Carregant...
 


Llei 12/2018, del 31 de maig, de modificació de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances


Atès que el Consell General en la seva sessió del dia 31 de maig del 2018 ha aprovat la següent:

llei 12/2018, del 31 de maig, de modificació de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances

Exposició de motius

El Govern d’Andorra, després d’assumir que tant la Llei de l’11 de maig de 1989, reguladora de l’actuació de les companyies d’assegurances, com també el règim de les potestats atribuïdes al Ministeri de Finances, configuraven un marc de regulació i supervisió del sector assegurador i reassegurador insuficient, va decidir posar en marxa un procés de revisió normativa per deixar palès que la vocació del Principat d’Andorra en el context de la comunitat internacional exigeix que els punts de referència essencials d’aquesta tasca d’actualització del nostre marc de regulació i supervisió en el sector de l’assegurança i reassegurança han de ser, entre d’altres:

- els criteris que emanen de l’Associació Internacional d’Inspectors d’Assegurances (AIIA),
- les recomanacions recollides tant a l’informe del Fons Monetari Internacional del 2007 com a les avaluacions periòdiques desenvolupades pel Moneyval a Andorra,
- l’Acord monetari entre la Unió Europea i el Principat d’Andorra del 30 de juny del 2011 i, d’una manera molt destacada,
- el nou règim establert per la Unió Europea en aquest àmbit, conegut com a Solvència II.


Per tant, amb l’aprovació de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, s’ha iniciat la tasca de desenvolupament de la nova reglamentació del sector de l’assegurança i reassegurança d’Andorra per tal d’adaptar-la als criteris esmentats i, d’una manera molt destacada, al nou règim establert per la Unió Europea en aquest àmbit, amb la Directiva 2009/138/CE del Parlament Europeu i del Consell, del 25 de novembre de 2009, sobre l’assegurança de vida, l’accés a l’activitat d’assegurança i reassegurança i el seu exercici, coneguda com a Solvència II.

Aquesta adaptació, que ha entrat en vigor l’1 de gener de 2018, estableix una regulació que incorpora tots els mecanismes essencials de la Directiva esmentada, però d’una manera proporcionada a les característiques i les possibilitats de la nostra economia nacional, a la vegada que delimita un règim ad hoc que salvaguarda les peculiaritats derivades de la dimensió limitada del sector en el nostre país, i modula les exigències d’una disciplina tan complexa i ambiciosa que requerirà fer un important esforç tant als operadors afectats com a les autoritats intervinents.

En aquest ordre de consideracions, el títol II de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, plasma les característiques principals a les quals s’ha d’ajustar l’exercici de la supervisió en l’àmbit assegurador i reassegurador, supervisió que ha de pivotar sobre l’eix principal d’una autoritat supervisora independent.

D’aquesta manera, la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, fixa les principals mesures que cal establir per desenvolupar i implementar aquest nou marc jurídic de control. En aquest sentit, la disposició final tercera preveu que l’Institut Nacional Andorrà de Finances (INAF) assumeixi les funcions de l’Autoritat Supervisora d’Assegurances i Reassegurances a la qual fa referència l’article 1.3 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, amb la qual cosa es posa fi a la supervisió realitzada fins ara pel Ministeri de Finances.

Amb la present Llei, l’INAF, regulat per la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances (modificada per la Llei 7/2015, del 15 de gener, del pressupost per a l’exercici del 2015, per la Llei 2/2016, del 10 de març, del pressupost per a l’exercici del 2016, i per la Llei 16/2016, del 20 d’octubre, de modificació de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances), es transforma en l’Autoritat Financera Andorrana (AFA).

Per tant, d’acord amb aquests criteris, la modificació va encaminada a atorgar a l’actual Institut Nacional Andorrà de Finances les competències, les potestats i els instruments necessaris per tal que pugui començar a exercir com a supervisor efectiu en matèria d’assegurances i reassegurances a partir de l’entrada en vigor de la present Llei.

Per últim, i sens perjudici de l’anteriorment exposat, la modificació introdueix també una revisió limitada del capítol quart de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, on es regulen les taxes per a la prestació de serveis a l’àmbit financer per part de l’AFA.

En aquest sentit, atesa la complexitat de la supervisió en base consolidada i els costos per a monitoritzar de forma adequada una supervisió on site, s’han actualitzat algunes de les taxes aplicables al sector financer, el que ens permet, tant equiparar les taxes establertes a la nostra legislació a les aplicades a altres jurisdiccions del nostre entorn, com mantenir la competitivitat del sector financer andorrà, dotant l’AFA dels mitjans necessaris per a la consecució dels seus objectius.

En aquest sentit, la modificació afecta els articles següents de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances:

Capítol primer de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances:

A la secció primera dedicada a les disposicions generals, es modifica l’article 1 per canviar el nom de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, transformant-lo en l’Autoritat Financera Andorrana, que ha d’actuar com a supervisor tant del sistema financer com del sistema assegurador i reassegurador, però sense modificar cap element de la seva naturalesa jurídica o capacitat d’obrar, i amb independència de l’Administració general.

A la secció segona del primer capítol, dedicada a la missió, objectius, funcions i competències, es modifiquen els enunciats dels articles 3 “missió i objectius” i 4 “funcions i competències”, que passen a limitar la seva aplicació a l’àmbit financer.

A continuació, s’introdueixen els nous articles 3 bis i 4 bis, que descriuen, respectivament, la missió i els objectius de la supervisió del sector assegurador i reassegurador, i les potestats de control i supervisió, i criteris d’exercici en l’àmbit de la supervisió de les assegurances i reassegurances, en els quals es fa la remissió directa als articles 8 a 12, i concordants de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.

Dins d’aquesta mateixa secció i capítol, també es modifica l’article 5, incloent-hi una remissió a la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, en matèria de comunicacions; i l’apartat 2 de l’article 7, en matèria dels òrgans de govern.

