Decret d’aprovació del Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça
Índex
[Mostra/Amaga]- Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça
- Capítol primer. Disposicions generals
- Capítol segon. Comissió tècnica del vedat de caça
- Capítol tercer. Aplicació dels plans de gestió mitjançant els plans de caça
- Article 11
- Article 12
- Article 13
- Article 14
- Article 15
- Article 16
- Article 17
- Article 18
- Article 19
- Article 20
- Article 21
- Article 22
- Article 23
- Article 24
- Article 25
- Article 26
- Article 27
- Article 28
- Article 29
- Article 30
- Article 31
- Article 32
- Article 33
- Article 34
- Article 35
- Article 36
- Article 37
- Article 38
- Capítol quart. Aplicació dels plans de gestió en les espècies regulables
- Article 39
- Article 40
- Article 41
- Article 42
- Article 43
- Article 44
- Article 45
- Article 46
- Article 47
- Article 48
- Article 49
- Article 50
- Article 51
- Article 52
- Article 53
- Article 54
- Article 55
- Article 56
- Article 57
- Article 58
- Article 59
- Article 60
- Article 61
- Article 62
- Article 63
- Article 64
- Article 65
- Article 66
Exposició de motius
Vista la Llei del Govern, del 15 de desembre del 2000;Vista la Llei dels vedats de caça, del 13 d’abril del 2000;
Vist el Decret d’aprovació del Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça, del 31 de maig del 2006;
Atesa la necessitat de regular els sistemes de caça d’algunes poblacions d’espècies caçables sotmeses a pla de caça i espècies caçables regulables;
El Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça es va aprovar el 31 de maig del 2006. Després de 6 anys d’aplicació jurisdiccional del text, se n’ha pogut comprovar l’adequació global a la realitat que regula. Tanmateix, s’ha constatat a la pràctica la conveniència de fer-hi certes modificacions de caràcter tècnic perquè el Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça sigui més operatiu. Aquestes modificacions afecten alguns articles del capítol quart. D’altra banda, i atesa la importància de millorar la seguretat en la caça, s’inclou en aquest Reglament un nou article al capítol primer. Per aquests motius es considera necessari aprovar el Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça.
L’aprovació d’aquest Reglament deroga el Reglament de funcionament i la gestió dels vedats de caça de l’11 de juny del 2008, i s’aprova íntegrament per motius de seguretat jurídica.
Article únic
S’aprova el Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça, que entrarà en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Disposició derogatòria
Queda derogat el Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça, de l’11 de juny del 2008, i qualsevol disposició de rang igual o inferior que s’oposi al que estableix aquest Reglament.Reglament de funcionament i gestió dels vedats de caça
Capítol primer. Disposicions generals
Article 1
S’entén per vedat de caça la superfície de territori on, en aplicació de la Llei dels vedats de caça, l’exercici de la caça hi és prohibit amb caràcter permanent, però en què es pot acordar la captura de determinades unitats en les condicions i les formes establertes per aquest Reglament, en aplicació del pla de gestió de cada vedat de caça, i en coherència amb els plans de caça de cada espècie.
Article 2
El Departament de Patrimoni Natural elabora els plans de gestió dels vedats de caça, els quals es fonamenten en els principis següents:
Anàlisi de les característiques geogràfiques, físiques, biològiques i humanes de cada vedat de caça.
Coneixement de les poblacions faunístiques existents.
Definició dels objectius de la gestió.
Mitjans necessaris per a la consecució dels objectius.
Els plans de gestió s’adapten a les directrius marcades per la Comissió de Seguiment de la Caça definida segons l’article 37 de la Llei de caça, del 13 d’abril del 2000.
Coneixement de les poblacions faunístiques existents.
Definició dels objectius de la gestió.
Mitjans necessaris per a la consecució dels objectius.
Els plans de gestió s’adapten a les directrius marcades per la Comissió de Seguiment de la Caça definida segons l’article 37 de la Llei de caça, del 13 d’abril del 2000.
Article 3
El pla de gestió de cada vedat de caça ha de definir els paràmetres següents:
Poblacions existents i la seva evolució.
