Decret d’aprovació del Reglament d’aplicació de la Llei de caça
Índex
[Mostra/Amaga]- Reglament d’aplicació de la llei de caça
- Capítol I. Disposicions generals
- Capítol II. Comissió de Seguiment de la Caça
- Capítol III. Espècies caçables
- Capítol IV. Regulació de les espècies caçables regulables perilloses per a la salut o la seguretat públiques
- Capítol V. Regulació de les espècies caçables regulables que causen danys importants a la fauna en general
- Capítol VI. Regulació de les espècies caçables regulables que causen danys importants a les activitats agrícoles, forestals o a la flora en general
- Article 23
- Article 24
- Article 25
- Article 26
- Article 27
- Article 28
- Article 29
- Article 30
- Article 31
- Article 32
- Article 33
- Article 34
- Article 35
- Article 36
- Article 37
- Article 38
- Article 39
- Article 40
- Article 41
- Article 42
- Article 43
- Article 44
- Article 45
- Article 46
- Article 47
- Article 48
- Article 49
- Article 50
- Capítol VII. Aplicació dels plans de gestió mitjançant els plans de caça
- Article 51
- Article 52
- Article 53
- Article 54
- Article 55
- Article 56
- Article 57
- Article 58
- Article 59
- Article 60
- Article 61
- Article 62
- Article 63
- Article 64
- Article 65
- Article 66
- Article 67
- Article 68
- Article 69
- Article 70
- Article 71
- Article 72
- Article 73
- Article 74
- Article 75
- Article 76
- Article 77
- Article 78
- Article 79
- Article 80
- Article 81
- Article 82
- Article 83
- Article 84
- Article 85
Exposició de motius
Vista la Llei del Govern, del 15 de desembre del 2000;Vista la Llei de caça, del 13 d’abril del 2000;
Vist el Reglament d’aplicació de la Llei de caça, del 31 d’agost del 2005;
Atenent l’exposició de motius de la llei de caça de 13 d’abril del 2000, segons la qual la riquesa faunística “requereix una atenció prioritària i constant de l’Estat a fi de preservar-la i conservar-la com a patrimoni natural irrenunciable;
Atesa la necessitat de dur a terme diverses modificacions en les condicions i les formes per adjudicar i per capturar determinades unitats, per limitar els perjudicis al medi natural o a les activitats agrícoles;
Aquest Reglament defineix les espècies caçables, modifica i regula l’aplicació dels plans de gestió, modifica els sistemes de caça d’algunes poblacions d’espècies caçables sotmeses a pla de caça i estableix el funcionament de la Comissió de Seguiment de la Caça.
Aquest Reglament deroga el Reglament d’aplicació de la Llei de caça, del 31 d’agost del 2005, i s’aprova íntegrament per motius de seguretat jurídica.
A proposta del ministre d’Agricultura i Patrimoni Natural i d’acord amb el Govern, en la sessió del dia 31 de maig del 2006, s’acorda:
Article únic
S’aprova el Reglament d’aplicació de la Llei de caça, que entrarà en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Disposició derogatòria
Queda derogat el Reglament d’aplicació de la Llei de caça, del 31 d’agost del 2005 (Butlletí Oficial del Principat núm. 17074), i qualsevol disposició de rang igual o inferior que s’oposi a l’establert en aquest Reglament.Reglament d’aplicació de la llei de caça
Capítol I. Disposicions generals
Article 1
Les llicències de caça s’han de sol·licitar al Servei de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern, o als serveis de tràmits dels comuns, durant els dies laborables i els horaris oficials d’atenció al públic, amb el pagament previ de l’import de la llicència de caça fixat pel Govern.
Article 2
Per formalitzar la sol·licitud d’una llicència de caça s’ha d’adjuntar la documentació següent:
1. Certificació d’una companyia d’assegurances, degudament autoritzada per actuar dins del territori nacional, que atesti que queden cobertes les responsabilitats civils en què puguin incórrer el caçador directament o els seus gossos per una suma mínima de 240.000 euros. En cas que la companyia asseguradora no faciliti la llista certificada prop del ministeri responsable de la caça, el sol·licitant ha d’adjuntar el certificat individual d’assegurança.
2. Còpia del permís d’arma. Queden exempts d’adjuntar el permís d’arma els caçadors de nacionalitat andorrana que cacin amb escopeta.
3. Còpia del passaport o del document d’identitat per als caçadors no inscrits en un Cens Parroquial.
4. Una (1) fotografia actual de 3,5 x 4,5 cm per a les primeres llicències.
Article 3
Per a l’obtenció de qualsevol llicència de caça és obligatori abonar prèviament l’import corresponent a la quota de soci de la Federació Andorrana de Caça.
Article 4
Les llicències de caça es poden recollir el dia següent de la resolució favorable de la sol·licitud al Servei de Tràmits on s’ha tramès la sol·licitud, durant els dies laborables i els horaris oficials d’atenció al públic.
Article 5
Els dies hàbils per a l’exercici de la caça en els terrenys d’aprofitament cinegètic comú són els diumenges, els dijous i els dies festius. El Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural publica anualment el calendari de dies hàbils.
