Decret pel qual s’aprova la modificació del reglament regulador del programa d’ajuts per a la millora del parc immobiliari nacional, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables
Índex
[Mostra/Amaga]- Reglament de modificació del reglament regulador del programa d’ajuts per a la millora del parc immobiliari nacional, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables
- Capítol primer. Bases del programa
- Article 1. Objecte del programa
- Article 2. Règim de concessió dels ajuts
- Article 3. Tipologia d’actuacions objecte dels ajuts
- Article 4. Finançament del programa
- Article 5. Actuacions protegibles i requisits que han de complir-se per a l’obtenció dels ajuts
- Article 6. Tramitació simplificada per a actuacions urgents en matèria d’accessibilitat
- Article 7. Despeses protegibles
- Article 8. Quantia i modalitats dels ajuts
- Article 9. Beneficiaris dels ajuts
- Article 10. Drets i obligacions dels sol·licitants i dels beneficiaris dels ajuts
- Article 11
- Article 12. Tramitació de les sol·licituds, resolució dels ajuts, publicitat i recursos
- Article 13
- Article 14. Revocació i reintegrament dels ajuts
- Capítol segon. Comissió Tècnica de Rehabilitació
- Capítol primer. Bases del programa
- Annexes
Exposició de motius
La Llei 21/2013, del 10 d’octubre, per al foment de la rehabilitació del parc immobiliari, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables ha establert el marc normatiu que ha permès ampliar l’aplicació del programa Renova a tot tipus d’edificis existents. Aquest programa, d’una durada de cinc anys, s’ha instrumentalitzat fins ara mitjançant el Reglament regulador del programa d’ajuts per a la millora del parc immobiliari nacional, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables, del 23 d’abril del 2014, modificat posteriorment l’11 de febrer de 2015.Al llarg de les diferents convocatòries, el programa Renova s’ha anat convertint en el instrument principal per desenvolupar bona part de la política de millora de l’eficiència i l’estalvi energètic en les edificacions, així com per fomentar l’ús i l’aplicació d’energies renovables. En el marc de la convocatòria 2015, i fins a la data, 97% de les sol·licituds han tingut per objecte la millora de l’eficiència energètica o la implantació d’energies renovables. Amb l’estructuració del Ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat del 29 d’abril de 2015, s’assigna el programa Renova a aquest ministeri, i s’atribueix la gestió del mateix a l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic, creada mitjançant Decret de mateixa data. Aquesta nova estructura pretén afavorir el desplegament i el foment de la política energètica nacional, en coherència amb les previsions del Llibre blanc de l’energia presentat pel Govern al juliol del 2012, i la reducció progressiva de les emissions de gasos d’efecte hivernacle en un marc internacional cada cop més sensible al canvi climàtic i a la necessitat de potenciar polítiques que permetin la limitació de l’augment de temperatures globals per sota dels 2ºC en relació a finals del segle XIX.
En aquest marc general, i amb la finalitat d’afavorir i potenciar l’accés al programa, l’experiència adquirida pel Govern en el marc de les diferents convocatòries, permet ara aportar una sèrie de modificacions al reglament regulador del programa d’ajuts per a la millora del parc immobiliari nacional, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables. Entre aquestes modificacions, es destaquen aquelles que tenen per objectiu donar una continuïtat al programa més enllà de les dates d’obertura i de tancament de les convocatòries anuals, facilitant l’accés als ajuts compte tingut de la voluntat continuista i duradora d’aquests. Així, les modificacions introduïdes permeten ara considerar les actuacions que es vulguin acollir als ajuts del programa Renova de l’any corrent, i iniciades amb posterioritat a la data de tancament de la convocatòria de l’any anterior, sempre que no hagin finalitzat. Igualment, es possibilita que aquelles sol·licituds presentades en una convocatòria i que no hagin pogut ser ateses perquè s’hagi exhaurit la disponibilitat pressupostària, puguin integrar-se en una següent convocatòria tot i haver finalitzat les obres.
En relació a la Comissió Tècnica de Rehabilitació (CTR), les modificacions aportades en el capítol segon, pretenen agilitzar la valoració tècnica i la proposta de resolució de les sol·licituds més senzilles i per les quals existeixen criteris clars de valoració, ja sigui perquè existeix normativa específica com ara el Reglament d’eficiència energètica en l’edificació, o bé per la tipologia d’actuació protegible. Així, per a les sol·licituds d’ajuts per a actuacions protegibles d’un import inferior o igual a 100.000 euros, per a sol·licituds d’ajuts en què no és obligatori presentar la certificació de l’eficiència energètica de l’edifici (etiqueta energètica), el President de la CTR en representació d’aquesta, per mitjà dels recursos assignats a l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic avalua les sol·licituds i proposa al Govern la resolució de les mateixes. La resta de sol·licituds, segueixen sent avaluades pel ple de la CTR d’acord al procediment actual.
Altres modificacions aportades persegueixen igualment alleugerir el procediment de sol·licitud dels ajuts, i en concret la documentació i la informació que fins a la data calia aportar per part del sol·licitant. Bona part d’aquesta documentació i informació es substitueix ara per una declaració jurada de conformitat, per la qual s’entén que el sol·licitant i el be pel qual se sol·licita l’ajut compleixen amb la normativa establerta a l’annex 1 del reglament, també modificat.
Finalment, altres modificacions aportades, i que es revelen convenients, pretenen clarificar alguns punts del redactat a fi de limitar-ne les interpretacions possibles, aportant millors i majors garanties al conjunt d’actors.
Com en l’anterior modificació, les modificacions del reglament afecten exclusivament els capítols primer i segon, que regulen les bases del programa i la Comissió Tècnica de Rehabilitació, respectivament, tot i que en aquesta ocasió els annexes també queden modificats. Per una millor comprensió i seguretat jurídica del text, es publiquen íntegrament, els capítols primer, segon i els annexes, quedant per tant inalterat el capítol tercer.
Pels motius exposats, i a proposta de la ministra de medi ambient, agricultura i sostenibilitat, el Govern, en la sessió del 16 de setembre del 2015, aprova aquest Decret amb el contingut següent:
Article únic
S’aprova el la modificació del reglament regulador del programa d’ajuts per a la millora del parc immobiliari nacional, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables, que entrarà en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Reglament de modificació del reglament regulador del programa d’ajuts per a la millora del parc immobiliari nacional, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables
Capítol primer. Bases del programa
Article 1. Objecte del programa
L’objecte d’aquest programa, anomenat Renova, és establir les bases que regulin l’accés als ajuts públics per a la rehabilitació dels edificis existents situats en el territori nacional, atorgats pel Govern per incentivar i promoure la millora de les condicions d’habitabilitat, d’accessibilitat, de seguretat industrial i de seguretat general de l’edifici, de les façanes, de sostenibilitat i d’eficiència energètica, així com la implantació d’energies renovables tant en els edificis existents com en els de nova construcció.
Article 2. Règim de concessió dels ajuts
1. Els ajuts que es regulen per mitjà del programa Renova revesteixen la modalitat de subvenció directa i préstec preferent, segons la tipologia d’actuacions inclosa a l’article 3. En qualsevol cas, aquests ajuts estan subjectes al compliment, l’execució i la realització dels objectius, les activitats i les condicions establerts per aquest Reglament.
2. Les actuacions objecte d’ajut se seleccionen en règim de concurrència simple, de manera que s’atorguen els ajuts a les que compleixin tots i cadascun dels requisits establerts, per ordre d’entrada de les sol·licituds estimades fins a esgotar l’import disponible en la convocatòria anual del programa Renova. Les actuacions que es vulguin acollir als ajuts objecte del present reglament hauran de tenir l’autorització comunal preceptiva i s’han d’ajustar a la legalitat urbanística vigent.
3. Les actuacions compromeses s’efectuen en béns immobles de titularitat del beneficiari dels ajuts, sense perjudici del que prevegi la Llei 21/2013, del 10 d’octubre, per al foment de la rehabilitació del parc immobiliari, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables.
4. Tots els ajuts previstos en el programa Renova són compatibles entre si i amb els que puguin establir altres administracions públiques o entitats privades, nacionals o internacionals, sempre que no superin el 40% dels costos de les actuacions protegibles. A tal efecte, i en cas d’existir, el sol·licitant declara la quantia dels ajuts percebuts en la seva sol·licitud.
5. En cas d’obtenir altres ajuts públics o privats, els ajuts acordats en el marc del programa Renova tenen un caràcter subsidiari.
Article 3. Tipologia d’actuacions objecte dels ajuts
1. Els ajuts es destinen a actuacions que compleixin les condicions establertes en el programa Renova i que han d’enquadrar-se en una o més de les tipologies següents, les quals es descriuen amb detall a la convocatòria anual del programa:
a) La millora de l’accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques en els edificis existents.
b) La millora de la seguretat industrial dels edificis existents.
c) La millora de l’aïllament tèrmic i acústic dels edificis existents.
d) La millora de la sostenibilitat dels edificis existents.
e) La millora de l’eficiència energètica dels edificis existents.
f) La millora de les façanes, dels patis interiors i de les cobertes dels edificis existents.
g) La instal·lació de sistemes d’aprofitament d’energies procedents de fonts renovables en els edificis existents i en els de nova construcció.
b) La millora de la seguretat industrial dels edificis existents.
c) La millora de l’aïllament tèrmic i acústic dels edificis existents.
d) La millora de la sostenibilitat dels edificis existents.
e) La millora de l’eficiència energètica dels edificis existents.
f) La millora de les façanes, dels patis interiors i de les cobertes dels edificis existents.
g) La instal·lació de sistemes d’aprofitament d’energies procedents de fonts renovables en els edificis existents i en els de nova construcció.