D’altra banda, es modifica l’article 8 que estableix el règim contractual del personal i l’article 10 que fa referència a la composició, nomenament, durada i remuneració del Consell d’Administració.

Capítol segon de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances:

A la secció segona es modifiquen els articles següents:

Article 11.2.c), a fi i efecte que un dels elements que conformen de manera específica el concepte de reconeguda honorabilitat empresarial i professional, com és el de no estar inhabilitat per a exercir càrrecs públics, o d’administració o direcció d’entitats operatives del sector financer, també sigui extensible al sistema assegurador o reassegurador andorrà o estranger.

Article 11.3.b), per estendre la possibilitat d’acreditar l’experiència professional adequada en els termes que descriu, als professionals que hagin desenvolupat funcions d’alta administració, direcció, control, auditoria o assessorament a entitats, no només bancàries sinó també asseguradores i reasseguradores.

S’afegeix un nou punt 5 a l’article 11 i es modifiquen els punts 5 i 6 actuals en matèria de requisits i incompatibilitats del Consell d’Administració.

Es modifica l’apartat 2 de l’article 12, pel que fa al cessament i separació dels membres del Consell d’Administració, i es modifica l’article 13, en quant al funcionament del Consell d’Administració.

Article 14, el qual enumera les competències del Consell d’Administració, per modificar l’apartat 13 i introduir-hi un nou apartat 17, per tal d’atribuir al Consell d’Administració totes les competències que li assigna la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, així com també l’aprovació, a proposta del director general de la revisió de les taxes en l’àmbit assegurador i reassegurador.

Article 18, de la secció tercera del mateix capítol segon de la Llei, dedicada a la Direcció General, per modificar la lletra n) del punt 3 i per introduir-hi un nou punt 5, a fi i efecte d’atribuir al director general totes les funcions en matèria d’assegurances i reassegurances que li pertoquen d’acord amb la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.

Finalment, a la secció quarta del capítol segon, que regula el deure de secret i cooperació internacional, es modifiquen els enunciats dels articles 19 i 20 per circumscriure’ls al “deure de secret en l’àmbit de la supervisió del sector financer” i a la “cooperació internacional en l’àmbit del sector financer” i, a continuació, s’introdueixen dos nous articles:

Article 19 bis, que regula el deure de confidencialitat i reserva en el sector assegurador i reassegurador, i fa remissió al contingut de l’article 14 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.

Article 20 bis, que regula els mecanismes de cooperació interna i transfronterera en l’àmbit de les assegurances i reassegurances, i fa remissió a l’article 13 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.

Capítol tercer de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances:

Es modifica l’article 23 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, per deixar palès que l’AFA pot percebre contraprestacions per la prestació de serveis de formació en temes vinculats amb el sector assegurador i reassegurador.

Capítol quart de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances:

Es modifica l’enunciat del capítol quart, per deixar palès que en aquest capítol únicament es descriuen la totalitat de les taxes aplicables al sector financer.

Es modifiquen els articles 29, 30, 31, 32, 35 i 38 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, per tal d’actualitzar l’import de la quota tributària a satisfer per les entitats obligades al pagament de les taxes regulades a aquests articles.

Capítol cinquè de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances:

Finalment, d’acord amb l’article 7.2 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, s’introdueix un nou capítol cinquè que estableix la relació i la regulació de les taxes que han de ser aplicables al sector de les assegurances i reassegurances.

Aquestes noves taxes, que es meriten pel sector assegurador i reassegurador i que preveu l’apartat 2 de l’article 7 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, estan basades en el principi de proporcionalitat, ajustant-se al cost que suposa a l’Autoritat Financera Andorrana fer efectives les funcions de supervisió i control del nou àmbit que se li ha encarregat; no afecten la viabilitat de les entitats supervisades; no suposen barreres innecessàries; garanteixen la seguretat jurídica a les entitats autoritzades o que vulguin aconseguir l’autorització, i sempre han de tenir en compte altres càrrecs addicionals que imposi la resta de la normativa del sector.

En aquest sentit, s’opta per una estructura formada per una taxa anual que paguin totes les entitats que estiguin autoritzades a operar en el Principat d’Andorra, incloses les delegacions d’entitats estrangeres que operin al territori del Principat d’Andorra, i que sigui proporcional al seu volum de negoci respecte del total del sector.

Igualment, s’estableix que els serveis concrets prestats per l’Autoritat Financera Andorrana també meritin taxes; aquests serveis s’han de definir de manera proporcional segons el temps que dediquin els professionals de l’Autoritat Financera Andorrana a la prestació de cadascun dels serveis.

Així, es regulen les taxes de sol·licitud d’autorització i liquidació d’entitats asseguradores i reasseguradores, d’autorització o modificació de models interns, de sol·licituds d’autorització de cessions totals o parcials de cartera, de sol·licitud d’autorització de models estructurals, de sol·licitud d’aprovació d’ajustos per al càlcul de provisions tècniques, d’autorització del reemborsament d’elements dels fons propis, d’ampliació o supressió de l’activitat asseguradora o reasseguradora, de canvis i nomenaments d’auditors externs, d’expedició de certificats, de dispensa de publicació de l’informe anyal i d’establiment de funcions de control en el si del grup.

Conclou aquesta modificació legal amb dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i quatre disposicions finals.

D’entre totes, destaquem la disposició final segona, que introdueix una modificació en l’article 6.3 del títol primer del capítol segon de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, per tal de garantir la seguretat jurídica respecte del règim de distribució de determinades competències entre el director general de l’Autoritat Financera Andorrana i el Consell d’Administració de l’Autoritat Financera Andorrana, atesos els diferents criteris que inspiren l’antic Institut Nacional Andorrà de Finances i el nou model de supervisió d’assegurances i reassegurances.

