Carregant...
 


Llei 40/2022, de l’1 de desembre, de modificació de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis professionals


Atès que el Consell General en la seva sessió del dia 1 de desembre del 2022 ha aprovat la següent:

Llei 40/2022, de l’1 de desembre, de modificació de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals

Exposició de motius

La Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals (en endavant, Llei 6/2008), modificada puntualment per la Llei 10/2012, del 21 de juny, d’inversió estrangera al Principat d’Andorra i per la Llei 26/2013, del 19 de desembre, va suposar un pas endavant significatiu en la regulació de l’exercici de les professions titulades i de les entitats jurídiques en les quals els professionals titulats poden col·legiar-se o associar-se. A través del Decret legislatiu del 26 de febrer del 2014, es va publicar el text refós de la Llei 6/2008, amb inclusió de les modificacions referides; posteriorment, la Llei 5/2019, del 31 de gener, va introduir modificacions puntuals addicionals a la Llei 6/2008.

Des que es va aprovar, la Llei 6/2008 ha garantit un marc jurídic complet i detallat pel que fa a les professions titulades i que, a més, ha estat adequat i adaptat a les circumstàncies econòmiques i socials de cada moment, prenent sempre en consideració la rellevància substancial del sector dels professionals titulats en la producció i la transmissió del coneixement i en l’activitat econòmica nacional, tant des del punt de vista dels mateixos professionals implicats com des de l’òptica dels destinataris dels seus serveis.

Ara bé, tenint en compte el dinamisme i l’evolució d’aquest sector, s’evidencia com a necessària la introducció de noves modificacions a la Llei 6/2008, les quals han de permetre actualitzar la regulació legal que conté i adaptar-la al context econòmic i social actual.

Així doncs, a través de la modificació de l’article 5, s’incorpora com a requisit d’accés a l’exercici d’una professió titulada l’acreditació que es disposa del nivell B2 de la llengua catalana, i es preveu expressament la possibilitat que la normativa sectorial aplicable a l’exercici de cada professió titulada pugui establir un nivell superior, sempre que sigui necessari i proporcional a l’activitat exercida en virtut de la professió titulada de què es tracti.

Amb aquest nou requisit es reforcen els preceptes continguts en la Llei d’ordenació de l’ús de la llengua oficial, del 16 de desembre del 1999, i se’ls dona valor, des de la perspectiva dels professionals titulats i dels serveis que presten, tot amb la voluntat d’incidir encara més en la transcendència de la llengua catalana com a llengua pròpia del poble andorrà, com a element primordial per definir la identitat nacional.

Tanmateix, i a l’efecte d’assegurar la flexibilitat necessària, mitjançant la modificació de la disposició addicional segona es preveu la possibilitat que els professionals titulats autoritzats a exercir mitjançant habilitació especial puguin acreditar el compliment del requisit relatiu a la llengua en el termini de dos anys.

D’altra banda, amb la modificació de l’article 5 referit, s’elimina el requisit d’inscripció prèvia al Registre de Professionals Sanitaris per poder obtenir l’autorització d’exercici d’una professió titulada, sense perjudici que, a través de la modificació de l’article 6, es preveu expressament que la normativa sectorial pugui establir la inscripció obligatòria als registres adients. Amb aquests canvis s’aclareix que la inscripció als registres corresponents ha d’operar amb posterioritat a l’obtenció de l’autorització d’exercici corresponent, per evitar problemes interpretatius.

L’article 5 bis, que regula el Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades, també és objecte de modificacions amb la finalitat de preveure el caràcter de membre amb dret de vot del col·legi professional corresponent a la professió titulada sol·licitada i, en cas de no existir, del Consell de Col·legis Professionals; tot amb la clara voluntat d’incidir en la importància de la vessant associativa de les professions titulades, tant des del punt de vista privat com col·legial.

Paral·lelament, amb la introducció d’un article 5 ter es regulen els tipus de reconeixement als quals han de ser sotmesos els títols acadèmics oficials d’estudis d’ensenyament superior que no hagin estat emesos per l’Estat andorrà; i s’estableix que, excepte per al cas d’exercici sota la modalitat de curta durada, els títols en qüestió han d’obtenir el reconeixement acadèmic del ministeri encarregat de l’ensenyament superior i, cumulativament, el reconeixement professional del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades.

Pel que respecta a l’exercici de curta durada, i considerant les dificultats de control que planteja aquesta modalitat d’exercici i el risc d’intrusisme que representa, es modifica substancialment el procediment per acordar-la, el qual es configura, a través de la modificació de l’article 6 bis, com un veritable procediment d’autorització, amb la participació activa del col·legi professional corresponent a la professió de què es tracti, en cas que existeixi. A més, i amb la finalitat d’evitar abusos en la utilització d’aquesta modalitat d’exercici, s’estableix expressament que la intervenció de diversos professionals que actuïn per compte d’una mateixa empresa en un únic projecte no pot permetre desvirtuar el límit temporal previst per a l’exercici de curta durada.

Igualment, per garantir el control col·legial sobre les actuacions dels professionals titulats no residents, es preveu la inscripció temporal de la persona interessada al col·legi que correspongui. En darrer terme, i amb la voluntat de reforçar el règim aplicable en matèria d’exercici de curta durada, s’introdueix l’obligació de les persones o empreses que contractin els serveis d’un professional no resident de portar un registre en què han d’anotar les dates en les quals el professional s’ha desplaçat al Principat d’Andorra per prestar els seus serveis. Aquest registre ha d’estar a disposició dels inspectors en matèria de professions titulades i d’immigració.

