Decret 99/2025, del 26-3-2025, pel qual s’aprova la modificació del Reglament de l’impost sobre societats, del Reglament de l’impost sobre la renda de les persones físiques i del Reglament de l’impost sobre la renda dels no-residents.
Índex
[Mostra/Amaga]Exposició de motius
Vista la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats;Vista la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals;
Vista la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques;
Vist el Decret 595/2023, del 29-12-2023, pel qual s’aprova el Reglament de l’impost sobre societats;
Vist el Decret 596/2023, del 29-12-2023, pel qual s’aprova el Reglament de l’impost sobre la renda de les persones físiques;
Vist el Decret 594/2023, del 29-12-2023, pel qual s’aprova el Reglament de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals;
Atès que la Llei 5/2023, del 19 de gener, de mesures per a la reforma de la imposició directa i de modificació d’altres normes tributàries i duaneres va introduir una nova deducció relativa a projectes que fomentin la digitalització;
Tenint en compte que en els reglaments d’aplicació dels impostos en què es pot aplicar aquesta nova deducció no es regulaven les obligacions formals en relació amb l’aplicació;
Atès que en l’aplicació dels tres reglaments aprovats el 29 de desembre del 2023 en relació amb la imposició directa s’ha constatat que els tres textos contenien alguns errors tipogràfics o referències incorrectes a altres disposicions;
A proposta del ministre de Finances, el Govern, en la sessió del 26 de març del 2025, aprova aquest Decret, que entra en vigor el mateix dia que es publiqui al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra, amb el contingut següent:
Article 1
Es modifiquen els apartats 7 i 12 de l’article 16 del Reglament de l’impost sobre societats, els quals queden redactats com segueix:
“7. Les marques, els drets de traspàs i els elements patrimonials de l’immobilitzat intangible que no tinguin una data certa d’extinció s’han d’amortitzar d’acord amb el que preveuen els apartats 3 i 4 de l’article 10 de la Llei de l’impost sobre societats.
[…]
12. Les amortitzacions de béns immobles situats al Principat d’Andorra i adquirits a partir de l’entrada en vigor de la Llei de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial han de ser deduïdes tenint en compte les limitacions establertes en l’apartat 6 de l’article 10 de la Llei de l’impost sobre societats.”
Article 2
Es modifica l’apartat 3 de l’article 18 del Reglament de l’impost sobre societats, el qual queda redactat com segueix:
“3. El criteri disposat en l’apartat 3 de l’article 11 de la Llei de l’impost sobre societats és igualment aplicable a les participacions de societats que tinguin el caràcter de vinculades d’acord amb l’article 16 de la Llei esmentada.”
Article 3
Es modifica l’article 20 del Reglament de l’impost sobre societats, el qual queda redactat com segueix:
“Article 20. Exempció per evitar la doble imposició econòmica sobre dividends, participacions en beneficis i rendes derivades de la transmissió de participacions en altres entitats
Els obligats tributaris han de presentar, conjuntament amb la seva declaració per l’impost sobre societats dels exercicis en els quals practiquin l’exempció prevista en l’article 20 de la Llei de l’impost sobre societats, la informació següent en relació amb l’entitat directament participada:
- La identificació i el percentatge de participació.
- La descripció de les activitats de la participada.
- El valor i la data d’adquisició de les participacions, així com el valor teòric d’aquestes participacions en els fons propis d’altres entitats, referit tant a l’inici de l’exercici com al tancament de l’entitat que participa.
- Una prova que els dividends corresponen a rendes que han estat efectivament subjectes a un impost sobre la renda de característiques similars a l’impost sobre societats del Principat d’Andorra, a un tipus nominal equivalent, almenys, al 50% del tipus general de gravamen previst per l’article 41 de la Llei de l’impost sobre societats. Es consideren prova els comptes anyals de l’entitat participada, juntament amb la declaració i la liquidació que per l’impost sobre la renda de característiques similars a l’impost sobre societats del Principat d’Andorra s’hagi fet en el territori de la filial. Alternativament, pot aportar-se una prova que l’entitat participada que satisfà els dividends és resident en un país amb el qual el Principat d’Andorra ha subscrit un conveni per evitar la doble imposició que li és aplicable. Es considera prova un certificat de residència en el sentit del conveni per evitar la doble imposició emès per les autoritats competents del país on és resident l’entitat participada.”
- La descripció de les activitats de la participada.
- El valor i la data d’adquisició de les participacions, així com el valor teòric d’aquestes participacions en els fons propis d’altres entitats, referit tant a l’inici de l’exercici com al tancament de l’entitat que participa.
- Una prova que els dividends corresponen a rendes que han estat efectivament subjectes a un impost sobre la renda de característiques similars a l’impost sobre societats del Principat d’Andorra, a un tipus nominal equivalent, almenys, al 50% del tipus general de gravamen previst per l’article 41 de la Llei de l’impost sobre societats. Es consideren prova els comptes anyals de l’entitat participada, juntament amb la declaració i la liquidació que per l’impost sobre la renda de característiques similars a l’impost sobre societats del Principat d’Andorra s’hagi fet en el territori de la filial. Alternativament, pot aportar-se una prova que l’entitat participada que satisfà els dividends és resident en un país amb el qual el Principat d’Andorra ha subscrit un conveni per evitar la doble imposició que li és aplicable. Es considera prova un certificat de residència en el sentit del conveni per evitar la doble imposició emès per les autoritats competents del país on és resident l’entitat participada.”
Article 4
S’introdueix l’article 33 bis al Reglament de l’impost sobre societats, amb el contingut següent:
“Article 33 bis. Deducció per projectes que fomenten la digitalització
1. L’obligat tributari que apliqui la deducció per projectes que fomenten la digitalització ha d’informar en la memòria del detall dels projectes esmentats i justificar que es troben, si escau, entre els que s’han determinat legalment, i sempre entre els previstos a l’annex 3 de la Llei de l’impost sobre societats.
2. En el cas que la base de la deducció sigui igual o superior a un milió d’euros, l’obligat tributari ha de sol·licitar a l’Administració tributària que certifiqui amb caràcter previ l’adequació de les despeses o les inversions als requisits establerts en l’apartat 2 de l’article 44 de la Llei de l’impost sobre societats.
La sol·licitud ha de contenir, com a mínim, el següent:
a) Identificació i descripció del projecte que fomenta la digitalització, detallant les activitats que es portaran a terme i les despeses i les inversions que s’efectuaran, així com la durada del projecte.
b) Proposta de valoració de les despeses i de les inversions, justificant-ne la valoració.
En el termini de dos mesos, l’Administració ha de comprovar que el projecte s’adequa als requisits establerts i ha d’emetre un certificat. Si transcorre aquest termini sense que s’hagi emès un certificat, pot entendre’s que el projecte no s’adequa als requisits establerts legalment.
b) Proposta de valoració de les despeses i de les inversions, justificant-ne la valoració.
En el termini de dos mesos, l’Administració ha de comprovar que el projecte s’adequa als requisits establerts i ha d’emetre un certificat. Si transcorre aquest termini sense que s’hagi emès un certificat, pot entendre’s que el projecte no s’adequa als requisits establerts legalment.
Contra la denegació de la sol·licitud o la desestimació per haver transcorregut el termini establert en l’apartat anterior es pot interposar un recurs davant la Comissió Tècnica Tributària.
3. Les deduccions previstes en aquest article, no aplicades per insuficiència de quota, es poden deduir de la quota de tributació dels sis exercicis posteriors.”
Article 5
Es modifica a la disposició transitòria segona del Reglament de l’impost sobre societats, la qual queda redactada com segueix:
“Disposició transitòria segona. Promeses de compravenda liquidades amb anterioritat a l’entrada en vigor de la Llei 5/2023, del 19 de gener, de mesures per a la reforma de la imposició directa i de modificació d’altres normes tributàries i duaneres
Les promeses de compravenda que hagin liquidat l’impost en el moment que s’han formalitzat com si es tractés d’una transmissió definitiva d’acord amb el que establia l’article 3 de la Llei de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, no han de liquidar el pagament a compte de l’impost sobre societats sempre que justifiquin el pagament de la liquidació originalment efectuada.”
Article 6
S’introdueix l’article 10 bis al Reglament de l’impost sobre la renda de les persones físiques, amb el contingut següent:
“Article 10 bis. Deducció per projectes que fomenten la digitalització
1. L’obligat tributari que apliqui la deducció per projectes que fomenten la digitalització ha d’informar en la memòria del detall dels projectes esmentats i justificar que es troben, si escau, entre els que s’han determinat legalment, i sempre entre els previstos a l’annex 3 de la Llei de l’impost sobre societats.
2. En el cas que la base de la deducció sigui igual o superior a un milió d’euros, l’obligat tributari ha de sol·licitar a l’Administració tributària que certifiqui amb caràcter previ l’adequació de les despeses o les inversions als requisits establerts en l’apartat 2 de l’article 44 de la Llei de l’impost sobre societats.
La sol·licitud ha de contenir, com a mínim, el següent:
a) Identificació i descripció del projecte que fomenta la digitalització, detallant les activitats que es portaran a terme i les despeses i les inversions que s’efectuaran, així com la durada del projecte.
b) Proposta de valoració de les despeses i de les inversions, justificant-ne la valoració.
b) Proposta de valoració de les despeses i de les inversions, justificant-ne la valoració.
En el termini de dos mesos, l’Administració ha de comprovar que el projecte s’adequa als requisits establerts i ha d’emetre un certificat. Si transcorre aquest termini sense que s’hagi emès un certificat, pot entendre’s que el projecte no s’adequa als requisits establerts legalment.
Contra la denegació de la sol·licitud o la desestimació per haver transcorregut el termini establert en l’apartat anterior es pot interposar un recurs davant la Comissió Tècnica Tributària.
3. Les deduccions previstes en aquest article, no aplicades per insuficiència de quota, es poden deduir de la quota de tributació dels sis exercicis posteriors.”
Article 7
Es modifiquen els apartats 1 i 4 de l’article 20 del Reglament de l’impost sobre la renda de les persones físiques, els quals queden redactats com segueix:
“1. D’acord amb el que disposa l’apartat 5 de l’article 51 bis de la Llei de l’impost sobre la renda de les persones físiques, en el cas de transmissions formalitzades en contracte privat o davant de fedatari públic, l’obligat tributari ha d’autoliquidar el pagament a compte de l’impost presentant l’autoliquidació corresponent, d’acord amb el model previst a aquest efecte, i ingressar-ne l’import que en resulti.
[…]
4. Si concorre alguna de les exempcions previstes en la Llei de l’impost sobre la renda de les persones físiques, s’han d’adjuntar a l’autoliquidació del pagament a compte de l’impost els documents justificatius corresponents. Una vegada presentada aquesta documentació a l’Administració tributària, aquesta última visa l’original del contracte i hi adjunta una còpia de l’autoliquidació del pagament a compte.”
Article 8
Es modifiquen els apartats 3 i 5 de l’article 22 del Reglament de l’impost sobre la renda de les persones físiques, els quals queden redactats com segueix:
“3. El fedatari públic ha d’ingressar via transferència bancària, en un dels comptes del Govern, el total de quotes cobrades durant el trimestre natural anterior, dins dels quinze primers dies del trimestre següent.
[…]
5. En la declaració hi ha de constar, agrupada per parròquies, la informació següent:
a) El número de l’autoliquidació de pagament a compte.
b) Dades i identificació de les parts atorgants.
c) El bé o dret objecte de la transmissió, constitució o cessió, amb detall de: parròquia, poble, carrer i número on està situat el bé immoble, i superfície del bé immoble.
d) L’import de les bases de tributació objecte de gravamen.
e) La data de la transmissió, constitució o cessió del bé o dret.
f) El valor d’adquisició del bé o dret objecte de la transmissió.
g) La data d’adquisició del bé o dret objecte de la transmissió.
h) La base de tributació de l’impost.
i) La quota tributària resultant.
j) El motiu de l’exempció.”
b) Dades i identificació de les parts atorgants.
c) El bé o dret objecte de la transmissió, constitució o cessió, amb detall de: parròquia, poble, carrer i número on està situat el bé immoble, i superfície del bé immoble.
d) L’import de les bases de tributació objecte de gravamen.
e) La data de la transmissió, constitució o cessió del bé o dret.
f) El valor d’adquisició del bé o dret objecte de la transmissió.
g) La data d’adquisició del bé o dret objecte de la transmissió.
h) La base de tributació de l’impost.
i) La quota tributària resultant.
j) El motiu de l’exempció.”
Article 9
Es modifica l’apartat 1 de l’article 36 del Reglament de l’impost sobre la renda de les persones físiques, el qual queda redactat com segueix:
“1. A la finalització del període impositiu, el ministeri encarregat de les finances porta a terme una regularització extraordinària de les retencions i dels ingressos a compte practicats durant el període impositiu sobre les rendes del treball satisfetes als obligats tributaris.
A aquest efecte, el ministeri encarregat de les finances calcula, per cada obligat tributari, l’import de les retencions i els ingressos a compte corresponents a la totalitat de les rendes del treball obtingudes pels obligats tributaris durant el període impositiu, tenint en compte la informació rellevant a aquest efecte que resulta de les comunicacions i declaracions rebudes d’acord amb les disposicions d’aquest Reglament, i emet la proposta de liquidació parcial corresponent, adreçada a l’obligat tributari, per la diferència, positiva o negativa, entre les retencions i els ingressos a compte efectivament practicats durant el període impositiu i els resultants del nou càlcul.
Aquesta proposta de liquidació parcial sobre rendes del treball es posa a disposició a l’obligat tributari el primer dia del mes d’abril de l’any següent a la finalització del període impositiu al qual es refereix.”
Article 10
Es modifiquen els apartats 3 i 4 de l’article 39 del Reglament de l’impost sobre la renda de les persones físiques, els quals queden redactats com segueix:
“3. Quan es tracti de rendes del capital mobiliari satisfetes per entitats financeres o asseguradores autoritzades per operar al Principat d’Andorra, no es presenta la declaració resum esmentada a l’apartat anterior. En aquests casos, les entitats referides en aquest apartat estan obligades a presentar al ministeri encarregat de les finances un informe d’una entitat auditora externa. En aquest informe s’expressa una opinió sobre la certesa i la integritat de les dades consignades en les declaracions periòdiques a les quals es fa referència a l’apartat 1 d’aquest article, així com sobre el compliment correcte de les disposicions reguladores d’aquest impost, en relació amb les quantitats retingudes o ingressades a compte pel que fa a les rendes del capital mobiliari subjectes a aquest impost i que hagin satisfet aquestes entitats durant el període impositiu.
Aquest informe es presenta durant el primer semestre natural que segueix la finalització del període impositiu corresponent. L’informe ha de ser original i ha d’estar signat pels auditors.
Per a les entitats referides en aquest apartat que disposin d’auditors externs, l’informe esmentat anteriorment el poden fer els mateixos auditors externs, amb el vistiplau previ del ministeri encarregat de les finances.
4. Quan l’obligat tributari hagi exercit l’opció regulada a l’article 38, la persona o l’entitat pagadora de les rendes remet al ministeri encarregat de les finances una declaració en què s’indica l’import de les rendes del capital mobiliari satisfetes a favor de l’obligat tributari durant el període impositiu en relació amb el compte, dipòsit, instrument, operació o actiu als quals es refereix l’opció i, si escau, les retencions practicades en virtut de la comunicació assenyalada a l’apartat 4 de l’article 38 esmentat que hagi presentat l’obligat tributari.
Aquesta declaració s’ajusta al model oficial que s’aprovi a aquest efecte i es presenta el mes de gener posterior al final del període impositiu al qual es refereix la declaració.”
Article 11
Se suprimeixen els apartats 3 i 4 de l’article 41 del Reglament de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
Article 12
Es modifiquen els apartats 3 i 5 de l’article 16 del Reglament de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, els quals queden redactats com segueix:
“3. El fedatari públic ha d’ingressar via transferència bancària, en un dels comptes del Govern, el total de quotes cobrades durant el trimestre natural anterior, dins dels quinze primers dies del trimestre següent.
[…]
5. En la declaració hi ha de constar, agrupada per parròquies, la informació següent:
a) El número de l’autoliquidació.
b) Dades i identificació de les parts atorgants.
c) El bé o el dret objecte de la transmissió, constitució o cessió, amb detall de: parròquia, poble, carrer i número on està situat el bé immoble, i la superfície del bé immoble.
d) L’import de les bases de tributació objecte de gravamen.
e) La data de la transmissió, la constitució o la cessió del bé o el dret.
f) El valor d’adquisició del bé o el dret objecte de la transmissió.
g) La data d’adquisició del bé o el dret objecte de la transmissió.
h) La base de tributació de l’impost.
i) La quota tributària resultant.
j) El motiu de l’exempció.”
b) Dades i identificació de les parts atorgants.
c) El bé o el dret objecte de la transmissió, constitució o cessió, amb detall de: parròquia, poble, carrer i número on està situat el bé immoble, i la superfície del bé immoble.
d) L’import de les bases de tributació objecte de gravamen.
e) La data de la transmissió, la constitució o la cessió del bé o el dret.
f) El valor d’adquisició del bé o el dret objecte de la transmissió.
g) La data d’adquisició del bé o el dret objecte de la transmissió.
h) La base de tributació de l’impost.
i) La quota tributària resultant.
j) El motiu de l’exempció.”
Article 13
Es modifica l’apartat 2 de l’article 31 del Reglament de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, el qual queda redactat com segueix:
“2. No obstant això, l’obligat tributari pot optar perquè s’apliqui el percentatge que resulti de les regles generals establertes al Reglament de l’impost sobre la renda de les persones físiques en relació amb les rendes del treball i, en particular, les disposicions previstes a l’apartat 1 de l’article 24 i a l’article 25, tenint en compte a aquests efectes únicament l’import de les despeses fiscalment deduïbles, la reducció i la bonificació que siguin aplicables a aquests obligats tributaris per aplicació de l’esmentat article 36 bis de la Llei de l’impost.”
Article 14
Es modifica l’article 31 del Reglament de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, el qual queda redactat com segueix:
“Article 32. Retencions i ingressos a compte sobre rendes del treball satisfetes als treballadors fronterers acollits al règim especial de treballadors fronterers i temporers
Les retencions i els ingressos a compte corresponents a les rendes del treball satisfetes als treballadors fronterers que, tenint la condició d’obligats tributaris per aquest impost, hagin exercit l’opció prevista a l’article 36 bis de la Llei de l’impost, es calculen aplicant les regles generals establertes al Reglament de l’impost sobre la renda de les persones físiques, en relació amb les rendes del treball i, en particular, les previstes a l’apartat 1 de l’article 24 i a l’article 25, tenint en compte a aquests efectes únicament l’import de les despeses fiscalment deduïbles, la reducció i la bonificació que siguin aplicables a aquests obligats tributaris per aplicació de l’esmentat article 36 bis de la Llei de l’impost.”
Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 26 de març del 2025
Xavier Espot Zamora
Cap de Govern
Cap de Govern