2. Aquests ajuts són aplicables, si escau, a les unitats que integren els edificis.
3. S’exclouen expressament d’aquests ajuts:
a) Les instal·lacions industrials, els tallers i els edificis agrícoles no residencials, de baixa demanda energètica, mesurada en funció de la potència elèctrica instal·lada i de la superfície construïda, en base a la classificació tipus C establerta en l’annex 7, titulat “Classificació de les instal·lacions”, del Reglament d’instal·lacions elèctriques de baixa tensió vigent.
b) Les construccions provisionals amb un termini igual o inferior a dos anys.
c) Els edificis independents amb una superfície útil total inferior a 50 m2.
b) Les construccions provisionals amb un termini igual o inferior a dos anys.
c) Els edificis independents amb una superfície útil total inferior a 50 m2.
Article 4. Finançament del programa
1. El finançament del programa Renova s’efectua amb la dotació que es consigni anualment a la Llei del pressupost.
2. Un cop aprovat el pressupost de l’exercici anual, i a proposta del ministre responsable de l’energia, el Govern aprova la convocatòria per acollir-se als ajuts que estableix el programa Renova, que es publica al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
3. Es considera esgotat el pressupost disponible habilitat per a l’execució del programa Renova quan s’estimi la sol·licitud d’ajut que exhaureixi l’import establert en la convocatòria anual del programa. A aquest fet se li dóna la mateixa publicitat que a la convocatòria, amb la indicació de la data de registre d’aquesta darrera sol·licitud i de la data en la que s’ha estimat. No obstant això, i amb posterioritat a aquest moment, es poden seguir registrant sol·licituds d’ajut per l’ordre rigorós de presentació del dossier de sol·licitud complert (és a dir, que compleix tots els requisits i que estaria en disposició de ser aprovada), supeditades al fet que es produeixin anul·lacions, revocacions, desestimacions o renúncies de sol·licituds d’ajut prèvies que puguin alliberar pressupost. El registre o la presentació d’aquestes sol·licituds no genera un dret a percebre l’ajut.
4. En qualsevol cas, el pressupost del programa Renova pot incrementar-se sempre que hi hagi disponibilitats pressupostàries que ho possibilitin. A aquesta decisió se li dóna la mateixa publicitat que a la convocatòria del programa.
Article 5. Actuacions protegibles i requisits que han de complir-se per a l’obtenció dels ajuts
1. Les actuacions protegibles són les que es descriuen a la convocatòria anual del programa Renova per a cadascuna de les tipologies d’actuació descrites a l’article 3.
2. No són actuacions protegibles pel programa Renova:
a) Les que consisteixin en tasques de manteniment de les instal·lacions existents.
b) Les que representin el buidat estructural o l’enderroc de façanes de l’edifici existent.
c) Les que impliquin un increment del volum o de l’edificabilitat de l’edifici existent, llevat que aquest increment sigui necessari per encabir-hi les instal·lacions o els elements de les actuacions protegibles.
d) Les que corresponguin a l’acabament interior d’una construcció existent que no ha estat mai finalitzada.
e) Les que representin un cost igual o superior al valor de l’edifici abans de l’execució de les actuacions protegibles.
f) Les que s’efectuïn en compliment d’una normativa vigent, ja sigui d’àmbit nacional o comunal, llevat que puntualment per interès general s’estableixi un període limitat per efectuar determinades actuacions.
g) Les que corresponguin a la instal·lació d’algun sistema d’aprofitament d’energia renovable amb una regulació específica del règim econòmic.
h) Les que afectin béns immobles que integren el patrimoni cultural d’Andorra tal com apareixen definits a la Llei 9/2003, del 12 de juny, del patrimoni cultural d’Andorra, llevat que respectin el caràcter, la naturalesa i l’autenticitat de l’edifici, i hagin rebut l’autorització del Ministeri responsable de Cultura.
i) Les que afectin béns immobles respecte dels quals l’Administració pública hagi incoat un expedient sancionador per incompliment de la normativa vigent.
j) Les que impliquin un increment de la potència nominal instal·lada dels equips centralitzats de producció de calor en edificis existents, llevat dels equips que es mantinguin com a equips de reserva en funcionament no simultani als principals, excloent-ne la dels locals comercials que en formen part. En el supòsit de mantenir els equips com a elements de reserva, aquests no s’assignen a cobrir noves necessitats derivades d’eventuals ampliacions.
k) Totes les altres actuacions que es defineixin com a no protegibles en la convocatòria del programa Renova.
b) Les que representin el buidat estructural o l’enderroc de façanes de l’edifici existent.
c) Les que impliquin un increment del volum o de l’edificabilitat de l’edifici existent, llevat que aquest increment sigui necessari per encabir-hi les instal·lacions o els elements de les actuacions protegibles.
d) Les que corresponguin a l’acabament interior d’una construcció existent que no ha estat mai finalitzada.
e) Les que representin un cost igual o superior al valor de l’edifici abans de l’execució de les actuacions protegibles.
f) Les que s’efectuïn en compliment d’una normativa vigent, ja sigui d’àmbit nacional o comunal, llevat que puntualment per interès general s’estableixi un període limitat per efectuar determinades actuacions.
g) Les que corresponguin a la instal·lació d’algun sistema d’aprofitament d’energia renovable amb una regulació específica del règim econòmic.
h) Les que afectin béns immobles que integren el patrimoni cultural d’Andorra tal com apareixen definits a la Llei 9/2003, del 12 de juny, del patrimoni cultural d’Andorra, llevat que respectin el caràcter, la naturalesa i l’autenticitat de l’edifici, i hagin rebut l’autorització del Ministeri responsable de Cultura.
i) Les que afectin béns immobles respecte dels quals l’Administració pública hagi incoat un expedient sancionador per incompliment de la normativa vigent.
j) Les que impliquin un increment de la potència nominal instal·lada dels equips centralitzats de producció de calor en edificis existents, llevat dels equips que es mantinguin com a equips de reserva en funcionament no simultani als principals, excloent-ne la dels locals comercials que en formen part. En el supòsit de mantenir els equips com a elements de reserva, aquests no s’assignen a cobrir noves necessitats derivades d’eventuals ampliacions.
k) Totes les altres actuacions que es defineixin com a no protegibles en la convocatòria del programa Renova.
3. Per considerar protegible una actuació determinada, ha de complir amb la normativa vigent que hi sigui aplicable, tenir l’autorització comunal preceptiva i ajustar-se a la legalitat urbanística.
4. En les actuacions protegibles s’han d’utilitzar solucions constructives, tipològiques i formals coherents amb la finalitat de la rehabilitació i les característiques arquitectòniques de l’edifici i el seu entorn.
5. Les actuacions de millora del comportament tèrmic i/o acústic per a les quals se sol·licita l’ajut han de complir les exigències mínimes d’eficiència energètica definides pels valors límit que figuren en l’annex 1 del Reglament energètic en l’edificació vigent, i les exigències acústiques que figuren en la normativa en vigor, si escau.
6. Les actuacions de millora de l’eficiència energètica i d’implantació d’energies renovables en edificis existents no han de comportar l’augment de la potència nominal instal·lada dels equips centralitzats de producció de calor, llevat dels equips que es mantinguin com a equips de reserva en funcionament no simultani als principals. En el supòsit de mantenir els equips com a elements de reserva, no es permet assignar-los posteriorment a noves necessitats derivades d’eventuals ampliacions.
7. Els ajuts s’atorguen als sol·licitants que acreditin que compleixen, a més, els requisits següents:
a) Els edificis en què s’efectuen les actuacions que es vulguin acollir als ajuts del programa Renova han d’haver estat construïts a l’empara d’una llicència d’una antiguitat mínima de 15 anys, llevat de les actuacions per millorar l’eficiència energètica, en què l’edifici ha d’haver estat construït abans que hi sigui aplicable el Reglament energètic en l’edificació, de l’1 d’octubre del 2010, i de les actuacions per implantar energies renovables, en què no es requereix cap antiguitat.
Per acreditar l’antiguitat de l’edifici, es considera la data de la llicència d’obres de construcció i de les posteriors llicències d’obres de reforma, si escau.
b) Les actuacions que es vulguin acollir als ajuts del programa Renova de l’any corrent, i iniciades amb posterioritat a la data de tancament de la convocatòria de l’any anterior, es prenen en consideració compte tingut de la continuïtat que es vol donar al programa. Per acreditar aquest supòsit, es considera la data de la llicència d’obres corresponent o la del registre d’entrada al Comú del certificat d’inici de les obres, si escau.
