvolupa la llicència de classe J. Determina l’obligatorietat d’obtenir la llicència mitjançant la presentació de la sol·licitud i la documentació exigida, així com l’obligatorietat de la inscripció en el Registre d’empreses o subministradors d’equipaments de jocs d’atzar. S’estableix la resolució i l’atorgament de la llicència, la durada i la seva renovació, la suspensió i la revocació i, finalment, la seva extinció, així com la corresponent cancel·lació d’inscripcions en el Registre d’empreses.

El capítol quart fixa el procediment de l’homologació i la inscripció en el Registre de models dels equipaments de jocs d’atzar i el reconeixement mutu entre el Principat d’Andorra i els estats membres de la Unió Europea, i els pertanyents a l’Espai Econòmic Europeu, quant a l’homologació, sempre que s’hagin dut a terme els assaigs previs requerits i es compleixin els requisits tècnics i de funcionament establerts, i sempre que les reglamentacions d’aquests estats membres garanteixin un nivell equivalent de protecció. Es determina la potestat del regulador del joc de sol·licitar certificacions d’assaigs complementàries a laboratoris independents, sempre que ho consideri escaient. Altrament es fixa el procediment que s’ha de seguir en el cas d’un canvi sobre un model ja aprovat o d’un canvi de joc d’una màquina. Finalment, es disposa l’exportació i la destrucció dels equipaments de joc, així com la cancel·lació d’inscripcions en el Registre de models.

El capítol cinquè regula el permís d’explotació dels equipaments de jocs d’atzar i la sol·licitud i documentació preceptiva, així com la seva validesa.

El capítol sisè comprèn el règim fiscal i el capítol setè, el règim sancionador aplicable.

La disposició transitòria determina l’aplicació de les disposicions legals d’aquest Reglament envers els titulars de llicències de classe I i els operadors de llicències de classe J lliurades a l’empara del Reglament regulador de les llicències de les classes I i J per a l’operador de categoria 2: bingo, i en vigència.

Finalment, la disposició derogatòria deroga les disposicions del Decret del 13 de desembre del 2017 d’aprovació del Reglament regulador de les llicències de les classes I i J per a l’operador de categoria 2: bingo.

Ateses les consideracions esmentades, a proposta del ministre de Finances, com a president del Consell Regulador Andorrà del Joc, el Govern, en la sessió de l’1 de juny del 2022, aprova aquest Decret amb el contingut següent:
Article únic

S’aprova el Reglament de les llicències de les classes I i J per a l’operador del casino i per a l’operador del bingo, que entrarà en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

Reglament de les llicències de les classes I i J per a l’operador del casino i per a l’operador del bingo

Capítol primer. Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació

1. Aquest Reglament té per objecte la regulació de:

a) L’atorgament i l’explotació de la llicència de classe I que permet exercir una activitat professional de qualsevol naturalesa, així com l’exercici de funcions de dirigent i administrador i, més àmpliament, l’exercici de tot poder executiu dels operadors de jocs d’atzar de les categories 1 i 2, definides en la Llei 4/2021, del 22 de març, de text consolidat de regulació dels jocs d’atzar.
b) L’atorgament i l’explotació de la llicència de classe J que permet la venda, l’arrendament, el proveïment, la disposició, la importació, l’exportació, la producció, la fabricació, la posada a disposició i els serveis d’instal·lació, de manteniment o de reparació d’equipaments de jocs d’atzar.
c) L’homologació d’equipaments de jocs d’atzar i la inscripció al Registre de models.
d) El permís d’explotació dels equipaments de jocs d’atzar.


2. L’explotació d’aquestes llicències està subjecta a les disposicions contingudes en la Llei 4/2021, del 22 de març, de text consolidat de regulació dels jocs d’atzar (d’ara endavant, “la Llei”), el Reglament del Registre General del Consell Regulador Andorrà del Joc del 29 de juny del 2016, el Reglament del casino de joc vigent, el Reglament del joc del bingo vigent, aquest Reglament i les disposicions que, amb caràcter general o complementari, siguin decretades o resultin aplicables.
Article 2. Prohibició d’acumulació de llicències

Una mateixa persona física o jurídica, ja sigui directament o indirectament, personalment o mitjançant una altra persona física o jurídica, no pot posseir simultàniament les llicències de les classes I i J. Així mateix, les llicències de les classes I i J no són acumulables amb les llicències de les classes A, Aancora.png , B, C, C@ i D@.