Relació entre la capacitat del medi i l’abundància de l’espècie.
Piràmide poblacional, amb distribució per edats i sexes.
Definició del nombre de captures en funció dels paràmetres anteriors.
Relació entre la capacitat del medi i l’abundància de l’espècie.
Piràmide poblacional, amb distribució per edats i sexes.
Definició del nombre de captures en funció dels paràmetres anteriors.
Article 4
Per raons de seguretat, tot caçador ha de dur posada una peça de roba (barret, gorra, jaqueta o armilla) de color taronja d’alta visibilitat.
Capítol segon. Comissió tècnica del vedat de caça
Article 5
La comissió tècnica de cada vedat de caça, creada segons l’article 3 de la Llei dels vedats de caça, del 13 d’abril del 2000, es compon dels membres següents:
Dos representants del ministeri responsable de la caça.
Un representant designat pel comú de cada parròquia on se situa el vedat de caça. En cas que el vedat de caça estigui situat en una sola parròquia, aquesta parròquia té dos representants.
Dos representants de la Federació Andorrana de Caça.
Un representant de l’Associació de Pagesos i Ramaders d’Andorra.
Un representant designat pel comú de cada parròquia on se situa el vedat de caça. En cas que el vedat de caça estigui situat en una sola parròquia, aquesta parròquia té dos representants.
Dos representants de la Federació Andorrana de Caça.
Un representant de l’Associació de Pagesos i Ramaders d’Andorra.
Article 6
Els membres de la comissió tècnica de cada vedat de caça elegeixen, per majoria simple, un president i un secretari per un mandat d’un any. Els membres amb càrrec han de ser representants d’estaments diferents (Govern, comuns, Federació Andorrana de Caça). La presidència és de caràcter rotatiu entre els estaments. La comissió tècnica de cada vedat de caça estableix l’ordre de rotació.
El president proposa l’ordre del dia i dirigeix les reunions. El secretari aixeca acta de les reunions.
Article 7
La comissió tècnica es reuneix tantes vegades com sigui necessari, a iniciativa de qualsevol dels seus integrants, i almenys dos vegades l’any.
Article 8
Les decisions de la comissió tècnica de cada vedat de caça s’aproven per majoria simple.
El quòrum de constitució de la comissió tècnica es fixa de la manera següent: el nombre de membres presents ha de ser superior a la meitat dels membres nomenats de la comissió tècnica.
Article 9
La comissió tècnica aprova el pla de gestió del vedat de caça i és l’encarregada de fer-ne el seguiment.
Article 10
El Departament de Patrimoni Natural, amb la participació de la comissió tècnica, fa en cada un dels vedats de caça una estimació anual de la presència i de la reproducció dels ungulats i de la resta d’espècies caçables, mitjançant recomptes i observacions.
Capítol tercer. Aplicació dels plans de gestió mitjançant els plans de caça
Article 11
En aplicació del pla de gestió de cada vedat de caça, i en coherència amb el pla de caça de cada espècie, es pot acordar la captura de determinades unitats.
Article 12
Les espècies que es poden capturar mitjançant l’aplicació d’un pla de caça en un vedat de caça són les espècies sotmeses a un pla de caça segons el Reglament d’aplicació de la Llei de caça. L’isard (Rupicapra pyrenaica pyrenaica) pot ser sotmès a un pla de caça segons l’article 33 de la Llei de caça, del 13 d’abril del 2000.
Article 13
1. El pla de caça d’una espècie en un vedat de caça ha de definir el nombre i el tipus de peces a capturar. Aquestes peces poden ser de dos tipus:
- Captures selectives.
- Trofeus.
- Trofeus.
En el cas de l’espècie cabirol, no es defineix el tipus de peces capturables a causa de les seves característiques biològiques.
2. Aquestes captures es fan mitjançant la caça acompanyada almenys d’un agent del Cos de Banders, que té la missió de vetllar sobre el terreny pel compliment estricte del que hagi definit el pla de gestió, i les normes establertes per aquest Reglament.
Article 14
El ministeri responsable de la caça, d’acord amb el pla de gestió d’una espècie, pot declarar el pla de caça d’una espècie, en un vedat de caça, de compliment estricte.