En aquest supòsit, les actuacions que es vulguin acollir als ajuts del programa Renova no han d’haver finalitzat abans de la presentació de la sol·licitud corresponent. Per acreditar aquest supòsit, es considera la data de pagament de la darrera certificació o de la darrera factura, relativa a actuacions protegibles.
Tanmateix, les sol·licituds d’ajut registrades -i complertes (que compleixen tots els requisits i que estarien en disposició de ser aprovades)-, abans de la publicació de l’edicte que comunica que el pressupost de la convocatòria s’ha exhaurit, que no puguin ser estimades perquè s’hagi esgotat el pressupost disponible de la convocatòria, queden integrades per ordre de presentació de la sol·licitud complerta a una següent eventual nova convocatòria sempre que l’inici de les obres hagi estat conforme a les previsions vigents en el moment de la presentació de la sol·licitud complerta. Aquestes sol·licituds es valoraran amb els criteris de la nova convocatòria i es prendran en consideració encara que les actuacions ja estiguin finalitzades. Així mateix, les sol·licituds complertes, en espera, opten a ser atorgades en el cas que es produeixin anul·lacions, revocacions, desestimacions o renúncies de sol·licituds d’ajut prèvies que puguin alliberar pressupost.
8. L’execució de les actuacions protegibles ha d’iniciar-se en un període no superior als 6 mesos a comptar de la data de notificació de la resolució de l’ajut corresponent, i la seva finalització no pot excedir de 12 mesos (per a actuacions que afecten unitats que integren els edificis) o de 24 mesos (per a actuacions que afecten tot un edifici) a comptar de la data de notificació de la resolució de l’ajut corresponent.
Excepcionalment, la Comissió Tècnica de Rehabilitació pot prorrogar aquest darrer termini per un any més quan, per causes justificades alienes a la voluntat del beneficiari de l’ajut, es prevegi no finalitzar les actuacions en el temps previst. El beneficiari de l’ajut ha de formalitzar aquesta sol·licitud per escrit.
El beneficiari de l’ajut ha de comunicar l’inici de les obres, a través del servei de Tràmits, mitjançant el formulari previst, indicant el número de registre de la sol·licitud, o el número de resolució de l’ajut.
9. Els beneficiaris dels ajuts han d’executar les obres ajustant-se al projecte tècnic o a la memòria tècnica que ha permès l’atorgament, que inclou el conjunt d’actuacions necessàries perquè, un cop finalitzades aquestes obres, es compleixi la normativa vigent que sigui aplicable a la tipologia d’actuació per a la qual es concedeix l’ajut.
El projecte tècnic pot preveure la realització d’aquestes actuacions per fases. En aquest supòsit, se sol·licita l’ajut per a cadascuna d’aquestes fases en un termini màxim de 5 anys, a comptar de la data de la primera resolució de concessió de l’ajut.
En el cas en que el sol·licitant ja hagi registrat o presentat el seu projecte, i que les actuacions previstes corresponguin a aquelles per les quals se sol·licita l’ajut, el sol·licitant pot optar per no lliurar de nou el projecte, fent no obstant referència en la seva sol·licitud al número de registre del projecte registrat.
10. Els edificis o les seves unitats per als quals s’hagin concedit ajuts no en poden rebre de nous per a la mateixa actuació fins que hagin transcorregut 10 anys, a comptar de la data en què s’hagi efectuat el pagament de l’ajut, excepte en el cas que la seva execució s’efectuï per fases, tal com es preveu a l’apartat anterior. En aquest darrer supòsit, el termini de 10 anys es considera a comptar de la data en què s’hagi efectuat el darrer pagament de la subvenció.
Article 6. Tramitació simplificada per a actuacions urgents en matèria d’accessibilitat
Quan s’efectuïn actuacions destinades a la millora de l’accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques en edificis existents que siguin ineludibles per causa d’urgència degudament acreditada per l’Administració i sobrevinguda sobtadament, es poden presentar les sol·licituds en qualsevol moment, fins i tot en cas que les obres s’hagin finalitzat amb una antelació màxima de sis mesos abans de la presentació de la sol·licitud.
Article 7. Despeses protegibles
Es consideren despeses protegibles les que siguin necessàries per aconseguir els objectius del programa Renova, per a cadascuna de les tipologies d’actuació, dins dels conceptes següents:
- els honoraris dels professionals que hi intervinguin;
- el cost de la redacció dels projectes, dels informes tècnics i dels certificats necessaris relacionats amb la tipologia d’actuació objecte de l’ajut;
- les despeses de la direcció i execució de l’obra i de la instal·lació, si escau;
- les despeses d’inversió efectuada en equips;
- les despeses d’execució de la instal·lació, de l’obra civil associada i de les instal·lacions auxiliars necessàries;
- els tributs satisfets per raó de les actuacions, excepte la compensació dinerària lliurada als comuns per la cessió obligatòria de terrenys en aplicació de la Llei general d’ordenació del territori i urbanisme vigent.
- el cost de la redacció dels projectes, dels informes tècnics i dels certificats necessaris relacionats amb la tipologia d’actuació objecte de l’ajut;
- les despeses de la direcció i execució de l’obra i de la instal·lació, si escau;
- les despeses d’inversió efectuada en equips;
- les despeses d’execució de la instal·lació, de l’obra civil associada i de les instal·lacions auxiliars necessàries;
- els tributs satisfets per raó de les actuacions, excepte la compensació dinerària lliurada als comuns per la cessió obligatòria de terrenys en aplicació de la Llei general d’ordenació del territori i urbanisme vigent.
Article 8. Quantia i modalitats dels ajuts
1. La quantia màxima dels ajuts establerts en el programa Renova es determina en funció de la tipologia d’actuació i considerant les despeses protegibles que escaiguin, d’acord amb el que estableixi la convocatòria anual per a cadascuna de les modalitats d’ajuts –subvenció directa i préstec preferent–, que tenen com a finalitat el compliment de les actuacions protegibles corresponents. Aquest import no pot veure’s augmentat per desviacions en l’execució de les actuacions objecte de l’ajut.
2. La dotació pressupostària per al programa Renova destinada a subvencions directes es distribueix, en els percentatges que fixi la convocatòria anual, en una part per a actuacions protegibles en edificis i en una altra part per a actuacions protegibles en les unitats que els integren. Això no obstant, la Comissió Tècnica de Rehabilitació pot acordar traspassar fons de l’una a l’altra en el cas que una esgoti la seva dotació.
3. L’import màxim de la subvenció directa no pot superar en cap cas el 40% del cost real de l’actuació protegible.
Aquest import màxim pot consistir en un percentatge de la despesa protegible, en una quantitat determinada, o ser proporcional a la despesa protegible en funció de la millora obtinguda en termes d’eficiència energètica, calculada pel que disposi la certificació de l’eficiència energètica de l’edifici, quan es tracti d’actuacions que persegueixen assolir de forma global la classificació relativa a la certificació energètica tipus B o tipus A del Reglament de la certificació de l’eficiència energètica en l’edificació.
La convocatòria pot establir un import màxim de subvenció directa per a cada actuació protegible, i també un import màxim total per a les diverses actuacions protegibles realitzades en un mateix edifici al llarg de totes les convocatòries del programa Renova.
4. El préstec preferent, en la quantia màxima prevista en la resolució de concessió corresponent, es materialitza en una operació de crèdit amb una entitat bancària en el marc del programa d’inversió amb finançament privilegiat vigent als efectes del programa Renova i qualificat pel Govern d’interès nacional i social.
Aquesta operació de crèdit s’ha de formalitzar en un termini màxim de 3 mesos després de la data de notificació de la resolució, termini que pot ser prorrogat a petició del beneficiari. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s’hagi formalitzat el crèdit, la resolució queda anul·lada automàticament en allò referent a l’atorgament del préstec, i només es pot reprendre per decisió del Govern a proposta de la Comissió Tècnica de Rehabilitació, mitjançant les modalitats previstes pel capítol segon del present reglament, que l’adopta en un termini màxim addicional d’un mes i a demanda del beneficiari.
5. El préstec preferent s’atorga d’acord amb les condicions següents:
a) Import sol·licitat: fins a un màxim del 100% de les despeses protegibles.
b) Tipus d’interès: euríbor a un any + 1,50%, lliure de comissions, pagables i revisables per períodes vençuts.
c) Durada i termini màxim d’amortització: s’han de pactar de comú acord entre l’entitat bancària i el sol·licitant, i no pot superar el termini de 15 anys, podent incloure un període de carència d’1 any.
d) Cancel·lació anticipada: es pot cancel·lar anticipadament a demanda del beneficiari, sense cap tipus de penalització.
e) Amortització parcial: es poden fer amortitzacions parcials sense cap tipus de penalització ni comissió.
f) Garantia: el Govern el garanteix en la seva totalitat durant tota la seva vigència.
b) Tipus d’interès: euríbor a un any + 1,50%, lliure de comissions, pagables i revisables per períodes vençuts.
c) Durada i termini màxim d’amortització: s’han de pactar de comú acord entre l’entitat bancària i el sol·licitant, i no pot superar el termini de 15 anys, podent incloure un període de carència d’1 any.
d) Cancel·lació anticipada: es pot cancel·lar anticipadament a demanda del beneficiari, sense cap tipus de penalització.
e) Amortització parcial: es poden fer amortitzacions parcials sense cap tipus de penalització ni comissió.
f) Garantia: el Govern el garanteix en la seva totalitat durant tota la seva vigència.