Capítol segon. Llicència de classe I

Article 3. Sol·licitud de llicència i documentació

1. Les persones que vulguin exercir qualsevol activitat professional relacionada amb els jocs d’atzar regulats amb les llicències de les classes A i B, que gaudeixin plenament dels drets civils i de l’honorabilitat professional establerts en l’article 57 de la Llei i que no hagin estat inscrites en el Registre general d’interdiccions d’accés al joc d’atzar en els darrers tres anys abans de la sol·licitud, ja sigui de forma voluntària, a raó d’un certificat mèdic o per resolució judicial, han d’adreçar una sol·licitud al Consell Regulador Andorrà del Joc (d’ara endavant, “el CRAJ”) mitjançant l’imprès oficial, a fi d’obtenir una llicència de classe I.

El procediment per tramitar la sol·licitud es regeix per les normes del procediment administratiu de dret comú.

El treballador pot autoritzar l’operador a tramitar en el seu nom la preceptiva sol·licitud de llicència de classe I.

2. L’imprès oficial de sol·licitud de la llicència ha d’emplenar-se amb la totalitat de les dades requerides i ha d’anar acompanyat de la documentació següent:

a) Fotocòpia del passaport, document nacional d’identitat o document equivalent d’identificació en vigor de la persona sol·licitant.
b) Fotografia recent de mida carnet.
c) Fotocòpia del permís de residència i treball, si escau.
d) Certificat de l’operador que acrediti la relació laboral i l’activitat professional que desenvoluparà.
e) Autorització del treballador a l’operador perquè pugui tramitar la sol·licitud de llicència de classe I, si escau.
f) Acreditació de la competència professional del candidat per exercir les seves funcions en relació amb els jocs.
g) Certificat d’antecedents penals.
h) Declaració responsable de desinterès en els productes de joc d’atzar que són proposats als jugadors, que pugui influenciar en el seu resultat, i de l’adopció del compromís de no participar en els jocs d’atzar proposats, relacionats directament amb la seva activitat professional, de manera directa o per mitjà d’una persona interposada, de conformitat amb el que està establert en els articles 18 i 59 de la Llei.
i) Qualsevol altra informació requerida pel CRAJ.


3. Les dades facilitades en l’imprès oficial de sol·licitud són introduïdes al Registre d’operadors de jocs d’atzar i de les persones vinculades a operadors de jocs d’atzar, de conformitat amb l’article 25 del Decret pel qual s’aprova el Reglament del Registre General del Consell Regulador Andorrà del Joc del 29 de juny del 2016.

4. La manca de presentació de les dades o de la documentació a què es fa referència a l’apartat segon d’aquest article comporta la paralització de l’expedient per causa imputable a la persona sol·licitant, amb les conseqüències previstes al Codi de l’Administració vigent.
Article 4. Formació específica

1. Els titulars de la llicència de classe I han de rebre una formació específica sobre la detecció de persones amb problemes amb el joc durant els noranta dies posteriors a la seva incorporació al lloc de treball. Aquesta formació és impartida pels departaments i serveis vinculats a la Comissió Específica per al Joc Responsable, l’Addicció al Joc i la Protecció dels Grups de Risc.

2. Així mateix, han de seguir programes específics de formació permanent que els proporcionin la competència suficient per conèixer la normativa vigent respecte de les operacions que puguin estar relacionades amb el blanqueig de capitals i el finançament del terrorisme i per detectar aquestes operacions. Aquesta formació la imparteix anualment la Unitat d’Intel·ligència Financera d’Andorra (UIFAND).

3. A més de les disposicions previstes als apartats anteriors, els titulars de la llicència de classe I han de seguir el Pla de formació establert per l’operador, destinat a donar compliment a les diferents disposicions legals aplicables, quant a les aptituds i els certificats professionals respectius.
Article 5. Resolució i atorgament de la llicència

1. La llicència és personal i intransferible i la seva durada es determina a l’article 7 d’aquest Reglament.

2. En la resolució d’autorització de la llicència hi ha de constar el nom i els cognoms de la persona sol·licitant, el seu número de passaport, el document nacional d’identitat o el document equivalent en vigor i la modalitat de llicència que s’atorga identificada amb el número respectiu, així com la seva durada en funció de l’activitat desenvolupada per la persona sol·licitant. La decisió de concedir la llicència es comunica directament a l’operador de manera fefaent.