Article 6
Per poder sol·licitar la participació en el sorteig de batudes organitzades del porc senglar els caçadors s’han d’inscriure en colles de caçadors del porc senglar prop del Departament de Patrimoni Natural. Les colles s’inscriuen per parròquies.
Article 7
Per inscriure’s com a colla de caça del porc senglar, s’ha de presentar la sol·licitud corresponent prop del Servei de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern, o als serveis de tràmits dels comuns, i complir les condicions següents:
Tots els caçadors han de figurar en el Cens Parroquial de la parròquia, i ser titulars de la llicència corresponent de caça del porc senglar.
El nombre mínim de caçadors membres de la colla és de 15 persones.
Un caçador només pot formar part d’una colla de caça del porc senglar.
Article 8
Per poder participar en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar, s’ha d’efectuar la sol·licitud al Servei de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern, o als serveis de tràmits dels comuns. La formalització de la sol·licitud implica que el caçador es compromet a poder ser localitzat i disponible en qualsevol època de l’any per participar en els tirs nocturns proposats.
Poden sol·licitar la participació al sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar tots els caçadors en possessió de la corresponent llicència de caça del porc senglar, i del permís d’arma llarga ratllada (tipus D).
Capítol II. Comissió de Seguiment de la Caça
Article 9
La Comissió de Seguiment de la Caça està formada pels membres següents:
El/la president/a de la Comissió, càrrec que recau en el/la ministre/a responsable de la caça El/la vicepresident/a de la Comissió, càrrec que recau en el/la president/a de la Federació Andorrana de Caça
El/la director/a del Departament de Patrimoni Natural
El/la cap de l’Àrea de Patrimoni Natural
El/la director/a del Cos de Banders
Dos vocals designats per la Federació de Caça
Un/a representant de les associacions protectores d’animals i de defensa de la natura
El/la director/a del Departament de Patrimoni Natural
El/la cap de l’Àrea de Patrimoni Natural
El/la director/a del Cos de Banders
Dos vocals designats per la Federació de Caça
Un/a representant de les associacions protectores d’animals i de defensa de la natura
Article 10
El/la president/a de la Comissió de Seguiment de la Caça convoca les sessions, proposa l’ordre del dia i dirigeix les sessions.
En absència del/de la president/a de la Comissió, el/la vicepresident/a assegura les funcions del/de la president/a.
La Comissió de Seguiment de la Caça nomena un secretari entre els seus representants. El secretari pren acta de les reunions.
Article 11
La Comissió de Seguiment de la Caça es reuneix tantes vegades com sigui necessari, i almenys dues vegades l’any.
Un terç dels membres de la Comissió de Seguiment de la Caça poden sol·licitar al president la convocatòria d’una sessió extraordinària.
Article 12
El quòrum de constitució de la Comissió es fixa a la meitat dels representants més un. Les decisions de la Comissió de Seguiment de la Caça s’aproven per majoria simple.
Capítol III. Espècies caçables
Article 13
1. Les espècies que es poden caçar sense altres limitacions que les establertes per la Llei de caça i les normes que la desenvolupen són:
Guineu (Vulpes vulpes)
Tudó (Columba palumbus)
Merla (Turdus merula)
Griva (Turdus viscivorus)
Tudó (Columba palumbus)
Merla (Turdus merula)
Griva (Turdus viscivorus)
2. Les espècies que es poden caçar amb les limitacions de captura i de transport per dia i per caçador són: Conill (Oryctolagus cuniculus)
Llebre (Lepus europaeus)
Perdiu grisa o xerra (Perdix perdix)
Perdiu roja (Alectoris rufa)
Faisà (Phasianus colchicus)
Perdiu grisa o xerra (Perdix perdix)
Perdiu roja (Alectoris rufa)
Faisà (Phasianus colchicus)
Dos exemplars de conill o bé un exemplar de llebre.
El total d’exemplars entre les espècies perdiu grisa, perdiu roja i faisà és de tres, amb un màxim de dos faisans.
3. Les espècies que són caçables en les condicions que defineix aquest Reglament són:
Porc senglar (Sus scrofa)
Mufló (Ovis musimon)
Cabirol (Capreolus capreolus)
Talpa (Talpa europaea)
Mufló (Ovis musimon)
Cabirol (Capreolus capreolus)
Talpa (Talpa europaea)
Article 14
Segons l’article 5 de la Llei de caça, del 13 d’abril del 2000, són espècies caçables regulables:
1. Les que són perilloses per a la salut o per a la seguretat públiques. Aquestes espècies, o individus, poden ser definits com a espècies caçables regulables quan un agent de l’autoritat transmet els fets al Departament de Patrimoni Natural.
2. Les que causen danys importants a les activitats agrícoles, forestals o a la fauna o la flora en general.
Article 15
La caça de les espècies sotmeses a un pla de caça es regula amb l’objectiu de gestionar les poblacions, tenint en compte la capacitat del territori i el manteniment d’una estructura equilibrada de la població.
Article 16
El Departament de Patrimoni Natural elabora els plans de gestió de les espècies que poden ser sotmeses a un pla de caça, en funció de la unitat de gestió de cada població.
Els plans de gestió s’han de fonamentar en els principis següents:
Anàlisi de les característiques geogràfiques, físiques, biològiques i humanes de la unitat de gestió
Coneixement de les poblacions faunístiques existents
Definició dels objectius de la gestió Mitjans necessaris per a la consecució dels objectius
Coneixement de les poblacions faunístiques existents
Definició dels objectius de la gestió Mitjans necessaris per a la consecució dels objectius
Article 17
El Pla de gestió de cada espècie que pot ser sotmesa a un pla de caça ha de definir els paràmetres següents:
Poblacions existents i la seva evolució Relació entre la capacitat del medi i l’abundància de l’espècie Piràmide poblacional, amb distribució per edats i sexes Definició del nombre de captures en funció dels paràmetres anteriors
Article 18
Les espècies caçables que poden ser sotmeses a un pla de caça són les següents:
Mufló (Ovis musimon)
Cabirol (Capreolus capreolus)
Cabirol (Capreolus capreolus)
Capítol IV. Regulació de les espècies caçables regulables perilloses per a la salut o la seguretat públiques
Article 19
La regulació específica de les espècies caçables regulables perilloses per a la salut o per a la seguretat públiques es fa mitjançant l’actuació dels agents del Cos de Banders, amb autorització prèvia del Departament de Patrimoni Natural, en tot el territori i en qualsevol època de l’any.
Article 20
El control d’un o diversos exemplars de les espècies caçables regulables perilloses per a la salut o per a la seguretat públiques es fa mitjançant captura en viu. Quan els mètodes d’immobilització a distància o altres mètodes de captura en viu de l’animal no siguin viables, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar l’ús del tret com a mètode de sacrifici.
Capítol V. Regulació de les espècies caçables regulables que causen danys importants a la fauna en general
Article 21
La regulació específica de les espècies caçables regulables que causen danys importants a la fauna en general es fa mitjançant l’actuació dels agents del Cos de Banders, amb autorització prèvia del Departament de Patrimoni Natural, en tot el territori nacional i en qualsevol època de l’any.
Article 22
El control d’un o diversos exemplars de les espècies caçables regulables que causen danys importants a la fauna en general es realitza mitjançant captura en viu. Quan els mètodes d’immobilització a distància o altres mètodes de captura en viu de l’animal no siguin viables, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar l’ús del tret com a mètode de sacrifici.
Capítol VI. Regulació de les espècies caçables regulables que causen danys importants a les activitats agrícoles, forestals o a la flora en general
Article 23
Es consideren espècies regulables que poden causar danys a les activitats agrícoles, forestals o a la flora en general les espècies següents:
Porc fer (Sus scrofa)
Taupa (Talpa europaea)
Taupa (Talpa europaea)
Article 24
La regulació de les poblacions de taupes que causin danys a les activitats agrícoles, mitjançant la seva captura amb una arma, en tot terreny de caça i durant tot l’any, pot fer-se amb autorització prèvia del Departament de Patrimoni Natural.
Article 25
Les sol·licituds per fer aquestes captures s’han de trametre al Departament de Patrimoni Natural, mitjançant el Servei de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern, o als serveis de tràmits dels comuns. La sol·licitud ha d’incloure les dades següents:
1. Nom de la persona sol·licitant
2. Terreny on es faran les captures
3. Període durant el qual es desitja fer les captures
2. Terreny on es faran les captures
3. Període durant el qual es desitja fer les captures
En cas que la sol·licitud sigui resolta favorablement, el Departament de Patrimoni Natural ha d’expedir una autorització nominal que inclogui les dades esmentades.
Article 26
La regulació de les poblacions de porcs senglars en terrenys d’aprofitament cinegètic comú i en els dies hàbils per a l’exercici de la caça es basa en el desenvolupament de la seva caça sense altres limitacions que les previstes en la Llei de caça, en aquest Reglament i en les normes que el desenvolupen.
Article 27
La regulació de la població de porcs senglars que causin danys importants a les activitats agrícoles, forestals o a la flora en general es fa a tres nivells:
Batudes organitzades
Tirs nocturns acompanyats
Operacions puntuals
Tirs nocturns acompanyats
Operacions puntuals
Article 28
Dins del període establert de la temporada de caça del porc senglar, no es pot realitzar cap tipus d’operació de regulació en terreny cinegètic comú la nit o el dia anterior a un dia hàbil per a l’exercici de la caça.
Article 29
Davant una denúncia de danys causats a activitats agrícoles, forestals o a la flora en general, escrita del propietari o titular de l’explotació, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar, amb verificació prèvia, la realització de batudes organitzades amb gossos.
Article 30
Les batudes organitzades es realitzen prioritàriament amb la participació exclusiva de caçadors que figuren en el Cens de Residència de la parròquia on es desenvolupa la batuda. Els caçadors han de formar part d’una colla de caça parroquial del porc senglar degudament inscrita prop del Departament de Patrimoni Natural.
Les peces capturades segons el que hagi definit el pla de gestió queden en propietat de la colla que ha realitzat la batuda.
Article 31
1. L’autorització per a la realització d’una batuda organitzada amb gossos ha de fixar com a mínim els preceptes següents:
a) L’horari i la zona autoritzada per al desenvolupament de la batuda.
b) Les normes de seguretat per al desenvolupament correcte de la batuda.
c) El procediment de comunicació entre els caçadors i/o els agents del Cos de Banders.
d) La quantitat de gossos autoritzats i el procediment de l’arruix.
e) La quantitat d’exemplars autoritzats a capturar d’acord amb el pla de gestió.
b) Les normes de seguretat per al desenvolupament correcte de la batuda.
c) El procediment de comunicació entre els caçadors i/o els agents del Cos de Banders.
d) La quantitat de gossos autoritzats i el procediment de l’arruix.
e) La quantitat d’exemplars autoritzats a capturar d’acord amb el pla de gestió.
2. Un membre de la colla de caçadors actua com a cap de cacera i distribueix els llocs d’espera en funció de la zona.
Article 32
En cas que en una parròquia hi hagi més d’una colla inscrita de caçadors del porc senglar, d’acord amb l’article 30 les batudes organitzades es distribueixen segons un sorteig.
El Departament de Patrimoni Natural fa el sorteig de caràcter públic.
Article 33
1. Les colles que han obtingut adjudicacions no poden participar en el sorteig de batudes organitzades mentre totes i cadascuna de les colles legalment inscrites per parròquia, d’acord amb l’article 30, no hagin obtingut per sorteig el dret a participar en una batuda organitzada.
2. En cas que la colla adjudicatària de la batuda consideri que l’efectiu de caçadors presents no és suficient per garantir l’efectivitat de la batuda, aquesta colla pot sol·licitar la participació d’altres caçadors titulars de la llicència de caça de la temporada en curs.
Article 34
Les batudes organitzades només es podran realitzar amb gossos que compleixin la legislació vigent en matèria d’animals de companyia.
Article 35
Davant una denúncia de danys causats a activitats agrícoles, forestals o a la flora en general, escrita del propietari o titular de l’explotació, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar, amb verificació prèvia, la realització de tirs nocturns al porc senglar per part de caçadors.
Article 36
A l’efecte del que estableix l’article anterior, es crea la llicència especial de caça nocturna del porc senglar. Les llicències especials de caça nocturna del porc senglar són personals i intransferibles.
Article 37
1. Les llicències especials de caça nocturna del porc senglar es distribueixen mitjançant un sorteig de caràcter públic, organitzat pel Departament de Patrimoni Natural. Se sorteja grups de 10 caçadors amb l’objectiu de disposar, com a mínim, d’una quantitat de 20 caçadors adjudicataris d’una llicència de caça nocturna del porc senglar. S’atribueix un número d’ordre de sorteig a cada caçador. A l’inici de cada temporada de caça del porc senglar, es fa un sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar, amb les sol·licituds actualitzades.
2. El Departament de Patrimoni Natural disposa d’un sol grup de caçadors sortejats per fer front als tirs nocturns autoritzats en qualsevol tipus de terreny cinegètic.
Article 38
1. El Departament de Patrimoni Natural comunicarà, per mitjà fefaent, als caçadors adjudicataris d’una llicència de caça nocturna del porc senglar el resultat del sorteig.
2. En el termini de cinc (5) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, aquest està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura.
Article 39
Quan el Departament de Patrimoni Natural autoritza la realització d’un tir nocturn amb un caçador, el Departament contacta, per via telefònica i segons el número d’ordre del sorteig, amb els caçadors que han sortit del sorteig mitjançant el/els número/s de contacte que han facilitat.
Article 40
La formalització de la sol·licitud implica que el caçador es compromet a poder ser localitzat i disponible en qualsevol època de l’any per participar en els tirs nocturns proposats.
Article 41
Quan un caçador no pot ser localitzat, o per qualsevol motiu no pot participar en el tir nocturn proposat, queda eliminat. Aquests caçadors no poden sol·licitar la seva participació al sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar fins a la temporada següent, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 42
1. El nombre d’exemplars que està autoritzat a capturar el caçador que participa en un tir nocturn al porc senglar no està limitat.
2. Aquesta operació s’ha de fer mitjançant l’ús d’una arma llarga ratllada, amb la presència almenys d’un agent del Cos de Banders, el qual té la missió de vetllar sobre el terreny pel compliment estricte del que hagi definit el Pla de gestió. En qualsevol cas el caçador és responsable de la/les peça/es abatuda/es.
3. El caçador ha de complir les indicacions que li faci l’agent del Cos de Banders en el transcurs de l’operació de regulació. En especial, l’agent del Cos de Banders fixa l’inici i l’acabament de l’operació de regulació.
4. La/les peça/es capturada/es queda/en propietat del caçador que hagi realitzat el tir nocturn.
Article 43
Els caçadors que hagin efectuat almenys una captura no poden participar en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar durant les tres temporades següents, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 44
Els caçadors que hagin efectuat almenys un tret no poden participar en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar durant les tres temporades següents, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 45
1. Si en el transcurs de l’operació, seguint les indicacions de l’agent del Cos de Banders, el caçador no vol efectuar la captura autoritzada, aquest perd el dret que la llicència corresponent li atorgava.
2. Aquests caçadors no podran sol·licitar la seva participació al sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar fins a la temporada següent, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 46
En el supòsit que en el transcurs de l’operació la peça autoritzada a capturar no s’hagi pogut localitzar, el caçador pot participar en una operació ulterior en la mateixa temporada de caça. En aquest cas el seu número d’ordre de sorteig passa a ser el darrer del grup de caçadors sortejats fins al moment.
Article 47
L’agent del Cos de Banders acompanyant, quan s’hagi abatut una peça, en presència del caçador determina les característiques de l’animal i anota aquestes dades a les fitxes editades a aquest efecte, incloent-hi el dia, l’hora i el lloc de la captura, i també el nom i els cognoms del caçador que ha mort la peça. El caçador i l’agent del Cos de Banders han de signar la fitxa en prova de conformitat amb les dades que s’hi reflecteixen. El Departament de Patrimoni Natural o el Departament del Cos de Banders pot fer la presa de mostres orgàniques de les peces abatudes. La peça caçada queda en propietat del caçador, el qual s’ha de fer càrrec del transport i de la destinació final de la peça sencera.
Article 48
En condicions en què la població de porcs senglars necessita unes actuacions acurades per limitar-ne el creixement i els danys causats en propietats agrícoles i ramaderes, a demanda escrita del propietari o titular de l’explotació, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar, amb verificació prèvia, una operació puntual mitjançant la realització de tirs nocturns per part del Cos de Banders, simultàniament a la realització de tirs nocturns al porc senglar per part de caçadors. El caçador tindrà prioritat en la realització de l’operació de regulació. El propietari o titular de l’explotació pot assistir a l’operació puntual. Les peces capturades pels agents del Cos de Banders queden en propietat del Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural, que en decideix el destí final.
Article 49
Ultra el que disposa l’apartat anterior, quan pel procediment establert no s’hagi pogut localitzar cap dels caçadors sortejats, el Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar la realització de tirs nocturns per part del Cos de Banders. Les peces capturades queden en propietat del Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural, que en decideix el destí final.
Article 50
La regulació de la població de porcs senglars que causin danys importants a les activitats agrícoles, forestals o a la flora en general dins els vedats de caça es determina pel Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça.
Capítol VII. Aplicació dels plans de gestió mitjançant els plans de caça
Article 51
Si en una unitat de gestió el pla de gestió d’una espècie sotmesa a un pla de caça implica l’aplicació d’un pla de caça, es pot acordar la captura de determinades unitats.
Article 52
El Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural, d’acord amb el pla de gestió d’una espècie, pot declarar el pla de caça d’una espècie, en una unitat de gestió, de compliment estricte.
Article 53
El pla de caça d’una espècie ha de definir el nombre, el tipus de peces a capturar i el tipus de caça. Els tipus de peces a capturar poden ser:
Captures selectives
Trofeus
Trofeus
En el cas de l’espècie cabirol, no es defineix el tipus de peces a capturar a causa de les seves característiques biològiques.
Els exemplars de l’espècie cabirol identificats amb distintius o equipats d’emissors no poden ser objecte de captura.
Article 54
Els tipus de caça són:
Mitjançant la caça acompanyada almenys d’un agent del Cos de Banders, el qual té la missió de vetllar sobre el terreny pel compliment estricte del que hagi definit el pla de caça, i les normes establertes per aquest Reglament.
Mitjançant la caça no acompanyada complint estrictament el pla de caça i respectant les normes que s’estableixen en aquest Reglament.
Mitjançant la caça no acompanyada complint estrictament el pla de caça i respectant les normes que s’estableixen en aquest Reglament.
Article 55
Les captures selectives són de caràcter qualitatiu. Els paràmetres que cal tenir en compte per determinar si un animal pot ser objecte d’un tir selectiu són:
1. Estat sanitari insatisfactori
2. Malformació
3. Classe d’edat o sexe a limitar
2. Malformació
3. Classe d’edat o sexe a limitar
Els exemplars que poden puntuar com a trofeus no poden ser objecte de captura selectiva.
Els exemplars identificats amb distintius o equipats d’emissors no poden ser objecte de captura selectiva.
Article 56
Els trofeus es defineixen segons la normativa internacional (Consell Internacional de la Caça). El trofeu pot ser de nivell bronze, argent o or. En el moment de l’atorgament, el nivell del trofeu no s’especifica.
Els exemplars identificats amb distintius o equipats d’emissors no poden ser objecte de captura trofeu.
Article 57
Anualment el Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural publica la llista de peces que s’autoritza a caçar en coherència amb el pla de caça de l’espècie, i notifica, si escau, si es tracta d’un pla de caça de compliment estricte.
També correspon al Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural fixar el preu de les llicències especials de caça, ja sigui acompanyada o no acompanyada, d’una espècie sotmesa a un pla de caça, els períodes hàbils per tramitar les sol·licituds i per fer efectiu el pagament de l’import corresponent.
Article 58
Tots els caçadors inscrits al Cens parroquial de qualsevol parròquia poden sol·licitar una llicència especial de caça acompanyada d’una espècie sotmesa a un pla de caça.
Article 59
L’adjudicació de les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada d’una espècie sotmesa a un pla de caça autoritzades pel Govern es fa mitjançant un sistema de sorteig públic per insaculació, davant notari. Simultàniament, se sorteja per a cada caçador la unitat de gestió, el tipus de captura i el període, la data o les dates de captura.
Finalitzat el sorteig, s’estén una acta notarial on han de constar els noms dels participants al sorteig i el resultat d’aquest sorteig.
Article 60
En cas que la unitat de gestió d’una població sotmesa a un pla de caça englobi un o diversos vedats temporals de caça, com a mínim el 50% de les llicències especials de caça acompanyada de cada espècie sotmesa a un pla de caça es sorteja entre els caçadors prioritaris, definits a l’article 62 que figuren en el Cens Parroquial de la(les) parròquia(es) on està ubicat el vedat temporal de caça. Si aquesta unitat de gestió cobreix més d’una parròquia, la quantitat de llicències per parròquia es distribueix percentualment en funció del terreny corresponent.
Article 61
Si el pla de caça ha estat declarat de compliment estricte i si el Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural així ho disposa, els caçadors que hagin sol·licitat una llicència especial de caça acompanyada poden ser adjudicataris de dues captures agrupades en el transcurs d’un mateix sorteig, corresponent a un exemplar femella i un exemplar mascle de la mateixa espècie.
Article 62
Un caçador és considerat com a prioritari en els supòsits següents:
1. Que no hagi estat mai adjudicatari d’una llicència especial de caça acompanyada o no acompanyada, per la espècie, la qual sol·licita participar en el sorteig.
2. Que hagin passat com a mínim 3 anys a partir de la darrera adjudicació d’una llicència especial de caça, acompanyada o no acompanyada, per a la mateixa espècie per a la qual sol·licita participar en el sorteig.
Article 63
En cas d’un pla de caça que es realitzi mitjançant caça no acompanyada, el Govern expedeix anelles personals i intransferibles als caçadors adjudicataris d’una llicència especial de caça no acompanyada.
El Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural estableix els tipus de modalitats de caça no acompanyada per a cada llicència.
Els tipus de modalitats de caça no acompanyada són els següents:
1. Batuda
2. Aproximació i espera
2. Aproximació i espera
Article 64
1. En el supòsit que el caçador adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada vulgui realitzar la captura mitjançant la modalitat de batuda, ha de sol·licitar-ho al Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural en el termini establert.
La sol·licitud ha d’anar acompanyada d’una llista amb la identitat dels caçadors que participaran en la/les batuda/es.
En aquest cas, el Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural expedirà una anella personal i intransferible a cada caçador inclòs a la llista anterior. El conjunt d’anelles expedides per a cada sol·licitud han de correspondre a la unitat adjudicada i han d’estar referenciades com a tals.
2. Un cop finalitzada la jornada de caça, el caçador que ha abatut la unitat avisa el Departament de Patrimoni Natural o el Departament del Cos de Banders per poder realitzar la presa de mostres orgàniques de la peça abatuda. La unitat caçada queda en propietat del caçador, el qual es fa càrrec de la destinació final de la peça sencera.
3. Un cop finalitzat el període de caça autoritzat, el caçador adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada ha de retornar totes i cadascuna de les anelles en el termini de 15 dies a comptar del darrer dia del període hàbil de caça.
4. Del conjunt d’anelles corresponents a una unitat només es pot retornar una anella tancada i totes les altres han d’estar obertes.
La prova evident que una anella ha estat indegudament manipulada i/o deteriorada, per tal de poder ser oberta un cop tancada, o que hagin estat esborrats els números i les lletres que hi figuraven en el moment de la seva entrega, comporta la pèrdua de validesa de l’anella.
Un cop retornada una anella tancada, qualsevol anella del mateix conjunt no retornada, retornada tancada o indegudament manipulada i/o deteriorada serà considerada com la captura d’una unitat no fixada reglamentàriament pel Govern.
5. Un cop finalitzat el període de caça autoritzat, si cap caçador que ha participat en la/les batuda/es no ha fet efectiva la captura de l’unitat, no es pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de caça no acompanyada. En aquest cas s’apliquen les disposicions de l’article 62 al caçador adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada.
Article 65
L’adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada és el responsable en tots els casos de les irregularitats que puguin succeir en el retorn de les anelles.
Article 66
En el cas de les modalitats d’espera o aproximació, són hàbils tots els dies del període establert per a la caça no acompanyada ultra el que disposa l’article 5.
L’adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada en modalitat d’espera o aproximació ha de comunicar al Departament de Patrimoni Natural o al Departament del Cos de Banders el dia o els dies que anirà a caçar la unitat adjudicada. Aquesta comunicació s’ha de realitzar de manera fefaent com a mínim 24 hores abans dels dies de caça.
En el cas d’anular el dia de caça, el caçador ho ha de comunicar de manera fefaent com a mínim 12 hores abans del dia esmentat.
Article 67
1. Un cop finalitzada la jornada de caça de les modalitats d’espera o aproximació, el caçador avisa el Departament de Patrimoni Natural o el Departament del Cos de Banders del resultat de la jornada de caça.
2. En el cas d’abatre la unitat adjudicada, el Departament de Patrimoni Natural o el Departament del Cos de Banders pot fer la presa de mostres orgàniques de la unitat abatuda. La unitat caçada queda en propietat del caçador, el qual es fa càrrec de la destinació final de la peça sencera.
3. L’ús d’un gos de rastre de sang per buscar una unitat ferida s’ha de sol·licitar el mateix dia o el dia següent al Departament de Patrimoni Natural o al Departament del Cos de Banders.
4. Si finalment no es recupera la unitat, el caçador perd el dret que la llicència corresponent li atorgava, i no pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de la llicència especial de caça no acompanyada, i s’apliquen igualment les disposicions de l’article 62.
5. Un cop finalitzat el període de caça autoritzat, el caçador adjudicatari de la llicència especial de caça no acompanyada ha de retornar l’anella en el termini de 15 dies a comptar del darrer dia del període hàbil de caça.
Article 68
1. La prova evident que una anella ha estat indegudament manipulada i/o deteriorada, per tal de poder ser oberta un cop tancada, o que hagin estat esborrats els números i les lletres que hi figuraven en el moment de la seva entrega, comporta la pèrdua de validesa de l’anella. Qualsevol anella no retornada o indegudament manipulada i/o deteriorada serà considerada com la captura d’una unitat no fixada reglamentàriament pel Govern.
2. El no retorn d’alguna anella o el retorn de qualsevol anella tancada és considerat com una captura realitzada.
3. Qualsevol anella retornada oberta és considerada com una captura no efectuada.
4. Quan un caçador captura una unitat ha de col·locar i tancar de manera permanent l’anella corresponent a la captura entre el tendó i l’os d’una de les dues potes posteriors de l’animal.
5. Qualsevol unitat abatuda i no anellada és considerada com una unitat no fixada reglamentàriament pel Govern.
6. Un cop finalitzat el període de caça autoritzat, si el caçador no ha fet efectiva la captura de l’unitat, el caçador no pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de caça no acompanyada. En aquest cas s’apliquen les disposicions de l’article 62.
Article 69
El procediment del sorteig per a cada espècie s’estableix de la manera següent:
1. S’estableix per sorteig, entre les unitats de gestió en què s’autoritzen peces a capturar d’aquesta espècie, l’ordre de les unitats de gestió amb què es procedeix a l’adjudicació de les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada.
2. Acte seguit s’estableix per sorteig, entre les parròquies que en el seu territori tinguin un vedat temporal de caça inclòs en la unitat de gestió, l’ordre de les parròquies amb què es procedeix a l’adjudicació de les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada.
3. A continuació s’adjudiquen, per sorteig, les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada que corresponen als caçadors prioritaris que figuren en el Cens Parroquial de la/les parròquia/es que en el seu territori tingui/n un vedat temporal de caça inclòs en la unitat de gestió segons l’article 60 i respectant l’ordre establert als apartats primer i segon del present article.
4. Posteriorment, es fa el sorteig de la resta de les peces a capturar d’aquesta espècie, independentment de la parròquia de residència dels sol·licitants, entre tots els caçadors prioritaris que no hagin resultat adjudicataris seguint l’ordre establert a l’apartat primer.
5. En cas que els caçadors prioritaris dels apartats anteriors no completin totes les captures, es realitzarà el sorteig per als caçadors no prioritaris respectant l’ordre establert a l’apartat primer del present article.
6. Finalment es fa el sorteig entre tots els caçadors que no hagin resultat adjudicataris d’un nombre de llicències especials de caça de substitució. A cada caçador adjudicatari li correspon un número d’ordre de llicència especial de caça de substitució.
Article 70
1. Els caçadors que han resultat adjudicataris estan obligats a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència especial de caça acompanyada o no acompanyada de l’espècie sotmesa al pla de caça dins el termini establert pel Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural.
2. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el caçador perd el dret a la captura. No obstant això, el caçador està obligat a fer efectiu l’import esmentat.
Aquesta captura és atribuïda al caçador que ha resultat adjudicatari d’una llicència especial de caça acompanyada de substitució. L’atorgament de les captures ha de seguir estrictament el número d’ordre de la llicència especial de caça de substitució i l’ordre de sorteig de la captura. En el termini de tres (3) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, aquest caçador està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura.
3. Es procedeix a repetir el sistema fins a l’atorgament total de les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada del pla de caça.
Article 71
Les llicències especials de caça acompanyada o no acompanyada són personals i intransferibles.
Article 72
1. Els caçadors que han resultat adjudicataris no poden sol·licitar la participació com a caçadors prioritaris en els sorteigs de la mateixa espècie durant els tres anys següents.
2. Els caçadors que han resultat adjudicataris d’una captura d’un pla de caça no poden sol·licitar l’obtenció d’una llicència de caça mentre no hagin satisfet la quantitat corresponent al preu de la llicència especial de caça acompanyada fixada.
3. El caçador adjudicatari de dues captures agrupades en un pla de caça de compliment estricte únicament pot realitzar la captura de l’exemplar mascle quan hagi fet efectiva la captura de l’exemplar femella.
4. En general, el caçador que ha resultat adjudicatari ha de complir les indicacions que li faci l’agent del Cos de Banders en el transcurs de la partida de caça. En qualsevol cas el caçador és responsable de la peça abatuda.
Article 73
L’agent del Cos de Banders acompanyant, quan s’ha abatut una peça, en determina l’edat i el sexe en presència del caçador, i anota aquestes dades i les característiques de l’animal a les fitxes editades a aquest efecte, incloent-hi el dia, l’hora i el lloc de la captura, i també el nom i els cognoms del caçador que ha mort la peça. El caçador i l’agent del Cos de Banders han de signar la fitxa en prova de conformitat amb les dades que s’hi reflecteixen. L’Administració pot prendre mostres orgàniques de les peces abatudes.
La peça caçada queda en propietat del caçador, el qual s’ha de fer càrrec del transport i de la destinació final de la peça sencera.
Article 74
El titular d’una llicència especial de caça acompanyada selectiva té dret a una partida de caça (un dia).
El titular d’una llicència especial de caça acompanyada de trofeu té dret a dues partides de caça (dos dies), que forçosament han de ser seguides, per realitzar la captura.
El titular d’una llicència especial de caça acompanyada per a l’espècie cabirol té dret a una partida de caça (un dia).
Article 75
1. En el desenvolupament de la partida o les partides de caça acompanyada el caçador solament té dret a tres trets (3) en total.
2. Quan el caçador ha efectuat un tret i la peça no ha estat abatuda, el caçador i l’agent del Cos de Banders han de verificar conjuntament si l’animal ha estat ferit. Si es tenen sospites suficients que l’animal ha estat ferit, o es presencia sang, el caçador no té dret a tirar a cap altre animal, i ha de buscar i abatre aquest exemplar ferit.
Article 76
Si el caçador ha esgotat els tres (3) trets autoritzats i ha ferit un animal, l’agent del Cos de Banders ha de prosseguir, amb la participació del caçador, a abatre l’animal ferit. La peça queda igualment en propietat del caçador.
En el supòsit que l’animal hagi estat ferit i no es pugui localitzar, es dóna per acabada la partida de caça. En aquest cas, el caçador perd el dret que la llicència corresponent li atorgava, i no pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de la llicència especial de caça acompanyada, i s’apliquen igualment les disposicions de l’article 62.
Article 77
Si en el transcurs de la partida o les partides de caça acompanyada, el caçador no pot efectuar la captura autoritzada, perd el dret que la llicència corresponent li atorgava. En aquest cas s’apliquen les disposicions de l’article 62.
Si un cop transcorregudes les partides de caça de què disposa el caçador per realitzar la captura no l’ha fet efectiva, el caçador no pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de la llicència especial de caça acompanyada.
En cas de disposar de dues captures agrupades, el fet de no dur a terme la captura de l’exemplar femella durant la partida de caça assignada anul·la el dret a la realització de la captura de l’exemplar mascle durant aquella temporada de caça.
Article 78
En el supòsit de l’article 76, i si el pla de caça ha estat declarat de compliment estricte, la captura no realitzada s’atribueix al caçador que ha resultat adjudicatari d’una llicència especial de caça acompanyada de substitució. L’atorgament de les captures segueix estrictament el número d’ordre de la llicència especial de caça acompanyada de substitució. Aquest supòsit s’aplica igualment en cas d’atribuir-se dues captures agrupades o en cas que no s’hagi realitzat la captura corresponent a l’exemplar mascle.
En el termini de tres (3) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, aquest caçador està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura. No obstant això, el sol·licitant està obligat a fer efectiu l’import esmentat.
En un pla de caça de compliment estricte es procedeix a repetir el sistema fins a l’atorgament de totes les captures.
Article 79
En el supòsit que transcorreguda/es la/les partida/es de caça acompanyada, la peça autoritzada a capturar no s’ha pogut localitzar, el Departament de Patrimoni Natural ha de proposar una/es partida/es de caça alternativa/es.
Article 80
Dos caçadors que han estat adjudicataris d’un mateix tipus de captura poden proposar al Departament de Patrimoni Natural un intercanvi de les dates de captura. El Departament de Patrimoni Natural ha d’aprovar aquestes modificacions.
Article 81
En cas de força major, el Ministeri d’Agricultura i Patrimoni Natural pot modificar les dates per realitzar les captures autoritzades o anul·lar-les. En cas d’anul·lació, es reemborsa la quantitat desemborsada pel caçador.
Article 82
1. L’absència per part d’un caçador el dia acordat per realitzar la partida de caça implica la pèrdua del dret de captura corresponent a la llicència especial de caça acompanyada. Aquest dret de captura s’atribueix al caçador que ha resultat adjudicatari d’una llicència especial de caça acompanyada de substitució.
2. L’atorgament de les captures segueix estrictament el número d’ordre de la llicència especial de caça acompanyada de substitució. En el termini de tres (3) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, aquest caçador està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura. No obstant això, el sol·licitant està obligat a fer efectiu l’import esmentat.
3. Es procedeix a repetir el sistema fins a l’atorgament de totes les captures.
Article 83
Si les unitats susceptibles de ser capturades en les unitats de gestió al final del període hàbil per realitzar-les no han estat capturades en la seva totalitat, el nombre de peces no caçades no pot ser acumulat a les previsions dels anys següents.
Article 84
En funció del tipus de captura a realitzar, l’agent del Cos de Banders encarregat d’acompanyar el caçador defineix la zona on es desenvolupa la partida de caça i l’horari d’inici.
En el moment que s’ha efectuat la captura, la partida de caça es dóna per acabada sense cap possibilitat de continuïtat.
Article 85
El Departament de Patrimoni Natural pot emetre un certificat nominal corresponent a la captura realitzada per cada caçador.
Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 31 de maig del 2006
Albert Pintat Santolària
Cap de Govern
Cap de Govern
Aprovat per: