Carregant...
 


Llei 8/2004, del 27 de maig, qualificada del Cos de Policia (Text refós sense caràcter oficial)



Atès que el Consell General en la seva sessió del dia 27 de maig del 2004 ha aprovat la següent:

llei 8/2004, del 27 de maig, qualificada del Cos de Policia

Exposició de motius

I

La Policia com a servei per a la protecció dels drets i llibertats té el seu origen en l’article 13 de la Declaració de drets de l’home i del ciutadà inclosa en la primera Constitució francesa, de 1791, que estableix que “la garantia dels drets de l’home i del ciutadà necessita una força pública, i que aquesta força s’institueix, per tant, en benefici de tots i no per a la utilitat particular d’aquells que la tenen al seu càrrec”. Els cossos de seguretat es configuren d’aquesta manera en l’estat de dret com a garantia institucional del lliure exercici de drets i llibertats, juntament amb la resta de garanties establertes a la Constitució i a les lleis.

Així mateix, la missió de protegir i assegurar el lliure exercici de drets i llibertats fa que el concepte de seguretat pública garantit en l’article 9 de la Constitució no es pugui remetre únicament a la vella noció d’ordre públic, que evocava més un pretext, l’ordre social, per imposar un ordre repressiu, que no pas la necessitat de mantenir una situació de pau i de tranquil·litat públiques. La missió de garantia de la seguretat ciutadana, com a servei públic, té des d’aquesta perspectiva dues manifestacions clarament diferenciades. En primer lloc, quan es produeixi una lesió o una vulneració dels drets i llibertats que s’han d’assegurar com a funció policial essencial. En segon lloc, com a funció preventiva, a través de les actuacions de tot tipus que condueixin a evitar les situacions que generen inseguretat. D’aquesta manera drets i llibertats, d’una banda, i seguretat ciutadana, d’altra banda, formen un tot indissoluble i integrat en l’estat de dret constitucional.

Si en una societat democràtica la institució policial correspon al desig justificat de protegir les llibertats individuals i socials, també ha de representar la necessitat de garantir l’harmonització d’aquestes llibertats perquè es desenvolupi i mantingui un clima general en ordre, tolerància i pau. La Policia, abans de ser el braç secular dels tribunals o actuar en nom d’una autoritat governativa dirigista o repressiva ha de romandre al servei de la comunitat i tenir com a missió essencial garantir l’evolució normal d’aquesta comunitat.

II

El sotmetiment i la vinculació de tots els poders públics i dels ciutadans a la Constitució i a la resta de l’ordenament jurídic (article 3 de la Constitució), element determinant perquè l’estat es pugui qualificar de dret, obliga de forma particularitzada l’Administració, atesa la seva ubicació en el conjunt social. La Policia, com a part orgànica de l’Administració pública, apareix sotmesa a la llei tant de forma genèrica com institucionalment, en tenir clarament definida la seva missió sota la dependència del Govern, al qual l’article 72 de la Constitució atribueix, sota l’autoritat del seu cap, la direcció de l’administració de l’Estat tot encomanant-li, també, la direcció de la política nacional i internacional d’Andorra.

III

D’acord amb l’article 94 de la Constitució els jutges i el Ministeri Fiscal dirigeixen l’acció de la Policia en matèria judicial segons el que estableixin les lleis. Amb aquest concepte s’emmarquen una sèrie de funcions incloses en l’àmbit de l’actuació policial que tenen com a finalitat esbrinar el delicte, descobrir el delinqüent i assegurar que es troba, sota la dependència funcional dels jutges i tribunals i del Ministeri Fiscal. Això suposa una especialitat en la funció genèrica policíaca de garantir la seguretat ciutadana i el lliure exercici dels drets i llibertats.

La Constitució no recull un model concret de Policia Judicial, i es remet a un desenvolupament legislatiu posterior que es conté, de forma general, en el capítol primer del títol VII de la Llei qualificada de la Justícia, del 3 de setembre de 1993, i més concretament en la Llei del Ministeri Fiscal, del 12 de desembre de 1996, i en la Llei qualificada de modificació del Codi de procediment penal, aprovada pel Consell General en la sessió del dia 10 de desembre de 1998.

Segons disposa l’article 95 de la Llei qualificada de la Justícia, la funció de Policia Judicial recau en tots els membres del Cos de Policia, sempre que siguin requerits per prestar-la pels batlles i tribunals i pel Ministeri Fiscal d’acord amb el que s’estableix en la citada Llei i en les posteriors que la desenvolupen. Dins de la seva estructura el Cos de Policia pot establir i organitzar unitats destinades a Policia Judicial.

El model de Policia Judicial es configura, doncs, a Andorra, com un dels treballs o funcions encomanades a la Policia que s’exerceix sota la dependència orgànica del poder executiu i sota la supeditació funcional de batlles, tribunals i Ministeri Fiscal en la forma establerta per les lleis.

La Policia Judicial compleix dos grans ordres de quefers o treballs: la investigació dels delictes amb anterioritat a la intervenció de l’autoritat judicial, i la realització de les missions específiques que els batlles i tribunals o el Ministeri Fiscal li encomanin en cada cas concret conforme al que disposa el Codi de procediment penal.

Per això l’auxili a batlles, tribunals i fiscals en la investigació dels delictes i en el descobriment i la detenció dels delinqüents, ja sigui a requeriment d’altri o per iniciativa pròpia, constitueix una activitat essencial, prioritària i permanent de la Policia. I per aquesta raó la present Llei preveu la creació d’unitats especials de Policia Judicial i la formació dels funcionaris corresponents, per adscriure’ls funcionalment als òrgans jurisdiccionals esmentats i al Ministeri Fiscal.

IV

Aquesta Llei obre una nova etapa en la història de la Policia andorrana des que fou creada l’any 1931 sota el nom de “Servei d’Ordre”, amb un cap i sis agents, per mantenir la seguretat del país a causa de l’augment de la població flotant en els treballs de la companyia d’electricitat i en la construcció de les carreteres.

Sobre els fonaments de la Constitució, de la Llei qualificada de la Justícia i de les restants lleis de desenvolupament, la present Llei té per objecte d’establir els principis d’actuació, les funcions i el règim funcionarial i estatutari dels membres del Cos de Policia, i l’organització de la seguretat pública en tot el territori nacional, i preveu la creació dels òrgans necessaris i la dotació dels mitjans imprescindibles per al compliment correcte de les funcions de seguretat, defensa i d’altres que corresponen a l’Estat andorrà.

Respecte a tots aquests punts i seguint la tònica de les legislacions modernes en matèria de cossos de policia i de seguretat, la Llei s’inspira en les resolucions de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa i de l’Assemblea General de les Nacions Unides, especialment en les relatives a la Declaració sobre la policia i al Codi de conducta per als funcionaris encarregats de fer complir la llei, respectivament. Els principis que deriven d’aquestes directrius resten incorporats a l’ordenament jurídic andorrà d’acord amb el que estableix l’article 3.3 de la Constitució i, per tant, obliguen sense excepció tots els membres del col·lectiu policial.

V

La Policia ha d’adequar la seva conducta a l’ordenament jurídic, amb subjecció als principis de jerarquia i de subordinació dins del Cos. És també un col·laborador indispensable de l’Administració de Justícia, la qual ha d’auxiliar, en el sentit més ampli, dins de les seves possibilitats. Per altra part, el respecte que la policia deu a la societat a què pertany i d’on prové el seu mandat, l’obliga a utilitzar els recursos coactius solament en situacions extremes i amb una aplicació escrupolosa dels principis d’oportunitat, de proporcionalitat i de congruència.

D’aquesta manera, especialment en el tracte de detinguts, la Policia ha d’observar les prescripcions de la Llei d’una manera estricta. Per altra banda, els membres del Cos de Policia s’han de comportar amb una professionalitat exquisida, amb les limitacions i els sacrificis que calguin en bé del servei que presten.

El Cos de Policia té com a missió i divisa principal la protecció, d’acord amb l’ordenament jurídic, de la llibertat i la seguretat de la ciutadania, i per això les seves funcions comprenen des de la protecció de persones i béns fins al manteniment de l’ordre públic.

La Policia andorrana es defineix com un servei del Govern d’Andorra, per coadjuvar en el compliment dels seus fins i en el compliment de les seves disposicions. I, a la vegada, com un servei per a la comunitat i, per tant, amb un mandat explícit de coadjuvar per al benestar social, en cooperació amb els altres agents socials, en els àmbits preventius, assistencial i de rehabilitació.

En aquest sentit, per tal de desenvolupar correctament la funció de la Policia, la Llei regula els principis d’actuació i funcions de la Policia, l’organització i l’estructura i el règim estatutari, amb les condicions d’accés i promoció definint o corregint sempre que sigui necessari les funcions de les diferents escales i categories existents fins ara per donar cobertura i suport adequats a la funció policial.

VI

En termes de personal, el Cos de Policia és una plantilla de funcionaris que ocupen, com a membres del Cos, les places de les diferents escales, graus i nivells que figuren en la relació de llocs de treball, amb especificació de la denominació, les característiques, els continguts funcionals, les necessitats formatives, els complements assignats, la forma de provisió, la promoció, l’avaluació de l’acompliment i totes les altres circumstàncies pertinents.

La Llei estableix el règim estatutari dels membres de la Policia i en defineix els drets i deures, amb les especificitats pròpies de llur funció, entre les quals hi figuren l’accés a la funció i els drets sindicals.

Es crea el Consell de la Policia, amb representació paritària de l’administració del Govern i dels membres de la Policia.

També es regulen la concessió de distincions, recompenses i gratificacions i el règim disciplinari, que es vincula directament amb els principis d’actuació.

El Cos de Policia compta també amb els llocs administratius i tècnics que siguin necessaris per donar cobertura i suport a la funció policial, als quals s’aplica íntegrament el règim de la funció pública de l’Administració general, o la relació de treball que correspongui, d’acord amb el que disposa la Llei de la funció pública, amb l’únic requisit suplementari per al seu nomenament de la conformitat prèvia del ministre titular d’interior.

En resum, aquesta Llei, pel que fa al règim funcionarial, regula aquells aspectes que, per l’especificitat del Cos de Policia al qual va dirigida, han de diferenciar-se clarament del règim general dels funcionaris del Govern, el qual s’aplica en els aspectes no regulats expressament per la present Llei pel que fa als membres propis del Cos, i íntegrament pel que fa als llocs de treball de caràcter administratiu i tècnic.

Atesa la incidència que la Llei té en la regulació de drets fonamentals dels capítols III i IV del títol I de la Constitució per raó de la matèria que n’és objecte, té el caràcter de Llei qualificada d’acord amb el que estableix l’article 40 de la Constitució.

Títol I. Disposicions generals. Principis d’actuació i funcions. Les unitats de Policia Judicial

Capítol I. Disposicions generals

Article 1
Objecte de la Llei
És objecte d’aquesta Llei qualificada l’ordenació de la seguretat pública i la regulació funcionarial i estatutària del Cos de Policia del Principat d’Andorra.
Article 2
Comandament de la Policia
Correspon al Govern, a través del cap de Govern, el comandament suprem de la Policia. Aquest comandament és exercit per la persona titular del ministeri que tingui atribuïdes les competències en matèria d’interior en els termes que estableixen l’article 31 i següents.
Article 3
Missió i naturalesa
1. El Govern, en exercici de les funcions de direcció de l’administració de l’Estat que li atorga la Constitució, vetlla per garantir el lliure exercici dels drets i de les llibertats i la seguretat ciutadana.

2. El Cos de Policia, com a òrgan de suport de l’Administració pública, contribueix de forma essencial a la consecució d’aquestes finalitats, assegurant la convivència pacífica i la protecció de les persones i dels béns i el benestar social, d’acord amb l’ordenament jurídic, cooperant en tot el que sigui necessari amb els altres agents socials, especialment en els àmbits preventiu, d’assistència i de rehabilitació.