Article 15
1. Les captures selectives són de caràcter qualitatiu. Els paràmetres que cal tenir en compte per determinar si un animal pot ser objecte d’un tir selectiu són:
- Estat sanitari insatisfactori.
- Malformació.
- Classe d’edat o sexe a limitar.
- Malformació.
- Classe d’edat o sexe a limitar.
2. Els exemplars que poden puntuar com a trofeus no poden ser objecte de captura selectiva.
3. Els exemplars identificats amb distintius o equipats d’emissors no poden ser objecte de captura selectiva.
4. Els exemplars de l’espècie cabirol identificats amb distintius o equipats d’emissors no poden ser objecte de captura.
Article 16
Els trofeus es defineixen segons la normativa internacional (Consell Internacional de la Caça). El trofeu pot ser de bronze, argent o or. En el moment de l’atorgament, el tipus de trofeu no s’especifica.
Els exemplars identificats amb distintius o equipats d’emissors no poden ser objecte de captura trofeu.
Article 17
Anualment, el ministeri responsable de la caça publica al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra la llista de peces que s’autoritza a caçar en cada un dels vedats de caça, i notifica, si escau, si es tracta d’un pla de caça de compliment estricte.
També correspon al ministeri responsable de la caça fixar el preu de les llicències especials de caça acompanyada, els períodes hàbils per tramitar les sol·licituds i per fer efectiu el pagament de l’import corresponent.
Article 18
Per formalitzar la sol·licitud d’una llicència especial de caça s’ha d’adjuntar la documentació següent:
1. Certificació d’una companyia d’assegurances, degudament autoritzada per actuar dins del territori nacional, que atesti que queden cobertes les responsabilitats civils en què pugui incórrer el caçador directament o els seus gossos per una suma mínima de 240.000 euros.
2. Còpia del permís d’arma. Queden exempts d’adjuntar el permís d’arma els caçadors de nacionalitat andorrana que cacin amb escopeta.
3. Còpia del passaport o del document d’identitat per als caçadors no inscrits en un cens parroquial.
4. Una fotografia actual de 3,5 x 4,5 cm per a les primeres llicències.
Article 19
Per a l’obtenció de qualsevol llicència de caça acompanyada és obligatori abonar prèviament l’import corresponent a la quota de soci de la Federació Andorrana de Caça.
Article 20
1. L’adjudicació de les llicències especials de caça acompanyada autoritzades pel Govern es fa mitjançant un sistema de sorteig públic per insaculació, davant notari. Simultàniament, se sorteja per a cada caçador el vedat de caça, el tipus de captura i la/les data/es de captura.
2. Finalitzat el sorteig, s’estén una acta notarial en què han de constar el nom i els cognoms dels participants en el sorteig i el resultat.
Article 21
El 50%, com a mínim, de les llicències especials de caça acompanyada, es distribueixen entre els caçadors que figuren en el Cens de Residència de la parròquia on està situat el vedat de caça, seguint l’odre de prioritats establert en l’article 23 d’aquest Reglament. En cas que el vedat de caça cobreixi més d’una parròquia, aquestes llicències es distribueixen en funció del terreny corresponent.
Els caçadors estrangers no residents poden ser adjudicataris del 10%, com a màxim, de les llicències especials de caça acompanyada, que se sorteja juntament amb els caçadors andorrans i/o residents, segons l’apartat 4 de l’article 24 d’aquest Reglament.
Article 22
Si el pla de caça ha estat declarat de compliment estricte i si el ministeri responsable de la caça així ho disposa, els caçadors que hagin sol·licitat una llicència especial de caça acompanyada poden ser adjudicataris de dos captures agrupades en el transcurs d’un mateix sorteig, corresponent a un exemplar femella i un exemplar mascle de la mateixa espècie.
Article 23
Definicions i ordre de les prioritats:
1. Prioritat 1: Sol·licituds de llicències especials de caça de l’espècie sotmesa a pla de caça, els sol·licitants de les quals es van presentar en el sorteig anterior i no van ser adjudicataris de captura.