En el mateix ordre d’idees, per mitjà de la modificació de l’article 11, es defineix com a intrusisme l’incompliment dels requisits previstos a l’article 6 bis abans referit.

També es modifiquen l’article 15, per tal de permetre que es pugui crear un col·legi professional quan ho demanin un mínim de tres professionals, i l’article 17, amb la finalitat d’adaptar-lo a les noves funcions que s’atorguen al Consell de Col·legis Professionals.

Addicionalment, en relació amb els col·legis professionals, es modifiquen els articles 18 i 19, amb la clara voluntat de reforçar les seves funcions com a entitats representatives dels professionals titulats i tenint en compte la seva finalitat essencial de vetllar perquè l’actuació dels seus col·legiats respongui als interessos i a les necessitats de la societat.

Així mateix, en virtut de la introducció de diversos canvis en el règim disciplinari i de la creació de la inspecció en matèria de professions titulades, es reforcen les potestats del Govern per dotar-lo de les eines necessàries perquè asseguri el compliment del marc legal pel que respecta a l’exercici d’aquestes professions. I també, a través de la modificació de l’article 42, s’harmonitza el Registre de Professionals Titulats a la recent modificació del Registre de Fundacions.

A través de l’addició d’una disposició addicional tercera a la Llei 6/2008, es preveu que la normativa sectorial aplicable a les professions titulades o els corresponents decrets d’estructuració del Govern i dels ministeris puguin establir que la competència en matèria de professions titulades recaigui en diversos ministeris, en funció de la professió titulada de què es tracti i per raó de la matèria tècnica que els concerneixi. Per la seva part, les tres disposicions transitòries han de permetre l’adaptació ordenada a les normes que es modifiquen.

La Llei es clou amb set disposicions finals, la primera de les quals modifica la Llei 9/2012, del 31 de maig, de modificació de la Llei qualificada d’immigració, per tal d’establir que el Govern ha de consultar el Consell de Col·legis Professionals per efectuar la seva anàlisi de les necessitats quantitatives i qualitatives de l’economia i de la societat andorranes en matèria d’immigració. La segona disposició final modifica puntualment la Llei dels agents i gestors immobiliaris, del 15 de desembre del 2000, pel que fa a l’organització de les proves d’aptitud que s’han de superar per poder exercir la professió d’agent i gestor immobiliari. Les cinc disposicions finals restants es dediquen a preveure la qualificació de la disposició final primera referida anteriorment; a establir el termini del qual disposen els col·legis professionals per adaptar els seus estatuts, així com els terminis perquè el Govern aprovi les disposicions reglamentàries necessàries per desenvolupar aquesta Llei i perquè presenti els projectes de consolidació dels textos legislatius que es modifiquen; i a determinar l’entrada en vigor de la Llei.
Article 1. Modificació de l’article 5

Es modifiquen la lletra d) de l’apartat 1 i els apartats 2 i 5 i s’afegeix un apartat 6 a l’article 5 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queden redactats com segueix:

Article 5. Accés a l’exercici

1. Per obtenir l’autorització d’exercici d’una professió titulada cal complir els requisits següents:

[…]

d) Estar en possessió d’un diploma oficial de llengua catalana de nivell B2 emès pel Govern d’Andorra, o d’un títol, diploma o certificat equivalent degudament reconegut pel Govern d’Andorra. La normativa sectorial aplicable a l’exercici de cada professió titulada pot establir un nivell superior al previst en aquesta lletra, que ha de ser necessari i proporcional a l’activitat exercida en virtut de la professió titulada de què es tracti.


2. L’obtenció de l’autorització d’exercici d’una professió titulada per part de persones físiques amb residència efectiva i permanent al Principat d’Andorra o que disposen d’una autorització d’immigració de treball fronterer vigent, i que no disposen de la nacionalitat andorrana, està subjecta al tracte de reciprocitat que permeti l’exercici efectiu de la professió titulada als nacionals andorrans en l’estat del qual és nacional la persona sol·licitant.

La persona sol·licitant ha de provar que es compleix el requisit de reciprocitat, excepte si és nacional d’un estat amb el qual el Principat d’Andorra ha signat i ratificat un conveni en matèria d’entrada, circulació, sojorn i establiment. La prova que es compleix aquest requisit pot efectuar-se a través de qualsevol tipus de document oficial emès per un organisme públic de l’estat del qual és nacional la persona sol·licitant.

[…]

5. La resolució del ministeri competent en matèria de professions titulades mitjançant la qual s’autoritza l’exercici d’una professió titulada s’ha d’inscriure al Registre de Professionals Titulats, Col·legis i Associacions Professionals. El ministeri l’ha de notificar al col·legi o a l’associació corresponent a la professió autoritzada i, en cas que no n’hi hagi, al Consell de Col·legis Professionals. Aquesta resolució és susceptible de ser objecte de recurs pel col·legi o l’associació professional esmentats i, en cas que no n’hi hagi, pel Consell de Col·legis Professionals.

