Reglament de modificació del Reglament d’organització i funcionament de la Junta Electoral, del 19 de gener del 2001
Exposició de motius
En la seva sessió del 15 de desembre del 2000, el Consell General va aprovar una modificació de la Llei qualificada del règim electoral i del referèndum de 3 de setembre de 1993, amb la que va ser creada la Junta Electoral. D’acord amb la seva exposició de motius, la Junta Electoral va substituir les funcions històricament atribuïdes al Govern en relació als processos i campanyes electorals i referèndums, esdevenint un òrgan ad hoc independent, al que la llei atribueix la responsabilitat de vetllar pel bon funcionament de dits processos, per mitjà d’una composició col·legiada de membres de diversa designació i d’un funcionament basat en els principis de simplicitat i operativitat.La llei regula el nomenament i la composició de la Junta Electoral, les seves competències, la forma d’exercir-les i el control de legalitat dels seus acords; i remet els altres aspectes del seu funcionament a les disposicions de caràcter general que ella mateixa acordi. En aquest sentit, va ser adoptat el Reglament d’organització i funcionament de 19 de gener de 2001.
La Junta Electoral considera que escau modificar el succint contingut del Reglament a fi de resoldre’n algunes mancances, que l’experiència ha fet paleses. Tanmateix, mentre no arribi una revisió completa del seu articulat, la Junta Electoral ha d’abordar sense dilació el règim d’incompatibilitats dels seus membres, regulant-lo adequadament per tal de compatibilitzar-ne el regular funcionament amb la independència en l’exercici de les seves funcions.
En aquesta nova regulació, la Junta Electoral ha ponderat que són factors que coadjuven la independència de l’òrgan, tant el caràcter tècnic dels seus membres, com la condició col·legiada i el règim de majories per l’adopció d’acords. Així mateix, es considera que no exercint la Junta Electoral una potestat jurisdiccional ni estant integrada en l’Administració pública, el règim d’incompatibilitats dels seus membres no ha de replicar necessàriament les previstes en les respectives lleis reguladores, sinó que ha d’ajustar-se a les particularitats de la seva funció i tenir en compte que la multiplicitat d’interessos, persones, grups, associacions i partits polítics que participen o es veuen afectats, d’una manera o altra, en un procés electoral, no poden suposar un bloqueig funcional que faci estèril la seva existència.
D’acord doncs amb els motius que han estat exposats, la Junta Electoral, en la seva reunió del dia 22 de març de 2019, ha acordat dictar com a disposició de caràcter general, la modificació del Reglament d’organització i funcionament de 19 de gener de 2001, en els termes que segueixen.
Article 1
Es modifica l’article 2 del Reglament d’organització i funcionament de la Junta Electoral, del 19 de gener del 2001, el qual queda redactat com segueix:
“Article 2
En la reunió de constitució de la Junta Electoral s’adoptarà el sistema d’atribució per ponències de les consultes, queixes o recursos que li siguin adreçats. Aquest procediment serà invariable tot al llarg de la legislatura, llevat de les causes d’abstenció o de recusació que puguin afectar als ponents.”.
Article 2
S’afegeix un nou Capítol al Reglament d’organització i funcionament de la Junta Electoral, amb la redacció següent:
“Capítol IV. L’abstenció i la recusació dels membres
Article 8
Els membres de la Junta Electoral s’han d’abstenir de participar en la resolució de consultes, queixes o recursos quan incorrin en els supòsits següents:
a) Tenir relació de matrimoni o situació de fet equivalent, o parentiu per consanguinitat o adopció fins al quart grau, o d’afinitat fins al segon grau, amb qualsevol de les persones que participin en el procés electoral;
b) Estar denunciat, acusat o demandat per qualsevol de les persones que participin en el procés electoral, llevat que la denúncia, acusació o demanda no hagi estat admesa o hagi estat rebutjada per manca manifesta de fonamentació.
b) Estar denunciat, acusat o demandat per qualsevol de les persones que participin en el procés electoral, llevat que la denúncia, acusació o demanda no hagi estat admesa o hagi estat rebutjada per manca manifesta de fonamentació.
Article 9
En els supòsits de l’article anterior, els membres de la Junta Electoral podran ser recusats si no s’han abstingut.
La recusació es plantejarà mitjançant un escrit en el qual es detallarà la causa o causes en què es fonamenta i, oït el membre recusat, serà resolta per la Junta Electoral en absència d’aquest.
Contra la resolució de la Junta Electoral es pot interposar recurs davant la Sala administrativa del Tribunal Superior de Justícia, d’acord amb l’article 28.6 de la Llei qualificada del règim electoral i del referèndum.”.
Disposició final
Aquest Reglament de modificació del Reglament d’organització i funcionament de la Junta Electoral entrarà en vigor el dia de la seva publicació al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.Casa de la Vall, 22 de març del 2019
La Junta Electoral