D’aquesta manera, el Consell d’Administració de l’Autoritat Financera Andorrana es reserva, en matèria d’assegurances i reassegurances, les competències següents:

- resoldre els expedients de revocació d’autoritzacions a què fa referència la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra;
- resoldre els expedients de dissolució administrativa d’entitats a què fa referència la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra;
- emetre informes relatius a l’aplicació de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra;
- proposar al Govern modificacions de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, o del seu desplegament reglamentari;
- dictar mesures de control especial en cas que les entitats es trobin en una situació de deteriorament financer;
- dictar mesures de control especial en cas de deteriorament financer o dificultat financera d’entitats o grups; i per últim,
- dur a terme totes les actuacions que cregui pertinents en cas que una entitat domiciliada al Principat d’Andorra o una delegació es trobi en una situació de deteriorament financer o de dificultat financera.


Finalment, es deroguen totes les normes contràries al contingut d’aquesta modificació i es fixa la seva entrada en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Article 1. Modificació de l’article 1

Es modifica l’article 1 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 1. Naturalesa i règim jurídic

L’Autoritat Financera Andorrana (d’ara en endavant, AFA) és una entitat de dret públic amb patrimoni propi, personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’obrar públicament i privada, amb independència de l’Administració general, per desenvolupar les funcions que li són atribuïdes d’acord amb l’establert en aquesta Llei, en la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra i en la legislació vigent.

En particular, l’AFA desenvolupa les funcions d’autoritat de control i de supervisió del sistema financer i del sistema assegurador i reassegurador del Principat d’Andorra.
Article 2. Modificació de l’enunciat de l’article 3

Es modifica l’enunciat de l’article 3 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 3. Missió i objectius de la supervisió del sector financer andorrà”
Article 3. Addició d’un article 3 bis

S’introdueix un nou article 3 bis a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 3 bis. Missió i objectius de la supervisió del sector assegurador i reassegurador

Els objectius de l’AFA en el sector assegurador i reassegurador són els que preveu la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, entre d’altres:

a) promoure i vetllar pel bon funcionament del sistema assegurador i reassegurador andorrà;
b) vetllar per la salvaguarda de l’estabilitat i la reputació del sistema assegurador i reassegurador andorrà i promoure’n la confiança;
c) garantir-ne la transparència, promoure el desenvolupament ordenat del mercat de les assegurances i reassegurances i tutelar els drets dels prenedors, els assegurats i els beneficiaris;
d) promoure la competitivitat de la plaça asseguradora i reasseguradora andorrana a l’àmbit nacional i internacional.
e) realitzar les actuacions necessàries que requereix l’exercici de les seves funcions.”

Article 4. Modificació de l’enunciat de l’article 4

Es modifica l’enunciat de l’article 4 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 4. Funcions i competències en l’àmbit de la supervisió del sistema financer andorrà”
Article 5. Addició d’un nou article 4 bis

S’introdueix un nou article 4 bis a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 4 bis. Potestats de control i supervisió, i criteris d’exercici en l’àmbit de la supervisió de les assegurances i reassegurances

Les potestats de control i supervisió en el sector assegurador i reassegurador i els criteris del seu exercici són els que li encomanen els articles 8 a 12 i concordants de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.”
Article 6. Modificació de l’enunciat de l’article 5

Es modifica l’enunciat de l’article 5 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 5. Marc de comunicació de l’AFA en l’àmbit de la supervisió financera, d’assegurances i reassegurances”
Article 7. Addició de l’apartat 5 a l’article 5

S’afegeix un nou apartat 5 a l’article 5 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 5. Marc de comunicació de l’AFA en l’àmbit de la supervisió financera, d’assegurances i reassegurances

[…]

5. A l’àmbit de les assegurances i reassegurances s’aplica la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, i les seves normes de desenvolupament.”
Article 8. Modificació de l’apartat 2 de l’article 7

Es modifica l’apartat 2 de l’article 7 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 7. Òrgans de govern

[…]

2. El Consell d’Administració, a iniciativa pròpia o a proposta del director general, pot delegar certes funcions a comitès o comissions sempre que aquestes formin part dels òrgans de govern de l’AFA.”.
Article 9. Modificació de l’article 8

Es modifica l’article 8 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 8. Règim contractual del personal

1. La relació professional existent entre cada empleat de l’AFA i l’AFA es regeix per la legislació laboral vigent.

2. El director general de l’AFA fixa les condicions i les formalitats dels contractes d’acord amb les polítiques de gestió de persones i de remuneració aprovades pel Consell d’Administració de l’AFA.

3. Sense perjudici de l’establert en la relació professional esmentada en el punt 1, el personal de l’AFA es regeix pel reglament intern del personal i ha de donar compliment en tot moment a les premisses establertes legalment i reglamentàriament així com al codi ètic i de conducta de l’AFA.”.
Article 10. Modificació de l’article 10

Es modifica l’article 10 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 10. Composició, nomenament, durada i remuneració

1. El Consell d’Administració es compon de quatre a sis membres, amb un president, un vicepresident i de dos a quatre vocals.

2. El director general de l’AFA forma part d’ofici del Consell d’Administració, amb veu però sense vot.

3. El Consell d’Administració nomena, entre el personal de l’AFA, un secretari que l’assisteix en les seves reunions.

4. El president, el vicepresident i tots els vocals del Consell d’Administració són nomenats pel Consell General, a proposta del Govern, presentada pel ministre encarregat de les finances, amb el vot favorable de dues terceres parts dels seus membres en primera votació. El Consell General pot procedir, a demanda d’un grup parlamentari o de tres consellers generals, a la seva votació conjunta o separadament (persona per persona).

5. Si en una primera votació no s’assoleix la majoria requerida en l’apartat anterior, en un termini no superior a les setanta-dues hores quedaran elegits els candidats que, en una segona votació, obtinguin el vot favorable de la majoria simple del Consell General.

6. En ser nomenats, tots els membres del Consell d’Administració de l’AFA presten jurament o promesa davant del síndic general.