6. El beneficiari de l’ajut ha de declarar per escrit que el bé immoble que és objecte d’actuacions protegibles queda afectat legalment al compliment del deute i de les obligacions que contreu.
A més, quan l’ajut consisteixi en un préstec preferent per un import superior a 15.000 euros, s’ha de formalitzar en una escriptura pública una garantia hipotecària d’aquest bé immoble a favor del Govern, i les despeses d’aquest acte van íntegrament a càrrec del beneficiari del préstec preferent.
7. A efectes de facilitar-ne el control, el beneficiari d’un préstec preferent ha d’obrir un compte bancari destinat exclusivament a la gestió dels pagaments derivats de les actuacions protegibles que són objecte de l’ajut, i ha de presentar un extracte dels seus moviments quan se li requereixi.
8. La no-iniciació de cap acció durant el transcurs del primer any després de la concessió del préstec preferent comporta l’inici de les actuacions tendents a la seva cancel·lació.
9. El beneficiari d’una subvenció directa la destina a l’amortització del préstec preferent en el moment de la seva percepció, si escau.
Article 9. Beneficiaris dels ajuts
1. Poden ser beneficiaris dels ajuts del programa Renova les persones físiques, les persones jurídiques i les comunitats de propietaris d’edificis que disposin d’un títol de domini o qualsevol altre dret que els permeti dur a terme les actuacions protegibles.
En el cas que el beneficiari sigui una comunitat de propietaris, només s’atorguen els ajuts corresponents a la part alíquota de les unitats immobiliàries -sobre la base dels coeficients de participació sobre el conjunt- que compleixin tots els requisits sol·licitats.
2. Així mateix, poden ser beneficiaris dels ajuts del programa Renova els comuns, els quarts, les entitats parapúbliques, les entitats de dret públic i les societats públiques, en el cas en què els seus edificis o les unitats que els integren no siguin afectats a un ús o a un servei públic.
3. Els beneficiaris dels ajuts han de complir, a més, els requisits següents:
a) No han de tenir deutes pendents de pagament amb l’Administració pública, i han d’estar al corrent de les seves obligacions tributàries.
b) No s’han de trobar en suspensió de pagaments o en fallida, ni tampoc en estat d’insolvència.
c) No han d’estar actualment processats, ni han d’haver estat condemnats mitjançant sentència ferma per delictes de falsedat o contra la propietat.
d) No han d’haver donat lloc, per culpa o negligència seva, a la resolució ferma de cap contracte fet amb l’Administració general durant els darrers 3 anys.
b) No s’han de trobar en suspensió de pagaments o en fallida, ni tampoc en estat d’insolvència.
c) No han d’estar actualment processats, ni han d’haver estat condemnats mitjançant sentència ferma per delictes de falsedat o contra la propietat.
d) No han d’haver donat lloc, per culpa o negligència seva, a la resolució ferma de cap contracte fet amb l’Administració general durant els darrers 3 anys.
Article 10. Drets i obligacions dels sol·licitants i dels beneficiaris dels ajuts
1. Els sol·licitants i els beneficiaris dels ajuts del programa Renova tenen els drets següents:
a) Dret a rebre informació sobre els ajuts sol·licitats.
b) Dret a la intimitat i a la confidencialitat de les dades i de la informació que consti en els seus expedients, protegides legalment, d’acord amb la Llei 15/2003, del 18 de desembre, qualificada de protecció de dades personals.
c) Dret a l’atorgament de l’ajut si compleixen els requisits establerts i hi ha disponibilitat pressupostària.
d) Dret a renunciar per escrit a l’ajut, sempre que retornin la quantitat rebuda més els interessos legals generats des de la data de recepció de l’ajut i qualsevol altra despesa que s’hagi generat.
b) Dret a la intimitat i a la confidencialitat de les dades i de la informació que consti en els seus expedients, protegides legalment, d’acord amb la Llei 15/2003, del 18 de desembre, qualificada de protecció de dades personals.
c) Dret a l’atorgament de l’ajut si compleixen els requisits establerts i hi ha disponibilitat pressupostària.
d) Dret a renunciar per escrit a l’ajut, sempre que retornin la quantitat rebuda més els interessos legals generats des de la data de recepció de l’ajut i qualsevol altra despesa que s’hagi generat.
2. Els sol·licitants i els beneficiaris dels ajuts del programa Renova tenen les obligacions següents:
a) Autoritzar l’Administració general a verificar les dades consignades en les sol·licituds presentades i en la documentació que s’hi incorpori, i a sol·licitar la informació rellevant tant dels registres de la mateixa Administració general com dels de les administracions comunals i del notariat per verificar qualsevol concepte que es prengui en consideració per adjudicar els ajuts, sense perjudici del que estableix la Llei 15/2003, del 18 de desembre, qualificada de protecció de dades personals.
b) Efectuar les actuacions d’acord amb la memòria o amb el projecte presentat, i en relació al qual el Govern ha atorgat l’ajut.
c) Destinar els recursos econòmics que han rebut a la finalitat per a la qual han estat sol·licitats i atorgats, en la forma i els terminis establerts en el programa Renova.
d) Comunicar l’inici de les obres segons el model oficial.
e) Comunicar per escrit al Govern, a través el servei de Tràmits, qualsevol modificació en les obres que es duen a terme. Les modificacions, degudament motivades, han de ser valorades i acceptades per la Comissió Tècnica de Rehabilitació, d’acord a les modalitats de funcionament previstes pel capítol segon del present reglament.
f) Comunicar al Govern, a través el servei de Tràmits, l’obtenció de qualsevol altre ajut atorgat per altres entitats públiques o privades i per a la mateixa finalitat.
g) Conservar la titularitat de l’edifici o la seva unitat i mantenir-hi les instal·lacions i els materials per als quals s’hagin rebut els ajuts, durant un període mínim de 3 anys a comptar de la data de la resolució de l’atorgament de l’ajut, si la despesa protegible de l’actuació és inferior a 100.000 euros, o de 5 anys per a despeses protegibles superiors.
b) Efectuar les actuacions d’acord amb la memòria o amb el projecte presentat, i en relació al qual el Govern ha atorgat l’ajut.
c) Destinar els recursos econòmics que han rebut a la finalitat per a la qual han estat sol·licitats i atorgats, en la forma i els terminis establerts en el programa Renova.
d) Comunicar l’inici de les obres segons el model oficial.
e) Comunicar per escrit al Govern, a través el servei de Tràmits, qualsevol modificació en les obres que es duen a terme. Les modificacions, degudament motivades, han de ser valorades i acceptades per la Comissió Tècnica de Rehabilitació, d’acord a les modalitats de funcionament previstes pel capítol segon del present reglament.
f) Comunicar al Govern, a través el servei de Tràmits, l’obtenció de qualsevol altre ajut atorgat per altres entitats públiques o privades i per a la mateixa finalitat.
g) Conservar la titularitat de l’edifici o la seva unitat i mantenir-hi les instal·lacions i els materials per als quals s’hagin rebut els ajuts, durant un període mínim de 3 anys a comptar de la data de la resolució de l’atorgament de l’ajut, si la despesa protegible de l’actuació és inferior a 100.000 euros, o de 5 anys per a despeses protegibles superiors.
En el cas de transmissió onerosa per actes entre vius abans dels terminis previstos al paràgraf anterior, s’ha de retornar l’import rebut en concepte de subvenció directa més els interessos legals corresponents i qualsevol altra despesa que s’hagi generat, i s’ha de cancel·lar el préstec preferent obtingut, si escau.
En el cas de transmissió onerosa per actes entre vius després dels terminis previstos al paràgraf primer, es pot procedir a la subrogació del préstec preferent en les mateixes condicions en què es va atorgar. La persona que se subroga ha de complir els requisits establerts a l’article 9.3 i ha d’afectar el bé immoble, ara de la seva propietat, en els termes establerts a l’article 8.6.
h) Informar de l’alteració de les condicions que s’hagin tingut en compte per a la concessió dels ajuts.
i) Comunicar els canvis de domicili a efectes de notificacions durant el període en què l’ajut sigui susceptible de control, sempre que el beneficiari no sigui una administració o entitat pública.
j) Procedir al reintegrament de l’ajut percebut en els supòsits establerts a l’article 14.
k) Fer constar el suport del Govern en qualsevol actuació protegible pel programa Renova, segons el model establert. L’Oficina de l’energia i del canvi climàtic pot facilitar el material per a aquesta finalitat.
l) Disposar de la llicència d’obres per a les actuacions que ho requereixen, vigent durant tot el termini d’execució de les obres.
i) Comunicar els canvis de domicili a efectes de notificacions durant el període en què l’ajut sigui susceptible de control, sempre que el beneficiari no sigui una administració o entitat pública.
j) Procedir al reintegrament de l’ajut percebut en els supòsits establerts a l’article 14.
k) Fer constar el suport del Govern en qualsevol actuació protegible pel programa Renova, segons el model establert. L’Oficina de l’energia i del canvi climàtic pot facilitar el material per a aquesta finalitat.
l) Disposar de la llicència d’obres per a les actuacions que ho requereixen, vigent durant tot el termini d’execució de les obres.