2. Prioritat 2: Sol·licituds de les llicències especials de caça de l’espècie sotmesa a pla de caça els sol·licitants de les quals no es van presentar en el sorteig anterior.
3. Prioritat 3: Resta de sol·licituds de llicències especials de caça de l’espècie sotmesa a pla de caça.
Article 24
El procediment del sorteig per a cada espècie s’estableix com segueix:
1. S’estableix per sorteig, entre els vedats de caça en què s’autoritza capturar peces d’aquesta espècie, l’ordre dels vedats de caça en el qual s’adjudicaran les llicències especials de caça acompanyada.
2. Tot seguit s’estableix per sorteig, entre les parròquies on està situat el vedat de caça, l’ordre de les parròquies en el qual s’adjudicaran les llicències especials de caça acompanyada.
3. A continuació s’adjudiquen per sorteig les llicències especials de caça acompanyada que corresponen als caçadors que figuren en el Cens de Residència de la parròquia on està situat el vedat de caça, segons l’article 21, segons l’odre de prioritats establert a l’article 23 i respectant l’ordre establert als apartats primer i segon d’aquest article.
4. Posteriorment, es fa el sorteig de la resta de les peces que es capturaran d’aquesta espècie, entre tots el caçadors andorrans i/o residents que no hagin resultat adjudicataris i els caçadors estrangers no residents, segons l’odre de prioritats establert a l’article 23 i seguint l’ordre establert a l’apartat primer d’aquest article.
5. Finalment es fa el sorteig d’un nombre de llicències especials de caça acompanyada de substitució. A cada caçador adjudicatari li correspon un número d’ordre de llicència especial de caça acompanyada de substitució.
Article 25
1. Els caçadors que han resultat adjudicataris estan obligats a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència especial de caça acompanyada de l’espècie sotmesa al pla de caça dins el termini establert pel ministeri responsable de la caça.
2. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el caçador perd el dret a la captura. No obstant això, el caçador està obligat a fer efectiu l’import esmentat.
Aquesta captura és atribuïda al caçador que ha resultat adjudicatari d’una llicència especial de caça acompanyada de substitució. L’atorgament de les captures ha de seguir estrictament el número d’ordre de la llicència especial de caça acompanyada de substitució i l’ordre de sorteig de la captura. En el termini de tres (3) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, aquest caçador està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura.
3. Es repeteix el sistema fins que s’atorguin totes les llicències especials de caça acompanyada del pla de caça.
Article 26
Les llicències especials de caça acompanyada són personals i intransferibles.
Article 27
1. En el transcurs de la partida de caça, el caçador que hagi resultat adjudicatari ha de complir les indicacions que li faci l’agent del Cos de Banders seguint les prescripcions tècniques del Departament de Patrimoni Natural. En qualsevol cas el caçador és responsable de la peça abatuda.
2. El caçador adjudicatari de dos captures agrupades en un pla de caça de compliment estricte únicament pot realitzar la captura de l’exemplar mascle quan hagi fet efectiva la captura de l’exemplar femella.
Article 28
1. El bander acompanyant, quan s’hagi abatut una peça, en determina, en presència del caçador, l’edat i el sexe, i anota aquestes dades i les característiques de l’animal a les fitxes editades a aquest efecte, incloent-hi el dia, l’hora i el lloc de la captura, i també el nom i els cognoms del caçador que ha matat la peça. El caçador i el bander han de signar la fitxa en prova de conformitat amb les dades que s’hi reflecteixen. El Departament de Patrimoni Natural o el Cos de Banders pot fer una presa de mostres orgàniques de les peces abatudes.
2. La peça caçada queda com a propietat del caçador, que s’ha de fer càrrec del transport i de la destinació final de la peça sencera.
Article 29
1. El titular d’una llicència especial de caça acompanyada selectiva té dret a una partida de caça (un dia).
2. El titular d’una llicència especial de caça acompanyada de trofeu té dret a dos partides de caça (dos dies), que forçosament han de ser seguides, per fer la captura.
3. El titular d’una llicència especial de caça acompanyada per a l’espècie cabirol té dret a una partida de caça (un dia).