3. Si es refusa l’atorgament de la llicència que se sol·licita, a la resolució cal que hi constin els motius d’aquesta decisió, que s’han de fonamentar exclusivament en els previstos a l’article 14 de la Llei.

4. Qualsevol modificació de les dades que figurin a la sol·licitud que s’hagi produït abans d’obtenir la resolució s’ha de notificar al CRAJ immediatament, i en tot cas dins dels cinc dies hàbils següents als fets que la motiven.

Les modificacions sobrevingudes amb posterioritat a l’obtenció de la llicència s’han de comunicar al regulador del joc en el termini màxim de cinc dies hàbils a comptar del fet sobrevingut.
Article 6. Lliurament de la targeta d’identificació

1. La targeta d’identificació es lliura juntament amb l’atorgament de la llicència.

2. Aquesta targeta s’ha de portar durant l’horari laboral i ha de comprendre la informació següent:

a) Fotografia
b) Nom i cognoms
c) Número d’identificació
d) Activitat professional
e) Data d’expedició
f) Data de caducitat

Article 7. Durada i renovació de la llicència

1. La durada inicial de la llicència es determina en funció de l’activitat professional desenvolupada, i en cap cas no pot superar els deu anys, de conformitat amb l’article 56 de la Llei.

a) S’estableix una durada de deu anys per als càrrecs de dirigent i administrador i més àmpliament per a l’exercici de tot poder executiu d’un operador de jocs d’atzar de les categories 1 i 2, així com per a tot el personal vinculat directament amb les activitats de joc desenvolupades a les sales del casino i del bingo. A títol enunciatiu i no limitatiu: personal de joc, inclosos els auxiliars; cap de taula o inspector de joc; cap de sala; crupier; stickman; canvista; personal de caixa; cap de sector; cap de partida; locutor venedor; personal d’administració i comptabilitat; secretaris i personal; personal d’admissió i control, i personal de seguretat i videovigilància.
b) S’estableix una durada de cinc anys per al personal de serveis complementaris o accessoris relacionats amb l’explotació de les sales del casino i del bingo.


Els operadors del casino i del bingo han de presentar prop del CRAJ, amb una periodicitat anyal, una llista actualitzada de tot el personal que desenvolupa qualsevol activitat professional relacionada amb l’explotació de les sales respectives.

2. La renovació de la llicència s’ha d’instar davant del CRAJ respectant els formularis establerts i adjuntant-hi els certificats corresponents a la formació específica exigida que resulta de l’exercici de l’activitat, i amb una antelació mínima d’un any abans de la data d’expiració de la llicència en curs.

La renovació únicament és procedent si s’acredita que la persona titular de la llicència ha complert i segueix complint i respectant totes les condicions i els requisits establerts per la Llei i pels seus reglaments o per tota altra directriu del regulador del joc per atribuir la llicència.

3. El regulador resol motivadament la renovació de la llicència, o bé la denegació. La durada no pot superar el termini màxim establert per la Llei.
Article 8. Suspensió i revocació de la llicència

La llicència pot ser revocada o suspesa en execució d’una sentència ferma que inhabiliti per a l’exercici de l’activitat professional desenvolupada o com a conseqüència de la potestat sancionadora, en aplicació del títol VI de la Llei.
Article 9. Extinció de la llicència

L’extinció de la llicència es produeix amb el cessament de l’activitat professional desenvolupada pel seu titular, que és preceptiu que l’operador comuniqui davant del CRAJ dins el termini de cinc dies hàbils a comptar del darrer dia d’exercici de l’activitat. Amb aquesta comunicació l’operador ha de procedir a la devolució de la targeta d’identificació prop de l’organisme regulador que l’ha lliurada.

Capítol tercer. Llicència de classe J

Article 10. Sol·licitud de llicència i documentació

1. Les persones físiques o jurídiques interessades a obtenir una llicència de classe J que autoritza els equipaments de joc definits en l’article 4, apartat 2.h, de la Llei, i les activitats connexes de venda, arrendament, proveïment, disposició, importació, exportació, producció, fabricació, posada a disposició i serveis d’instal·lació, de manteniment o de reparació d’equipaments de jocs d’atzar, han d’instar la sol·licitud respectiva davant del CRAJ, així com la inscripció en el Registre d’empreses o subministradors d’equipaments de jocs d’atzar.

El procediment per tramitar la sol·licitud es regeix per les normes del procediment administratiu de dret comú.