Article 11
Presentació de les sol·licituds i documentació
1. Les sol·licituds d’ajuts es formalitzen d’acord amb el formulari oficial, acompanyat de la documentació que s’estableix a l’apartat següent, dins el termini previst en la convocatòria anual del programa Renova, sense perjudici de les disposicions del present Reglament referents a les actuacions fora de convocatòria, i es presenten al Servei de Tràmits del Govern.2. La sol·licitud d’ajut s’ha d’acompanyar de la documentació següent:
a) Si el sol·licitant és una persona física estrangera, el passaport o el document nacional d’identitat.
b) Si el sol·licitant és una persona jurídica, la certificació de l’acta de l’òrgan de govern que pren l’acord, en què consti, com a mínim:
c) Si el sol·licitant és una comunitat de propietaris, la certificació de l’acta de la junta de propietaris, en què consti, com a mínim:
d) Si el sol·licitant està comprès en un dels supòsits descrits a l’article 9.2, la certificació de l’acta de l’òrgan de govern que pren l’acord, en què consti, com a mínim:
e) El document que acrediti el títol de domini o qualsevol altre dret que permeti al sol·licitant dur a terme les actuacions protegibles.
b) Si el sol·licitant és una persona jurídica, la certificació de l’acta de l’òrgan de govern que pren l’acord, en què consti, com a mínim:
i. l’autorització a la persona que representi la societat per signar i presentar la sol·licitud d’ajut, així com per actuar en nom de la societat als efectes de seguiment, notificacions i tràmits administratius que s’hi relacionin;
ii. l’aprovació de les actuacions protegibles pel programa Renova que es proposen executar;
iii. l’acceptació de les condicions i les limitacions que es preveuen en aquest Reglament per obtenir l’ajut.
ii. l’aprovació de les actuacions protegibles pel programa Renova que es proposen executar;
iii. l’acceptació de les condicions i les limitacions que es preveuen en aquest Reglament per obtenir l’ajut.
c) Si el sol·licitant és una comunitat de propietaris, la certificació de l’acta de la junta de propietaris, en què consti, com a mínim:
i. l’autorització al president o la persona que representi la comunitat per signar i presentar la sol·licitud d’ajut, així com per actuar en nom de la comunitat als efectes de seguiment, notificacions i tràmits administratius que s’hi relacionin;
ii. l’aprovació de les actuacions protegibles pel programa Renova que es proposen executar;
iii. l’acceptació de les condicions i les limitacions que es preveuen en aquest Reglament per obtenir l’ajut.
ii. l’aprovació de les actuacions protegibles pel programa Renova que es proposen executar;
iii. l’acceptació de les condicions i les limitacions que es preveuen en aquest Reglament per obtenir l’ajut.
d) Si el sol·licitant està comprès en un dels supòsits descrits a l’article 9.2, la certificació de l’acta de l’òrgan de govern que pren l’acord, en què consti, com a mínim:
i. l’autorització a la persona que n’exerceixi la representació per signar i presentar la sol·licitud d’ajut, així com per actuar en nom seu als efectes de seguiment, notificacions i tràmits administratius que s’hi relacionin;
ii. la declaració expressa que l’edifici o les unitats de l’edifici per a les quals se sol·licita l’ajut no estan afectats a un ús o a un servei públic;
iii. l’aprovació de les actuacions protegibles pel programa Renova que es proposen executar;
iv. l’acceptació de les condicions i les limitacions que es preveuen en aquest Reglament per obtenir l’ajut.
ii. la declaració expressa que l’edifici o les unitats de l’edifici per a les quals se sol·licita l’ajut no estan afectats a un ús o a un servei públic;
iii. l’aprovació de les actuacions protegibles pel programa Renova que es proposen executar;
iv. l’acceptació de les condicions i les limitacions que es preveuen en aquest Reglament per obtenir l’ajut.
e) El document que acrediti el títol de domini o qualsevol altre dret que permeti al sol·licitant dur a terme les actuacions protegibles.
En el cas que el sol·licitant sigui una comunitat de propietaris, cal presentar l’escriptura de divisió horitzontal i un certificat de l’administrador de la comunitat que acrediti la identitat de cada propietari dels habitatges i els locals que la integren.
En cas que el sol·licitant formi part d’una comunitat de propietaris, i en el supòsit que efectuï actuacions per a la implantació d’energies renovables en la seva unitat, cal acreditar que el sol·licitant ha comunicat aquesta situació a la comunitat de propietaris o al seu administrador, i que compte tingut de l’actuació, el sol·licitant es desconnecta del sistema col·lectiu de producció d’energia, si escau.
f) Una declaració jurada en que el titular declara sota jurament que compleix la totalitat de la normativa vigent que li és aplicable, resumida a l’annex 1. Aquesta declaració jurada pot substituir-se per una certificació d’una empresa de qualitat i control legalment establerta al país o d’un tècnic competent.
En cas que el sol·licitant sigui una comunitat de propietaris, s’accepta substituir les declaracions jurades individuals dels elements que integren l’edifici per una declaració jurada signada per l’administrador en els mateixos termes que estableix el paràgraf anterior. Aquesta declaració jurada pot substituir-se igualment per la certificació abans esmentada.
g) El pressupost total de les actuacions -protegibles i no protegibles- així com el pressupost detallat del cost de les obres de les actuacions protegibles amb amidament i preus unitaris de cada partida, signat pel sol·licitant i per l’empresari, legalment establert al país, i amb els materials que s’utilitzaran i el termini d’execució de les obres. Junt amb el pressupost acceptat també cal presentar almenys dos ofertes d’altres proveïdors legalment establerts al país. En el cas que no s’hagi triat el pressupost més econòmic, l’ajut es calcula sobre el pressupost global menys elevat, llevat que es presenti una justificació tècnica dels motius que han portat a aquesta elecció i que la Comissió Tècnica de Rehabilitació estimi pertinent la justificació.
Quan es tracti d’actuacions d’instal·lació d’energies renovables, d’actuacions a les quals s’atorga una subvenció directa per una quantitat determinada, d’actuacions en unitats que integren els edificis destinades a habitatge, o d’actuacions en edificis unifamiliars destinats a habitatge, només cal presentar un únic pressupost.
Si en un mateix edifici es projecta executar obres que consisteixin en diverses actuacions protegibles pel programa Renova, s’ha de presentar el pressupost degudament separat per a cada una de les actuacions. Les despeses de caràcter conjunt s’han d’atribuir a cada una de les actuacions en proporció al seu cost.
h) El projecte tècnic de les actuacions que s’hagin de realitzar efectuat per un tècnic competent autoritzat a exercir al país o, en el cas que no es requereixi aquest projecte, una memòria tècnica efectuada per un professional competent o per un empresari, si escau, legalment establerts al país, que justifiqui les actuacions projectades, les millores previstes per a cada actuació i el compliment de la normativa vigent. Aquesta memòria tècnica ha de contenir, també i quan escaigui, la informació prevista a l’annex 2 per a les actuacions relacionades amb la instal·lació de sistemes d’aprofitament d’energies renovables o amb la millora de l’envolupant tèrmica. En el cas en que el sol·licitant ja hagi registrat el seu projecte, i que les actuacions previstes corresponguin a aquelles per les quals se sol·licita l’ajut, el sol·licitant pot optar per no lliurar de nou el projecte, fent no obstant referència en la seva sol·licitud al número de registre del projecte registrat.
El projecte ha d’estar degudament registrat al ministeri competent en la matèria, quan escaigui.
i) Per a les actuacions en eficiència energètica definides a l’article 8.3, que persegueixen de forma global la classificació relativa a la certificació energètica tipus B o tipus A del Reglament de la certificació de l’eficiència energètica en l’edificació vigent, l’informe de l’eficiència energètica en l’edificació, amb el contingut que estableix l’article 5 del Reglament esmentat, efectuada per un tècnic competent autoritzat.
j) En cas de sol·licitar un ajut per a la millora d’instal·lacions de depuració d’aigües residuals, també cal presentar un certificat elaborat per un organisme de control en matèria ambiental, en què se certifiqui que la proposta tècnica adoptada respon a la normativa vigent, sense perjudici que un cop feta la instal·lació caldrà obtenir l’autorització corresponent.
k) La declaració d’afectació de béns immobles segons el model H3 T003 signada per totes les persones propietàries.
l) Un recull fotogràfic de l’estat inicial de l’indret, el material i/o les instal·lacions objecte de la sol·licitud d’ajut i, sempre que sigui possible, una fotografia, mapa o plànol de la situació exacta de l’edifici o de la unitat en què s’actua.
j) En cas de sol·licitar un ajut per a la millora d’instal·lacions de depuració d’aigües residuals, també cal presentar un certificat elaborat per un organisme de control en matèria ambiental, en què se certifiqui que la proposta tècnica adoptada respon a la normativa vigent, sense perjudici que un cop feta la instal·lació caldrà obtenir l’autorització corresponent.
k) La declaració d’afectació de béns immobles segons el model H3 T003 signada per totes les persones propietàries.
l) Un recull fotogràfic de l’estat inicial de l’indret, el material i/o les instal·lacions objecte de la sol·licitud d’ajut i, sempre que sigui possible, una fotografia, mapa o plànol de la situació exacta de l’edifici o de la unitat en què s’actua.