3. El Cos de Policia és una institució armada de naturalesa civil, amb estructura i organització jerarquitzades.
Article 4
Condició dels membres de la Policia
Abans de prendre possessió, els membres del Cos de Policia han de jurar o prometre acatament i fidelitat a la Constitució, com a norma suprema de l’ordenament jurídic.

En l’exercici de llurs funcions tenen, a tots els efectes legals, la condició d’agents de l’autoritat.

En el cas dels delictes d’atemptats en la comissió dels quals s’emprin armes de foc, explosius o altres mitjans d’agressió de perillositat anàloga que puguin posar en perill greu la seva integritat física, els membres del Cos de Policia, tenen, a l’efecte de llur protecció penal, la consideració d’autoritat.

Capítol II. Principis d’actuació

Article 5
Principis d’actuació
1. Són aplicables als membres del Cos de Policia els principis d’actuació següents:

Primer: Han de complir i fer complir en tot moment la Constitució i la legislació vigent.

Segon: En llurs actuacions s’han d’ajustar al codi de conducta següent:

a) Han d’actuar, en el compliment de llurs funcions, amb absoluta neutralitat política i imparcialitat i, en conseqüència, sense fer cap discriminació per raó de raça, religió, opinió, sexe, llengua, lloc de residència, lloc de naixença o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

b) Han d’actuar amb integritat i dignitat i oposar-se sempre a qualsevol acte de corrupció.

c) Han d’atenir-se, en llur actuació professional, als principis de jerarquia i de subordinació; en cap cas, però, l’obediència deguda no pot emparar ordres que comportin l’execució d’actes que constitueixin manifestacions de delicte o que siguin contraris a la Constitució o a les lleis.

d) Han de col·laborar amb l’Administració de Justícia i auxiliar-la en els termes establerts per la llei.

Tercer: Pel que fa a les relacions amb la comunitat, els membres del Cos de Policia:

a) Han d’impedir, en exercici de llur actuació professional, qualsevol pràctica abusiva, arbitrària o discriminatòria que comporti violència física o moral.

b) Han de tenir en tot moment un tracte correcte i acurat en les relacions amb els ciutadans, els quals han de procurar auxiliar i protegir sempre que les circumstàncies ho aconsellin o hi siguin requerits, i proporcionar-los informació completa i tant àmplia com sigui possible sobre les causes i la finalitat de totes les intervencions.

c) Han d’actuar, en l’exercici de llurs funcions, amb la decisió necessària i sense retard, quan d’això depengui evitar un mal greu, immediat i irreparable, i han de regir-se, en fer-ho, pels principis de congruència, d’oportunitat i de proporcionalitat en la utilització dels mitjans a llur abast.

d) Han d’utilitzar les armes només en les situacions en què hi hagi un risc racionalment greu per a la vida o la integritat física d’ells mateixos o de terceres persones i en les circumstàncies que puguin comportar un risc greu per a la seguretat ciutadana, i han de regir-se, en fer-ho, pels principis a què es refereix la lletra c).

Quart: Pel que fa al tractament de detinguts, els membres del Cos de Policia:

a) Han d’identificar-se degudament com a tals en el moment d’efectuar una detenció.

b) Han de vetllar per la vida i la integritat física de les persones que estiguin detingudes o sota llur custòdia i han de respectar-ne els drets, l’honor i la dignitat.

c) Han de complir i observar amb la diligència deguda els tràmits, els terminis i els requisits exigits per l’ordenament jurídic en la detenció d’una persona.

Cinquè: Pel que fa a la dedicació professional, els membres del Cos de Policia han de portar a terme llurs funcions amb dedicació total, i han d’intervenir sempre, en tot moment i en tot lloc, estiguin o no estiguin de servei, en defensa de la llei i de la seguretat ciutadana.

Sisè: Pel que fa al secret professional, els membres del Cos de Policia han de guardar secret rigorós respecte a totes les informacions que coneguin per raó o en ocasió del compliment de llurs funcions, i no poden revelar les fonts d’informació, llevat que els ho imposin el compliment de llurs funcions o les disposicions legals.

2. Els membres del Cos de Policia són responsables personalment i directament dels actes que portin a terme en llur actuació professional infringint o vulnerant les normes legals, les normes reglamentàries que regeixen llur professió i els principis d’actuació enunciats en aquest capítol, sens perjudici de la responsabilitat patrimonial que pugui correspondre a l’Administració pública.

Capítol III. Funcions

Article 6
Àmbit d’actuació
El Cos de Policia, com a policia ordinària i integral, exerceix en tot el territori nacional les funcions que li atribueix l’ordenament jurídic.
Article 7
Funcions de policia de seguretat ciutadana
El Cos de Policia exerceix, a efectes enunciatius i no limitatius, les següents funcions de policia de seguretat ciutadana:

a) Garantir l’exercici dels drets fonamentals dels ciutadans i les llibertats públiques.

b) Protegir les persones i els béns.

c) Mantenir l’ordre públic.

d) Vigilar i protegir persones, òrgans, edificis, establiments i dependències oficials, i garantir el funcionament normal de les instal·lacions i la seguretat dels usuaris dels serveis.

e) Vigilar els espais públics.

f) Protegir les manifestacions i mantenir l’ordre en grans concentracions humanes.

g) Prestar auxili en els casos d’accident, catàstrofe o calamitat pública, i participar en l’execució dels plans de protecció civil en la forma que sigui determinada per les lleis.

h) Prestar auxili en les actuacions en matèria de salvament, si hi és requerit.

i) Complir les funcions de protecció de la seguretat ciutadana.

j) Prevenir actes delictius.

k) La resta de funcions que li atribueixi la legislació vigent.

Article 8
Funcions de policia administrativa
El Cos de Policia exerceix, a efectes enunciatius i no limitatius, les següents funcions de policia administrativa:

a) Vetllar pel compliment de les lleis aprovades pel Consell General i de les disposicions dictades pel Govern.

b) Inspeccionar les activitats sotmeses a l’ordenació del Govern i denunciar-ne tota activitat il·lícita.

c) Emprar la coacció amb vista a l’execució forçosa dels actes o les disposicions del Govern.

d) Vetllar pel compliment de les altres disposicions generals i garantir el funcionament dels serveis públics essencials.

e) Col·laborar amb la resta de cossos especials en la recollida, el tractament i la comunicació recíproca d’informació d’interès comú.

f) Vigilar, inspeccionar i controlar les empreses de seguretat privada, llurs serveis i actuacions i els mitjans i el personal a llur càrrec, en els termes establerts per la legislació vigent.

g) Controlar les armeries i les armes de tot tipus que es trobin en territori del Principat d’Andorra.

h) La resta de funcions que li atribueix la legislació vigent.

Article 9
Funcions de Policia Judicial
El Cos de Policia exerceix les funcions de Policia Judicial que li corresponen d’acord amb la Constitució, la Llei qualificada de la Justícia, la Llei del Ministeri Fiscal, la Llei qualificada de modificació del Codi de procediment penal i la resta de legislació vigent.

Aquestes funcions són acomplertes en tot cas per mitjà dels serveis ordinaris del Cos i també per mitjà de les unitats orgàniques de Policia Judicial que pugui crear el Govern, a iniciativa pròpia o a requeriment de les autoritats judicials o del Ministeri Fiscal.
Article 10
Altres funcions
El Cos de Policia exerceix també les següents funcions:

a) Funcions d’intervenció en la resolució amistosa de conflictes privats, si se li requereix.

b) Funcions de cooperació i col·laboració amb els comuns, com a òrgans de representació i administració de les parròquies, segons les lleis.

c) Les altres funcions que li siguin encomanades, incloses les de l’àmbit de la seguretat nacional.

Capítol IV. De les unitats de Policia Judicial

Article 11
Creació i dependència de les unitats de Policia Judicial
Sense perjudici de les funcions de Policia Judicial que compleixen tots els serveis ordinaris del Cos, incloses les de rebre denúncies dels ciutadans, el Govern pot crear unitats de Policia Judicial formades per membres del Cos de Policia instruïts a aquest efecte, sota la dependència orgànica que s’estableix a l’article 95 de la Llei qualificada de la Justícia i en els articles 32, 38 i 41 d’aquesta Llei, i la dependència funcional dels jutges, els tribunals i el Ministeri Fiscal en l’exercici i en el compliment de les funcions que els encomanin.
Article 12
Condicions de separació de la investigació
Els membres de les unitats de Policia Judicial no poden ser remoguts o separats de la investigació que se’ls hagi encomanat fins que la investigació finalitzi o, en tot cas, fins que finalitzi la fase del procediment judicial que la va originar, si no és amb l’autorització del jutge, tribunal o fiscal competent.
Article 13
Facultats dels superiors funcionals
Els jutges, els tribunals i el Ministeri Fiscal tenen, respecte als membres de les Unitats de Policia Judicial, les facultats següents:

a) Els donen les ordres i instruccions que siguin necessàries, en execució del que disposen la Llei qualificada de la Justícia, el Codi de procediment penal i la Llei del Ministeri Fiscal.

b) Determinen, en les dites ordres o instruccions, el contingut i les circumstàncies de les actuacions que interessin de les dites unitats.

c) Controlen l’execució d’aquestes actuacions, quant a la forma i els resultats.

d) Poden instar l’exercici de la potestat disciplinària, i en aquest cas emeten els informes que pugui exigir la tramitació dels expedients corresponents, així com aquells altres que considerin oportuns. En aquests casos rebran testimoni de les resolucions adoptades.

Article 14
Canalització dels requeriments
El director de la Policia és l’òrgan competent per canalitzar els requeriments provinents de les autoritats judicials i del Ministeri Fiscal, en concordança amb el contingut de l’article 3.3 de la Llei d’aquesta Institució, perquè els funcionaris o els mitjans de la unitat corresponent intervinguin en una investigació.
Article 15
Caràcter de comissionat dels membres
Per a l’exercici de les funcions de Policia Judicial sota la direcció dels jutges, els tribunals i el Ministeri Fiscal, els membres del Cos de Policia tenen el caràcter de comissionats i poden requerir l’auxili necessari de les autoritats i dels particulars.
Article 16
Formació especialitzada
Els membres del Cos de Policia que s’integrin a les unitats de Policia Judicial han de tenir el diploma de Policia Judicial, amb la superació prèvia de les proves d’especialitat corresponent que s’estableixin reglamentàriament. La formació necessària per a l’obtenció d’aquest diploma pot incloure programes o cursets d’especialització i períodes de pràctiques que es poden organitzar en col·laboració amb la judicatura i el Ministeri Fiscal.

Títol II. De l’uniforme, els distintius i l’armament

Capítol I. L’uniforme

Article 17
Vestit de servei
Quan estan de servei, els membres del Cos de Policia han de vestir l’uniforme de gala o de treball. La forma i composició dels uniformes l’estableix el ministre titular d’interior a proposta del director de la Policia.
Article 18
Uniforme de gala
L’uniforme de gala és únic per a tots els funcionaris de Policia i es vesteix en els actes oficials i públics en què així s’exigeixi, i pot usar-se en aquells actes socials en què les circumstàncies ho aconsellin.
Article 19
Uniforme de treball
L’uniforme de treball s’utilitza amb caràcter general en tot tipus de serveis i presenta les modalitats necessàries en relació amb determinades especialitats o activitats.
Article 20
Vestit del personal de suport
El personal administratiu, tècnic o de manteniment adscrit al Cos de Policia també ha d’anar uniformat quan en el seu lloc de treball es projecti la imatge corporativa del Cos i quan les circumstàncies així ho aconsellin. Aquest uniforme és diferent del dels membres del Cos de Policia.
Article 21
Excepcions en el port de l’uniforme
Malgrat les disposicions previstes en els articles anteriors, el director del Cos de Policia pot acordar que en determinats llocs de treball, per necessitats del servei, per impediments o problemes físics o per qualsevol altra circumstància justificada, els membres del Cos puguin exercir llurs funcions sense l’uniforme reglamentari.