7. Els càrrecs de president, vicepresident i vocal del Consell d’Administració tenen una durada de sis anys. Una mateixa persona pot ser nomenada com a membre del Consell d’Administració de l’AFA com a màxim per a dos mandats de manera continuada o tres mandats de manera alterna.

8. Els processos d’elecció i de renovació dels membres del Consell d’Administració de l’AFA han de garantir que no es modifiquin més de la meitat dels membres en un mateix any. Així mateix, en cas que es consideri la reelecció d’una persona que ja hagi exercit aquest càrrec, s’ha de dur a terme el procés d’elecció d’acord amb l’establert en els apartats 4 i 5 i, en tots els casos, cal vetllar perquè es continuïn complint els requisits establerts en l’article següent.

9. En cas que es produeixi una vacant en el Consell d’Administració, es procedeix al nomenament del seu substitut tan aviat com sigui possible. La durada del mandat del nou membre nomenat serà excepcionalment d’un període inferior a sis anys i correspondrà al període que resti pendent de complir del mandat del membre causant de la vacant.

10. Les remuneracions del president, del vicepresident i dels vocals del Consell d’Administració són fixades pel Govern a proposta del ministre encarregat de les finances.

11. El Consell d’Administració pot constituir tots aquells comitès que consideri oportuns per a un correcte exercici de les seves funcions. Cadascun d’aquests comitès haurà d’estar compost per, com a mínim, dos membres del Consell d’Administració i un d’ells haurà de presidir el comitè.”.
Article 11. Modificació de l’apartat 2, lletra c) de l’article 11

Es modifica la lletra c) de l’apartat 2 de l’article 11 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 11. Requisits i incompatibilitats

[…]

c) no estan ni han estat inhabilitades per exercir càrrecs públics o d’administració o de direcció en entitats operatives del sistema financer, assegurador o reassegurador a Andorra o a l’estranger.”

Article 12. Modificació de l’apartat 3, lletra b) de l’article 11

Es modifica la lletra b) de l’apartat 3 de l’article 11 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 11. Requisits i incompatibilitats

[…]

b) funcions d’alta administració, direcció, control, auditoria o assessorament en entitats bancàries, asseguradores, reasseguradores o entitats supervisades de dimensió significativa.”

Article 13. Addició d’un nou apartat 5 a l’article 11 i modificació dels actuals apartats 5 i 6 de l’article 11

S’afegeix un nou apartat 5 a l’article 11 i es modifiquen els actuals apartats 5 i 6 de l’article 11 (que passen a ser els apartats 6 i 7, respectivament) de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 11. Requisits i incompatibilitats

[…]

5. No poden ser membres del Consell d’Administració aquelles persones que hagin estat amb relació accionarial, laboral o professional amb una de les entitats supervisades, durant almenys els dos anys anteriors al seu nomenament.

6. Els membres del Consell d’Administració han de ser independents de les entitats incloses en l’àmbit d’actuació de l’AFA i no participar en la presa de decisions d’aquestes. En aquest sentit, els membres del Consell d’Administració no poden mantenir cap relació accionarial, laboral o professional, ja sigui directament o indirecta, amb les entitats incloses en l’àmbit d’actuació de l’AFA. A més, els membres del Consell d’Administració no poden mantenir cap relació financera, comercial o d’un altre tipus, ja sigui directament o indirecta, amb les entitats incloses en l’àmbit d’actuació de l’AFA, sobre la base de la qual una tercera part objectiva, raonable i adequadament informada, pugui arribar a la conclusió que la independència estigui compromesa.

7. Així, en l’exercici de les seves funcions com a membres del Consell d’Administració de l’AFA, cadascun dels membres ha d’evitar entrar en conflictes d’interès en relació amb les entitats que supervisa l’AFA i, en concret, les que poguessin derivar de la seva activitat professional particular, actual o futura, fins i tot un cop finalitzat l’exercici del seu càrrec al Consell d’Administració de l’AFA.”.
Article 14. Modificació de l’apartat 2 de l’article 12

Es modifica l’apartat 2 de l’article 12 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 12. Cessament i separació

[…]

2. El Consell General a iniciativa pròpia o a proposta del Govern pot, amb el vot favorable de dues terceres parts dels seus membres, cessar o separar el president, el vicepresident o els vocals del Consell d’Administració en cas que deixin de reunir els requisits necessaris per a l’exercici del càrrec, incorrin en qualsevol incompatibilitat sobrevinguda o cometin un incompliment greu de les obligacions del càrrec.”.
Article 15. Modificació de l’article 13

Es modifica l’article 13 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 13. Funcionament

1. El president convoca el Consell d’Administració a iniciativa pròpia o a demanda del vicepresident, del director general o d’almenys dos vocals del Consell d’Administració.

2. El Consell d’Administració s’ha de reunir almenys un cop cada tres mesos.

3. El Consell d’Administració queda vàlidament constituït quan hi concorrin almenys les dues terceres parts dels membres. Els acords s’adopten per majoria dels membres assistents i, en cas d’empat, el vot del president és diriment.

4. L’assistència al Consell d’Administració pot ser presencial o utilitzant mitjans electrònics o telemàtics de comunicació a distància, una vegada verificada i garantida la identitat del membre.

5. Llevat d’una causa degudament justificada, els membres del Consell d’Administració tenen el deure de participar en totes les reunions regularment convocades i romanen obligats a respectar el secret de les deliberacions.

6. En cas que un membre tingui un conflicte d’interessos en la resolució de qualsevol dels assumptes tractats en el marc de les reunions, aquest s’haurà d’abstenir de veu i vot en relació amb l’assumpte.

7. El vicepresident substituirà el president en tots els supòsits d’absència, malaltia o vacant.

8. Podran assistir a les reunions del Consell d’Administració, amb veu però sense vot, altres persones quan la majoria dels membres ho estimi oportú a la vista de la transcendència de les matèries tractades en el Consell d’Administració.