3. La documentació a què fan referència els subapartats g, h, i, j i l de l’apartat anterior també s’ha de presentar en format digital.
4. A petició de la Comissió Tècnica de Rehabilitació o a requeriment de l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic, també s’ha de presentar qualsevol altra documentació complementària que s’estimi necessària per a la correcta valoració de l’actuació per a la qual se sol·licita l’ajut.
5. Un cop presentada la sol·licitud i abans de la seva resolució, es poden prendre en consideració modificacions en les actuacions projectades, sempre que es comuniquin per escrit, estiguin degudament motivades i disposin d’autorització comunal. En el cas que aquestes modificacions comportin un increment en l’import dels ajuts sol·licitats, aquests increments es poden prendre en consideració sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària en el moment de la reformulació de les actuacions i seguint estrictament l’ordre a què fa referència l’article 2.2.
Article 12. Tramitació de les sol·licituds, resolució dels ajuts, publicitat i recursos
1. El Servei de Tràmits tramet les sol·licituds d’ajut registrades a l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic, que remet l’expedient a la Comissió Tècnica de Rehabilitació, perquè valori les actuacions presentades d’acord a les previsions del capítol segon, i proposi al Govern, a través de l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic, els ajuts i els imports que correspongui atorgar.
Si la Comissió Tècnica de Rehabilitació o l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic observa que hi manca informació, dades o documents, la Comissió Tècnica de Rehabilitació demana, o l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic requereix, al sol·licitant que, en el termini previst pel Codi de l’Administració a comptar de l’endemà de rebre la notificació, esmeni el defecte o adjunti els documents preceptius, amb indicació que si no ho fa, es considera que desisteix de la seva sol·licitud i es dicta la resolució corresponent.
2. Vist l’informe de l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic i les valoracions de la Comissió Tècnica de Rehabilitació, el Govern aprova o denega l’atorgament de l’ajut en el termini màxim de dos mesos comptats a partir de la data de presentació de la sol·licitud.
3. Si la resolució és favorable, ha d’indicar, com a mínim:
a) El beneficiari a qui es concedeix l’ajut.
b) Les actuacions a què s’ha de destinar l’ajut.
c) El tipus d’ajut i la seva quantia, sobre la base de les despeses protegibles aplicables, així com les condicions que hi siguin aplicables.
d) Els terminis per a l’execució de les actuacions protegibles i per a la seva justificació.
e) Les condicions de compliment obligatori relacionades amb l’execució de les actuacions, com l’acreditació del compliment de la normativa vigent que hi sigui aplicable i l’obtenció de les llicències preceptives i les autoritzacions administratives.
b) Les actuacions a què s’ha de destinar l’ajut.
c) El tipus d’ajut i la seva quantia, sobre la base de les despeses protegibles aplicables, així com les condicions que hi siguin aplicables.
d) Els terminis per a l’execució de les actuacions protegibles i per a la seva justificació.
e) Les condicions de compliment obligatori relacionades amb l’execució de les actuacions, com l’acreditació del compliment de la normativa vigent que hi sigui aplicable i l’obtenció de les llicències preceptives i les autoritzacions administratives.
4. La resolució favorable es notifica al beneficiari i es publica al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra, d’acord amb l’article 12.6 del Reglament del procediment per a la concessió i el control de les subvencions i les transferències públiques vigent, informant del beneficiari, de la quantitat atorgada i/o avalada, i de la finalitat de l’ajut.
5. Si la resolució és denegatòria, es notifica de forma motivada al sol·licitant.
6. Contra la resolució dictada, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant del mateix Govern d’acord amb el que disposa l’article 124 del Text refós del Codi de l’Administració, del 29 de març de 1989.
7. En cas de resolució anticipada del préstec preferent, que suposa l’execució de l’aval consignat pel Govern, també es fa públic al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra el beneficiari del préstec resolt, l’import de l’aval executat i el motiu de la resolució.
Article 13
Justificació de la finalització de les actuacions i pagament de les subvencions
1. La justificació per part dels beneficiaris de la finalització de les actuacions protegibles s’efectua en el període d’un mes a comptar dels terminis establerts a l’article 5.8, mitjançant l’aportació de la documentació següent:a) El comunicat de final d’obra i la justificació de la despesa segons el model oficial de Tràmits, en què s’adjunten les factures o les certificacions i els rebuts de pagament.
b) Un certificat emès pel tècnic competent autoritzat o empresari, si escau, descrits a l’article 11.2.h, o pel seu substitut, si escau, per acreditar que les actuacions objecte de l’ajut s’han executat d’acord amb el projecte o la memòria tècnics presentats i que els elements s’han instal·lat adequadament.
b) Un certificat emès pel tècnic competent autoritzat o empresari, si escau, descrits a l’article 11.2.h, o pel seu substitut, si escau, per acreditar que les actuacions objecte de l’ajut s’han executat d’acord amb el projecte o la memòria tècnics presentats i que els elements s’han instal·lat adequadament.
En aquest certificat cal indicar el número de registre de la instal·lació prop del ministeri competent en matèria d’indústria, quan es tracta d’actuacions subjectes a la Llei de seguretat i qualitat industrial, i el número de registre de la declaració d’energia o del certificat de final d’obra energètic per a actuacions relacionades amb sistemes de producció tèrmics o elèctrics mitjançant instal·lacions per a la captació, l’aprofitament i l’ús de diverses fonts d’energies renovables i d’hidrocarburs.
c) Per a les actuacions que corresponguin a obres majors, la presentació del certificat de final d’obra.
Quan l’execució es realitza per fases, segons el que preveu l’article 5.9, el certificat descrit a la lletra b d’aquest apartat és suficient per a les fases intermèdies.
d) Per a les actuacions en eficiència energètica definides a l’article 8.3 que persegueixen de forma global la classificació relativa a la certificació energètica tipus B o tipus A del Reglament de la certificació de l’eficiència energètica en l’edificació, la certificació de l’eficiència energètica de l’edifici obtinguda un cop executades les actuacions objecte de l’ajut, efectuada per un tècnic competent autoritzat, en què s’acrediti la qualificació energètica assolida calculada segons els paràmetres de classificació establerts en el Reglament de la certificació de l’eficiència energètica en l’edificació vigent; i durant els dos anys següents, les dades reals del consum d’energia de l’edifici.
Quan l’execució es realitza per fases, segons el que preveu l’article 5.9, el certificat descrit a la lletra b d’aquest apartat és suficient per a les fases intermèdies.
e) Per a les actuacions de millora de les instal·lacions de depuració d’aigües residuals o sanejaments autònoms, el certificat de l’organisme de control en matèria ambiental que acredita el compliment de la normativa i l’obtenció de l’autorització de la instal·lació.
f) Un recull fotogràfic de les actuacions dutes a terme.
f) Un recull fotogràfic de les actuacions dutes a terme.
2. La documentació a què fa referència l’apartat anterior s’ha de presentar també en format digital.
3. La Comissió Tècnica de Rehabilitació emet un certificat de compliment de conformitat amb les obres executades. Amb aquesta finalitat, i mitjançant els tècnics dels ministeris competents o els que es designin, es poden efectuar les actuacions de seguiment i de control necessàries per garantir que els beneficiaris destinen els ajuts atorgats a les obres subvencionades, i verificar el compliment de les condicions i els requisits que van donar lloc a l’atorgament i de les obligacions establertes en aquest Reglament.
4. Un cop emès el certificat de compliment de conformitat amb les obres executades i un cop s’hagi justificat la despesa, l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic ordena, si escau, al Ministeri de Finances el pagament de la subvenció concedida, que s’abona en el termini màxim d’un mes.
5. En el supòsit que el beneficiari de la subvenció sigui una comunitat de propietaris, el repartiment de la subvenció entre ells l’efectua la comunitat en funció dels acords que s’hagin adoptat per al finançament de les obres.
6. L’Administració es reserva el dret de revisar els ajuts ja concedits i, en especial, la possibilitat de modificar la resolució de concessió en cas d’alteració de les condicions o d’obtenció concurrent d’altres ajuts per part del beneficiari. En aquest supòsit, la reducció corresponent de la quantia dels ajuts ja concedits l’efectua el Govern a proposta de la Comissió Tècnica de Rehabilitació.
7. La incoació d’un expedient sancionador per incompliment de la normativa tècnica vigent durant l’execució de les obres, comporta l’ajornament del pagament de l’ajut fins a la seva resolució d’arxiu.
8. La presentació de la documentació establerta als apartats 1 i 2 del present article no substitueix la prerrogativa d’inspecció i control que pot exercir l’Administració en qualsevol moment del procés.