Article 30
1. En el desenvolupament de la partida de caça acompanyada selectiva, o les partides de caça acompanyada de trofeu, el caçador solament té dret a tres trets (3) en total.
2. Quan el caçador hagi efectuat un tret, i la peça no hagi estat abatuda, el caçador i l’agent del Cos de Banders han de verificar conjuntament si l’animal ha estat ferit.
3. Si es tenen sospites suficients que l’animal ha estat ferit o hi ha sang, el caçador no té dret a disparar a cap altre animal, i ha de buscar i abatre aquest exemplar ferit.
Article 31
1. Si el caçador ha esgotat els tres (3) trets autoritzats i ha ferit un animal, l’agent del Cos de Banders ha de prosseguir, amb la participació del caçador, a abatre l’animal ferit. La peça queda igualment com a propietat del caçador.
2. En cas que l’animal hagi estat ferit i no es pugui localitzar, es dóna per acabada la partida de caça. En aquest cas, el caçador perd el dret que la llicència corresponent li atorgava, no pot reclamar la quantitat desemborsada per aquest concepte, i s’apliquen, igualment, les disposicions de l’article 23.
Article 32
1. Si en el transcurs de la/les partida/es de caça acompanyada, el caçador no pot efectuar la captura autoritzada, perd el dret que la llicència corresponent li atorgava. En aquest cas, s’apliquen les disposicions de l’article 23.
2. Si, transcorregudes la/les partida/es de caça de què disposa el caçador per realitzar la captura, la captura no ha estat efectiva, el caçador no pot reclamar la quantitat desemborsada en concepte de la llicència especial de caça acompanyada.
3. En cas de disposar de dues captures agrupades, el fet de no dur a terme la captura de l’exemplar femella durant la partida de caça assignada anul·la el dret a capturar l’exemplar mascle durant la temporada de caça.
4. En cas que, transcorreguda/es la/les partida/es de caça acompanyada, la peça autoritzada a capturar no s’hagi pogut localitzar, el Departament de Patrimoni Natural ha de proposar una/es partida/es de caça alternativa/es.
5. Vistos els apartats anteriors, i si el pla de caça ha estat declarat de compliment estricte, la captura no realitzada s’atribueix al caçador que ha resultat adjudicatari d’una llicència especial de caça acompanyada de substitució. L’atorgament de les captures segueix estrictament el número d’ordre de la llicència especial de caça acompanyada de substitució. Aquest supòsit s’aplica igualment en cas que s’atribueixi dos captures agrupades o en cas que no s’hagi realitzat la captura corresponent a l’exemplar mascle.
En el termini de tres (3) dies hàbils després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, el caçador està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura. No obstant això, el sol·licitant està obligat a fer efectiu l’import esmentat.
En un pla de caça de compliment estricte es repeteix el sistema fins a l’atorgament de totes les captures.
Article 33
Dos caçadors que hagin estat adjudicataris d’un mateix tipus de captura poden proposar al Departament de Patrimoni Natural un intercanvi de les dates de captura. El Departament de Patrimoni Natural ha d’aprovar aquestes modificacions.
Article 34
En cas de força major, el ministeri responsable de la caça pot modificar les dates per realitzar les captures autoritzades o anul·lar-les. En cas d’anul·lació, es reemborsa la quantitat desemborsada pel caçador.
Article 35
L’absència d’un caçador el dia acordat per realitzar la partida de caça implica la pèrdua del dret de captura corresponent a la llicència especial de caça acompanyada. En aquest cas, el caçador, no pot reclamar la quantitat desemborsada per aquest concepte, i s’apliquen, igualment, les disposicions de l’article 23.
Article 36
Si les unitats susceptibles de ser capturades en els vedats de caça al final del període hàbil per realitzar-les no han estat capturades en la seva totalitat, el nombre de peces no caçades no pot ser acumulat a les previsions dels anys següents.
Article 37
1. En funció del tipus de captura, l’agent del Cos de Banders encarregat d’acompanyar el caçador defineix la zona on es desenvolupa la/les partida/es de caça i l’horari d’inici.
2. En el moment que s’hagi efectuat la captura, la partida de caça es dóna per acabada sense cap possibilitat de continuar-la.