Capítol II. Els distintius

Article 22
Divises
Els membres del Cos de Policia, quan vesteixen l’uniforme reglamentari, porten les divises de la seva categoria en els llocs i en la forma que reglamentàriament s’estableixi.
Article 23
Distintius d’identificació
El carnet professional i la placa-emblema són els distintius d’identificació de tots els membres del Cos de Policia. La seva forma i contingut s’estableixen per via reglamentària. Es pot crear, també per via de reglament, un carnet distintiu per als membres del Cos de Policia jubilats.
Article 24
Mitjans d’identificació
Els membres del Cos de Policia que desenvolupin les seves funcions sense uniforme han d’utilitzar el carnet professional i la placa-emblema com a mitjans d’identificació de la seva condició d’agents de l’autoritat.
Article 25
Limitació en la utilització dels mitjans d’identificació
Els membres del Cos de Policia que estiguin fora de servei només poden utilitzar el carnet professional i la placa-emblema per identificar-se quan hagin d’actuar en defensa de la llei o de la seguretat ciutadana.

Capítol III. L’armament

Article 26
Port d’arma
Atès el caràcter d’institució armada del Cos de Policia, de naturalesa civil i amb estructura i organització jerarquitzades, els seus membres han de dur obligatòriament l’armament reglamentari quan estiguin de servei. Fora de servei el port d’arma és facultatiu.
Article 27
Port d’arma en període de formació o de prova
Els agents de Policia que estiguin en període de formació inicial o en període de prova no poden portar en cap cas l’armament reglamentari quan estiguin fora de servei.
Article 28
Coneixement de l’armament
Tots els membres del Cos de Policia han de conèixer de forma tècnica i pràctica l’ús adequat de les armes i dels restants mitjans coercitius susceptibles de ser utilitzats en les actuacions policíaques.
Article 29
Formació
Als efectes previstos en l’article anterior, els membres del Cos de Policia han de rebre la formació i l’entrenament establerts reglamentàriament.
Article 30
Prohibició temporal de port d’arma
1. El director de la Policia pot prohibir motivadament de forma preventiva la tinença i el port de l’arma o de les armes quan el membre del Cos de Policia estigui de baixa mèdica per raons psíquiques o quan es detecti que el funcionari té uns problemes físics o psíquics que poden afectar negativament el seu lloc de treball o bé poden posar en perill la seva integritat física o la d’altri.

2. Mentre duri aquesta prohibició temporal, el membre del Cos de Policia concernit ha de dipositar l’arma o les armes reglamentàries assignades al despatx del Cos de Policia.

3. El director de la Policia ha de comunicar immediatament aquesta situació al ministre titular d’interior, que ha de convocar tant aviat com sigui possible el comitè mèdic previst en l’article 74 d’aquesta Llei. El comitè mèdic ha d’emetre el dictamen corresponent i proposa al ministre titular d’interior la mesura definitiva que calgui adoptar.

Títol III. De l’organització i l’estructura

Capítol I. Ministeri responsable. Funcions i òrgans competents

Article 31
Ministeri responsable
El ministeri que tingui atribuïdes les competències en matèria d’interior, de conformitat amb els objectius generals establerts pel Govern, és l’òrgan responsable de la política de seguretat ciutadana de l’Estat.
Article 32
Comandament i direcció superior del Cos de Policia
Corresponen al ministeri responsable d’interior el comandament i la direcció superior del Cos de Policia, en virtut dels quals exerceix, en particular, les funcions següents:

a) L’alta direcció, l’organització, la creació, la supressió o la diversificació dels serveis i de les estructures funcionals que siguin necessaris, i la coordinació i inspecció dels serveis.

b) La planificació general i el seguiment i control de l’execució dels objectius.

c) L’elaboració de l’avantprojecte de pressupost i la seva execució.

d) L’elaboració d’informes en matèria d’ordre públic i de seguretat que siguin requerits per a l’exercici de determinades activitats, segons el que disposi la legislació vigent.

e) L’elaboració d’estudis i informes relatius al camp de la seguretat ciutadana.

f) L’aplicació i la supervisió del règim estatutari dels funcionaris del Cos, exceptuant les potestats que corresponen al Govern.

g) Les funcions relatives a la convocatòria de places, la selecció, la proposta de nomenament, la formació, l’especialització, la promoció, les situacions administratives, el règim disciplinari i el jurament o promesa d’acatament i fidelitat a la Constitució dels funcionaris propis del Cos.

h) La promoció i la coordinació del Cos de Policia i els seus serveis de suport tècnic administratius amb la resta de l’Administració pública.

i) Les altres funcions que li atorga aquesta Llei i la resta de l’ordenament jurídic.

Article 33
Òrgans competents
L’exercici de les funcions a què es refereix l’article anterior, i en particular l’estructura i la competència dels òrgans de comandament i de direcció superior del Cos de Policia, corresponen als òrgans del ministeri que el mateix ministre determini d’acord amb el que preveu la Llei del Govern.
Article 34
Centre de processament de dades policials
Es crea el Centre de Processament de Dades Policials per a la recollida, el dipòsit, l’elaboració, la classificació i la conservació de la informació necessària per a l’exercici de les funcions del Cos de Policia.

L’estructura i el funcionament del Centre de Processament de Dades Policials s’ha d’ajustar al que disposa la Constitució i la resta de l’ordenament jurídic.
Article 35
Creació d’altres òrgans i serveis
Reglamentàriament el Ministeri pot crear els òrgans i els serveis necessaris per al desenvolupament i la millora de les tasques policials referides a la coordinació, informació, consulta i assessorament del Cos de Policia.

Capítol II. Cos de Policia

Secció primera. Disposicions generals

Article 36
Estatut dels membres del Cos de Policia
Els membres del Cos de Policia són funcionaris del Govern i es regeixen pel que estableix aquesta Llei i les normes que la desenvolupin i, en tot allò que no sigui d’aplicació directa, per la Llei de la funció pública.
Article 37
Estructura i organització
1. El Cos de Policia s’estructura en diferents serveis en funció de les missions que té encomanades. El Govern aprova l’estructura presentada pel ministre titular d’interior a proposta del director de la Policia, d’acord amb les facultats organitzatives que li corresponen.

2. Aquesta estructura és susceptible en tot moment de modificació i de diversificació a proposta del ministre titular d’interior. El ministre titular d’interior a proposta del director de la Policia pot fer directament la creació, modificació o supressió d’un servei conjuntural.
Article 38
Estructura jeràrquica
1. El Cos de Policia s’estructura jeràrquicament en les escales i graus següents:

a) Escala bàsica, que comprèn el grau d’agent i equival al Grup Funcional C, nivell de classificació C1, de la taula salarial anual de l’annex 6 (Cos Especial de Policia) de la Llei de la funció pública.

b) Escala intermèdia, que comprèn els graus de sots-oficial major i de primera i el grau de sots-oficial de segona, que equivalen al Grup Funcional B, nivells de classificació B3 i B4 respectivament, de la taula salarial anual de l’annex 6 (Cos Especial de Policia) de la Llei de la funció pública.

c) Escala executiva, que comprèn els graus d’oficial de primera i oficial de segona, que equivalen al Grup Funcional B, nivells de classificació B1 i B2 respectivament, de la taula salarial anual de l’annex 6 (Cos Especial de Policia) de la Llei de la funció pública.

d) Escala superior, que comprèn els graus de director adjunt i de comissari, que equivalen al Grup Funcional A, nivells de classificació A1 i A2 respectivament, de la taula salarial anual de l’annex 6 (Cos Especial de Policia) de la Llei de la funció pública.

Les denominacions dels graus citats podran ser modificades pel ministre responsable d’interior a proposta del director de la Policia.

La convocatòria de les places dels membres del Cos de Policia, el procés de selecció i el nomenament els efectua el ministeri responsable d’interior en les condicions establertes per la present Llei.

2. El Cos de Policia compta amb els llocs de treball de personal administratiu, tècnics administratius i tècnics que siguin necessaris per donar cobertura i suport a la funció policial, aquests llocs són proveïts en la forma i condicions fixades per la Llei de la funció pública per promoció interna entre funcionaris en actiu del Cos de Policia, i si no n’hi ha, la promoció es fa entre els funcionaris de l’Administració general, i a manca d’uns i altres, pel procediment selectiu d’ingrés.

El règim estatutari o contractual d’aquest personal és el regulat per la Llei de la funció pública, que els és aplicable íntegrament com a funcionaris o agents de l’Administració general.

Per al nomenament d’aquests llocs administratius i tècnics, cal l’informe previ favorable del ministre titular d’interior. A aquest efecte, finalitzat el procés selectiu d’ingrés i abans de proposar al Govern el nomenament del candidat o dels candidats que hagin obtingut la millor qualificació global de les proves realitzades a què es refereix l’article 32 de la Llei de la funció pública, el Comitè Tècnic de Selecció ho ha de posar en coneixement del ministre titular d’interior trametent-li els resultats de les proves i els informes i documents necessaris de la convocatòria d’ingrés perquè s’hi pugui pronunciar.

A més de l’observança d’una conducta d’una dignitat perfecta i del respecte al deure de discreció i de reserva respecte als afers dels quals tenen coneixença per raó de les seves funcions, aplicables a tots els funcionaris, els membres del Cos de Policia estan obligats, per raó de llur funció, al secret professional.
Article 39
Funcions dels membres del Cos de Policia
1. Correspon als membres del Cos de Policia d’acomplir amb caràcter preferent, segons les escales respectives, les funcions següents:

a) Escala superior: el comandament, l’orientació, la coordinació i la inspecció, a nivell superior, dels serveis policials.

b) Escala executiva: la gestió de les diverses àrees i unitats del Cos de Policia i, si escau, el comandament de l’activitat policial.

c) Escala intermèdia: el comandament operatiu i la supervisió de les tasques executives de les unitats, els grups i els subgrups policials.

d) Escala bàsica: les tasques executives derivades del compliment de les funcions policials, i les funcions de comandament d’un o més funcionaris de la mateixa escala en els diferents serveis policials.

2. Correspon al personal administratiu, tècnics administratius i tècnics del Cos de Policia realitzar, en suport de la funció policial, tasques pròpies de la professió per a l’exercici de les quals habiliti la titulació que els hagi estat exigida per ingressar en el Cos i l’acompliment de funcions que requereixin coneixements propis i específics d’una formació acadèmica concreta.
Article 40
Registre de Membres
1. Es crea el Registre de Membres del Cos de Policia, dependent del ministeri responsable d’interior, on s’inscriuen els llocs de treball i els membres del Cos.

2. Per reglament es determinaran les dades de cada membre del Cos que han de constar en el Registre, les quals s’han de referir exclusivament a la vida administrativa. El conjunt de dades de cada membre del Cos conformarà el seu expedient personal.

Secció segona. La direcció del Cos de Policia

Article 41
Responsables directes
El Cos de Policia té com a responsable directe un director, auxiliat per un o més directors adjunts.

El director del Cos de Policia, i per la seva delegació expressa el director adjunt, exerceix la representació legal del Cos a tots els efectes, inclosa la facultat d’emprendre accions legals en nom del Cos i de representar-lo en els actes oficials i en el si dels organismes internacionals.
Article 42
Atribucions i competències del director
El director de la Policia té totes les atribucions i les competències específiques del Cos, i també les que d’acord amb la normativa vigent siguin necessàries per al desenvolupament correcte de les seves funcions.

En exercici de les seves funcions el director del Cos de Policia pot dictar instruccions, circulars o notes internes per dirigir l’activitat i regular l’organització i el bon funcionament del Cos.
Article 43
Nomenament i destitució
El director i el director o directors adjunts són nomenats i destituïts lliurement pel Govern a proposta del ministre titular d’interior, mitjançant acte degudament publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Article 44
Provisió de les places de direcció
1. La plaça del lloc de treball de director és proveïda mitjançant lliure designació entre funcionaris de nacionalitat andorrana que siguin titulars de les places dels llocs de treball que estiguin incloses en el grup A o en el grup B del sistema de classificació de l’Administració general, o bé en les escales intermèdia, executiva o superior del Cos de Policia.

Es pot designar com director del Cos de Policia una persona que no sigui funcionària, de nacionalitat andorrana, com a personal de relació especial regulat en la Llei de la funció pública.