6. L’autorització d’exercici d’una professió titulada es pot revocar d’ofici, en cas de pèrdua de l’autorització d’immigració, i de conformitat amb el procediment que s’estableixi reglamentàriament. La revocació comporta la baixa automàtica del Registre de Professionals Titulats, Col·legis i Associacions Professionals, així com dels altres registres la inscripció als quals sigui obligatòria segons la normativa sectorial aplicable, i s’ha de comunicar al col·legi professional corresponent en cas d’existir.”
Article 2. Modificació de l’article 5 bis

Es modifica l’article 5 bis de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 5 bis. Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades

1. El Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades és un òrgan consultiu la missió del qual és emetre un informe preceptiu sobre la concurrència dels requisits per obtenir l’autorització d’exercici de la professió titulada sol·licitada per la persona interessada, prevista a l’article 5. L’informe del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades no és vinculant, excepte pel que respecta al reconeixement professional del títol de formació, en els termes que preveu l’apartat 4 de l’article 5 ter.

2. La composició, el nomenament i la substitució dels membres, la constitució, la designació i la durada dels càrrecs, la convocatòria, el quòrum i la presa de decisions del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades es regulen per reglament.

En tot cas és membre, amb dret de vot, del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades un representant del col·legi professional corresponent a la professió titulada sol·licitada i, en cas que no n’hi hagi, un representant del Consell de Col·legis Professionals.”
Article 3. Addició de l’article 5 ter

S’addiciona l’article 5 ter a la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 5 ter. Reconeixement dels títols de formació

1. Els títols acadèmics oficials d’estudis d’ensenyament superior que no hagin estat emesos per l’Estat andorrà han de ser objecte del reconeixement acadèmic corresponent per part del ministeri encarregat de l’ensenyament superior i del reconeixement professional per part del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades.

No obstant això, no és necessari el reconeixement professional per part del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades en el cas d’exercici d’una professió titulada sota la modalitat de curta durada.

2. S’entén per reconeixement acadèmic l’acreditació oficial del valor d’una qualificació estrangera d’ensenyament superior mitjançant l’equivalència amb un dels nivells que estableix el Marc andorrà de qualificacions (MAQ) i, per reconeixement professional, l’acreditació oficial del valor d’una qualificació estrangera d’ensenyament superior per accedir a l’exercici d’una professió.

3. El representant del col·legi professional davant el Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades o, si escau, del Consell de Col·legis Professionals s’ha de pronunciar de forma particular sobre el reconeixement professional del títol de formació. Aquest pronunciament no és vinculant per al Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades.

No obstant això, quan la decisió final del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades difereix de la posició expressada pel representant del col·legi professional o, si escau, del Consell de Col·legis Professionals, l’informe que el Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades tramet al ministeri competent en matèria de professions titulades ha d’indicar i desenvolupar els arguments que fonamenten la seva decisió pel que respecta al reconeixement professional del títol de formació.

4. La decisió final continguda a l’informe del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades sobre el reconeixement professional del títol de formació resulta vinculant per a la resolució de la sol·licitud d’autorització d’exercici de la professió titulada per part del ministeri competent en matèria de professions titulades.”
Article 4. Modificació de l’article 6

Es modifica l’apartat 1 de l’article 6 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 6. Requisits d’exercici

Poden exercir una activitat professional titulada les persones que, a més de complir les condicions especificades a l’article 5, compleixen els requisits següents:

1. Estar inscrites en el Registre de Professionals Titulats, Col·legis i Associacions Professionals com a exercents de la professió titulada, sigui per compte propi o per compte aliè. La normativa sectorial aplicable a l’exercici de cada professió titulada pot establir la inscripció obligatòria a altres registres.

[…].”
Article 5. Modificació de l’article 6 bis

Es modifica l’article 6 bis de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 6 bis. Requisits d’exercici de curta durada

1. Pot exercir una activitat professional titulada, durant un període que no pot superar els trenta dies per any natural, qualsevol professional no resident si compleix el requisit previst a l’article 5, apartat 1, lletra b).

La normativa sectorial aplicable a l’exercici de cada professió titulada pot establir modalitats alternatives per al còmput del termini previst en aquest apartat.

2. La intervenció de diversos professionals que actuïn per compte d’una mateixa empresa en un únic projecte no pot desvirtuar el límit temporal previst a l’apartat anterior. La vulneració d’aquest principi es considera un supòsit d’intrusisme, segons el que està previst a l’article 11.

3. El professional que vulgui exercir una professió titulada en les circumstàncies previstes a l’apartat 1 ha de sol·licitar l’autorització al ministeri competent en matèria de professions titulades, amb una antelació mínima de deu dies hàbils respecte a la data prevista per començar l’activitat que suposa l’exercici de la professió titulada. A la sol·licitud ha d’indicar el tipus i l’abast de l’activitat esmentada, el lloc o els llocs on es desenvoluparà, la durada estimada de l’activitat i, si escau, les obres en les quals té previst intervenir. Així mateix, ha de justificar la raó que motiva l’exercici professional de curta durada i ha d’aportar la documentació indicada en aquest article.

4. En el cas de professions col·legiades, s’ha d’adjuntar a la sol·licitud referida a l’apartat anterior una còpia del títol acadèmic oficial d’estudis d’ensenyament superior andorrà o la resolució de reconeixement acadèmic de la titulació exigida per exercir la professió emesa pel ministeri encarregat de l’ensenyament superior. Així mateix, s’ha d’adjuntar un certificat acreditatiu de la col·legiació efectiva i vigent en un estat membre de la Unió Europea o de l’Espai Econòmic Europeu, del compliment de les disposicions aplicables en matèria d’incompatibilitats, i que la persona interessada no es troba afectada per cap tipus de prohibició per a l’exercici de l’activitat o per cap tipus de sanció disciplinària, així com de la vigència d’una assegurança que cobreixi expressament la responsabilitat derivada de l’activitat que es pretén exercir a Andorra.

5. En el cas de professions no col·legiades, s’ha d’adjuntar a la sol·licitud indicada anteriorment una còpia del títol acadèmic oficial d’estudis d’ensenyament superior andorrà o la resolució de reconeixement acadèmic de la titulació exigida per exercir professió emesa pel ministeri encarregat de l’ensenyament superior, així com un certificat acreditatiu que el professional està en possessió d’una assegurança que cobreixi la responsabilitat derivada de l’activitat que es pretén exercir a Andorra.

6. En el cas que el professional no compleixi els requisits previstos als apartats anteriors d’aquest article, que no s’hagi efectuat la sol·licitud esmentada a l’apartat 3 amb l’antelació que s’hi assenyala o que la mateixa sol·licitud ometi en tot o en part les dades o els documents requerits, el ministeri competent en matèria de professions titulades dicta una resolució en què denega l’exercici de curta durada de la professió titulada.

Tant la resolució denegatòria com la resolució que acorda l’exercici de curta durada han de dictar-se en el termini màxim de deu dies hàbils i s’han de notificar al professional interessat i al col·legi o l’associació corresponent a la professió de què es tracti, en cas que existeixi. La resolució del ministeri és susceptible de ser objecte de recurs per la persona interessada i el col·legi o l’associació professional corresponent.

7. Així mateix, en el cas de professions col·legiades, el ministeri competent en matèria de professions titulades ha de remetre una còpia de la sol·licitud i la documentació presentades per la persona interessada al col·legi corresponent a la professió de què es tracti, en cas que existeixi, en el termini màxim de tres dies hàbils des que rep la sol·licitud, a l’efecte que el col·legi professional corresponent n’acordi la inscripció temporal en el termini màxim de deu dies hàbils des de la recepció de la còpia de la sol·licitud i sempre que hagi recaigut la resolució favorable del ministeri. Aquesta inscripció temporal comporta la subjecció de la persona interessada a les disposicions disciplinàries legals i estatutàries i els codis deontològics vigents, igual que els altres membres.

En cas que el col·legi professional corresponent consideri que la persona interessada no compleix els requisits previstos en aquest article, ho ha de comunicar immediatament al ministeri competent en matèria de professions titulades, el qual ha de valorar els motius expressats pel col·legi professional abans de resoldre la sol·licitud presentada per la persona interessada.

8. El ministeri competent en matèria de professions titulades ha de traslladar al Registre de Professionals Titulats, Col·legis i Associacions Professionals i al Servei d’Immigració totes les resolucions d’exercici de curta durada.

9. Les persones o empreses que contractin els serveis d’un professional no resident han de portar un registre per anotar les dates en les quals el professional s’ha desplaçat al Principat d’Andorra per prestar els seus serveis. Aquest registre ha d’estar a disposició dels inspectors en matèria de professions titulades i en matèria d’immigració.

10. Els professionals que exerceixin una professió titulada en les circumstàncies previstes en aquest article resten sotmesos a les normes deontològiques i a les normes estatutàries dictades pel col·legi respectiu, així com a qualsevol altra norma de caràcter professional, jurídic o administratiu que estigui directament relacionada amb la titulació de què es tracti i, en particular, pel que respecta a la definició de la professió, l’ús de títols i la negligència professional greu que es trobi directament i específicament relacionada amb la protecció i la seguretat del consumidor.
Article 6. Modificació de l’article 11

Es modifica l’apartat 1 de l’article 11 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 11. Intrusisme i actuacions professionals irregulars

1. Als efectes d’aquesta Llei, àdhuc en els casos d’incompliment dels requisits previstos a l’article 6 bis d’aquesta Llei, es considera intrusisme la realització d’actuacions professionals sense complir els requisits establerts legalment per a l’exercici de la professió. Es considera actuació professional irregular l’actuació que vulnera les regles deontològiques, que es porta a terme sense la diligència professional deguda o que incorre en competència deslleial. S’entén per competència deslleial tota activitat professional efectuada per qui, contravenint les normes i la bona pràctica que en regulen l’exercici, obté una posició d’avantatge respecte dels professionals que les compleixen.

[…].”
Article 7. Modificació de l’article 15

Es modifica la lletra c) de l’apartat 1 de l’article 15 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactada com segueix:

Article 15. Requisits de creació

1. La creació dels col·legis professionals s’ha de fer per llei. A aquest efecte, cal que:

[…]
c) Ho demani un nombre mínim de tres professionals concernits.
[…].”