Article 38
El Departament de Patrimoni Natural pot emetre un certificat nominal corresponent a la captura realitzada per cada caçador.
Capítol quart. Aplicació dels plans de gestió en les espècies regulables
Article 39
Es consideren espècies regulables que poden causar danys a les activitats agrícoles, forestals o a la flora en general, als vedats de caça, les espècies següents:
Porc senglar (Sus scrofa)
Talpa (Talpa europaea)
Talpa (Talpa europaea)
Article 40
Els danys causats a activitats agrícoles o forestals pel porc senglar s’han de comunicar al Departament de Patrimoni Natural, a través del representant o dels representants del Comú a la Comissió Tècnica del Vedat de Caça.
Article 41
La regulació de la població de porcs senglars als vedats de caça es duu a terme mitjançant:
Batudes organitzades amb gossos.
Tirs nocturns acompanyats.
Operacions puntuals.
Tirs nocturns acompanyats.
Operacions puntuals.
Article 42
Davant una denúncia de danys causats a activitats agrícoles, forestals o a la flora en general als vedats de caça, el personal tècnic corresponent del Departament de Patrimoni Natural, a demanda escrita del propietari o titular de l’explotació, i d’acord amb la Comissió Tècnica del Vedat de Caça, pot autoritzar, amb una verificació prèvia, que es duguin a terme batudes organitzades amb gossos.
Article 43
Les batudes organitzades als vedats de caça es fan prioritàriament amb la participació exclusiva de caçadors que figuren en el Cens de Residència de la parròquia on es desenvolupa la batuda. Els caçadors han de formar part d’una colla de caça parroquial del porc senglar degudament inscrita prop del Departament de Patrimoni Natural.
Les peces capturades segons el que hagi definit el pla de gestió queden en propietat de la colla que ha fet la batuda.
Article 44
Per poder sol·licitar la participació en el sorteig de batudes organitzades del porc senglar, els caçadors s’han d’inscriure en colles de caça del porc senglar prop del Departament de Patrimoni Natural. Les colles s’inscriuen per parròquies.
Article 45
Per inscriure’s com a colla de caça del porc senglar, s’ha de presentar la sol·licitud corresponent al Servei de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern o als serveis de tràmits dels comuns, i complir les condicions següents:
1. Tots els caçadors han de figurar en el Cens de Residència de la parròquia i ser titulars de la llicència de caça de la temporada en curs.
2. El nombre mínim de caçadors membres de la colla és de 15 persones.
3. Un caçador només pot formar part d’una colla de caça del porc senglar.
Article 46
1. L’autorització per fer una batuda organitzada amb gossos en un vedat de caça ha de fixar com a mínim els preceptes següents:
a. L’horari i la zona autoritzada per al desenvolupament de la batuda.
b. Les normes de seguretat per al desenvolupament correcte de la batuda.
c. El procediment de comunicació entre els caçadors i els agents del Cos de Banders.
d. La quantitat de gossos autoritzats i el procediment de l’arruix.
e. La quantitat d’exemplars autoritzats a capturar d’acord amb el pla de gestió.
b. Les normes de seguretat per al desenvolupament correcte de la batuda.
c. El procediment de comunicació entre els caçadors i els agents del Cos de Banders.
d. La quantitat de gossos autoritzats i el procediment de l’arruix.
e. La quantitat d’exemplars autoritzats a capturar d’acord amb el pla de gestió.
2. Un membre de la colla de caçadors actua com a cap de cacera i distribueix els llocs d’espera en funció de la zona.
Article 47
En cas que en una parròquia hi hagi més d’una colla inscrita de caçadors del porc senglar, d’acord amb l’article 43, les batudes organitzades es distribueixen segons un sorteig.
La Comissió Tècnica del Vedat de Caça fa el sorteig de caràcter públic.
Article 48
1. Les colles que han obtingut adjudicacions no poden participar en el sorteig de batudes organitzades mentre totes les colles legalment inscrites, d’acord amb l’article 43, no hagin obtingut per sorteig el dret a participar en una batuda organitzada.