2. La sol·licitud s’ha d’efectuar mitjançant l’imprès oficial, de conformitat amb el que estableixen els articles 12 i 62 de la Llei i les disposicions del Reglament del casino de joc i del Reglament del joc del bingo vigents que hi siguin aplicables.

Aquesta sol·licitud s’ha d’acompanyar de la documentació següent:

a) Fotocòpia del passaport o del document nacional d’identitat de la persona sol·licitant, si és una persona física, o dels mandataris socials i els accionistes, especialment els que detinguin el control directe o indirecte, i les persones apoderades, si són una persona jurídica.
b) Certificat d’antecedents penals.
c) Si es tracta de persones jurídiques, còpia autenticada de l’escriptura de constitució de la societat, inscrita en el Registre de Societats, en la qual han de constar les dades referents al capital social i la seva distribució entre les persones fundadores, i còpia dels estatuts.
d) Informació comptable i financera. Plans comptables i regles d’amortització dels immobilitzats de la societat. Memòria explicativa dels mitjans humans, tècnics i financers, amb els seus intermediaris corresponents, i l’experiència professional amb què compten les persones interessades, amb expressió i acreditació documental del domicili de l’empresa i dels locals de què disposi per al desenvolupament de l’activitat.


El CRAJ pot requerir l’acreditació fefaent de qualsevol declaració de les persones interessades. En el tràmit d’inscripció, el CRAJ pot sol·licitar informes dels departaments ministerials del Govern que resultin concernits.

3. Les dades facilitades en l’imprès oficial de sol·licitud són introduïdes al Registre d’operadors de jocs d’atzar i de les persones vinculades a operadors de jocs d’atzar, de conformitat amb l’article 25 del Decret pel qual s’aprova el Reglament del Registre General del Consell Regulador Andorrà del Joc del 29 de juny del 2016.

4. El CRAJ tramet, si escau, una còpia de la sol·licitud i dels documents identificatius de les persones sol·licitants, així com dels certificats d’antecedents penals, per via telemàtica, a la Unitat d’Intel·ligència Financera d’Andorra perquè, si escau, evacuï l’informe corresponent, tan aviat com sigui possible i en tot cas en un termini no superior a quinze dies des de la data de la recepció.

5. La manca de presentació de les dades o la documentació requerida comporta la paralització de l’expedient per causa imputable a la persona sol·licitant, amb les conseqüències previstes al Codi de l’Administració vigent.
Article 11. Inscripció en el Registre d’empreses o de subministradors d’equipaments de jocs d’atzar

1. Són subministradores d’equipaments de jocs d’atzar posseïdores de la llicència de classe J les persones físiques o jurídiques inscrites en el Registre d’empreses o de subministradors d’equipaments de jocs d’atzar, i autoritzades a aquest efecte per dur a terme les activitats de venda, arrendament, proveïment, disposició, importació, exportació, producció, fabricació, posada a disposició i serveis d’instal·lació, de manteniment o de reparació d’equipaments de jocs d’atzar al territori del Principat d’Andorra, d’acord amb les disposicions de la Llei, especialment dels articles 60 a 63.

2. Els subministradors d’equipaments de jocs d’atzar que vulguin ser inscrits han d’adaptar-se al que determinen els articles 60, 61 i 62 de la Llei.

3. Les inscripcions en el Registre tenen caràcter temporal amb la validesa establerta a l’article 61 de la Llei, que en cap cas no pot ser superior a tres anys. Són renovables per períodes d’igual durada, un cop comprovat el compliment dels requisits exigits per la normativa vigent en el moment de la renovació.

4. La sol·licitud de renovació ha de presentar-se amb una antelació mínima de sis mesos i la no presentació implica, mitjançant la incoació de l’expedient corresponent, la cancel·lació de la inscripció en el Registre.

5. En el tràmit d’inscripció, el CRAJ pot sol·licitar informes dels departaments ministerials del Govern o de qualsevol altre organisme que resultin concernits.

6. Qualsevol modificació que afecti el domicili o els locals en què l’empresa desenvolupi la seva activitat, la distribució de les accions o participacions, les variacions de capital social, l’òrgan d’administració i la seva composició, i l’atorgament o la revocació de poders, ha de comunicar-se al CRAJ en el termini de quinze dies hàbils.
Article 12. Resolució i atorgament de la llicència i inscripció en el Registre d’empreses

1. En la resolució d’autorització de la llicència de classe J hi ha de constar:

a) Nom i cognoms de la persona sol·licitant, el seu número de passaport, el document nacional d’identitat o un document equivalent si és una persona física, o la raó social, la denominació i el número del registre on estigui inscrita, si és una persona jurídica, així com el nom i els cognoms de la persona que hi figuri com a representant legal.
b) Modalitat de llicència que s’atorga i la seva durada.
c) Resolució favorable, que comporta la inscripció en el Registre d’empreses o de subministradors d’equipaments de jocs d’atzar, amb indicació de les obligacions particulars imposades a la persona sol·licitant, i la seva durada.


2. Si es refusa l’atorgament de la llicència que se sol·licita, i consegüentment la inscripció en el Registre, a la resolució hi han de constar els motius d’aquesta decisió, que s’han de fonamentar.

3. Qualsevol modificació de les dades que figurin a la sol·licitud que s’hagi produït abans d’obtenir la resolució s’ha de notificar al CRAJ immediatament, i en tot cas dins dels cinc dies hàbils següents als fets que la motiven.

Les modificacions sobrevingudes amb posterioritat a l’obtenció de la llicència s’han de comunicar al regulador del joc en el termini màxim de cinc dies hàbils a comptar del fet sobrevingut.
Article 13. Durada i renovació de la llicència

1. La durada inicial de la llicència està determinada en la resolució de l’autorització, en funció de l’activitat connexa als equipaments de jocs d’atzar desenvolupada, i en cap cas no pot superar els tres anys, de conformitat amb l’article 61 de la Llei.

2. La renovació de la llicència s’ha d’instar davant del CRAJ respectant els formularis establerts, i amb una antelació mínima d’un any abans del venciment de la llicència en curs. La renovació únicament pot acordar-se si es compleixen i han estat respectats pel titular totes les condicions i els requisits establerts per la Llei i pels seus reglaments de desenvolupament o per tota altra directriu del CRAJ per atribuir la llicència.

3. El regulador resol motivadament la renovació de la llicència, la durada o bé la denegació. La durada no pot superar el termini màxim establert per la Llei.
Article 14. Suspensió i revocació de la llicència

La llicència pot ser revocada o suspesa com a conseqüència de l’exercici de la potestat sancionadora, en aplicació del títol VI de la Llei.
Article 15. Extinció de la llicència i cancel·lació d’inscripcions

1. L’extinció de la llicència es produeix en el moment en què expira i no se n’insta la renovació.

Aquesta extinció implica la cancel·lació de la inscripció en el Registre d’empreses o de subministradors d’equipaments de jocs d’atzar i en el Registre d’operadors de jocs d’atzar i de les persones vinculades a operadors de jocs d’atzar.

2. Les inscripcions en el Registre d’empreses es poden cancel·lar a petició de les persones titulars o del CRAJ, mitjançant resolució motivada, adoptada d’acord amb el procediment corresponent, per alguna de les causes següents:

a) Comprovació de falsedat en les dades aportades per a la inscripció.
b) Desaparició o pèrdua de qualsevol de les circumstàncies o dels requisits exigits.
c) No exercir l’activitat durant un període superior a un any.

Capítol quart. Homologació i inscripció en el Registre de models

Article 16. Homologació d’equipaments de jocs d’atzar

1. La sol·licitud d’homologació i inscripció d’equipaments de jocs d’atzar en el Registre de models ha de ser formulada davant del CRAJ, mitjançant l’imprès oficial corresponent, que ha de contenir:

a) Nom comercial del model.
b) Identificació del fabricant, o de la comercialitzadora o de la distribuïdora, i el seu número d’inscripció en el Registre d’empreses.
c) Identificació de l’importador, el seu número d’inscripció en el Registre d’empreses i el número i la data de la llicència de l’importador, amb especificació del fabricant estranger.
d) Memòria que contingui la descripció de l’equipament de joc que es vol homologar.
e) Especificitats tècniques i particulars de cada equipament de joc, establertes segons les disposicions del Reglament del casino de joc i del Reglament del joc del bingo vigents que hi siguin aplicables.
f) Informe d’assaig previ a l’homologació de l’equipament de joc.


2. No es pot homologar cap equipament de joc d’atzar que utilitzi imatges, missatges o objectes que puguin perjudicar, directament o indirectament, la dignitat de la persona i els drets i les llibertats fonamentals, o que incitin a la violència, al racisme o la xenofòbia, activitats delictives o qualsevol forma de discriminació prohibida per la Constitució i les lleis.

3. El material no homologat que sigui utilitzat en la pràctica de jocs i apostes es considera material clandestí, i en queda prohibida la fabricació, la tinença, l’emmagatzematge, la distribució i la comercialització, així com la instal·lació i l’explotació.

4. El fabricant o distribuïdor és responsable de qualsevol característica o defecte dels equipaments de jocs d’atzar que impedeixin el seu correcte funcionament o puguin donar lloc a frau.
Article 17. Reconeixement mutu

Els equipaments de jocs d’atzar legalment comercialitzats en un estat membre de la Unió Europea i en estats pertanyents a l’Espai Econòmic Europeu són homologats i inscrits en el Registre de models del CRAJ a través del procediment establert en aquest Reglament, sempre que s’hagin dut a terme les proves o els assaigs previs que determinen les característiques tècniques i de funcionament, requerits en aquest Reglament, amb nivells de precisió, seguretat, adequació i idoneïtat equivalents. En els casos en què el CRAJ consideri no acreditat suficientment el compliment de les especificacions tècniques equivalents a les previstes en aquest Reglament, aquests assaigs poden ser complementats amb certificacions d’assaigs puntuals efectuats per un laboratori a consideració del regulador del joc.

Així mateix, es poden convalidar les homologacions concedides per les autoritats competents d’altres estats membres de la Unió Europea i de l’Espai Econòmic Europeu, sempre que es comprovi que les reglamentacions a l’empara de les quals hagin estat concedides garanteixin un nivell equivalent de protecció dels interessos legítims perseguits per aquest Reglament i que s’hagin dut a terme assaigs previs a l’homologació amb nivells de precisió, seguretat, adequació i idoneïtat equivalents als requerits per aquesta norma.

En els supòsits d’atorgament de validesa recíproca a les homologacions i inscripcions en els registres previstos en aquest Reglament, el CRAJ pot formalitzar acords amb òrgans d’altres administracions competents en la matèria que comportaran la validesa de totes les actuacions administratives que integren les resolucions d’homologació i inscripció, com també el reconeixement dels seus efectes en els àmbits territorials de competència respectius.
Article 18. Registre de models

1. No es pot obtenir cap de les autoritzacions necessàries per fabricar, comercialitzar o distribuir, instal·lar o explotar equipaments de jocs d’atzar en l’àmbit territorial del Principat d’Andorra sense l’homologació i la inscripció prèvia del model en aquest Registre, d’acord amb les disposicions contingudes en aquest Reglament.

2. Les inscripcions en el Registre de models del CRAJ atorguen als titulars el dret a importar, en les condicions establertes per la normativa estatal vigent, a fabricar i a vendre els equipaments de joc que s’ajustin a les inscripcions esmentades i que compleixin la resta de requisits reglamentaris, sempre que els titulars estiguin inscrits en el Registre d’empreses d’acord amb el que disposen els articles 10 i següents d’aquest Reglament.

3. Només es pot cedir l’habilitació per fabricar o importar un model inscrit si la persona cedent i la persona cessionària consten inscrites en el Registre d’empreses. A aquest efecte, cal comunicar la cessió al CRAJ, mitjançant la documentació que acrediti la seva existència i la relació amb la persona titular, respecte del model concret.

4. No s’inscriuen en el Registre de models els que tenen un nom idèntic a un altre ja inscrit. Els noms de models antics poden ser reutilitzats sempre que la inscripció hagi estat cancel·lada.

5. Per a la inscripció d’un model en el Registre és necessària l’homologació amb la comprovació prèvia del compliment dels requisits exigits i del procediment establert per aquest Reglament.

6. La modificació de models ja inscrits requereix la tramitació prèvia de l’expedient d’homologació.

7. El CRAJ pot autoritzar, sempre que es duguin a terme els assaigs previs a què fa referència l’article 19 d’aquest Reglament, l’homologació i la inscripció provisionals d’equipaments de joc per un període màxim de sis mesos. Aquestes inscripcions provisionals permeten l’obtenció d’un màxim de 20 permisos d’explotació provisionals de diferents equipaments i fins a sis models.

Exhaurit el termini de sis mesos esmentat, es produeix la caducitat automàtica de la resolució d’homologació, de la inscripció en el Registre i dels permisos d’explotació provisionals, i consegüentment els equipaments han de ser retirats de l’explotació. També cal retornar la documentació al CRAJ, llevat que hagi estat sol·licitada i autoritzada l’homologació i inscripció en el Registre de models amb caràcter definitiu.

Els permisos d’explotació provisionals han de ser concedits i substituïts d’acord amb el procediment que preveu l’article 23 d’aquest Reglament.

8. La decisió d’inscriure el model es comunica directament a l’operador de manera fefaent.
Article 19. Assaigs previs

1. Els equipaments de jocs d’atzar directament vinculats amb el desenvolupament del joc, segons les seves especificitats tècniques, s’han de sotmetre, amb anterioritat a l’homologació, a un assaig dut a terme per una entitat autoritzada pel CRAJ, sense perjudici del que preveuen l’article 63 de la Llei i l’article 17 d’aquest Reglament.

Aquesta entitat ha d’informar si l’equipament s’adequa a les especificacions contingudes en la documentació presentada, d’acord amb les disposicions del Reglament.

2. En vista de l’informe esmentat, el CRAJ ha de resoldre sobre l’homologació del model.
Article 20. Resolució de l’homologació i inscripció en el Registre de models

1. La sol·licitud d’homologació d’equipaments de jocs d’atzar i la inscripció en el Registre de models les ha de tramitar el CRAJ, que pot reclamar al sol·licitant tota la documentació i informació addicional que sigui necessària. La tramitació s’ha de cloure amb la resolució d’homologació del model, amb la realització prèvia de l’assaig previst a l’article 19 d’aquest Reglament, sempre que reuneixi els requisits reglamentàriament establerts.

L’entitat reguladora del joc lliura un certificat d’homologació de conformitat amb les disposicions de l’article 63 de la Llei.

2. Un cop notificada al sol·licitant la resolució d’homologació, s’efectua la inscripció del model en el Registre i se li assigna un número.

3. Qualsevol canvi executat sobre un model ja aprovat ha de ser objecte d’un procés de modificació substancial i s’ha de seguir el procés habitual d’homologació i aprovació establert per als models nous, tenint en compte la regulació que sigui aplicable en el moment de presentar la modificació.

El CRAJ emet una autorització en què es decreta l’aprovació de la modificació del model existent i addiciona una nova referència al codi del model aprovat inicialment, que permet identificar-lo.

Quan es tracti d’un canvi de joc prèviament homologat i autoritzat, aquest canvi únicament ha de ser aprovat pel CRAJ, que emet una autorització en què es decreta l’aprovació per al canvi del joc.
Article 21. Exportació i destrucció d’equipaments de joc

1. Tota exportació i destrucció d’equipaments de jocs d’atzar s’ha de fer mitjançant les empreses titulars d’una llicència de classe J a les quals es refereix l’article 60 i següents de la Llei.

2. Com a mínim quinze dies abans, aquestes empreses han de notificar per escrit al CRAJ la data de l’exportació o de la destrucció.

3. Els equipaments que queden inutilitzats han de ser exportats o destruïts. L’operació de destrucció de qualsevol dels equipaments de jocs d’atzar s’ha de fer en presència d’un membre del Cos de Policia degudament habilitat per la Direcció del Cos de Policia, que s’encarrega de fer l’acta i lliurar-la al CRAJ.
Article 22. Cancel·lació d’inscripcions

1. La inscripció d’un model en el Registre pot ser cancel·lada a petició de la persona titular. En aquest cas ha d’acreditar fefaentment que no es troba en explotació cap equipament del model corresponent.

2. El CRAJ cancel·la la inscripció, amb audiència prèvia de la persona titular, en els supòsits següents:

a) Quan es comprovi l’existència de falsedats, irregularitats o inexactituds essencials, tant a la sol·licitud com en la documentació d’inscripció.
b) Quan ho aconsellin greus raons d’interès públic, en defensa de la formació de la infància i la joventut. La resolució de cancel·lació ha de fixar un termini no superior a tres mesos perquè es retirin de l’explotació els equipaments afectats. La decisió pot ser objecte de recurs davant del Govern, malgrat que és executiva immediatament.


3. La cancel·lació de la inscripció inhabilita la fabricació, importació, distribució o comercialització, instal·lació o explotació dels equipaments de jocs d’atzar del model de què es tracti i produeix la revocació automàtica dels permisos d’explotació.

Capítol cinquè. Permís d’explotació dels equipaments de jocs d’atzar

Article 23. Permís d’explotació

1. El permís d’explotació és el document que identifica i legalitza individualment un equipament de joc d’atzar concret i acredita la seva correspondència amb un model homologat i inscrit. Ha d’acompanyar l’equipament en tot moment i recull les dades que s’especifiquen en els apartats següents, així com les referents als canvis de titularitat, les renovacions mitjançant la realització d’inspeccions tècniques i, finalment, la seva baixa.

2. El permís d’explotació ha de ser sol·licitat al CRAJ mitjançant l’imprès oficial corresponent, en què s’han de consignar les dades referents a l’empresa sol·licitant i a l’equipament de joc.

La sol·licitud ha d’anar acompanyada del certificat del fabricant, de l’importador o del responsable del model regulat en l’apartat següent, i d’un document que acrediti la titularitat de l’equipament de joc d’atzar.

3. El certificat del fabricant, de l’importador o del responsable del model ha de recollir:

a) Nom o raó social de l’empresa fabricant o importadora, número d’identificació fiscal i número d’inscripció en el Registre d’empreses.
b) Tipus i nom del model de l’equipament, número d’inscripció en el Registre de models i sèrie i número de fabricació.
c) Característiques tècniques. En el cas de les màquines, les característiques tècniques han d’acompanyar-se de la descripció del pla de guanys.
d) Data de fabricació de l’equipament de joc.
e) Tota altra informació específica de l’equipament de joc. Per a les màquines s’ha d’indicar el model, la sèrie i el número dels comptadors que incorpora.


4. Comprovada la documentació presentada, el CRAJ lliura el corresponent permís d’explotació, en què han de constar, a més de les dades recollides en les lletres a, b, d i e de l’apartat anterior, les següents:

a) Número d’explotació de l’equipament.
b) Termini de validesa del permís.
c) Dades de l’empresa explotadora sol·licitant.


5. El permís d’explotació té una validesa de quatre anys, a comptar de la data en què s’emeti, i és renovable per períodes de dos anys. A aquest efecte, amb una antelació de dos mesos previs a la caducitat, l’empresa titular de l’equipament ha de sol·licitar la realització d’una inspecció tècnica a una entitat autoritzada per a aquesta funció, perquè verifiqui la seva funcionalitat, de conformitat amb els requisits exigits en l’homologació i en la normativa vigent.

6. El cost de l’homologació sempre és a càrrec de l’operador o del fabricant dels equipaments.

7. Exhaurit el termini de validesa del permís sense que s’hagi procedit renovat, l’empresa titular de l’equipament l’ha de retirar de la instal·lació i de l’explotació.

8. En el cas d’un canvi de joc, l’operador ha de lliurar juntament amb el permís d’explotació el joc que se substitueix perquè, efectuades les comprovacions escaients, sigui retornat a l’empresa subministradora de l’equipament de joc.

Capítol sisè. Règim fiscal

Article 24. Obligacions tributàries

1. L’autorització de les llicències de classe I i de classe J està exempta d’imposició sobre l’activitat del joc d’atzar.

2. Les taxes previstes a l’article 94 de la Llei meriten en el moment de presentar les sol·licituds de llicència o de renovació.

Capítol setè. Règim sancionador

Article 25. Infraccions, sancions i procediment sancionador

A excepció de les infraccions relatives a la normativa vigent en matèria de protecció de dades personals, en l’incompliment de les disposicions recollides en aquest Reglament s’aplica el que disposa el títol VI de la Llei i les disposicions del Reglament regulador del Servei d’Inspecció i del procediment sancionador del Consell Regulador Andorrà del Joc vigent.

Disposició transitòria

Aquest Reglament és aplicable l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra. Tanmateix, tant per als titulars de llicències de classe I com per als operadors de llicències de classe J, lliurades a l’empara del Reglament regulador de les llicències de les classes I i J per a l’operador de categoria 2: bingo, aquestes llicències segueixen vigents fins que vencin.

Disposició derogatòria

Les disposicions del Decret del 13 de desembre del 2017 d’aprovació del Reglament regulador de les llicències de les classes I i J per a l’operador de categoria 2: bingo queden derogades.


Cosa que es fa pública per a coneixement general.

Andorra la Vella, 1 de juny del 2022.

Per delegació
Jordi Gallardo Fernàndez
Ministre de Presidència, Economia i Empresa


Portal Jurídic del Principat d’Andorra