2. La plaça del lloc de treball de director adjunt és proveïda mitjançant lliure designació entre funcionaris de nacionalitat andorrana que siguin titulars de les places dels llocs de treball incloses en l’escala intermèdia, executiva o superior del Cos de Policia.
Article 45
Reserva de plaça
1. El nomenament d’un funcionari com a director o com a director adjunt del Cos de Policia implica la reserva de la plaça de procedència fins al moment del seu cessament i l’assignació del complement de responsabilitat addicional (CRA) a què es refereix l’article 63, lletra e), de la Llei de la funció pública.

2. Quan es produeixi el cessament, el funcionari torna a la seva plaça de procedència, i deixa de percebre el complement de responsabilitat addicional a què es refereix el paràgraf anterior.

Si el funcionari concernit ha ocupat la plaça del lloc de treball de director o director adjunt durant un període igual o superior a cinc anys, a més de les retribucions de la plaça del lloc de treball que passi a ocupar, se li assigna un complement salarial que s’anomena “reconeixement de la funció directiva”. La quantia i l’actualització d’aquest complement s’ha d’establir reglamentàriament.

3. Durant el temps que el funcionari ocupi la plaça de director o director adjunt, té dret a percebre el pagament de la seva gestió de l’acompliment i que aquesta es consolidi a efectes de retorn després del cessament.

Secció tercera. Provisió de les places. Accés i promoció

Article 46
Òrgan competent
La competència per a la provisió de places vacants o de nova creació del Cos de Policia correspon al Govern a proposta del ministre responsable d’interior, que porta a terme tots els processos previstos en la present Llei i efectua així mateix la proposta de nomenament dels candidats idonis. Els nomenaments es notifiquen a la Secretaria d’Estat de Funció Pública.
Article 47
Requisits mínims en la provisió de places
Per optar a la provisió d’una plaça de membre del Cos de Policia s’han de complir, en tot cas, els requisits generals següents:

a) Tenir la nacionalitat andorrana.

b) Haver complert 19 anys i no haver superat els 35 anys.

c) No trobar-se inhabilitat per a l’exercici d’ofici o càrrec públic.

d) No tenir antecedents penals.

e) Per a les convocatòries externes d’ingrés, tenir la titulació referida en l’article 48 següent per a cada escala.

f) Tenir l’altura mínima i reunir les restants condicions necessàries establertes per ocupar la plaça segons els requisits que s’estableixin en les bases de la convocatòria.

Article 48
Titulació acadèmica
Per ingressar a les diferents escales del Cos de Policia s’exigeix complir els requisits que estableixen aquesta Llei i la resta de la normativa aplicable i tenir els títols corresponents, d’acord amb la graduació següent:

a) Escala superior, titulació de llicenciat superior quan el candidat a ocupar una plaça d’aquesta escala no pertanyi al Cos.

b) Escala executiva, diploma o títol universitari de grau mitjà quan el candidat a ocupar una plaça d’aquesta escala no pertanyi al Cos.

c) Escala intermèdia, batxillerat o equivalent quan el candidat a ocupar la plaça no pertanyi al Cos.

d) Escala bàsica, graduat escolar o nivell de tercer de l’ensenyament bàsic o formació equivalent o similar.

Article 49
Forma de la provisió de places
1. La provisió de les places vacants o de nova creació s’efectua:

a) Pel que fa a l’escala bàsica, que comprèn el grau d’agent, mitjançant el procés selectiu d’ingrés. El progrés dins del grau s’efectua d’acord amb els resultats de l’avaluació de l’acompliment.

b) Pel que fa a l’escala intermèdia, l’escala executiva i l’escala superior, mitjançant promoció interna entre membres del Cos que estiguin ocupant una plaça del grau de la mateixa escala o d’una inferior que es determini reglamentàriament, durant el mínim d’anys que es disposi també per via reglamentària, i en cas de no poder ser cobertes per aquest procediment, pel procés selectiu d’ingrés. El progrés dins dels diferents graus s’efectua d’acord amb els resultats de l’avaluació de l’acompliment.

2. Els caps dels diversos serveis, amb independència de la categoria jeràrquica o el grau del seu titular, els designa lliurement el ministre titular d’interior a proposta del director de la Policia, després d’escoltar els caps superiors dels quals hagi de dependre el designat.
Article 50
Procés de provisió de places
1. El procés de provisió de places vacants o de nova creació, amb excepció de les places de director i director adjunt que es regulen separadament, ha de tenir present les regles generals següents:

1.1. Abans de la convocatòria pública, les places vacants o de nova creació han de ser cobertes atenent les sol·licituds de reingrés del personal amb excedència sense reserva de plaça, sempre que la plaça vacant o de nova creació sigui d’un lloc de treball del mateix nivell de classificació que la plaça que el funcionari va deixar en el moment de l’excedència, i que reuneixi els requisits necessaris per a la plaça vacant o de nova creació.

1.2. La provisió de les places vacants o de nova creació, un cop complert el tràmit de l’apartat anterior, es du a terme en dues fases:

a) Promoció interna.

b) Procediment selectiu d’ingrés.

2. Els requisits exigibles als candidats a les places vacants o de nova creació són els adequats al perfil del lloc de treball de què es tracti.

3. Amb caràcter excepcional el ministre titular d’interior pot decidir que la provisió de determinades places vacants o de nova creació es porti a terme únicament mitjançant el procediment selectiu d’ingrés.
Article 51
Convocatòria de promoció interna
A part de les proves específiques per a cada lloc de treball, les convocatòries de promoció interna han d’incloure la valoració dels aspectes següents:

a) Antiguitat.

b) Experiència i capacitació adquirida en les places ocupades amb anterioritat, ja sigui en cursos de formació que siguin d’interès per a la plaça que s’ha de cobrir ja sigui per altres conceptes.

c) Resultats de l’avaluació de l’acompliment.

Es pot exigir la superació d’un curs previ.
Article 52
Procediment selectiu d’ingrés
1. Quan les places vacants o de nova creació no siguin cobertes per mitjà de promoció interna per falta de concurrència de personal propi del Cos, o perquè els candidats no reuneixin els requisits exigits per ocupar-les, aquestes places vacants o de nova creació s’han de proveir pel procediment selectiu d’ingrés.

2. El procés selectiu d’ingrés requereix l’aprovació i la publicació per part del ministre d’Interior de les bases de la convocatòria corresponents.

Les bases de la convocatòria han de recollir els requisits del procés de provisió de les places vacants o de nova creació i el procediment que se segueixi per cobrir-les, i han de contenir la informació bàsica que ha de conèixer el candidat que opti per ocupar-les.

3. La provisió de places es basa en els principis de mèrit i de capacitat, com a garantia d’una valoració justa i objectiva per tal que les persones més ben preparades per al lloc de treball siguin les que hi accedeixin.

4. En els processos de provisió de places han de garantir-se, així mateix, els principis de publicitat, igualtat i concurrència, i cap candidat no en pot ser exclòs per raons diferents de les previstes en la present Llei i les restants disposicions que hi siguin aplicables.
Article 53
Selecció, formació i període de prova
1. Per organitzar les proves i avaluar-ne els resultats per escollir els candidats idonis per ocupar les places vacants o de nova creació s’ha de constituir un Comitè Tècnic de Selecció, que estigui compost per dos representants del Cos de Policia nomenats pel director del Cos i dos representants del ministeri responsable d’interior nomenats per la persona titular del ministeri responsable d’interior. Un dels representants del ministeri responsable d’interior assumeix la presidència del Comitè Tècnic de Selecció, i un dels representants del Cos de Policia actua com a secretari. Quan el procés de selecció ho aconselli el Comitè Tècnic de Selecció pot incorporar experts externs.

2. Finalitzat el procés selectiu, el Comitè Tècnic de Selecció ha de proposar al ministre titular d’interior els candidats que hagin obtingut la millor qualificació global de les proves realitzades, d’acord amb les bases de la convocatòria, perquè es pugui procedir al procés formatiu inicial del candidat proposat per ocupar la plaça vacant o de nova creació com alumne-policia. El procés formatiu inicial té una durada màxima de nou mesos.

3. Quan s’acaba el procés formatiu, després de l’informe del director de la Policia conforme el funcionari ha superat el període de formació, el ministre titular d’interior proposa al Govern el seu nomenament com a funcionari en període de prova.

Aquest període és de dotze mesos i durant aquest temps el director de la Policia ha d’apreciar la capacitat, la dedicació, les aptituds, l’adaptació i les competències del funcionari en relació amb el lloc. Si durant el període de prova el funcionari no és avaluat favorablement o existeix una causa justificada per al cessament, el ministre titular d’interior a proposta del director de la Policia, ha de notificar per escrit a la persona interessada l’acabament de la seva relació de treball sense més responsabilitat que liquidar-li les remuneracions corresponents al temps treballat.

Fora d’això, el funcionari està sotmès a la mateixa disciplina i té tots els drets i deures que, amb caràcter general, estableix la present Llei.

4. Conclòs satisfactòriament el període de prova, el director de la Policia ho ha de comunicar al ministre titular d’interior perquè ho notifiqui a la persona interessada i certifiqui el caràcter definitiu del nomenament, que es publica al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

5. L’admissió d’una persona al Cos de Policia comporta l’obligació per part seva de romandre al Cos un mínim de dos anys a comptar del final del període de formació inicial; l’incompliment d’aquest compromís comporta l’obligació de fer-se càrrec de les despeses de formació inicial.
Article 54
Proves de capacitació
1. Les proves selectives per ingressar a les escales i graus del Cos de Policia són de caràcter teoricopràctic i poden incloure proves de capacitat física, psicotècniques, mèdiques i de coneixement, les quals s’han de fixar en les bases de la convocatòria.

2. Amb independència de la prova de reconeixement mèdic que pugui establir la convocatòria, durant el procés formatiu i durant el període de prova, o en acabar aquests, els aspirants poden estar sotmesos a totes les proves mèdiques que siguin necessàries per comprovar llur adequació al quadre d’exclusions mèdiques establertes per ingressar a l’escala i al grau corresponents.

El conjunt de proves mèdiques per cada cas es determina per via reglamentària.

Si de les proves practicades es dedueix l’existència d’alguna causa d’exclusió, el director de la Policia pot proposar, en funció de la gravetat de la malaltia o el defecte físic, l’exclusió de l’aspirant del procés selectiu; en aquest supòsit correspon al ministre titular d’interior d’adoptar la resolució procedent, que en cap cas pot donar dret a indemnització.

Secció quarta. El policia auxiliar

Article 55
Naturalesa de la contractació
El ministre titular d’interior pot contractar, en règim jurídic de naturalesa contractual de caràcter temporal per efectuar tasques de suport a l’acció policial, policies auxiliars que tenen la consideració d’agents de l’Administració.

Els policies auxiliars han de tenir la nacionalitat andorrana i han d’haver complert els divuit anys i no haver superat els vint anys.
Article 56
Relació contractual
Els policies auxiliars no tenen la consideració de membres del Cos de Policia ni d’agents de l’autoritat, i estan subjectes a una relació contractual temporal regulada per la normativa laboral.

Els continguts i les restants particularitats d’aquesta funció s’han d’establir reglamentàriament.

Els policies auxiliars no estan facultats per al port d’arma de foc.
Article 57
Preferència en l’accés al Cos
Els policies auxiliars tenen preferència, d’acord amb el que s’estableixi en les bases de la convocatòria, per optar a la provisió de places vacants o de nova creació de membres de l’escala bàsica del Cos de Policia, que comprèn la categoria d’agent, que es convoquin pel procediment selectiu d’ingrés.

Secció cinquena. Sistema d’avaluació de l’acompliment

Article 58
Avaluació de l’acompliment
L’avaluació de l’acompliment és un procés sistemàtic i periòdic que permet analitzar i avaluar els membres del Cos de Policia en els seus llocs de treball per tal de garantir:

a) La qualitat, mitjançant els estils de treball que contribueixin a la millora dels serveis que presten al ciutadà d’acord amb els objectius del Cos de Policia.

b) L’eficàcia, amb l’obtenció dels millors resultats possibles, mitjançant accions que potenciïn la motivació i un desenvolupament professional adequat.

