Edicte
Índex
[Mostra/Amaga]Per tal de donar compliment a allò que disposa l’article vintè, apartat b), de la Llei d’Organització de l’Administració General, s’ordena la publicació del Reglament regulador de la participació en la gestió de l’Escola Andorrana, aprovat pel Govern en la sessió del dia 18 d’agost de 1993.
Tot el que es fa públic per a general coneixement i efectes.
Andorra la Vella, 19 d’agost de 1993
Òscar Ribas Reig
Reglament regulador de la participació en la gestió de l’Escola Andorrana
Exposició de motius
La programació general de l’ensenyament andorrà, per la diversitat de qüestions que planteja i per la seva incidència, afecta diferents sectors que, cadascun en un determinat grau i amb les peculiaritats que li són inherents, estan implicats en la dinàmica educativa i funcional dels centres.Fer efectiva la participació de cada sector en la gestió de la vida escolar, i en el nivell que li correspon, ha de comportar la dinamització i l’enfortiment de tot el conjunt escolar i ha de fer que no es desvinculi de la realitat social i reaccioni amb rapidesa i flexibilitat a les mutacions que actualment es produeixen a un ritme accelerat.
Tal com preveu la Llei de l’Escola Andorrana —aprovada pel Consell General el 02.05.89— en el seu article dotzè i la fase III “Organització i funcionament” del Pla d’estudis de l’Escola Andorrana, esdevé necessària la creació d’un Consell de les Escoles així com d’una Junta d’Escola per a cada centre, organismes que permeten la participació de tots els estaments que componen la comunitat educativa.
Article 1
El Consell de les Escoles és l’òrgan màxim de gestió de l’Escola Andorrana. El seu principal objectiu és supervisar l’activitat general dels centres en els aspectes administratius i docents.
Article 2
El Consell queda constituït pels següents membres:
a. El ministre d’Educació, Cultura i Joventut, que n’exerceix la presidència, o per delegació el director d’Educació.
b. El director general de l’Escola Andorrana.
c. Un director de cadascun dels diferents nivells d’ensenyament (maternal, 1a ensenyança i 2a ensenyança). D’entre ells s’elegeix el secretari del Consell.
d. Un representant del professorat de cada nivell d’ensenyament, que ha de ser membre de la Junta d’Escola.
e. Un representant de tots els auxiliars, els ajudants i el personal administratiu i de serveis, que ha de ser membre de la Junta d’Escola.
f. Un representant dels pares d’alumnes de cada nivell d’ensenyament, que ha de ser membre de la Junta d’Escola.
b. El director general de l’Escola Andorrana.
c. Un director de cadascun dels diferents nivells d’ensenyament (maternal, 1a ensenyança i 2a ensenyança). D’entre ells s’elegeix el secretari del Consell.
d. Un representant del professorat de cada nivell d’ensenyament, que ha de ser membre de la Junta d’Escola.
e. Un representant de tots els auxiliars, els ajudants i el personal administratiu i de serveis, que ha de ser membre de la Junta d’Escola.
f. Un representant dels pares d’alumnes de cada nivell d’ensenyament, que ha de ser membre de la Junta d’Escola.
Article 3
Els membres representants de cada un dels sectors dins del Consell de les Escoles (directors, pares d’alumnes, professorat, col.lectiu d’auxiliars, ajudants i personal administratiu) ho són per una durada de dos cursos escolars i s’han de renovar en cada sector a inicis de curs, sense perjudici de la seva reelecció.
Article 4
El Consell de les Escoles es reuneix en sessió ordinària dues vegades a l’any. Una d’aquestes reunions ha de celebrar-se dins el primer trimestre escolar. El president, per petició escrita d’almenys una tercera part dels membres del Consell o per pròpia decisió, pot convocar sessió extraordinària amb un mínim de vuit dies d’antelació, excepte si l’afer a tractar és de la màxima urgència, cas en el qual es pot convocar en un termini inferior.
Article 5
Perquè el Consell de les Escoles es constitueixi vàlidament cal l’assistència, en primera convocatòria, de la majoria absoluta dels membres. El Consell de les Escoles queda vàlidament constituït en segona convocatòria mitja hora després de la primera i sigui quin sigui el nombre d’assistents. Els acords s’adopten per majoria simple. Tots els acords s’han de fer constar en un llibre d’actes i el president i el secretari les han de signar.
Article 6
El Consell de les Escoles té per objecte les següents funcions:
a. Ratificar i aportar suggeriments al projecte educatiu de cada centre.
b. Rebre informació i participar en la distribució per centres dels crèdits que figuren en el projecte de pressupost global de l’Escola Andorrana.
c. Rebre informació i avaluar el pla anual de cada centre.
d. Ratificar la memòria de cada centre que el director general de l’Escola Andorrana ha de presentar anualment.
e. Vetllar per la correcta aplicació de la política educativa, pel que fa a les relacions de col.laboració amb altres centres escolars i no escolars amb finalitats culturals i educatives.
f. Presentar propostes de renovació de les instal.lacions escolars per tal de propiciar un ensenyament amb garantia de qualitat.
g. Valorar la dinàmica de cada centre.
h. Estudiar qualsevol aspecte relacionat amb l’activitat dels centres i aportar les indicacions que jutgi convenients.
b. Rebre informació i participar en la distribució per centres dels crèdits que figuren en el projecte de pressupost global de l’Escola Andorrana.
c. Rebre informació i avaluar el pla anual de cada centre.
d. Ratificar la memòria de cada centre que el director general de l’Escola Andorrana ha de presentar anualment.
e. Vetllar per la correcta aplicació de la política educativa, pel que fa a les relacions de col.laboració amb altres centres escolars i no escolars amb finalitats culturals i educatives.
f. Presentar propostes de renovació de les instal.lacions escolars per tal de propiciar un ensenyament amb garantia de qualitat.
g. Valorar la dinàmica de cada centre.
h. Estudiar qualsevol aspecte relacionat amb l’activitat dels centres i aportar les indicacions que jutgi convenients.
Article 7
En el termini màxim de deu dies, des de la data de la constitució de les diferents Juntes d’Escola, el director general de l’Escola Andorrana ha de convocar a tots els membres, per a l’elecció d’aquells de cada sector que els ha de representar en el si del Consell de les Escoles. L’elecció es fa per majoria de vots presents o representats, per cada un dels sectors. Sols les persones que formin part d’un sector poden presentar-se com a candidat i tenir dret a vot en l’elecció dels representants d’aquest sector.
Efectuada l’elecció del Consell, el director general de l’Escola Andorrana ha de trametre els resultats al president del Consell, que ho ha de notificar als diferents directors, que han de publicar els resultats en el tauler d’anuncis del seu centre.
Article 8
La Junta d’Escola és l’òrgan col.legiat de participació dels diferents sectors de la comunitat educativa en la gestió del centre.
Article 9
La Junta d’Escola resta constituïda pels membres següents:
a. El director del centre, que té el càrrec de president.
b. El cap d’estudis.
c. El secretari-administrador del centre, que actua com a secretari de la Junta.
d. Un membre del Comú, a demanda del ministre d’Educació, Cultura i Joventut.
e. Tres representants del personal docent que han de pertànyer, preferentment, a cadascun dels nivells d’ensenyament (maternal, 1a ensenyança i 2a ensenyança).
f. Un representant del col.lectiu d’auxiliars, ajudants i personal administratiu i de serveis.
g. Tres representants dels pares d’alumnes. Preferentment que representin cadascun dels nivells d’ensenyament.
h. Dos representants dels alumnes per a cada nivell d’ensenyament, exceptuant maternal i primera ensenyança.
b. El cap d’estudis.
c. El secretari-administrador del centre, que actua com a secretari de la Junta.
d. Un membre del Comú, a demanda del ministre d’Educació, Cultura i Joventut.
e. Tres representants del personal docent que han de pertànyer, preferentment, a cadascun dels nivells d’ensenyament (maternal, 1a ensenyança i 2a ensenyança).
f. Un representant del col.lectiu d’auxiliars, ajudants i personal administratiu i de serveis.
g. Tres representants dels pares d’alumnes. Preferentment que representin cadascun dels nivells d’ensenyament.
h. Dos representants dels alumnes per a cada nivell d’ensenyament, exceptuant maternal i primera ensenyança.
Article 10
En el supòsit de centres docents amb menys de 9 unitats, o per manca de proveïment d’algun càrrec, el ministeri encarregat de l’educació ha d’adaptar la composició de la Junta d’Escola a les peculiaritats d’aquests centres.
Article 11
La Junta d’Escola es reuneix una vegada cada trimestre, preceptivament en iniciar i finalitzar el curs escolar. Endemés s’ha de reunir sempre que la convoqui el seu president, a petició escrita d’almenys un terç dels membres o per pròpia decisió.
Article 12
Perquè la Junta d’Escola es constitueixi vàlidament, cal l’assistència, en primera convocatòria, de la majoria absoluta dels membres. La Junta d’Escola queda vàlidament constituïda en segona convocatòria mitja hora després de la primera i sigui quin sigui el nombre d’assistents. Els acords s’adopten per majoria simple i en cas d’empat, el vot del president és diriment. Tots els acords s’han de fer constar en un llibre d’actes i el president i el secretari les han de signar.
Article 13
Els membres representants de cada un dels diferents sectors dins la Junta d’Escola ho són per una durada de dos cursos escolars i es renoven en cada sector a inicis de curs, sense perjudici de la seva reelecció.
Article 14
A les deliberacions de la Junta d’Escola, hi poden assistir, amb veu i sense vot, totes aquelles persones que, per tal de tractar d’una qüestió concreta, convidi el president de la Junta.
Article 15
La Junta d’Escola té per objecte les següents funcions:
a. Col.laborar amb l’equip directiu en el projecte de pressupost del centre.
b. Vetllar per l’aplicació del projecte educatiu del centre.
c. Vetllar per l’aplicació del Reglament de règim intern del centre, resoldre els conflictes greus i imposar les sancions corresponents en matèria de disciplina d’alumnes, d’acord amb aquest Reglament. Un cop vigent la normativa sobre drets i deures dels alumnes, les resolucions de la Junta d’Escola hauran de subjectar-s’hi.
d. Col.laborar en l’elaboració del pla anual del centre.
e. Avaluar el pla anual del centre i la memòria presentada per l’equip directiu, que ha d’incloure un balanç de la gestió econòmica.
f. Donar el vist-i-plau i aportar suggeriments a la programació i al desenvolupament de les activitats escolars realitzades fora del centre, durant l’horari lectiu.
g. Establir els criteris sobre la participació del centre en activitats culturals, esportives i recreatives.
h. Vetllar per la conservació i proposar la renovació de les instal.lacions i de l’equip escolar.
i. Supervisar l’activitat general del centre.
b. Vetllar per l’aplicació del projecte educatiu del centre.
c. Vetllar per l’aplicació del Reglament de règim intern del centre, resoldre els conflictes greus i imposar les sancions corresponents en matèria de disciplina d’alumnes, d’acord amb aquest Reglament. Un cop vigent la normativa sobre drets i deures dels alumnes, les resolucions de la Junta d’Escola hauran de subjectar-s’hi.
d. Col.laborar en l’elaboració del pla anual del centre.
e. Avaluar el pla anual del centre i la memòria presentada per l’equip directiu, que ha d’incloure un balanç de la gestió econòmica.
f. Donar el vist-i-plau i aportar suggeriments a la programació i al desenvolupament de les activitats escolars realitzades fora del centre, durant l’horari lectiu.
g. Establir els criteris sobre la participació del centre en activitats culturals, esportives i recreatives.
h. Vetllar per la conservació i proposar la renovació de les instal.lacions i de l’equip escolar.
i. Supervisar l’activitat general del centre.
Article 16
El director general de l’Escola Andorrana ha de publicar els diferents censos electorals i convocar les eleccions dels representants de la Junta d’Escola, amb un mínim de deu dies d’antelació. Les eleccions s’han de celebrar en dies diferents per cadascun dels sectors (personal docent; auxiliars, ajudants i personal administratiu i de serveis; pares d’alumnes i alumnes de segona ensenyança) i s’han d’efectuar abans del deu d’octubre.
Article 17
Totes les persones que oficialment pertanyin a algun sector poden ser candidates. Aquelles persones que formin part de més d’un sector sols poden presentar-se com a candidates per a un dels sectors. Els pares d’alumnes han de pertànyer a una associació de pares d’alumnes de l’escola.
Article 18
El president de les diferents meses electorals és el director de cada centre.
Article 19
Les candidatures s’han de presentar, com a mínim, cinc dies abans de les eleccions. El director del centre ha de publicar al tauler d’anuncis del centre, amb un mínim de tres dies d’antelació a la votació, la relació de candidats.
Article 20
Sols es pot votar un candidat de les llistes i surten elegits com a representants els que hagin obtingut més vots. La votació és personal i directa, i no s’admet la delegació de vot. Realitzat l’escrutini s’ha d’estendre una acta que es tramet al director general de l’Escola Andorrana i el director del centre s’encarrega de publicar en el tauler d’anuncis els resultats de l’escrutini.
Article 21
En l’elecció del personal docent la mesa electoral ha d’estar composta pel president i el professor més antic del centre, que actua com a secretari. L’elecció s’ha d’efectuar fora de l’horari lectiu. Són electors tots els professors i mestres adscrits al centre però els que ho siguin amb caràcter d’eventual no són elegibles.
Article 22
En l’elecció dels ajudants, els auxiliars i el personal administratiu i de serveis, la mesa electoral ha d’estar composta pel president i per la persona més antiga en aquest sector, que actua com a secretari. Són electors tots els membres del personal del sector adscrits al centre però els que ho siguin amb caràcter d’eventual no són elegibles.
Article 23
En l’elecció dels representants dels pares d’alumnes, la mesa electoral ha d’estar composta pel president i un representant de l’APAEA, que actua com a secretari. Poden ser candidats els pares o tutors legals dels alumnes; per presentar-se han de ser membres d’una associació de pares d’alumnes de l’escola. En el supòsit què la pàtria potestat de l’alumne estigui conferida en exclusiva a un dels pares, sols aquest pot presentar-se com a candidat i tenir dret a vot.
Article 24
En l’elecció dels representants dels alumnes de 2a ensenyança, la mesa ha d’estar composta pel president i per dos alumnes del centre elegits per sorteig. Poden ser candidats tots els alumnes matriculats en la segona ensenyança.
Article 25
En el termini màxim de deu dies a partir de la publicació dels resultats de l’escrutini, els presidents han de convocar la primera reunió que constituirà la Junta d’Escola.
Article 26
Les substitucions temporals d’un membre del Consell de les Escoles o de la Junta d’Escola s’han de comunicar amb antelació al president. La substitució s’efectua sempre a favor del candidat que obtingué el segon major nombre de vots en el moment de les eleccions.
Article 27
Les renúncies dels membres electes al Consell de les Escoles o a la Junta d’Escola s’han d’adreçar per escrit al president, que ho ha de comunicar al director general de l’Escola Andorrana.
No pertànyer al sector pel qual s’és candidat comporta l’immediat cessament forçós en el càrrec.
Article 28
En el cas de renúncia o cessament forçós, el càrrec vacant l’ocupa el candidat que obtingué el segon major nombre de vots en el moment de les eleccions.
En el cas de diversos candidats amb el mateix nombre de vots, es procedeix a una nova elecció en el sector corresponent.
Disposició final
Primera
Aquest Reglament deroga el Reglament regulador de la participació en la gestió de les Escoles Andorranes de l’1 d’abril de 1992 així com qualsevol reglamentació anterior.
Segona
Aquest Reglament entrarà en vigor als quinze dies de la seva publicació íntegra al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Andorra la Vella, 19 d’agost de 1993
Òscar Ribas Reig