Article 14. Revocació i reintegrament dels ajuts
1. Són causes de revocació total o parcial de l’ajut:
a) falsejar les condicions requerides per a la seva obtenció o ocultar les que l’haurien impedit;
b) l’incompliment total o parcial de l’objectiu, de l’activitat, del projecte, els terminis o la no-adopció del comportament que fonamenta la concessió dels ajuts;
c) l’incompliment de les obligacions imposades als beneficiaris, i dels compromisos assumits amb motiu de la concessió dels ajuts;
d) l’incompliment de la normativa tècnica vigent durant l’execució de les obres constatat mitjançant un expedient sancionador;
e) l’execució per part de l’entitat bancària de la garantia atorgada pel Govern en relació amb el préstec preferent;
f) la resistència, l’excusa, l’obstrucció o la negativa a les actuacions de comprovació, i l’incompliment de l’obligació de conservar documents quan d’això es derivi la impossibilitat de verificar la utilització dels fons percebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i regularitat de les activitats protegibles;
g) i, en general, l’incompliment de la resta de supòsits previstos en aquest Reglament.
b) l’incompliment total o parcial de l’objectiu, de l’activitat, del projecte, els terminis o la no-adopció del comportament que fonamenta la concessió dels ajuts;
c) l’incompliment de les obligacions imposades als beneficiaris, i dels compromisos assumits amb motiu de la concessió dels ajuts;
d) l’incompliment de la normativa tècnica vigent durant l’execució de les obres constatat mitjançant un expedient sancionador;
e) l’execució per part de l’entitat bancària de la garantia atorgada pel Govern en relació amb el préstec preferent;
f) la resistència, l’excusa, l’obstrucció o la negativa a les actuacions de comprovació, i l’incompliment de l’obligació de conservar documents quan d’això es derivi la impossibilitat de verificar la utilització dels fons percebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i regularitat de les activitats protegibles;
g) i, en general, l’incompliment de la resta de supòsits previstos en aquest Reglament.
2. La revocació, total o parcial, de l’ajut comporta el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament més els interessos legals generats des de la data d’incompliment i qualsevol altra despesa que s’hagi generat i, si escau, la cancel·lació del préstec preferent i l’anul·lació de la garantia atorgada pel Govern.
3. Davant la constatació de les causes de revocació establertes, l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic instrueix l’expedient corresponent, amb audiència de l’interessat i la seva resolució l’acorda el Govern. Contra aquesta decisió, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs en els termes establerts pel Codi de l’Administració.
4. En el cas que s’incompleixin alguns dels requisits establerts en aquest Reglament o en la convocatòria anual d’ajuts, el Govern insta les accions legals, administratives, civils i penals que consideri adequades, inclosa la reclamació de les parts satisfetes.
Capítol segon. Comissió Tècnica de Rehabilitació
Article 15. Naturalesa
La Comissió Tècnica de Rehabilitació (en endavant, “CTR”) és un òrgan col·legiat que funciona d’acord amb la normativa vigent, amb les peculiaritats establertes en aquest Reglament.
La CTR te funcions administratives de valoració tècnica i proposta de resolució de les sol·licituds per acollir-se al programa d’ajuts per a la millora del parc immobiliari nacional, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables (Renova), així com d’assessorament al Govern sobre qualsevol matèria relacionada amb el foment de la rehabilitació del parc immobiliari, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables.
Article 16. Funcions
La CTR és competent per portar a terme les funcions següents:
a) Acordar el traspàs de fons de la dotació pressupostària per al programa Renova destinada a subvencions directes entre el destinat a actuacions protegibles en edificis i el destinat a actuacions protegibles en les unitats que els integren, d’acord amb el que s’estableix a l’article 8.2.
b) Requerir al sol·licitant de l’ajut la documentació que manca a la sol·licitud d’acord amb el que s’estableix a l’article 11.1, o la documentació complementària necessària per a la correcta valoració de la demanda, d’acord amb el que s’estableix a l’article 11.4.
c) Examinar la memòria o el projecte presentat, d’acord amb el que s’estableix a l’article 10.2.b. Amb aquesta finalitat, la CTR valora que les solucions constructives i els materials emprats respectin els criteris de legalitat i de coherència tècnica establerts a l’article 5.4 i, si escau, té la facultat d’excloure els materials o les obres no essencials, deduir-ne l’import i reajustar la quantitat subvencionada. També pot proposar la inclusió d’altres actuacions no previstes quan es consideri que l’actuació proposada no és suficient per aportar una millora integral de l’àmbit que es pretén millorar.
b) Requerir al sol·licitant de l’ajut la documentació que manca a la sol·licitud d’acord amb el que s’estableix a l’article 11.1, o la documentació complementària necessària per a la correcta valoració de la demanda, d’acord amb el que s’estableix a l’article 11.4.
c) Examinar la memòria o el projecte presentat, d’acord amb el que s’estableix a l’article 10.2.b. Amb aquesta finalitat, la CTR valora que les solucions constructives i els materials emprats respectin els criteris de legalitat i de coherència tècnica establerts a l’article 5.4 i, si escau, té la facultat d’excloure els materials o les obres no essencials, deduir-ne l’import i reajustar la quantitat subvencionada. També pot proposar la inclusió d’altres actuacions no previstes quan es consideri que l’actuació proposada no és suficient per aportar una millora integral de l’àmbit que es pretén millorar.
La CTR també valora l’adequació del pressupost de les actuacions protegibles presentat amb les obres que cal dur a terme. En cas de considerar-lo massa elevat, demana que es presentin 2 pressupostos alternatius més i, si escau, tria l’import del pressupost més econòmic per al càlcul dels ajuts que cal atorgar.
Per tal d’agilitar la valoració de les sol·licituds, es poden establir convenis de col·laboració amb els col·legis professionals per a l’anàlisi tècnica dels projectes presentats.
d) Valorar la conveniència d’aprovar o denegar l’ajut sol·licitat i, si escau, la modalitat i la quantia d’aquest ajut, d’acord amb el que s’estableix a l’article 12.1.
e) Proposar al Govern la prorroga, si escau, del termini per a la formalització de l’operació de crèdit un cop superat el període establert a aquest efecte, d’acord amb el que s’estableix a l’article 8.4.
f) Prorrogar el termini d’execució de les obres per a les quals s’ha concedit un ajut, d’acord amb el que s’estableix a l’article 5.8.
g) Emetre el certificat de compliment de conformitat de les obres executades segons la documentació presentada pel beneficiari de l’ajut, d’acord amb el que s’estableix a l’article 13.3.
h) Acceptar modificacions en les obres que es duen a terme i que han estat objecte de la concessió d’un ajut, d’acord amb el que s’estableix a l’article 10.2.e.
i) Proposar la reducció de la quantia de l’ajut concedit en els supòsits establerts a l’article 13.6.
j) Manifestar, a petició de l’instructor, el seu parer en el marc de la instrucció d’un expedient per a la revocació d’un ajut, d’acord amb el que s’estableix a l’article 14.
k) Proposar al Govern millores en la normativa vigent per incentivar les actuacions de rehabilitació del parc immobiliari existent.
l) Qualsevol altra que li sigui encomanada pel Govern en el marc d’aquest Reglament i la Llei 21/2013, del 10 d’octubre, per al foment de la millora del parc immobiliari, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables.
m) Compartir l’avenç tecnològic en la matèria.
n) Identificar dificultats en el desenvolupament del programa d’ajuts i proposar solucions tècniques i normatives.
e) Proposar al Govern la prorroga, si escau, del termini per a la formalització de l’operació de crèdit un cop superat el període establert a aquest efecte, d’acord amb el que s’estableix a l’article 8.4.
f) Prorrogar el termini d’execució de les obres per a les quals s’ha concedit un ajut, d’acord amb el que s’estableix a l’article 5.8.
g) Emetre el certificat de compliment de conformitat de les obres executades segons la documentació presentada pel beneficiari de l’ajut, d’acord amb el que s’estableix a l’article 13.3.
h) Acceptar modificacions en les obres que es duen a terme i que han estat objecte de la concessió d’un ajut, d’acord amb el que s’estableix a l’article 10.2.e.
i) Proposar la reducció de la quantia de l’ajut concedit en els supòsits establerts a l’article 13.6.
j) Manifestar, a petició de l’instructor, el seu parer en el marc de la instrucció d’un expedient per a la revocació d’un ajut, d’acord amb el que s’estableix a l’article 14.
k) Proposar al Govern millores en la normativa vigent per incentivar les actuacions de rehabilitació del parc immobiliari existent.
l) Qualsevol altra que li sigui encomanada pel Govern en el marc d’aquest Reglament i la Llei 21/2013, del 10 d’octubre, per al foment de la millora del parc immobiliari, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables.
m) Compartir l’avenç tecnològic en la matèria.
n) Identificar dificultats en el desenvolupament del programa d’ajuts i proposar solucions tècniques i normatives.