Article 8. Modificació de l’article 17

Es modifica l’apartat 2 de l’article 17 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 17. Consell de Col·legis Professionals

[…]

2. El Consell de Col·legis Professionals desenvolupa funcions consultives i de coordinació, i es troba facultat per emetre els informes previstos en aquesta Llei. A més, es relaciona amb les administracions públiques i, en particular, amb els ministeris competents en matèria de professions titulades i d’ensenyament superior, amb els quals ha de mantenir reunions ordinàries periòdicament, o, de forma extraordinària, quan així ho sol·liciti la majoria de la Junta del Consell o els ministres competents en matèria de professions titulades i d’ensenyament superior.

A més, en els supòsits previstos en aquesta Llei, el Consell de Col·legis Professionals substitueix el col·legi professional quan no n’hi hagi per a una determinada professió titulada.

[…].”
Article 9. Modificació de l’article 18

Es modifica l’article 18 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 18. Funcions públiques dels col·legis

Són funcions públiques dels col·legis:

a) Garantir que l’exercici professional s’adeqüi a la seva normativa, deontologia i bones pràctiques, i que es respectin els drets i els interessos dels destinataris de l’actuació professional.
b) Vetllar pel compliment dels deures i de les obligacions dels col·legiats.
c) Vetllar perquè no es produeixin actes d’intrusisme, de competència deslleial o altres actuacions irregulars en relació amb la professió col·legiada, adoptant, si escau, les mesures i les accions previstes en l’ordenament jurídic.
d) Exercir la potestat disciplinària sobre els seus col·legiats, en els termes establerts per la Llei i les normes pròpies dels col·legis.
e) Visar, si escau, els projectes i els treballs dels col·legiats, en els termes i amb els efectes que estableixi la legislació corresponent.
f) Promoure, validar, organitzar, impartir i facilitar la formació professional continuada dels col·legiats i la realització de pràctiques professionals.
g) Organitzar les proves d’aptitud previstes per la normativa aplicable a l’exercici de la professió i participar-hi com a jurat.
h) Col·laborar amb l’Administració pública mitjançant la participació en òrgans administratius, quan així es prevegi legalment, i per mitjà de l’emissió d’informes, l’elaboració d’estadístiques i qualsevol altra activitat relacionada amb les seves finalitats que els siguin requerides per òrgans o autoritats administratius i judicials, o que acordin formular per iniciativa pròpia.
i) Facilitar als tribunals la relació dels col·legiats que poden ser requerits per intervenir com a pèrits en els assumptes judicials.
j) Informar amb caràcter preceptiu i no vinculant en relació amb els projectes de disposicions generals que afectin l’exercici de la professió. L’informe sobre els projectes de llei i les disposicions reglamentàries s’ha de trametre al Govern en el termini d’un mes des que se l’hagi requerit a aquest efecte, o en el termini de quinze dies naturals en el cas que se’n faci constar la urgència. L’informe sobre les proposicions de llei s’ha de trametre al Consell General en el mateix termini que estableixi la Sindicatura a l’efecte que el Govern emeti el criteri.
k) Facilitar informació en matèria d’honoraris professionals, respectant sempre el règim de lliure competència.
l) Aprovar els seus pressupostos i regular i fixar les aportacions dels col·legiats.
m) Percebre les taxes per la prestació dels serveis que corresponen a les funcions públiques, d’acord amb la normativa vigent.
n) Representar institucionalment la professió davant dels organismes nacionals i europeus i altres organismes internacionals.
o) Participar en les reunions del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades, com a membre amb dret de vot, en els supòsits i les condicions que s’estableixen en aquesta Llei i en la seva normativa de desenvolupament; i, també, emetre els informes previstos en aquesta Llei en relació amb les sol·licituds d’autorització d’exercici de professions titulades.
p) Les altres funcions de naturalesa pública que els atribueixi la legislació vigent.”

Article 10. Modificació de l’article 19

Es modifica la lletra c) de l’article 19 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactada com segueix:

Article 19. Altres funcions

A més de les funcions públiques, els col·legis professionals exerceixen les funcions següents:

[…]
c) Intervenir per via de mediació o d’arbitratge, d’acord amb la normativa vigent, en els conflictes professionals que es puguin donar entre col·legiats o entre col·legiats i tercers, sempre que ho sol·licitin de comú acord les parts implicades o en els supòsits previstos per llei.
[…].”

Article 11. Modificació de l’article 38

Es modifica l’apartat 2 de l’article 38 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 38. Creació i règim jurídic

[…]

2. El Registre de Professionals Titulats, Col·legis i Associacions Professionals queda adscrit al ministeri competent en matèria de professions titulades, i la seva estructura i el seu funcionament, en el que no estigui previst per aquesta Llei, es determinen reglamentàriament.

[…].”
Article 12. Modificació de l’article 42

Es modifica l’article 42 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 42. Publicitat formal i identificació professional

1. El Registre de Professionals Titulats, Col·legis i Associacions Professionals és públic pel que fa al nom, titulació, especialitat i localització de l’exercici. Les certificacions que lliura donen fe del contingut. La publicitat es fa efectiva mitjançant certificació del contingut dels assentaments, per nota simple informativa, per còpia o extracte dels assentaments o per mitjans informàtics o telemàtics que s’ajustarà als requisits establerts en la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

2. El registre de Col·legis i Associacions Professionals ha de contenir, mínimament, les dades següents:

- Nom dels Col·legis i Associacions Professionals
- Data de creació / Data d’extinció
- Fins i objecte del col·legi i associacions
- Domicili social
- Composició dels òrgans de govern.


3. Els actes subjectes a inscripció no inscrits no perjudicaran a un tercer de bona fe. La bona fe del tercer es presumeix mentre no es provi que coneixia l’acte subjecte a inscripció no inscrit.

4. El que disposa aquest article s’entén sense perjudici de la normativa reguladora d’altres registres públics existents.

5. A l’efecte d’identificació, el professional titulat, el col·legiat o l’associat ha de fer constar, en l’exercici de la seva activitat professional, el seu número registral.”
Article 13. Modificació de l’article 43

Es modifiquen els apartats 2 i 3 de l’article 43 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queden redactats com segueix:

Article 43. Potestat disciplinària

[…]

2. El règim disciplinari de les professions titulades no col·legiades i de les professions col·legiades respecte de les quals no hi ha col·legi és exercit pel Govern. També ho és en el cas dels professionals que no compleixin l’obligació d’estar col·legiats tot i haver-hi col·legi i tenir l’obligació d’estar-ho, i en el cas de les persones que no compleixin els tràmits i requisits previstos a l’article 6 bis.

3. El règim disciplinari de les professions col·legiades és exercit pels òrgans de govern dels col·legis professionals, en els termes establerts per aquesta Llei i per les normes internes de cada col·legi, i inclús en relació amb les persones inscrites temporalment al col·legi en virtut de l’article 6 bis.”
Article 14. Modificació de l’article 46

Es modifica la lletra h) i s’afegeix la lletra i) a l’article 46 de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, les quals queden redactades en els termes següents:

Article 46. Infraccions greus

Són infraccions greus:

[…]
h) La negativa o obstrucció, per part dels professionals titulats, a l’actuació dels serveis d’inspecció, de manera que impedeixin l’exercici de les funcions que legalment o reglamentàriament tinguin atribuïdes.
i) La comissió de dos infraccions lleus en el termini de sis mesos.”

Article 15. Addició del títol VII

S’addiciona el títol VII a la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Títol VII. Inspecció en matèria de professions titulades
Article 16. Addició de l’article 60

S’addiciona l’article 60 a la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 60. Competència

Correspon al Govern, a través del ministeri competent en matèria de professions titulades, la funció d’inspecció per garantir el compliment d’aquesta Llei en el marc de les competències previstes a l’apartat 2 de l’article 43.”
Article 17. Addició de l’article 61

S’addiciona l’article 61 a la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 61. Inspectors en matèria de professions titulades

1. Són inspectors en matèria de professions titulades els funcionaris adscrits al ministeri competent en matèria de professions titulades que tenen la potestat d’inspecció, els quals estan proveïts de la documentació que acredita la seva condició i han d’exhibir-la quan actuïn.

2. En l’exercici de la potestat d’inspecció, els inspectors en matèria de professions titulades tenen la consideració d’agents de l’autoritat pública a tots els efectes, poden sol·licitar la cooperació, l’auxili i la protecció que necessitin d’altres administracions públiques, i estan obligats a complir el deure de secret professional i a respectar l’exercici del dret i del deure de secret professional establert a la legislació específica aplicable als professionals titulats concernits per l’actuació inspectora.

3. En l’exercici de la potestat d’inspecció, els inspectors en matèria de professions titulades, d’ofici o a instància de part, es presenten als establiments dels professionals concernits i examinen la documentació relativa al compliment de les obligacions previstes en aquesta Llei. Així mateix, poden tenir accés al registre previst a l’article 6 bis.

4. El funcionament, l’estructura i els procediments de la inspecció en matèria de professions titulades s’estableixen reglamentàriament.”
Article 18. Addició de l’article 62

S’addiciona l’article 62 a la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 62. Obligacions

Els professionals titulats i les persones o empreses que contractin els seus serveis estan obligats a facilitar les actuacions inspectores i a subministrar totes les dades i la informació que els inspectors els demanin en el marc d’aquesta Llei i de les seves competències.”
Article 19. Addició de l’article 63

S’addiciona l’article 63 a la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactat com segueix:

Article 63. Acta d’inspecció

1. A cada visita d’inspecció, els inspectors en matèria de professions titulades han d’aixecar acta sobre els resultats i els fets que corresponguin. Hi han de fer constar les circumstàncies personals de la persona inspeccionada i les seves observacions, la identificació de l’inspector actuant, la data i l’hora de la visita, les dades relatives als fets que, si escau, serveixin de base per al procediment sancionador corresponent i qualsevol altra circumstància que pugui ser rellevant.

2. L’acta l’han de firmar l’inspector actuant i el professional titulat inspeccionat. La signatura de l’acta té efecte de notificació però no d’acceptació del seu contingut. Les actes d’inspecció ajustades a dret donen fe i estan dotades de la presumpció de certesa, en via administrativa, dels fets constatats, llevat de prova en contra.”
Article 20. Modificació de la disposició addicional segona

Es modifica l’apartat 1, s’addiciona l’apartat 1 bis i es modifica l’apartat 5 de la disposició addicional segona de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queden redactats com segueix:

Disposició addicional segona. Autoritzacions d’exercici de professions titulades mitjançant habilitació especial

1. El Govern, mitjançant habilitació especial per decret, pot atorgar autoritzacions per a l’exercici de professions titulades a persones estrangeres que no compleixin el requisit de residència efectiva i permanent o de disposar d’una autorització d’immigració de treball fronterer vigent, o el requisit relatiu al nivell de llengua catalana, o bé el principi de reciprocitat, establerts a l’article 5, apartats 1 i 2. Ho pot fer atenent criteris d’experiència, de qualificació o de reputació professional i empresarial dels professionals titulats concernits, o també d’acord amb les necessitats sectorials del Principat d’Andorra, per períodes eventualment successius d’entre un i deu anys, o amb caràcter permanent, sempre que en aquest darrer cas la persona compleixi el requisit de residència efectiva i permanent o de disposar d’una autorització d’immigració de treball fronterer i alhora el mantingui durant la vigència de l’autorització atorgada.

1 bis. En cas que en el moment en què es decreti l’habilitació especial la persona interessada no compleixi el requisit relatiu al nivell de llengua catalana, previst al paràgraf anterior, la persona interessada ha d’acreditar, davant el ministeri competent en matèria de professions titulades i el col·legi professional corresponent a la professió titulada sol·licitada, en cas que existeixi, l’obtenció del nivell B2 de llengua catalana o del nivell que estableixi la normativa sectorial aplicable, en el termini màxim de dos anys des de la data de l’autorització d’exercici de la professió titulada.

En aquest supòsit i no obstant el que preveu l’apartat 1, l’autorització d’exercici de la professió titulada i la col·legiació, en cas que existeixi el col·legi, s’acorden per una durada de dos anys. Una vegada la persona interessada acrediti el compliment del requisit relatiu a la llengua catalana, s’acorden l’autorització i la col·legiació, en cas que existeixi el col·legi, amb caràcter permanent.

[…]

5. El decret d’autorització a què fan referència els apartats 1 a 3 anteriors requereix l’informe previ del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades que regula l’article 5 bis d’aquesta Llei. A més, el decret d’autorització a què fan referència els apartats 2 i 3 anteriors requereix l’informe previ favorable del col·legi o l’associació corresponent a la professió que es pretén autoritzar, en cas que existeixi. En cas que no existeixi el col·legi, l’informe previ favorable ha de ser emès pel Consell de Col·legis Professionals.”
Article 21. Addició de la disposició addicional tercera

S’addiciona la disposició addicional tercera a la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, que queda redactada com segueix:

Disposició addicional tercera. Competència en matèria de professions titulades

La normativa sectorial aplicable a les professions titulades o els corresponents decrets d’estructuració del Govern i dels ministeris poden establir que la competència en matèria de professions titulades recaigui en diversos ministeris en funció de la professió titulada de què es tracti i per raó de la matèria tècnica que els concerneixi.

En aquest cas, s’ha d’indicar el ministeri d’adscripció del Registre de Professionals Titulats, Col·legis i Associacions Professionals i el ministeri o els ministeris d’adscripció dels inspectors en matèria de professions titulades; la funció inspectora es pot assignar a un o diversos dels ministeris referits.”

Disposició transitòria primera. Normes aplicables a les sol·licituds presentades abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei

Les sol·licituds d’autorització d’exercici d’una professió titulada i de col·legiació, així com les notificacions d’exercici de curta durada presentades abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, es continuen tramitant de conformitat amb la normativa vigent abans de la data esmentada, amb el benentès que les notificacions d’exercici de curta durada únicament seran vàlides fins a l’acabament de l’any natural en què entri en vigor aquesta Llei.

Disposició transitòria segona. Professionals titulats autoritzats a exercir amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquesta Llei

Queden dispensats de l’obligació de justificar el nivell B2 de llengua catalana els professionals titulats que hagin estat autoritzats per exercir la professió abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei i que estiguin degudament inscrits al col·legi professional corresponent abans de la data referida, en cas que existeixi. La dispensa prevista en aquesta disposició s’entén sense perjudici de l’obligació de tots els professionals titulats d’utilitzar la llengua catalana, de conformitat amb el que estableix la Llei d’ordenació de l’ús de la llengua oficial.

Disposició transitòria tercera. Ministeri competent

Mentre no es modifiquen els decrets que regulen l’estructura del ministeri de justícia i interior vigent, el ministeri referit continua sent competent en matèria de professions titulades.

Disposició final primera. Modificació de la Llei qualificada d’immigració

1. Es modifiquen els apartats 2 i 12 de l’article 23 de la Llei 9/2012, del 31 de maig, de modificació de la Llei qualificada d’immigració, els quals queden redactats com segueix:

Article 23. Política general en matèria d’immigració

[…]

2. El Govern completa aquesta anàlisi efectuant totes les consultes que considera oportunes prop de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis, de les organitzacions empresarials i sindicals i del Consell de Col·legis Professionals, i prop de les associacions d’àmbit nacional que tenen un interès en matèria d’immigració.