9. El Consell d’Administració, quan la majoria dels membres ho estimi oportú a la vista de la transcendència de les matèries a tractar en el Consell d’Administració, pot contractar serveis d’assessorament extern especialitzat.

10. El Consell d’Administració s’ha de dotar d’un reglament intern de funcionament que haurà de ser aprovat per unanimitat dels seus membres.

11. De totes les sessions del Consell d’Administració, se n’aixecarà una acta que contindrà una relació succinta de les matèries debatudes, de les persones que hi han intervingut, de les incidències esdevingudes i dels acords adoptats. Les actes seran signades pel president i el secretari, procediment que també se seguirà en l’emissió de certificacions dels acords.”.
Article 16. Modificació de l’apartat 13 i addició de l’apartat 17 a l’article 14

Es modifica l’apartat 13 i s’afegeix un nou apartat 17 a l’article 14 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 14. Competències

13. aprovar, a proposta del director general, la proposta de revisió de les taxes de supervisió i/o de les contraprestacions a les que han de fer front les entitats operatives del sistema financer assegurador i reassegurador; i informar, als efectes escaients, el Govern de tota proposta de modificació d’aquestes taxes sempre que aquesta revisió comporti una proposta de modificació diferent a la d’aplicar l’actualització de l’IPC.

[…]

17. exercir totes les funcions que li atribueix la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.”
Article 17. Modificació de l’apartat 3, lletra n) de l’article 18

Es modifica la lletra n) de l’apartat 3 de l’article 18 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 18. Competències

[…]

n) atendre les reclamacions formulades a l’AFA per clients o afectats de les entitats supervisades i emetre la resolució escaient.”.

Article 18. Addició de l’apartat 5 a l’article 18

S’afegeix un nou apartat 5 a l’article 18 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 18. Competències

[…]

5. Són competències de la Direcció General exercir totes les funcions que li atribueix la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.”
Article 19. Modificació de l’enunciat de l’article 19

Es modifica l’enunciat de l’article 19 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 19. Deure de secret en l’àmbit de la supervisió del sector financer andorrà”
Article 20. Addició d’un nou article 19 bis

S’introdueix un nou article 19 bis a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 19 bis. Deure de confidencialitat i reserva en el sector assegurador i reassegurador

En relació amb el deure de confidencialitat i reserva en el sector assegurador i reassegurador, s’aplica el que disposa l’article 14 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.”
Article 21. Modificació de l’enunciat de l’article 20

Es modifica l’enunciat de l’article 20 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 20. Cooperació internacional en l’àmbit de la supervisió del sector financer andorrà”
Article 22. Addició d’un nou article 20 bis

S’introdueix un nou article 20 bis a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 20 bis. Mecanismes de cooperació interna i transfronterera en l’àmbit d’assegurances i reassegurances

En relació amb els mecanismes de cooperació interna i transfronterera en l’àmbit d’assegurances i reassegurances, s’aplica el que disposa l’article 13 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.”
Article 23. Modificació dels apartats 2 i 3 de l’article 23

Es modifiquen els apartats 2 i 3 de l’article 23 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queden redactats en els termes següents:

“Article 23. Finançament

[…]

2. L’AFA percep taxes en concepte d’autorització de creació d’entitats operatives del sistema financer, assegurador i reassegurador, taxes de supervisió de les entitats supervisades; així com altres taxes relatives a les sol·licituds adreçades a l’AFA per les entitats supervisades d’acord amb els requeriments establerts a la legislació vigent; totes elles recollides en els capítols quart i cinquè d’aquesta Llei.

3. Addicionalment, l’AFA pot percebre contraprestacions en relació amb les sol·licituds que li adrecen les entitats supervisades no previstes a l’apartat 2; i finalment, l’AFA també pot percebre contraprestacions en relació amb la prestació d’altres serveis complementaris que pugui efectuar en el marc de les seves funcions, entre d’altres, la prestació de serveis de formació en temes vinculats amb el sector financer, assegurador i reassegurador.”
Article 24. Modificació de l’enunciat del capítol quart

Es modifica l’enunciat del capítol quart de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Capítol quart. Taxes per la prestació de servei en l’àmbit financer per part de l’AFA”
Article 25. Modificació de l’apartat 4 de l’article 29

Es modifica l’apartat 4 de l’article 29 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 29. Taxa d’autorització per a la creació i/o modificació d’un organisme d’inversió col·lectiva (OIC) de dret andorrà

[…]

4. La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa segons la tipologia de l’acte administratiu objecte de la sol·licitud d’autorització, d’acord amb l’establert a continuació:

Concepte de la taxa
Quota tributària de la taxa de creació i/o modificació
Creació d’OICVM sense compartiments 2.300 euros
Creació d’OICVM amb compartiments 2.300 euros + 1.100 euros per compartiment
Creació d’un compartiment d’OICVM 1.100 euros
Creació d’altres OIC sense compartiments 2.800 euros
Creació d’altres OIC amb compartiments 2.800 euros + 1.300 euros per compartiment
Creació d’un compartiment d’altres OIC 1.300 euros
Creació de SICAV autogestionades 4.300 euros
Creació d’un compartiment de SICAV autogestionada 1.100 euros
Operacions corporatives 1.000 euros
Modificació d’OIC 0 – 900 euros”

Article 26. Modificació de l’apartat 4 de l’article 30

Es modifica l’apartat 4 de l’article 30 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 30. Taxa d’inscripció per a la creació, baixa i/o modificació d’un organisme d’inversió col·lectiva (OIC) de dret andorrà

[…]

4. La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa segons la tipologia de l’acte administratiu objecte de la sol·licitud d’inscripció, d’acord amb l’establert a continuació:

Concepte de la taxa
Quota tributària de la taxa d’inscripció
Inscripció de la creació d’OICVM i d’altres OIC 800 euros
Inscripció de la creació d’un compartiment d’OICVM i d’altres OIC 300 euros
Inscripció de la baixa d’OICVM i d’altres OIC 1.300 euros
Inscripció de la baixa d’un compartiment d’OICVM o d’altres OIC 900 euros
Inscripció de la creació de SICAV autogestionades 800 euros
Inscripció d’operacions corporatives 600 euros
Inscripció de modificació d’OIC 0 – 900 euros”