El sistema ha d’aconseguir una informació objectiva per a una gestió adequada dels recursos humans.
Article 59
Elements a avaluar
1. El sistema d’avaluació de l’acompliment comprèn dos elements: d’una banda, objectius concrets, i de l’altra, comportaments o competències que convé desenvolupar.

1.1. Els objectius s’han de considerar com a metes concretes a obtenir pels membres del Cos, durant un període de temps determinat i que es desprenen de les funcions del lloc de treball.

1.2. Les competències comprenen el conjunt de capacitats, habilitats i actituds que tenen els membres del Cos, mitjançant les quals incideixen directament en el desenvolupament de les funcions del lloc de treball corresponent a la plaça que ocupen i en el comportament organitzatiu.

2. Les formes i modalitats d’avaluació de l’acompliment s’han de determinar per via reglamentària.
Article 60
Àmbits d’incidència en l’avaluació
L’aplicació del sistema d’avaluació de l’acompliment té incidència en els àmbits següents:

a) En la direcció i la gestió dels serveis, proporcionant informació qualificada que, juntament amb els resultants d’altres sistemes d’avaluació dels serveis, permeti orientar adequadament els projectes pressupostaris.

b) En el procés d’evolució de la cultura organitzativa, orientant els membres del Cos cap al desenvolupament de comportaments i la consecució de resultats coherents amb les finalitats del Cos de Policia.

c) En la promoció dels membres del Cos, com un reconeixement de l’actuació en el treball que pot ser valorat com a mèrit per optar a places de llocs de treball de nivell superior.

d) En els processos de capacitació i desenvolupament professional dels membres del Cos, facilitant informació per a la identificació de les necessitats de formació.

e) En la gestió ordinària, per adoptar mesures correctores per als membres del Cos que no siguin avaluats satisfactòriament.

Secció sisena. Formació

Article 61
Pla de carrera professional
El ministeri responsable d’interior ha d’elaborar un pla de carrera professional que prevegi la formació inicial general, la formació inicial especialitzada, la formació per canvi de grau i la formació permanent o continuada del personal del Cos de Policia. El pla de carrera professional és aprovat pel Govern, a proposta de la persona titular del ministeri responsable d’interior.
Article 62
Formació inicial i especial
1. El ministeri responsable d’interior aprova el programa i la durada de la formació inicial dels agents de Policia presentat pel director del Cos i fixa el règim intern i les normes de conducta i de disciplina durant aquest període.

2. El ministeri responsable d’interior ha d’organitzar els cursos de perfeccionament, especialització, promoció i adequació dels membres del Cos de Policia, d’acord amb les necessitats que requereixi el desplegament del Cos.

3. El director del Cos de Policia gestiona i executa el pressupost de formació assignat al Cos.
Article 63
Despeses de formació
El Cos de Policia assumeix les despeses de formació inicial i especialitzada dels membres del Cos de Policia d’acord amb les normes fixades per via reglamentària.

La persona interessada ha de fer-se càrrec de les despeses de formació quan no superi el curs llevat el cas d’existència de força major que ho justifiqui degudament. Queda exonerat d’aquesta obligació el candidat que no superi el curs malgrat la seva dedicació i esforç segons informe dels formadors que l’hagin impartit.
Article 64
Obligacions derivades de la formació especialitzada
El membre del Cos de Policia que hagi seguit una formació especialitzada té l’obligació de romandre al mateix lloc de treball que ocupava al moment de seguir la formació especialitzada durant els terminis mínims següents: a) un any si la durada de la formació especialitzada ha estat d’un a tres mesos; b) tres anys si la durada de la formació especialitzada ha estat de tres a sis mesos; i c) cinc anys si la durada de la formació especialitzada ha estat superior a sis mesos.

L’incompliment d’aquesta obligació inhabilita en tot cas la persona interessada per seguir una altra formació especialitzada fins que no hagin transcorregut els terminis esmentats.
Article 65
Convenis per formació
Si escau, per tal d’aconseguir adequadament els objectius de formació anteriors, el Ministeri pot subscriure acords o convenis amb institucions anàlogues o d’una altra naturalesa amb d’altres països.

Capítol III. Relació de llocs de treball

Article 66
Plantilla de personal
El Cos de Policia es compon d’una plantilla de personal formada per les places dels llocs de treball que figuren dotades en el pressupost, classificades en les escales, els graus i els nivells que s’especifiquen a l’article 38 d’aquesta Llei i les dades del Registre de Membres del Cos de Policia dependent del ministeri responsable d’interior a què es refereix l’article 40.

La relació de llocs de treball, estructurada orgànicament, inclou la totalitat de les places del Cos de Policia. Per a cada lloc de treball, la relació ha d’indicar, almenys, la denominació, el grau, el nivell, les característiques, els continguts funcionals, les necessitats formatives, els complements que té assignats i la forma de provisió.

Tot funcionari del Cos de Policia té un grau personal, que correspon a algun dels nivells en què es classifiquen els llocs de treball.
Article 67
Principi de mobilitat
L’àmbit de la prestació del servei dels membres del Cos de Policia, dins de l’ocupació d’una plaça del lloc de treball corresponent, és el de tot el Cos de Policia. Per això els és aplicable, en benefici del servei, el principi general de mobilitat i els poden ser encomanades qualssevol de les funcions corresponents als llocs de treball que s’integren en la mateixa ocupació professional tipus de la plaça que ocupen.
Article 68
Funcions especials i trasllat de lloc de treball
1. Els membres del Cos de Policia poden desenvolupar, de forma parcial o permanent, altres funcions, fora de les activitats policíaques pròpies del seu lloc de treball habitual, que per les seves característiques puguin considerar-se especialitats. Reglamentàriament es definiran els tipus d’especialitats, així com els requisits per accedir-hi o mantenir-s’hi i la retribució d’aquestes funcions.

2. Els membres del Cos de Policia podran sol·licitar el trasllat a una plaça d’un altre lloc de treball igual o amb característiques similars a aquella de què siguin titulars, sense increment de salari. Correspon al director de la Policia acceptar o refusar les sol·licituds de trasllat en funció de l’interès públic i l’interès del servei i segons els resultats de l’avaluació de l’acompliment del sol·licitant.

Títol IV. Del règim estatutari

Capítol I. Drets i deures

Secció primera. Drets i deures en general

Article 69
Drets i deures
Els membres del Cos de Policia tenen els drets i deures que els pertoquen com a funcionaris de l’Administració pública, dins el marc de l’especificitat de llur funció, d’acord amb la legislació vigent. Tenen dret, en especial, a ser defensats en cas d’un procés judicial en què siguin imputats per accions o omissions comeses amb motiu del desenvolupament de les seves funcions.

L’Estat ha de protegir els funcionaris del Cos de Policia en l’exercici de llurs funcions i els ha d’atorgar la consideració social deguda a llur jerarquia i a la dignitat del servei policial.
Article 70
Retribució
Les retribucions dels membres del Cos de Policia es componen dels conceptes retributius indicats a l’article 63 i l’annex 6 de la Llei de la funció pública i la disposició addicional d’aquesta Llei.
Article 71
Seguretat Social
Els funcionaris del Cos de Policia estan acollits al règim general de la seguretat social.
Article 72
Formació permanent
Els membres del Cos de Policia han de rebre una formació i una capacitació professionals permanents, que garanteixin el compliment adequat de llurs funcions, d’acord amb els principis d’objectivitat i d’igualtat d’oportunitats. A aquests efectes, es pot establir l’obligatorietat de l’assistència a determinades activitats formatives.
Article 73
Mitjans i instal·lacions
Els membres del Cos de Policia han de disposar dels mitjans i les instal·lacions apropiats per al compliment de llurs funcions.

Els mitjans posats a l’abast dels membres del Cos de Policia, com vehicles, material i d’altres, solament poden ser utilitzats en l’exercici de les seves funcions i han de ser conservats i mantinguts pels membres que els utilitzen amb la màxima cura.
Article 74
Condicions físiques i psíquiques
1. Els funcionaris del Cos de Policia (inclosos el personal administratiu, tècnic administratiu i tècnic) tenen dret a una revisió mèdica cada dos anys.

2. Els membres del Cos de Policia han d’estar en les condicions físiques i psíquiques adequades per ocupar llurs llocs de treball. La revisió psicotècnica i/o mèdica dels membres del Cos s’efectua sempre que hi hagi símptomes o indicis suficients per creure que al funcionari afectat li han sobrevingut uns problemes físics o psíquics que poden afectar negativament el seu treball o el fan no apte per a la feina, o bé que pot posar en perill la seva integritat física o la d’altri.

Davant la detecció d’algun d’aquests problemes, el director de la Policia pot acordar que el membre afectat se sotmeti a una revisió psicotècnica i/o mèdica per determinar l’abast del seu problema i la repercussió que té o pot tenir en el seu lloc de treball. El director ha de comunicar per escrit la seva decisió motivada a la persona interessada i al ministre titular d’interior.

3. La revisió psicotècnica i/o mèdica l’efectua en tot cas un comitè mèdic compost pels metges especialistes i/o professionals tècnics que siguin necessaris designats pel ministre titular d’interior, el funcionament del qual s’ha de determinar reglamentàriament.

El comitè mèdic, després de consulta prèvia al metge que tracti la persona interessada, emet el dictamen corresponent, indicant o suggerint eventualment el termini de suspensió temporal o el nou lloc de treball. D’acord amb aquest dictamen el ministre titular d’interior pot acordar: a) el seguiment del tractament o de les prescripcions mèdiques que en el dictamen s’indiquin per al compliment degut de les funcions durant un temps determinat, susceptible de renovacions; b) la suspensió temporal del membre concernit del lloc de treball que ocupa si el tractament no se segueix degudament o les prescripcions mèdiques no es respecten; o bé c) l’adaptació del membre del Cos concernit a un nou lloc de treball que pugui desenvolupar correctament, amb l’adaptació corresponent de l’estructura salarial al nou lloc de treball.

Si el membre del Cos de Policia concernit refusa sotmetre’s a la revisió psicotècnica i/o mèdica el ministre titular d’interior també pot acordar motivadament, amb les dades i els elements de què disposi, la suspensió del membre concernit del lloc de treball que ocupa per un període no superior a sis mesos, o bé l’adaptació del membre del Cos concernit a un nou lloc de treball que pugui desenvolupar correctament, amb l’adaptació corresponent de l’estructura salarial al nou lloc de treball.

4. El comitè mèdic indicat té també per funció examinar els membres del Cos de Policia que presentin certificats mèdics o situacions susceptibles de modificar les condicions de treball, com la impossibilitat d’efectuar treballs nocturns o d’altres. En aquests supòsits, el membre del Cos de Policia concernit ha de sol·licitar per escrit el canvi de condicions de treball que demana i adjuntar les certificacions mèdiques que consideri oportunes, i ha de ser examinat pel comitè mèdic, que ha d’emetre preceptivament dictamen vinculant.

5. Els membres del Cos de Policia poden ser declarats en situació de reforma quan, després de l’alta mèdica i de conformitat amb la revisió psicotècnica i/o mèdica que se’ls practiqui:

a) La situació d’invalidesa o la situació resultant de la revisió psicotècnica i/o mèdica els impedeix la realització de les funcions del lloc de treball de la plaça de què són titulars, però estan capacitats per exercir les funcions d’un altre lloc de treball, preferentment del Cos de Policia, o de l’Administració general.

b) Tot i estar capacitats per exercir les funcions del lloc de treball de la plaça de què són titulars, la situació d’invalidesa o la situació resultant de la revisió psicotècnica i/o mèdica, els impedeix la realització completa de la jornada de treball.

La declaració de la situació de reforma i l’adscripció consegüent del membre del Cos de Policia a la nova plaça correspon al ministre titular d’interior.

Al membre del Cos de Policia en situació de reforma, se li garanteix el manteniment de les retribucions fixes que rebia amb anterioritat a la declaració de la situació de reforma. A aquest efecte, el ministre titular d’interior li ha d’assignar la diferència entre aquella quantitat i les percepcions que en el seu cas li assigni l’organisme encarregat de la seguretat social.
Article 75
Activitat professional
1. Els membres del Cos de Policia han de tenir residència i domicili efectius i permanents al Principat d’Andorra.

2. Els membres del Cos de Policia, en situació de servei actiu i suspensió, no poden exercir altres activitats professionals diferents de la seva condició de funcionaris ni en el sector públic ni en el sector privat, llevat de les següents, sempre que es realitzin fora de l’horari laboral:

a) Les derivades de la gestió del propi patrimoni o del familiar, així com la col·laboració en el negoci familiar dels pares o consorts, sempre que el funcionari no percebi cap tipus de remuneració i no tingui contacte directe amb el públic.

b) La participació en congressos, conferències, seminaris o cursos, en qualitat de ponent o formador, per raó de la plaça que ocupa a l’Administració general.

c) La producció i creació literària, artística, científica i tècnica, i també les publicacions que en derivin sempre que aquesta producció i creació, així com les publicacions no siguin contràries al que estableix l’article 60 de la Llei de la funció pública.

d) Les activitats de caràcter d’investigació acadèmica, en qualitat d’investigadors per raó de la plaça que ocupen a l’Administració general.

e) Activitats excepcionals que per a casos concrets autoritzi el Govern mitjançant decret, en les condicions fixades en l’autorització.

f) Activitats relacionades amb organitzacions culturals, benèfiques o esportives, sempre que no es percebi cap mena de remuneració.

Article 76
Jornada i horari laboral
Els membres del Cos de Policia han de complir estrictament la jornada i l’horari de treball que siguin determinats per via reglamentària. En situacions d’emergència, de necessitat o en ocasió de serveis excepcionals es pot mobilitzar el personal fora de servei en les condicions que siguin establertes, a fi d’assegurar el compliment de la normativa vigent o el desplegament dels mitjans imposats per la necessitat o pel servei encomanat.
Article 77
Permisos i vacances
1. Ateses les característiques del Cos de Policia, la concessió de permisos i la distribució dels períodes de vacances i els dies de recuperació o compensació queden condicionades a les necessitats del servei.

2. L’atorgament o el refús dels permisos administratius correspon al director de la Policia mitjançant el procediment que s’estableixi per via reglamentària. La decisió d’atorgament s’ha de notificar a la Secretaria d’Estat de Funció Pública.

3. S’han d’establir anualment tots els dies de compensació que tenen els membres del Cos de Policia. Aquests dies corresponen als festius o d’altres de què es beneficia la resta de l’Administració general i en què els membres del Cos de Policia estan obligats a treballar per raó del servei. El membre del Cos concernit no pot gaudir d’aquests dies de compensació si ha estat de baixa per malaltia.

4. Tots els membres del Cos de Policia tenen dret a trenta-cinc dies naturals de vacances retribuïdes cada any. El període de vacances no realitzat durant l’any natural a què correspon, i com a màxim fins al 31 de gener de l’any immediat següent, no pot acumular-se en anys posteriors, excepte en casos puntuals, degudament justificats després de l’informe del director de la Policia. El ministre d’interior podrà regular reglamentàriament les particularitats del Cos de Policia en matèria de vacances.
Article 78
Comissió de serveis
1. Llevat de disposició específica, quedarà desvinculat totalment de la funció policíaca el membre del Cos de Policia que es trobi en Comissió de serveis, amb suspensió de les facultats que com a membre del Cos li corresponen, i haurà de lliurar al director de la Policia l’arma, el carnet professional, la placa-emblema i els equipaments de què disposa per tota la durada de l’adscripció en Comissió de serveis.

2. Per poder ser adscrit en Comissió de serveis el membre del Cos ha de fer com a mínim un termini de dos anys que ocupa el seu lloc de treball, i la durada de l’adscripció en Comissió de serveis també ha de ser d’un màxim de dos anys, amb possibilitat de pròrroga per dos anys més, transcorreguts els quals haurà de retornar al seu lloc de treball.

3. L’adscripció del membre del Cos de Policia en Comissió de serveis, sempre que hi estigui d’acord, correspon al secretari d’Estat de Funció Pública a proposta de l’òrgan competent.

4. L’adscripció d’un membre del Cos de Policia en Comissió de serveis està supeditada a l’interès públic i al bon funcionament de l’organització i del servei, després de l’informe del director de la Policia.
Article 79
Excedència
Els membres del Cos de Policia es troben en situació d’excedència quan se separen temporalment del servei actiu obligatòriament o voluntària per alguna de les circumstàncies que s’estableixen en l’article 42 de la Llei de la funció pública, amb les particularitats següents:

a) L’excedència per interès particular està supeditada, en tot cas, no solament a l’interès públic sinó també al bon funcionament de l’organització i del Servei.

b) La declaració de la situació d’excedència dels membres del Cos de Policia és aprovada pel director de la Policia, que notifica la declaració al secretari d’Estat de Funció Pública.

Article 80
Reingrés
El reingrés al servei actiu dels membres del Cos de Policia en excedència s’efectua en la forma, condicions i efectes establerts per l’article 43 de la Llei de la funció pública, amb la particularitat que les resolucions sobre el reingrés dels funcionaris en situació d’excedència són aprovades pel director de la Policia, que notifica la resolució al secretari d’Estat de Funció Pública.

Secció segona. Drets sindicals

Article 81
Constitució d’organitzacions sindicals
Els membres del Cos de Policia tenen dret de constituir organitzacions sindicals per defensar els seus interessos, així com d’afiliar-s’hi i participar-hi activament, amb les limitacions establertes en aquesta Llei.
Article 82
Afiliació
Els membres del Cos de Policia només es podran afiliar a organitzacions sindicals formades exclusivament per membres del mateix Cos.
Article 83
Exercici de drets laborals
1. L’exercici del dret de sindicació i de l’acció sindical per part dels membres del Cos de Policia té com a límits el respecte dels drets fonamentals i de les llibertats públiques reconeguts en la Constitució i, especialment, el dret a l’honor, a la intimitat i a la pròpia imatge, així com el crèdit i prestigi del Cos de Policia, la seguretat ciutadana i dels mateixos funcionaris i la garantia del secret professional.

Així mateix constituiran límit, en la mesura en què puguin ser vulnerats per l’exercici d’aquest dret, els principis bàsics d’actuació de l’article 5 d’aquesta Llei.

2. D’acord amb els interessos preeminents establerts en la present Llei que correspon protegir al Cos de Policia i a l’objecte d’assegurar la prestació continuada dels seus serveis, que no admeten interrupció i són essencials per la comunitat, els membres del Cos de Policia no poden exercir en cap cas el dret de vaga, ni accions substitutives d’aquest dret o concertades que puguin alterar el funcionament normal dels serveis.

3. El dret de manifestació s’ha d’exercir sempre sense portar l’arma reglamentària ni l’uniforme.
Article 84
Registre i forma de les associacions sindicals
1. Les associacions sindicals constituïdes per membres del Cos de Policia a l’empara de la normativa vigent s’han d’inscriure a efectes de publicitat en el Registre d’Associacions a què es refereix l’article 8.2 de la Llei qualificada d’associacions. Seguidament han de dipositar al ministeri responsable d’interior l’acta fundacional, els estatuts i la documentació acreditativa de la seva inscripció al Registre d’Associacions als efectes d’exercir les funcions que se’ls reconeixen en els articles 85, 86 i 87 de la present Llei.

2. Els estatuts han de contenir, almenys, les mencions següents:

a) Denominació de l’associació.

b) Fins específics de l’associació.

c) Domicili.

d) Òrgans de representació, govern i administració i normes de funcionament, així com el règim de provisió electiva de càrrecs, que s’han d’ajustar als principis democràtics.

e) Requisits i procediment per a l’adquisició i pèrdua de la condició d’afiliats, així com el règim de modificació dels estatuts i dissolució de l’associació sindical.

f) Règim econòmic de l’organització que estableixi el caràcter, la procedència i el destí dels seus recursos, així com els mitjans que permetin als afiliats conèixer la situació econòmica.

Article 85
Drets de les organitzacions sindicals
Les organitzacions sindicals legalment constituïdes tenen dret a formular propostes i elevar informes o dirigir peticions als òrgans competents de l’Estat, així com a exercir la representació de llurs afiliats davant dels òrgans competents de l’Administració pública.

Tindran la consideració de representants de les organitzacions sindicals del Cos de Policia aquells funcionaris que hi pertanyin i hagin estat formalment designats per l’òrgan de govern d’aquestes organitzacions d’acord amb llurs respectius estatuts.
Article 86
Responsabilitats de les organitzacions sindicals
Les organitzacions sindicals responen dels actes o acords adoptats pels seus òrgans estatutaris en l’esfera de llurs respectives competències.

Les organitzacions sindicals responen dels actes de llurs afiliats quan aquells es produeixin en l’exercici regular de les funcions representatives o es provi que els afiliats actuaven per compte de les organitzacions sindicals.
Article 87
Exercici de l’activitat sindical
Les organitzacions sindicals tenen dret que se’ls faciliti un local per a l’exercici de llurs activitats, a les dependències que es determinin.

Els representants sindicals han de tenir les condicions necessàries per atendre les activitats pròpies de la seva funció en la forma i temps que reglamentàriament s’estableixin.

Secció tercera. El Consell de la Policia

Article 88
Funcions
El Consell de la Policia, sota la presidència de la persona titular del ministeri responsable d’interior o de l’alt càrrec polític que aquesta persona delegui, és l’òrgan de representació paritària del Govern i dels membres del Cos.
Article 89
Atribucions
Les funcions del Consell de la Policia són:

a) La mediació i la conciliació en cas de conflictes col·lectius.

b) La participació en l’establiment de les condicions de prestació del servei dels funcionaris.

c) La formulació de mocions i l’evacuació de consultes en matèries relatives a l’estatus professional.

d) L’emissió d’informes en els expedients disciplinaris que s’instrueixin als membres del Cos per faltes molt greus i en tots els que s’instrueixin als representants dels sindicats.

e) L’emissió d’informe previ i preceptiu sobre els projectes de disposicions de caràcter general relatius a les matèries a què es refereix aquest article.

f) L’estudi de programes de modernització dels mètodes i de les tècniques de treball.

g) La presentació de propostes de mesures relatives a la política de personal del Cos.

h) Les altres que li atribueixin les lleis i les disposicions generals.

Article 90
Composició
El Consell de la Policia és integrat per un mínim de tres i un màxim de cinc representants de l’Administració que designi la persona titular del ministeri responsable d’interior i per un mínim de tres i un màxim de cinc representants dels membres del Cos de Policia. En tot cas el nombre de representants ha de ser paritari.
Article 91
Membres
1. Els representants dels membres del Cos de Policia en el Consell de la Policia són els que resulten de les eleccions que s’han de fer a aquest efecte en les condicions de convocatòria i desenvolupament que reglamentàriament es determinin.

2. Els representants escollits perden aquesta condició per qualsevol d’aquestes causes:

a) Expiració del mandat.

b) Pèrdua de la condició de funcionari.

c) Defunció.

d) Renúncia, que ha de ser expressa i comunicada a l’òrgan competent davant el qual exerceixin la representació.

Article 92
Elecció dels representants
Les eleccions dels representants dels membres del Cos de Policia en el Consell de la Policia es fan mitjançant sufragi personal, directe i secret entre els membres del Cos.
Article 93
Mandat i normes de funcionament
1. El mandat dels representants en el Consell de la Policia és de quatre anys, a comptar de la proclamació dels candidats electes. En cas de vacant, aquesta és coberta automàticament, si la persona interessada accepta el càrrec, pel candidat que ocupa el lloc següent en la llista respectiva, inclosos els dos suplents. Si s’acaba el termini establert i la proclamació dels candidats electes no ha tingut lloc, s’entén que el mandat dels membres anteriors queda prorrogat fins que no es produeixi la proclamació dels candidats electes.

2. El ministre responsable d’interior aprova les normes de funcionament intern del Consell de la Policia.

3. El Consell de la Policia adopta les seves decisions per majoria. En cas d’empat, el president té vot de qualitat.

Capítol II. Distincions, recompenses i gratificacions

Article 94
Distincions, recompenses i gratificacions
1. Els funcionaris del Cos de Policia (inclosos el personal administratiu, tècnic administratiu i tècnic) poden ser distingits o recompensats si s’aprecia alguna de les circumstàncies o algun dels supòsits que siguin determinats per reglament. Totes les distincions i les recompenses atorgades han de constar en l’expedient personal del funcionari i s’han de valorar com a mèrit en els concursos de provisió de llocs de treball. També es poden tenir en compte en els processos de provisió per lliure designació i en els ascensos.

2. Els funcionaris del Cos de Policia (inclosos el personal administratiu, tècnic administratiu i tècnic) poden rebre gratificacions no consolidables per serveis extraordinaris. El ministre responsable d’interior atorga, a proposta del director de la Policia, aquestes gratificacions en situacions extraordinàries a definir per via reglamentària.

3. Es poden atorgar a autoritats estrangeres i a persones que no formin part del Cos les distincions que reglamentàriament s’estableixin.

Capítol III. Règim disciplinari

Secció primera. Disposicions generals

Article 95
Règim aplicable
El règim disciplinari aplicable als membres del Cos de Policia és el que estableix aquesta Llei, sense perjudici de les responsabilitats civils o criminals en què puguin incórrer.

Secció segona. Faltes

Article 96
Tipus de faltes
Les faltes comeses pels membres del Cos de Policia en l’exercici de llurs funcions poden ser molt greus, greus i lleus.
Article 97
Faltes molt greus
Són faltes molt greus:

a) L’incompliment del deure de fidelitat a la Constitució en l’exercici de llurs funcions.

b) Tota actuació que signifiqui discriminació per raó de raça, sexe, religió, llengua, opinió, lloc de naixement o veïnatge o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

c) L’obstaculització de l’exercici de les llibertats públiques i dels drets sindicals.

d) La inflicció de tortures o maltractaments, la instigació a cometre aquests actes o el fet de col·laborar-hi o tolerar-los, i també qualsevol actuació abusiva, arbitrària o discriminatòria que impliqui violència física o moral.

e) Qualsevol conducta o actuació constitutiva d’infracció penal dolosa.

f) Qualsevol acte de prevaricació o suborn i el fet de no evitar-lo o denunciar-lo.

g) La vaga, l’exercici d’accions substitutives d’aquest dret o concertades que puguin alterar el funcionament normal dels serveis, la manifestació pública portant l’arma reglamentària o l’uniforme i l’abandonament del servei.

h) La publicació o la utilització indeguda de secrets declarats oficials per llei o qualificats com a tals, i la violació del secret professional.

i) El fet de causar, per mala fe, danys greus en el patrimoni, els béns del Govern o d’altres administracions públiques.

j) La pèrdua de les armes o el fet que siguin sostretes, per negligència inexcusable.

k) L’ocultació o l’alteració d’una prova amb la finalitat de perjudicar o d’ajudar l’encausat.

l) La falsificació, la sostracció, la simulació o la destrucció de documents del servei sota custòdia pròpia o de qualsevol altre funcionari.

m) Trobar-se en situació d’embriaguesa o consumir drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicòtropes durant el servei i el fet de negar-se a les comprovacions tècniques pertinents.

n) La conculcació dels drets dels detinguts o els presos custodiats i el fet de subministrar-los drogues tòxiques, estupefaents, substàncies psicòtropes salvat en casos de prescripció facultativa, o begudes alcohòliques.

o) La reincidència en la comissió de tres faltes greus durant el termini d’un any.

Article 98
Faltes greus
Són faltes greus:

a) La desobediència als superiors en l’exercici de les funcions i l’incompliment de les ordres rebudes.

b) La insubordinació individual o col·lectiva envers les autoritats o els comandaments de qui es depèn, amb motiu de la desobediència a les instruccions legítimes donades per aquests.

c) La denegació d’auxili i la manca d’intervenció urgent en qualsevol fet en què l’actuació sigui obligada o convenient.

d) El mal ús de l’arma reglamentària.

e) Les faltes de respecte o consideració greus i manifestes envers els superiors, els companys, els subordinats o els ciutadans.

f) Els actes, les manifestacions i les conductes que atemptin contra la dignitat dels funcionaris, contra la imatge del Cos i contra el prestigi i la consideració deguts als òrgans de l’Estat.

g) El fet de causar, per negligència manifesta, danys greus en el patrimoni i els béns del Govern o d’altres administracions públiques.

h) L’incompliment de l’obligació de donar compte al superior de qualsevol assumpte que hagi de conèixer per raó de les seves funcions.

i) L’incompliment del deure de reserva professional pel que fa als assumptes coneguts per raó de les funcions encomanades.

j) La intervenció en un procediment administratiu si hi ha establerts legalment motius d’abstenció.

k) L’actuació amb abús d’atribucions en perjudici dels ciutadans, si no constitueix una falta molt greu.

l) El consum de begudes alcohòliques estant de servei i el fet de negar-se a les comprovacions tècniques pertinents.

m) La pèrdua de les credencials i el fet de permetre’n la sostracció, per negligència inexcusable.

n) L’ús del material o dels vehicles del servei fora de l’exercici de les funcions.

o) La pèrdua de material del servei o el seu deteriorament greu per negligència o manca de cura.

p) No mantenir la residència i el domicili efectius al Principat d’Andorra.

q) El refús de sotmetre’s a la revisió mèdica a què es refereix l’article 74.2.

r) La tercera falta d’assistència sense causa justificada en un període de sis mesos.

s) La pèrdua de les armes o el fet que siguin sostretes, per negligència simple.

t) L’ostentació de l’arma reglamentària, de les credencials del càrrec o de la condició d’agent de l’autoritat sense cap causa que ho justifiqui.

u) L’incompliment de les normes sobre incompatibilitats establertes a l’article 75.2.

v) La manca de rendiment manifesta, reiterada i no justificada, si constitueix conducta continuada o ocasiona un perjudici greu per a la ciutadania o l’eficàcia dels serveis.

x) La reincidència en la comissió de tres faltes lleus en el termini de tres mesos.

y) En general, l’incompliment per negligència greu dels deures i les obligacions derivats de la pròpia funció.

Article 99
Faltes lleus
Són faltes lleus:

a) La incorrecció envers els superiors, els companys, els subordinats o els ciutadans.

b) El retard, la negligència i el descuit en el compliment de les funcions o de les ordres rebudes.

c) La manca de col·laboració manifesta amb membres dels altres cossos de l’Administració pública, en els casos en què s’hagi de prestar de conformitat amb la legislació vigent.

d) El fet de prescindir del conducte reglamentari establert en formular qualsevol sol·licitud o reclamació, excepte en cas d’urgència o d’impossibilitat física.

e) La pèrdua de les credencials i el fet de permetre’n la sostracció, per negligència simple.

f) El mal ús dels distintius del càrrec.

g) La descurança en la presentació personal.

h) La descurança en la conservació dels locals, del material i dels documents del servei, si no produeix perjudicis greus.

i) L’incompliment de la jornada de treball sense causa justificada.

j) Les faltes repetides de puntualitat dins un mateix mes sense causa justificada.

Article 100
Inducció o encobriment de faltes
Els membres del Cos de Policia que n’indueixin altres a fer actes o tenir conductes constitutius de falta disciplinària incorren en la mateixa responsabilitat que aquests.

Els membres del Cos de Policia que encobreixin les faltes consumades molt greus i greus incorren en una falta d’un grau inferior.

Secció tercera. Sancions

Article 101
Sancions imposables
1. Per la comissió de faltes molt greus es pot imposar alguna de les sancions següents:

a) La separació del servei.

b) La suspensió de funcions fins a un màxim de dos anys, amb pèrdua de les retribucions corresponents.

Conjuntament amb la imposició d’alguna de les sancions esmentades en els apartats anteriors es pot imposar l’obligació d’abonar el valor del material perdut o deteriorat.

2. Per la comissió de faltes greus es pot imposar, conjuntament o alternativament, alguna de les sancions següents:

a) La suspensió de funcions fins al màxim de sis mesos, amb pèrdua de les retribucions corresponents.

b) El trasllat a un altre lloc de treball, amb canvi de destinació, que pot comportar minoració de retribucions si la falta comesa té relació amb el lloc de treball.

c) L’obligació d’abonar el valor del material perdut o deteriorat.

3. Per la comissió de faltes lleus es pot imposar alguna de les sancions següents:

a) La suspensió de funcions fins a catorze dies, amb pèrdua de la retribució corresponent.

b) L’amonestació per escrit.

c) La deducció proporcional de les retribucions, per faltes de puntualitat i d’assistència.

d) L’obligació d’abonar el valor del material perdut o deteriorat.

4. No es poden imposar sancions que consisteixin en la reducció de la durada de les vacances o en una altra minoració dels drets de descans del funcionari. La sanció no pot comportar en cap cas violació del dret a la dignitat de la persona.
Article 102
Gradació de les sancions
1. Per graduar les sancions, a més de les comissions o les omissions que s’hagin produït, cal tenir en compte, d’acord amb el principi de proporcionalitat:

a) Els antecedents.

b) La intencionalitat.

c) La pertorbació dels serveis.

d) Els danys produïts a l’Administració o als administrats.

e) La reincidència en la comissió de faltes.

f) El grau de participació en la comissió o l’omissió.

g) La transcendència per a la seguretat pública.

Secció quarta. Procediment disciplinari

Article 103
Tramitació de l’expedient
1. No es poden imposar sancions per faltes molt greus, greus o lleus, si no és en virtut d’un expedient instruït a aquest efecte. La tramitació de l’expedient s’ha de regir pels principis de sumarietat i de celeritat, però en cap cas no hi pot haver indefensió.

2. A petició expressa i escrita del membre del Cos de Policia afectat es podrà prescindir de la instrucció de l’expedient i adoptar la resolució sancionadora que correspongui, si aquest manifesta la seva conformitat amb els fets, la falta comesa i la sanció corresponent.

3. La imposició de les sancions fixades per aquesta Llei correspon al director de la Policia pel que fa a les sancions derivades de la comissió de faltes lleus, a la persona titular del ministeri responsable d’interior pel que fa a les sancions corresponents a les faltes greus, i al Govern per les sancions derivades de la comissió de faltes molt greus.

4. Les resolucions sancionadores s’han de notificar al secretari d’Estat de Funció Pública.
Article 104
Inici del procediment sancionador
1. El procediment l’inicia d’ofici el cap immediat del membre del Cos concernit o el director o director adjunt del Cos de Policia quan es tracti de conductes qualificades de faltes lleus o de faltes greus respectivament.

2. Quan es tracti de conductes qualificades de faltes molt greus, el director del Cos de Policia ho ha de comunicar, per mitjà d’un informe escrit, al ministre titular d’interior perquè iniciï l’expedient disciplinari.

3. El nomenament d’instructor correspon a l’autoritat competent per iniciar l’expedient segons la gravetat de la falta comesa. L’instructor ha d’abstenir-se en els supòsits legalment establerts i en cas de no fer-ho pot ser recusat.

4. La resolució d’inici de la tramitació de l’expedient disciplinari i el nomenament d’instructor s’ha de notificar, per escrit, al membre del Cos de Policia subjecte a l’expedient.
Article 105
Instrucció de l’expedient
1. Les sancions per faltes lleus que comportin únicament amonestació escrita poden ser imposades pel director del Cos de Policia sense cap altre tràmit que el d’audiència o al·legacions escrites de la persona interessada, en el termini màxim d’un mes a comptar de l’inici de l’expedient.