[…]

12. El nombre d’autoritzacions d’immigració de residència i treball per compte propi es fixa periòdicament per via reglamentària, a partir de la política d’immigració definida i d’acord amb les circumstàncies econòmiques i socials del Principat d’Andorra. El Govern ha d’establir un nombre d’autoritzacions d’immigració de residència i treball per compte propi diferenciat en funció de si es tracta de professionals titulats o dels altres supòsits de residència i treball per compte propi. No obstant això, el Govern pot determinar que si s’esgota una de les dos modalitats d’autoritzacions, es pot concedir a la persona sol·licitant l’autorització que demana sempre que no s’hagi exhaurit el nombre global d’autoritzacions de residència i treball per compte propi fixat reglamentàriament. Així mateix, el Govern pot establir un nombre d’autoritzacions d’immigració de residència i treball per compte propi per als professionals titulats diferenciat en funció dels grups professionals.

En cas que el nombre total d’autoritzacions d’immigració de residència i treball per compte propi divergeixi en relació amb el resultat de les consultes efectuades en el marc de l’apartat 2 d’aquest article, el Govern ha d’adreçar una comunicació a les entitats concernides en què motivi la decisió adoptada.”

2. Les referències a “professional liberal” contingudes a la lletra A) de l’apartat 2 de l’article 38 ter i a l’apartat 1 de l’article 58 ter se substitueixen per la referència “professional titulat”.

Disposició final segona. Modificació de la Llei dels agents i gestors immobiliaris

Es modifica l’article 3 de la Llei dels agents i gestors immobiliaris, del 15 de desembre del 2000, que queda redactat de la manera següent:

Article 3. Requisits de les persones físiques per exercir la professió

Les persones físiques que vulguin exercir la professió d’agent i gestor immobiliari han d’obtenir l’autorització del Govern, i han de complir els requisits que s’exposen a continuació:

1. Han de complir les condicions establertes per la legislació vigent en cada moment per poder ser titular d’activitats econòmiques.

2. No han d’incórrer en cap de les exclusions o incompatibilitats següents:

a) Tenir antecedents penals per delicte dolós.
b) Estar declarades en suspensió de pagaments o en fallida, llevat dels concursats i fallits que hagin estat rehabilitats.


3. Han d’obtenir el títol d’agent i gestor immobiliari en les condicions que s’estableixin reglamentàriament. El temari per a l’accés al títol d’agent i gestor immobiliari ha d’incloure, entre altres aspectes, la demostració de coneixements suficients del dret immobiliari andorrà rellevant per a l’exercici de la professió.

4. Han de subscriure i mantenir en vigor una pòlissa d’assegurança que cobreixi la responsabilitat civil professional individual, amb una companyia d’assegurances legalment establerta al Principat. L’import mínim de la garantia ha de ser de 300.000 € (tres-cents mil euros).

5. S’han d’inscriure al col·legi professional, entitat regulada a l’article 8 d’aquesta Llei, mantenir-s’hi com a membre i justificar el dipòsit efectuat en concepte de la quota d’inscripció.

6. El certificat d’inscripció del Registre de Comerç i Indústria ha de contenir de forma específica i exclusiva les activitats previstes a l’article 1 per a l’exercici de la professió d’agent i gestor immobiliari.”

Disposició final tercera. Qualificació de la Llei

La disposició final primera d’aquesta Llei té caràcter de llei qualificada.

Disposició final quarta. Adaptació estatutària

1. Els col·legis professionals han d’adaptar els seus estatuts a les modificacions introduïdes per aquesta Llei, en el termini màxim de dos anys a comptar de la data en què entra en vigor i, cumulativament, a comptar de la data d’entrada en vigor de la llei sectorial reguladora de la seva professió.

2. Mentre no es produeixi aquesta adaptació, els estatuts dels col·legis professionals continuen vigents en allò en què no contradiguin la Llei i s’han d’interpretar, en tot cas, d’acord amb els nous preceptes i principis legals.

Disposició final cinquena. Modificacions reglamentàries

1. El Govern ha d’aprovar, en el termini màxim de sis mesos a partir de la data de publicació d’aquesta Llei, les modificacions reglamentàries necessàries per a l’aplicació efectiva de les modificacions introduïdes per aquesta Llei, així com qualsevol altra disposició reglamentària que sigui necessària a aquest efecte.

2. Mentre no es produeixin aquestes modificacions, les disposicions reglamentàries referides continuen vigents en allò en què no contradiguin la Llei i s’han d’interpretar, en tot cas, d’acord amb els nous principis legals.

Disposició final sisena. Textos consolidats

S’encomana al Govern, en els termes previstos a l’article 116 del Reglament del Consell General, que en el termini màxim de sis mesos des de la publicació d’aquesta Llei al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra presenti al Consell General el projecte de consolidació de la Llei 6/2008, del 15 de maig, d’exercici de professions titulades i de col·legis i associacions professionals, el projecte de consolidació de la Llei 9/2012, del 31 de maig, de modificació de la Llei qualificada d’immigració, i el projecte de consolidació de la Llei dels agents i gestors immobiliaris, del 15 de desembre del 2000, amb la incorporació de totes les modificacions que s’hi han produït.

Disposició final setena. Entrada en vigor

Aquesta Llei entrarà en vigor en el termini de sis mesos des que es publiqui al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.


Casa de la Vall, 1 de desembre del 2022

Roser Suñé Pascuet
Síndica General


Nosaltres els coprínceps la sancionem i promulguem i n’ordenem la publicació en el Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

Emmanuel Macron
President de la República Francesa
Copríncep d’Andorra
Joan Enric Vives Sicília
Bisbe d’Urgell
Copríncep d’Andorra


Portal Jurídic del Principat d’Andorra