Article 17. Adscripció, composició i durada
1. La CTR està adscrita al ministeri competent en matèria d’energia.
2. La CTR es compon dels membres següents:
a) un representant de l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic, nomenat pel ministre responsable àmbit de l’energia, que presideix la CTR;
b) un representant del departament encarregat de l’urbanisme i de l’ordenament del territori, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
c) un representant del departament encarregat del medi ambient, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
d) un representant de l’àrea encarregada de la seguretat industrial, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
e) un representant de l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
f) un representant del departament encarregat de l’habitatge, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
g) un representant del departament encarregat del patrimoni cultural, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
h) un representant del Col·legi Professional d’Agents i Gestors Immobiliaris d’Andorra;
i) un representant del Col·legi Oficial d’Arquitectes d’Andorra;
j) un representant del Col·legi Oficial d’Enginyers d’Andorra;
k) un representant de l’associació anomenada Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics d’Andorra.
b) un representant del departament encarregat de l’urbanisme i de l’ordenament del territori, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
c) un representant del departament encarregat del medi ambient, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
d) un representant de l’àrea encarregada de la seguretat industrial, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
e) un representant de l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
f) un representant del departament encarregat de l’habitatge, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
g) un representant del departament encarregat del patrimoni cultural, nomenat pel ministre responsable d’aquest àmbit;
h) un representant del Col·legi Professional d’Agents i Gestors Immobiliaris d’Andorra;
i) un representant del Col·legi Oficial d’Arquitectes d’Andorra;
j) un representant del Col·legi Oficial d’Enginyers d’Andorra;
k) un representant de l’associació anomenada Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics d’Andorra.
3. El ministre responsable de l’energia publica la composició nominal de la CTR al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
4. Els membres de la CTR tenen com a mínim un substitut, nomenat en la forma establerta a l’apartat 2 d’aquest article, que exerceix les funcions en els casos d’absència del titular. En el cas que algun membre tingui més d’un substitut, el Decret que estableix la composició nominal de la CTR, defineix l’ordre de prelació d’aquests en relació al membre titular.
5. El nomenament és vàlid fins que es nomeni un nou representant.
6. Una mateixa persona pot exercir com a representant de diversos àmbits, sempre que el Decret relatiu a la composició nominal així ho permeti, exercint tants vots com representacions ostenti en la CTR.
Article 18. Abstenció i recusació
1. Els membres de la CTR s’han d’abstenir d’intervenir en el cas concret a tractar quan es doni alguna de les circumstàncies que es detallen a continuació:
a) Tenir interès personal en la qüestió o conflicte d’interès amb la mateixa qüestió, o ser administrador o representant d’una persona, societat o entitat concernida per l’actuació de la CTR.
b) Estar relacionats per parentiu de consanguinitat fins al quart grau; matrimoni o situació de fet equivalent, o parentiu fins al segon grau d’afinitat, dels directament concernits per l’actuació de la CTR.
c) Tenir personalment plet o causa pendent amb els directament concernits, o tenir-hi una relació d’amistat íntima o enemistat manifesta.
b) Estar relacionats per parentiu de consanguinitat fins al quart grau; matrimoni o situació de fet equivalent, o parentiu fins al segon grau d’afinitat, dels directament concernits per l’actuació de la CTR.
c) Tenir personalment plet o causa pendent amb els directament concernits, o tenir-hi una relació d’amistat íntima o enemistat manifesta.
2. En els casos en què sigui procedent, la no-abstenció donarà lloc a responsabilitat, però no implicarà necessàriament la invalidesa dels actes en què el membre de la CTR afectat hagi intervingut.
3. El president, a instància pròpia o a petició de qualsevol altre membre, pot sotmetre a la consideració de la CTR l’apreciació dels supòsits concrets que puguin comportar l’abstenció. L’acord que s’adopti és vinculant per al membre afectat.
4. El president pot ordenar als membres de la CTR en qui concorri alguna circumstància detallada en aquest article que s’abstinguin de tota intervenció en l’expedient concernit.
5. En els casos previstos a l’apartat 1, pot promoure’s la recusació dels membres de la CTR en qualsevol moment.
Article 19. Funcionament
El president exerceix per ell mateix, o a través dels recursos assignats a l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic, la representació externa de la CTR i vetlla per l’aplicació correcta d’aquest Reglament. Pot delegar l’aplicació de qualsevulla de les seves funcions en el seus substituts, d’acord a l’ordre de prelació establert en el Decret que estableix la composició nominal de la CTR.
El president pot proposar als ministeris competents la designació de tècnics per efectuar les actuacions de seguiment i de control necessaris, tal com s’estableix a l’article 13, apartats 3 i 8.
La CTR te les funcions definides a l’article 16. Aquestes funcions són exercides de la següent manera:
A. Per a les sol·licituds d’ajuts per a actuacions protegibles d’un import superior a 100.000 euros, per a sol·licituds d’ajuts per a actuacions globals en què és obligatori presentar la certificació de l’eficiència energètica de l’edifici (etiqueta energètica) i per a altres sol·licituds que requereixin, a criteri del president de la CTR, un anàlisi per part del ple:
1. El president convoca oportunament les reunions de la CTR i en dirigeix les deliberacions i els treballs.
2. Els membres de la CTR han de rebre la convocatòria, juntament amb la documentació a treballar, amb una antelació mínima de quinze dies naturals abans de la data de la reunió.
3. En la convocatòria s’estableix un ordre del dia, que conté l’aprovació de l’acta de l’última reunió, així com els punts a tractar que determini el president o les propostes que li arribin de qualsevol membre de la comissió. A l’inici de la reunió, i si així ho acorden els seus membres per majoria simple, es poden afegir nous punts a tractar a l’ordre de dia.
4. En cadascuna de les reunions es redacta una acta que recull la relació dels membres assistents, el desenvolupament de la sessió i els acords presos.
5. Han de ser presents a les reunions de la CTR la meitat més un dels seus membres perquè els acords que s’hi prenen siguin vàlids. L’assistència del president, o del seu suplent, és obligatòria.
6. Els acords s’adopten per majoria simple. En cas d’empat, el vot del president, o del seu suplent, té caràcter decisori.
7. El contingut de les sessions de treball, així com els documents que s’utilitzen, són de caràcter privat, confidencial i d’ús exclusiu com a material de treball intern dels membres de la CTR.
2. Els membres de la CTR han de rebre la convocatòria, juntament amb la documentació a treballar, amb una antelació mínima de quinze dies naturals abans de la data de la reunió.
3. En la convocatòria s’estableix un ordre del dia, que conté l’aprovació de l’acta de l’última reunió, així com els punts a tractar que determini el president o les propostes que li arribin de qualsevol membre de la comissió. A l’inici de la reunió, i si així ho acorden els seus membres per majoria simple, es poden afegir nous punts a tractar a l’ordre de dia.
4. En cadascuna de les reunions es redacta una acta que recull la relació dels membres assistents, el desenvolupament de la sessió i els acords presos.
5. Han de ser presents a les reunions de la CTR la meitat més un dels seus membres perquè els acords que s’hi prenen siguin vàlids. L’assistència del president, o del seu suplent, és obligatòria.
6. Els acords s’adopten per majoria simple. En cas d’empat, el vot del president, o del seu suplent, té caràcter decisori.
7. El contingut de les sessions de treball, així com els documents que s’utilitzen, són de caràcter privat, confidencial i d’ús exclusiu com a material de treball intern dels membres de la CTR.
B. Per a les sol·licituds d’ajuts no previstes en l’apartat anterior:
1. El President de la CTR en representació d’aquesta, per mitjà dels recursos assignats a l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic avalua les sol·licituds, proposa al Govern la resolució de les mateixes, i assumeix les funcions definides per l’article 16, llevat de les previstes als apartats k), m) i n). Pot, si així ho considera escaient, sol·licitar assessorament a algun membre de la CTR.
C. La CTR es reuneix com a mínim dos cops a l’any, prèvia convocatòria del president en els termes establerts a l’apartat A d’aquest article, per tal de fer un seguiment del programa.
Disposició final
Compte tingut que el Reglament ja no requereix el compromís de la comunitat de propietaris de substituir o eliminar el sistema centralitzat de producció de calor, en els casos en que autoritzi la desconnexió d’algun propietari del sistema de distribució comú, s’allibera d’aquest compromís a les comunitats de propietaris que, en el marc de l’anterior Reglament, varen subscriure compromisos en aquest sentit.Disposició transitòria primera
Els crèdits preferents sol·licitats durant la vigència del Decret, del 16 de març del 2011, de qualificació d’interès nacional i social d’un programa destinat al finançament privilegiat per a la rehabilitació d’habitatges i per a la rehabilitació d’edificis d’ús d’habitatges que estiguin pendents de formalitzar-se a l’entrada en vigor d’aquest Reglament, es formalitzen en les condicions establertes en aquell Decret.Disposició transitòria segona
Les sol·licituds rebudes en el marc de la convocatòria oberta pel 2015 seran tractades d’acord a les previsions d’aquest Reglament, sempre que sigui en benefici de l’Administrat.Disposició derogatòria
Es deroga el Reglament d’ajuts a la rehabilitació d’habitatges i d’edificis d’ús d’habitatges d’Andorra, del 13 de març del 2013, i el Reglament de modificació del reglament regulador del programa d’ajuts per a la millora del parc immobiliari nacional, la millora de l’eficiència energètica dels edificis i l’ús de les energies renovables, de l’11 de febrer del 2015, així com les altres disposicions normatives de rang igual o inferior que puguin contradir aquest Reglament.Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 16 de setembre del 2015
Antoni Martí Petit
Cap de Govern
Cap de Govern