Article 27. Modificació de l’apartat 4 de l’article 31

Es modifica l’apartat 4 de l’article 31 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 31. Taxa d’inscripció de l’alta per a la distribució a Andorra d’un organisme d’inversió col·lectiva (OIC) de dret estranger

[…]

4. La quota tributària s’estableix en una quantitat fixa de 2.000 euros per OIC i de 1.000 euros per a cadascun dels compartiments.”
Article 28. Modificació de l’apartat 4, lletres b) i c), de l’article 32

Es modifica l’apartat 4, lletres b) i c), de l’article 32 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 32. Taxa anual de supervisió de les entitats bancàries andorranes

[…]

b) la taxa de supervisió complementària de 22.500 euros per a totes aquelles entitats bancàries sotmeses a una supervisió en base consolidada de l’AFA, si escau; i
c) la taxa de supervisió complementària corresponent a la supervisió en base consolidada per a totes aquelles filials d’entitats bancàries que estiguin sota la supervisió d’una autoritat estrangera de supervisió bancària, financera o d’assegurances, d’acord amb l’establert a continuació:


Tipologia de filials o societats dependents
Quota tributària de la taxa anual de supervisió
Per cada filial bancària estrangera compresa dins de l’àmbit de la supervisió consolidada 18.000 euros
Per cada filial supervisada no bancària estrangera activa compresa dins de l’àmbit de la supervisió consolidada 9.000 euros
Per cada sucursal dependent d’una entitat operativa del sistema 13.500 euros
Per cada oficina de representació dependent d’una entitat operativa del sistema 1.500 euros

En cas que la filial o societat dependent pertanyi a una jurisdicció fora de la UE, la quota tributària de la taxa anual de supervisió abans esmentada s’incrementarà en un 50%.”
Article 29. Modificació de l’apartat 4 de l’article 35

Es modifica l’apartat 4 de l’article 35 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 35. Taxa anual de supervisió dels organismes d’inversió col·lectiva (OIC) de dret andorrà

[…]

4. La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa segons la tipologia d’OIC, d’acord amb l’establert a continuació:

Tipologia d’OIC
Quota tributària de la taxa anual de supervisió
OICVM sense compartiments 1.800 euros
OICVM amb compartiments 1.800 euros + 800 euros per compartiment
Altres OIC sense compartiments 3.300 euros
Altres OIC amb compartiments 3.300 euros + 800 euros per compartiment
SICAV autogestionades sense compartiments 3.300 euros
SICAV autogestionades amb compartiments 3.300 euros + 800 euros per compartiment”

Article 30. Modificació de l’apartat 4 de l’article 38

Es modifica l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, que queda redactat en els termes següents:

“Article 38. Taxes per als processos d’autorització prèvia i/o d’inscripció de l’AFA

[…]

4. La quota tributària ve determinada per una quantitat fixa d’acord amb el que s’estableix a continuació:

Concepte de la taxa
Quota tributària de la taxa d’autorització prèvia i/o d’inscripció
Procés d’autorització prèvia 500 – 100.000 euros
Procés d’inscripció 300 – 50.000 euros”

Article 31. Addició del capítol cinquè

S’introdueix un nou capítol cinquè a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, després de l’article 38, que queda redactat en els termes següents:

“Capítol cinquè. Taxes per la prestació de serveis en l’àmbit de la supervisió d’assegurances i reassegurances”
Article 32. Addició d’un article 39

S’introdueix un nou article 39 a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, dins el nou capítol cinquè, que queda redactat en els termes següents:

“Article 39. Taxa per la sol·licitud d’autorització d’inici d’activitat d’una entitat asseguradora o reasseguradora resident al Principat d’Andorra

1. S’estableix una taxa per la sol·licitud d’autorització d’inici d’activitat d’una entitat asseguradora o reasseguradora resident al Principat d’Andorra.

2. El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per a l’inici de l’activitat d’una entitat asseguradora o reasseguradora.

3. L’obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa és tota persona, física o jurídica, en nom de la qual s’incoa el procediment de sol·licitud d’autorització per l’inici de l’activitat d’una entitat asseguradora o reasseguradora.

4. La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 10.000 euros.

5. Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6. Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a) S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.
b) La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la llei del pressupost, i és possible determinar una quota per a les entitats asseguradores i una altra quota per a les entitats reasseguradores.”

Article 33. Addició d’un article 40

S’introdueix un nou article 40 a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, dins el nou capítol cinquè, que queda redactat en els termes següents:

“Article 40. Taxa per la sol·licitud d’autorització per a l’establiment al Principat d’Andorra d’una delegació d’una entitat asseguradora o reasseguradora no resident

1. S’estableix una taxa per la sol·licitud d’autorització per a l’establiment al Principat d’Andorra d’una delegació d’una entitat asseguradora o reasseguradora no resident.

2. El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per a l’establiment al Principat d’Andorra d’una delegació d’una entitat asseguradora o reasseguradora no resident.

3. L’obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa és l’entitat asseguradora o reasseguradora no resident al Principat d’Andorra que inicia el procediment de sol·licitud d’autorització per al seu establiment.

4. La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 10.000 euros.

5. Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6. Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a) S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.
b) La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la llei del pressupost, i és possible determinar una quota per a les entitats asseguradores i una altra quota per a les entitats reasseguradores.”

Article 34. Addició d’un article 41

S’introdueix un nou article 41 a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, dins el nou capítol cinquè, que queda redactat en els termes següents:

“Article 41. Taxa per la sol·licitud d’autorització de determinades operacions relacionades amb l’activitat de les entitats asseguradores i reasseguradores al Principat d’Andorra

1. S’estableix una taxa per la sol·licitud d’autorització de determinades operacions relacionades amb l’activitat de les entitats asseguradores i reasseguradores al Principat d’Andorra.

2. El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per a la realització de les operacions següents:

a) Autorització o modificació de models interns.
b) Externalització o concentració de funcions.
c) Cessió de cartera.
d) Modificacions estructurals.
e) Ajustaments per al càlcul de les provisions tècniques.
f) Autorització del reemborsament dels elements dels fons propis.
g) Ampliació o supressió de l’activitat d’entitat asseguradora o reasseguradora.
h) Canvis i nomenaments en l’alta direcció.
i) Canvis de participació qualificada en l’accionariat.
j) Canvis de nomenaments d’auditors externs.
k) Expedició de certificats.
l) Dispensa de publicació de l’informe anyal.
m) Establiment de funcions de control en el si del grup.


Aquestes operacions s’han d’entendre de conformitat amb la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, i el seu desplegament reglamentari.

3. És obligat tributari d’aquesta taxa a títol de contribuent l’entitat asseguradora o reasseguradora que inicia el procediment de sol·licitud d’autorització d’una de les operacions a què es refereix l’apartat anterior. En el supòsit de la lletra c), és obligat tributari a títol de contribuent l’entitat cedent.

4. La taxa consisteix en una quota tributària fixa segons la tipologia de l’acte administratiu objecte de la sol·licitud d’autorització en els termes següents:

Concepte de la taxa
Quota tributària de la taxa
Autorització o modificació de models interns 2.000 euros
Externalització o concentració de funcions 300 euros
Cessió de cartera 1.500 euros
Modificacions estructurals 1.500 euros
Ajustaments per al càlcul de les provisions tècniques 600 euros
Autorització del reemborsament dels elements dels fons propis 1.500 euros
Ampliació o supressió de l’activitat d’entitat asseguradora o reasseguradora 5.000 euros
Canvis i nomenaments en l’alta direcció 300 euros
Canvis de participació qualificada en l’accionariat 600 euros
Canvis de nomenaments d’auditors externs 300 euros
Expedició de certificats 200 euros
Dispensa de publicació de l’informe anyal 300 euros
Establiment de funcions de control en el si del grup 600 euros

5. Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6. Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a) S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.
b) La quota tributària relativa a les taxes que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost.”

Article 35. Addició d’un article 42

S’introdueix un nou article 42 a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, dins el nou capítol cinquè, que queda redactat en els termes següents:

“Article 42. Taxa per la sol·licitud de la declaració d’equivalència de l’article 29.5 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra

1. S’estableix una taxa per la sol·licitud de la declaració d’equivalència en relació amb l’establiment de delegacions d’entitats asseguradores no residents al Principat d’Andorra, regulades a l’article 29 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.

2. El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi i l’avaluació del règim de solvència i supervisió al país d’origen de l’entitat no resident, així com la resolució de la sol·licitud d’autorització de la declaració d’equivalència.

3. És obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa l’entitat no resident la delegació de la qual vulgui operar al Principat d’Andorra.

4. La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 1.500 euros.

5. Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6. Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a) S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.
b) La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost.


7. L’AFA pot repercutir qualsevol cost de tercers en què hagi d’incórrer per l’estudi de la declaració d’equivalència.”
Article 36. Addició d’un article 43

S’introdueix un nou article 43 a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, dins el nou capítol cinquè, que queda redactat en els termes següents:

“Article 43. Taxa per la sol·licitud d’autorització per a l’aplicació del règim simplificat a què es refereix l’article 42.5 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra

1. S’estableix una taxa per la sol·licitud d’autorització per a l’aplicació del règim simplificat a què es refereix l’article 42.5 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.

2. El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per a l’aplicació del règim simplificat.

3. L’obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa és l’entitat asseguradora o reasseguradora que inicia un procediment de sol·licitud d’autorització per a l’aplicació de règim simplificat.

4. La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 1.000 euros.

5. Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6. Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a) S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.
b) La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost.”

Article 37. Addició d’un article 44

S’introdueix un nou article 44 a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, dins el nou capítol cinquè, que queda redactat en els termes següents:

“Article 44. Taxa per la sol·licitud d’autorització per iniciar el procediment de dissolució i liquidació d’entitats asseguradores i reasseguradores

1. S’estableix una taxa per sol·licitar l’autorització per iniciar el procediment de dissolució liquidació d’entitats asseguradores i reasseguradores.

2. El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’autorització per iniciar el procediment de dissolució i liquidació d’entitats asseguradores i reasseguradores.

3. L’obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa és l’entitat asseguradora o reasseguradora que sol·licita l’inici del procediment de dissolució i liquidació.

4. La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 3.000 euros.

5. Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procediment d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6. Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a) S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.
b) La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost.”

Article 38. Addició d’un article 45

S’introdueix un nou article 45 a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, dins el nou capítol cinquè, que queda redactat en els termes següents:

“Article 45. Taxa per la inscripció al Registre de Mediadors de l’AFA

1. S’estableix una taxa per la inscripció al Registre de Mediadors de l’AFA.

2. El fet generador d’aquesta taxa és l’estudi, l’avaluació i la resolució de la sol·licitud d’inscripció al Registre de Mediadors de l’AFA.

3. L’obligat tributari a títol de contribuent d’aquesta taxa és la persona física o jurídica en nom de la qual es sol·licita la inscripció al Registre de Mediadors per actuar com a mediador d’assegurances.

4. La taxa consisteix en una quota tributària fixa de 500 euros.

5. Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita en el moment en què se sol·licita l’autorització i s’ha d’abonar a l’AFA en el moment en què es presenta la sol·licitud corresponent. L’AFA no inicia el procés d’estudi, avaluació i resolució d’aquesta sol·licitud d’autorització mentre no s’hagi rebut el pagament corresponent.

6. Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a) S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.
b) La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost.”

Article 39. Addició d’un article 46

S’introdueix un nou article 46 a la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, dins el nou capítol cinquè, que queda redactat en els termes següents:

“Article 46. Taxa anual de supervisió de l’activitat asseguradora de les entitats asseguradores i reasseguradores residents o de les delegacions d’entitats no residents

1. S’estableix una taxa anual de supervisió de les entitats asseguradores i reasseguradores residents al Principat d’Andorra, així com de les delegacions d’entitats asseguradores i reasseguradores no residents.

2. El fet generador d’aquesta taxa és la prestació del servei de supervisió contínua i control per part de l’AFA. Aquesta taxa s’entén sens perjudici de les que es podrien meritar per qualsevol altre dels fets generadors que estableix aquesta Llei.

3. Els obligats tributaris a títol de contribuent d’aquesta taxa són:

a) Les entitats asseguradores o reasseguradores residents al Principat d’Andorra.
b) Les delegacions d’entitats asseguradores o reasseguradores no residents, autoritzades per operar al Principat d’Andorra.


4. La taxa consisteix en una quota tributària variable, que és el resultat d’aplicar un tipus de gravamen del 0,95 per mil sobre la base de tributació integrada per les primes brutes emeses pel contribuent.

5. Meritació i exigibilitat: aquesta taxa es merita anualment en el termini de tres mesos a comptar des de l’inici de l’any natural. En cas que l’obligat tributari comenci les seves activitats un cop s’hagi iniciat el termini de meritació, haurà d’abonar dins del termini de tres mesos després de la finalització del termini de meritació, la part proporcional de la taxa corresponent.

6. Actualització i modificació de les quotes tributàries:

a) S’habilita a l’AFA a actualitzar els imports fixats prèviament en base a l’evolució de l’IPC. A aquest efecte, mitjançant comunicat tècnic, l’AFA ha de comunicar les noves quotes tributàries al conjunt d’entitats afectades.
b) La quota tributària relativa a la taxa que estableix aquest article es pot actualitzar o modificar mitjançant la Llei del pressupost. Addicionalment, a través de la Llei del pressupost, també poden establir-se quanties diferenciades pels tipus d’entitats següents:
i. entitats que operen al ram de vida; entitats que operen al ram de no vida, i entitats autoritzades per operar en tots dos rams;
ii. entitats asseguradores i entitats reasseguradores;
iii. entitats residents al Principat d’Andorra i delegacions d’entitats no residents que operen al Principat d’Andorra.”

Article 40. Modificació de la menció INAF

En base a l’article 1 d’aquesta Llei, caldrà substituir tota referència a INAF o INAAF (o el seu nom complert) per AFA (o el seu nom complert) en el text consolidat de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances, a què fa referencia la disposició final tercera d’aquesta Llei.

Disposició transitòria primera. Validesa de les autoritzacions atorgades abans de l’1 de gener de 2018

De conformitat amb la disposició transitòria segona de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, les autoritzacions administratives atorgades a les entitats asseguradores i reasseguradores i els delegats d’entitats no residents nomenats a l’empara de la legislació anterior, no han de presentar una nova sol·licitud d’autorització, sens perjudici que des de l’entrada en vigor de la present Llei, queden sotmesos al nou règim de supervisió ordinària o simplificada i han d’abonar la taxa corresponent.

Disposició transitòria segona. Inscripció obligatòria dels mediadors d’assegurances que operen al Principat d’Andorra

Els mediadors que estiguin desenvolupant la seva activitat al Principat d’Andorra han de sol·licitar la inscripció al Registre de Mediadors i abonar la taxa corresponent dins els tres mesos següents a l’entrada en vigor de la present Llei.

Disposició derogatòria. Disposició derogatòria única

Queden derogades totes les disposicions que s’oposin al que estipula aquesta Llei.

Disposició final primera. Referències a l’Institut Nacional Andorrà de Finances

A partir de l’entrada vigor d’aquesta Llei, totes les referències fetes a l’Institut Nacional Andorrà de Finances o a l’Institut Nacional Andorrà d’Assegurances i Finances en aquesta o en qualsevol altra llei o disposició normativa s’entenen fetes a l’Autoritat Financera Andorrana.

Disposició final segona. Modificació de l’article 6.3 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra

Es modifica l’article 6.3 de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, que queda redactat en els termes següents:

“3. Autoritat competent: és l’Autoritat Supervisora d’Assegurances i Reassegurances. En defecte de disposició especial en sentit diferent, s’entén que les competències o facultats atribuïdes a l’Autoritat Supervisora d’Assegurances i Reassegurances corresponen al seu director general. Tanmateix les competències o facultats previstes en aquesta Llei als articles següents corresponen, en tot cas, al Consell d’Administració, a proposta del director general:

- a l’article 8 en la lletra c) pel que fa a la resolució dels expedients de revocació d’autoritzacions, en la lletra e) pel que fa a la resolució dels expedients de dissolució administrativa d’entitats i en les lletres i) i j);
- a l’article 9, apartat 2, lletra h);
- a l’article 10, apartat 1, lletra b); i
- a l’article 11, apartat 2 d’aquesta Llei, que corresponen, en tot cas, al Consell d’Administració.”


Disposició final tercera. Textos consolidats

S’encomana al Govern que en el termini màxim de sis mesos des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei publiqui al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra els textos consolidats de la Llei 10/2013, del 23 de maig, de l’Institut Nacional Andorrà de Finances i de la Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, que inclogui totes les modificacions introduïdes fins a l’actualitat en aquestes dos lleis.

Disposició final quarta. Entrada en vigor

Aquesta Llei entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.


Casa de la Vall, 31 de maig del 2018

Vicenç Mateu Zamora
Síndic General


Nosaltres els coprínceps la sancionem i promulguem i n’ordenem la publicació en el Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

Emmanuel Macron
President de la República Francesa
Copríncep d’Andorra
Joan Enric Vives Sicília
Bisbe d’Urgell
Copríncep d’Andorra


Portal Jurídic del Principat d’Andorra