2. Durant la instrucció de l’expedient disciplinari per les faltes lleus restants, per faltes greus o per faltes molt greus, l’instructor de l’expedient ha d’ordenar la pràctica de totes les diligències que siguin adequades per a la determinació i la comprovació dels fets, i en particular de totes aquelles proves, acreditables per qualsevol mitjà admissible en dret, que puguin conduir a l’esclariment i a la determinació de les responsabilitats susceptibles de sanció.

3. Si de la pràctica de les diligències en resulta que els fets constatats poden ser constitutius d’una falta greu (en cas d’un expedient seguit inicialment per falta lleu) o molt greu (en cas d’un expedient iniciat per falta greu), l’instructor ha d’elevar l’expedient disciplinari al director del Cos de Policia i informar d’aquest fet el membre del Cos de Policia afectat.

4. Tots els òrgans de l’Administració pública estan obligats a facilitar a l’instructor d’un expedient disciplinari els informes necessaris per al desenvolupament de les seves actuacions.

5. A la vista de les actuacions practicades i en un termini màxim de dos mesos per a les faltes lleus, de tres mesos per a les faltes greus i de quatre mesos per a les faltes molt greus, comptats a partir de l’inici de l’expedient, l’instructor ha de formular el plec de càrrecs corresponent, que ha d’incloure els fets imputats, amb expressió de les faltes presumptament comeses i de les sancions que siguin aplicables.

6. El plec de càrrecs s’ha de notificar al membre del Cos de Policia interessat, el qual disposa d’un termini de deu dies hàbils per contestar-lo amb les al·legacions que consideri convenients per a la seva defensa i amb l’aportació de tots els documents que consideri oportuns. En aquest tràmit ha de sol·licitar, si ho estima oportú, la pràctica de les proves que entengui necessàries per a la seva defensa.

7. Contestat el plec o transcorregut el termini sense fer-ho, l’instructor de l’expedient pot ordenar la pràctica de les proves sol·licitades que jutgi oportunes i ho ha de notificar a la persona objecte de l’expedient. Per a la pràctica de les proves disposa d’un termini màxim d’un mes.

8. Després de realitzar les diligències previstes en els apartats anteriors, es dóna vista de l’expedient al membre del Cos de Policia interessat perquè, en el termini de deu dies hàbils, al·legui en conclusions el que estimi convenient per a la seva defensa.

En casos d’expedients disciplinaris instruïts per faltes molt greus i en tots els que s’instrueixin als representants dels sindicats es donarà també vista de l’expedient instruït al Consell de la Policia perquè, en el termini de deu dies hàbils, pugui emetre l’informe a què fa referència l’article 89 d) d’aquesta Llei.
Article 106
Resolució de l’expedient
1. La competència per dictar la resolució correspon al director de la Policia per les faltes lleus, al ministre titular d’interior per les faltes greus i al Govern per les faltes molt greus.

2. Finalitzat el termini concedit per a la vista, les al·legacions i l’informe del Consell de la Policia a què fa referència l’apartat 8 de l’article anterior, el termini màxim per dictar la resolució, tant si s’han efectuat al·legacions i ha estat lliurat l’informe del Consell de la Policia com si no, és de quinze dies hàbils per a les faltes lleus, de trenta dies hàbils per a les faltes greus i de quaranta-cinc dies hàbils per a les faltes molt greus.

3. La resolució de l’òrgan competent ha de ser motivada i no s’hi poden incloure fets diferents dels que han servit de base al plec de càrrecs, sense perjudici de la valoració jurídica que se’n faci. Si la resolució és sancionadora, ha de determinar-se amb precisió la falta que s’estima comesa, el precepte i la norma en què apareix recollida la falta, el nom del membre del Cos de Policia sancionat, i la sanció que s’imposa.

4. Contra la resolució que imposa la sanció pot interposar-se recurs en els termes previstos pel Codi de l’Administració.
Article 107
Mesures cautelars
A l’inici de la tramitació d’un expedient disciplinari que s’instrueixi per una falta greu o molt greu a un membre del Cos de Policia, o mentre duri la tramitació, l’òrgan competent pot acordar, com a mesures cautelars, la suspensió provisional o l’adscripció a un altre lloc de treball, mesures que poden comportar la pèrdua provisional de l’uniforme, l’arma i la credencial.

En el moment de resoldre sobre el manteniment o l’aixecament de les mesures cautelars, s’ha de valorar la gravetat dels fets comesos, les circumstàncies concretes de cada cas i l’expedient personal del funcionari expedientat. La resolució en què s’acordi d’imposar o de prorrogar les mesures cautelars ha de ser motivada.

El període de suspensió no pot ser superior en total al de la sanció que pugui ser imposada per la presumpta falta comesa. El temps transcorregut en suspensió provisional o cautelar es computa en l’execució de la sanció de suspensió de funcions que, en definitiva, es pugui imposar en l’expedient sancionador.
Article 108
Suspensió de percepció de retribucions
1. Durant el temps de suspensió provisional el membre del Cos de Policia afectat deixa de percebre els conceptes retributius de complement específic i de complement per especialitat, als efectes que corresponguin d’acord amb la resolució que recaigui en el procediment sancionador.

2. La suspensió provisional interromp, així mateix, el transcurs del temps de servei al Cos perquè es pugui tenir dret a la jubilació voluntària.

3. El temps de la suspensió provisional i la manca de percepció de retribucions durant aquest període es computen, si escau, als efectes de la sanció de suspensió de funcions o de pèrdua de les retribucions corresponents, respectivament.

4. Si no hi ha lloc a la imposició de sanció, o la sanció no comporta pèrdua de retribucions, aquestes són abonades al membre del Cos afectat, amb els interessos legals corresponents. Si la sanció no comporta suspensió de funcions, el temps de la durada de la suspensió provisional computa com a servei actiu a tots els efectes.
Article 109
Efectes de la suspensió de funcions
La suspensió de funcions, ja sigui com a sanció, ja sigui com a mesura preventiva, comporta la privació temporal de l’exercici de les funcions, la retirada de l’arma i de la credencial reglamentàries, la prohibició d’ús de l’uniforme, si escau, i la prohibició d’entrar a les dependències de la Policia sense autorització.
Article 110
Efectes de les sancions
1. La responsabilitat disciplinària s’extingeix pel compliment de la sanció, per mort, per indult, per amnistia i per la prescripció de la falta o de la sanció.

Les faltes molt greus prescriuen al cap de quatre anys, les greus al cap de dos anys i les lleus al cap de dos mesos.

Les sancions imposades per faltes molt greus prescriuen al cap de quatre anys, les imposades per faltes greus al cap de dos anys i les imposades per faltes lleus al cap de dos mesos.

El còmput del termini de prescripció de les faltes s’inicia des que es comet la falta i s’interromp, en tot cas, per la iniciació de l’expedient disciplinari. El termini de prescripció de la sanció comença a comptar a partir de l’endemà del dia en què adquireix fermesa la resolució per la qual s’imposa la sanció.

El compliment dels terminis de prescripció establerts comporta la cancel·lació de les actuacions corresponents en l’expedient personal.

2. Les sancions disciplinàries que s’imposin als membres del Cos de Policia s’han d’anotar en el Registre de Membres del Cos de Policia a què es refereix l’article 40 amb indicació de les faltes que les han motivat.

Les anotacions de sancions s’han de cancel·lar d’ofici i, en tot cas, no computen a efectes de la reincidència, quan hagin transcorregut els terminis següents des de la resolució que les ha imposat:

a) Un any en el cas de les faltes lleus.

b) Dos anys en el cas de les faltes greus.

c) Quatre anys en el cas de les faltes molt greus quan no hagin comportat la separació del servei.

Secció cinquena. Iniciació d’un procediment penal contra un membre del Cos de Policia pels mateixos fets que poden donar lloc a la tramitació d’un expedient disciplinari

Article 111
Tramitació de l’expedient en cas de procediment judicial
La iniciació d’un procediment penal contra un membre del Cos de Policia no impedeix la tramitació d’un expedient disciplinari pels mateixos fets, si escau. No obstant això, la resolució definitiva de l’expedient només es pot produir quan la sentència dictada en l’àmbit penal sigui ferma, vinculant a l’Administració la declaració de fets provats. Les mesures cautelars que es puguin adoptar en aquests supòsits poden durar fins que es dicti resolució definitiva en el procediment judicial. Són aplicables, en tot cas, les disposicions contingudes en els articles 107 i 108.

Disposició addicional

Atès el caràcter permanent de les missions de protecció del lliure exercici dels drets i de les llibertats i de garantir la seguretat ciutadana que té encomanades el Cos de Policia, que han de ser exercides en qualsevol circumstància, moment i conjuntura sense excepció, els membres del Cos percebran també com a retribució consolidable en l’estructura retributiva una quantitat mensual equivalent al dos per cent (2%) de l’import vigent a cada moment de la base retributiva del nivell de classificació C1 del Grup Funcional C de la taula salarial anual de l’annex 6, Cos especial de Policia, de la Llei de la funció pública.

Disposicions transitòries

Primera

Sense contingut

Segona

Sense contingut

Tercera

Sense contingut

Quarta

Els membres del Cos de Policia i els agents administratius i tècnics que van ingressar al Cos abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei mantenen el dret a percebre la paga extraordinària de la dotzena part del sou quan hagin assolit vint anys de servei al Cos. A partir dels vint-i-dos anys de servei aquesta paga extraordinària també forma part del còmput corresponent a la jubilació.
Cinquena

Els membres del Cos de Policia que a l’entrada en vigor d’aquesta Llei estiguin adscrits a l’Àrea de Policia Criminal de l’estructura organitzativa del Cos anteriorment vigent queden automàticament integrats, amb el grau i nivell que els correspongui, a la nova Unitat de Policia Judicial que el ministre titular d’interior pugui crear en aplicació del que preveu l’article 11 d’aquesta Llei, sense necessitat d’haver de superar les proves d’especialitat a què es refereix l’article 16 de la Llei.
Sisena

Els funcionaris de Policia que, després de l’entrada en vigor de la Llei de la funció pública, ocupin llocs de treball en situació de Comissió de serveis, tenen un període de tres anys per retornar a la plaça del lloc de treball del qual provenien.
Setena

Els expedients disciplinaris en tràmit a l’entrada en vigor d’aquesta Llei es regulen per les disposicions anteriors, llevat que les d’aquesta norma siguin més beneficioses.
Vuitena

Els estatuts de les organitzacions sindicals existents a l’entrar en vigor aquesta Llei, s’han d’adaptar, en allò que sigui necessari, al contingut de la present Llei, en el termini d’un any a comptar de l’entrada en vigor de la mateixa.
Novena

Amb relació al Registre de Membres del Cos de Policia que s’estableix a l’article 40 d’aquesta Llei, la Secretaria d’Estat de Funció Pública ha de trametre al ministeri responsable d’interior tots els expedients i les dades dels membres del Cos de Policia de què sigui dipositària en el termini de tres mesos a comptar de l’entrada en vigor de la Llei.

Disposició derogatòria

Queda derogat el Decret orgànic del Servei de Policia Andorrana del 3 de juliol de 1989, publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra núm. 18 del 21 d’agost del 1989 i, així mateix, totes les normes de rang igual o inferior que s’oposin o contradiguin el que estableix la present Llei.

Disposicions finals

Primera

El Govern ha d’aprovar i publicar els reglaments necessaris per al desenvolupament i el desplegament d’aquesta Llei en el termini d’un any a comptar de la seva entrada en vigor.
Segona

La Llei de la funció pública, del 15 de desembre del 2000, és aplicable en tot allò que no estigui expressament previst en aquest text.
Tercera

La present Llei qualificada del Cos de Policia del Principat d’Andorra entra en vigor l’endemà de ser publicada en el Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

Casa de la Vall, 27 de maig del 2004

Francesc Areny Casal
Síndic General

Nosaltres els coprínceps la sancionem i promulguem i n’ordenem la publicació en el Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

Joan Enric Vives Sicília
Bisbe d’Urgell
Copríncep d’Andorra
Jacques Chirac
President de la República Francesa
Copríncep d’Andorra


Portal Jurídic del Principat d’Andorra