2. En cas que la colla adjudicatària de la batuda consideri que l’efectiu de caçadors presents no és suficient per garantir l’efectivitat de la batuda, aquesta colla pot sol·licitar la participació d’altres caçadors titulars de la llicència de caça de la temporada en curs.
Article 49
Les batudes organitzades només es poden fer amb gossos que compleixin la legislació vigent en matèria d’animals de companyia.
Article 50
Davant una denúncia per danys causats a activitats agrícoles, forestals o a la flora en general als vedats de caça, el personal tècnic corresponent del Departament de Patrimoni Natural, a demanda escrita del propietari o titular de l’explotació i amb l’acord favorable de la Comissió Tècnica del Vedat de Caça, pot autoritzar, amb la verificació prèvia, la realització de tirs nocturns al porc senglar per part de caçadors.
Article 51
A l’efecte del que estableix l’article anterior, es crea la llicència especial de caça nocturna del porc senglar. Les llicències especials de caça nocturna del porc senglar són personals i intransferibles.
Article 52
1. Poden sol·licitar la participació en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar tots els caçadors en possessió de la llicència de caça de la temporada en curs, i del permís d’arma llarga ratllada (tipus D).
2. Per participar en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar s’ha d’omplir la sol·licitud al Servei de Tràmits de l’edifici administratiu del Govern, o als serveis de tràmits dels comuns.
Article 53
1. Les llicències especials de caça nocturna del porc senglar es distribueixen mitjançant un sorteig de caràcter públic, organitzat pel Departament de Patrimoni Natural. Se sortegen grups de 10 caçadors amb l’objectiu de disposar, com a mínim, d’una quantitat de 20 caçadors adjudicataris d’una llicència de caça nocturna del porc senglar. S’atribueix un número d’ordre de sorteig a cada caçador. A l’inici de cada temporada de caça del porc senglar, es fa un sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar, amb les sol·licituds actualitzades.
2. El Departament de Patrimoni Natural disposa d’un sol grup de caçadors sortejats per fer front als tirs nocturns autoritzats en qualsevol tipus de terreny cinegètic.
Article 54
1. El Departament de Patrimoni Natural comunica, per un mitjà fefaent, als caçadors adjudicataris d’una llicència de caça nocturna del porc senglar el resultat del sorteig.
2. En el termini de cinc dies hàbils, després d’haver-ho comunicat al caçador adjudicatari, està obligat a satisfer la quantitat corresponent al preu de la llicència. Si aquest import no es fa efectiu dins el termini establert, el sol·licitant perd el dret a la captura.
Article 55
Quan el Departament de Patrimoni Natural autoritza un caçador a fer un tir nocturn en un vedat de caça, el Departament contacta, per via telefònica i segons el número d’ordre del sorteig, amb els caçadors que han estat sortejats mitjançant el número o els números de contacte que han facilitat.
Article 56
La formalització de la sol·licitud implica que el caçador es compromet a poder ser localitzat i estar disponible en qualsevol època de l’any per participar en els tirs nocturns que es proposin.
Article 57
Quan un caçador no pot ser localitzat, o per qualsevol altre motiu no pot participar en el tir nocturn proposat, queda eliminat. Aquests caçadors no poden sol·licitar la participació en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar fins a la temporada següent, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 58
1. El nombre d’exemplars que està autoritzat a capturar el caçador que participa en un tir nocturn al porc senglar no està limitat.
Aquesta operació s’ha de fer mitjançant l’ús d’una arma llarga ratllada, amb la presència de personal tècnic del Departament de Patrimoni Natural o membres del Cos de Banders degudament autoritzats pel personal tècnic corresponent del Departament de Patrimoni Natural, que té la missió de vetllar sobre el terreny pel compliment estricte del que s’hagi definit al pla de gestió. En qualsevol cas, el caçador és responsable de la peça o de les peces abatudes.
2. En el transcurs de l’operació de regulació, el caçador ha de complir les indicacions que li faci el personal de l’administració autoritzat, que fixarà l’inici i l’acabament de l’operació de regulació.
3. La peça o les peces capturades queden en propietat del caçador que hagi realitzat el tir nocturn.
Article 59
Els caçadors que hagin efectuat almenys una captura no poden participar en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar durant les tres temporades següents, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 60
Els caçadors que hagin efectuat almenys un tret no poden participar en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar durant les tres temporades següents, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 61
1. Si en el transcurs de l’operació, seguint les indicacions del personal de l’administració autoritzat, el caçador no vol efectuar la captura autoritzada, el caçador perd el dret que la llicència corresponent li atorgava.
2. Aquests caçadors no poden sol·licitar la seva participació en el sorteig de llicències especials de caça nocturna del porc senglar fins a la temporada següent, excepte si el nombre de sol·licituds no cobreix el nombre d’operacions autoritzades.
Article 62
En el supòsit que en el transcurs de l’operació la peça autoritzada a capturar no s’hagi pogut localitzar, el caçador pot participar en una operació ulterior en la mateixa temporada de caça. En aquest cas el seu número d’ordre de sorteig passa a ser el darrer del grup de caçadors sortejats fins llavors.
Article 63
El personal de l’Administració autoritzat, quan s’hagi abatut una peça, determina en presència del caçador les característiques de l’animal i anota aquestes dades a les fitxes editades a aquest efecte, incloent-hi el dia, l’hora i el lloc de la captura, i també el nom i els cognoms del caçador que ha matat la peça. El caçador i el personal de l’Administració autoritzat han de signar la fitxa en prova de conformitat amb les dades que s’hi reflecteixen. El Departament de Patrimoni Natural o el Cos de Banders pot fer la presa de mostres orgàniques de les peces abatudes. La peça caçada queda en propietat del caçador, que s’ha de fer càrrec del transport i de la destinació final de la peça sencera.
Article 64
En condicions en què la població de porcs senglars necessita unes actuacions acurades per limitar-ne el creixement i els danys causats en propietats agrícoles i ramaderes, a demanda escrita del propietari o titular de l’explotació, el personal tècnic corresponent del Departament de Patrimoni Natural pot autoritzar, amb verificació prèvia, una operació puntual mitjançant la realització de tirs nocturns per part del personal tècnic del Departament de Patrimoni Natural o dels membres del Cos de Banders degudament autoritzats, simultàniament a la realització de tirs nocturns al porc senglar per part de caçadors. El caçador té prioritat en la realització de l’operació de regulació. El propietari o titular de l’explotació pot assistir a l’operació puntual. Les peces capturades pel personal de l’Administració autoritzat queden en propietat del ministeri responsable de la caça, que en decideix la destinació final.
Article 65
Ultra el que disposa l’apartat anterior quan, mitjançant el procediment establert no s’hagi pogut localitzar cap dels caçadors sortejats o quan es tracti de zones de seguretat, el personal tècnic corresponent del Departament de Patrimoni Natural, pot autoritzar que el personal tècnic del Departament de Patrimoni Natural o els membres del Cos de Banders practiqui tirs nocturns. Les peces capturades queden en propietat del ministeri responsable de la caça, que en decideix la destinació final.
Article 66
1. Ultra del que disposa el Reglament sobre el sacrifici dels animals i els controls especials de la població d’una espècie o bé d’un individu d’aquesta espècie que hagi esdevingut perjudicial, la regulació de les poblacions de talpes que causin danys a l’agricultura o a la ramaderia dins un vedat de caça, mitjançant la seva captura amb una arma, es pot fer amb l’autorització prèvia del personal tècnic corresponent del Departament de Patrimoni Natural.
2. Les sol·licituds per fer aquestes captures s’han de trametre al Departament de Patrimoni Natural, a través del representant o dels representants del Comú en la Comissió Tècnica del Vedat de Caça.
La sol·licitud ha d’incloure les dades següents:
a) Nom de la persona sol·licitant.
b) Terreny on es fan les captures.
c) Període durant el qual es desitja fer les captures.
b) Terreny on es fan les captures.
c) Període durant el qual es desitja fer les captures.
3. El Departament de Patrimoni Natural ha d’expedir una autorització nominal que inclogui les dades esmentades.
Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 25 de juliol del 2012
P.O. Jordi Alcobé Font
Ministre d’Economia i Territori
Ministre d’Economia i Territori
Aprovat per: