Carregant...
 

Decret pel qual s’aprova la modificació del Reglament d’ajuts a la rehabilitació d’habitatges i d’edificis d’ús d’habitatge d’Andorra



Exposició de motius

La crisi econòmica ha afectat de manera contundent el sector de la construcció en tota la seva amplitud. La rehabilitació es confirma com una resposta a l’escassa activitat d’aquest sector. Tot i això, els temors o la prudència frenen possibles iniciatives de rehabilitar alguns edificis.

Tot i la complexitat i la lentitud en la definició i la posada en funcionament dels procediments i mecanismes, les dos primeres convocatòries d’aquests ajuts a la rehabilitació han permès reafirmar la necessitat de continuar amb programes que incentivin aquestes millores del parc immobiliari existent.

Si bé és cert que el programa es limita actualment a edificis d’ús d’habitatge, és important continuar en aquesta línia en espera de poder ampliar el programa a la resta d’edificis, atès que els canvis que es facin a qualsevol edifici per millorar-ne l’eficiència i l’estalvi energètics, però també l’accessibilitat o l’habitabilitat, en definitiva, ens beneficien a tots.

Així doncs, tot i la voluntat del Govern de proposar, en breu, les modificacions legislatives necessàries per ampliar l’abast del programa a edificis amb altres usos, es proposa aportar certes millores, que es consideren urgents, per tal que ja siguin aplicables en la propera convocatòria.

Entre les principals millores cal destacar la incorporació de les subvencions per a les actuacions d’instal·lació d’energies renovables, que fins ara havia gestionat el Ministeri d’Economia i Territori des de la seva àrea encarregada de l’energia. Aquesta incorporació permet que aquests tipus d’actuacions puguin accedir tant a les subvencions com als préstecs privilegiats mitjançant un únic tràmit.

D’altra banda, s’incorpora un import màxim de subvenció de 50.000 euros per edificació i convocatòria per tal de garantir que pugin beneficiar-se d’aquest programa un major nombre de projectes.

Pel que fa les actuacions destinades a millorar l’eficiència energètica tant en habitatges particulars com en edificis, ja siguin unifamiliars o plurifamiliars, el conjunt de l’element rehabilitat haurà de complir les exigències que estableix el Reglament energètic en l’edificació, la qual cosa garantirà que la millora sigui substancial.

Amb relació a les actuacions no protegibles recollides en els articles 4 i 13 del Reglament, es detalla que no entraran en l’àmbit d’aquest programa les actuacions que es facin en aplicació d’una normativa vigent; també s’especifica que no són protegibles les actuacions que consisteixin en l’acabament interior d’una estructura existent, ni les que representin el buidat i la reconstrucció d’un habitatge. Les actuacions que afecten edificis que integren el patrimoni cultural podran obtenir els ajuts sempre que respectin el caràcter, la naturalesa i l’autenticitat de l’edifici, i hagin rebut l’autorització del Ministeri de Cultura.

Davant la dificultat que suposa per a les comunitats de propietaris que tots els copropietaris presentin la documentació necessària per tramitar els ajuts, tot i disposar de l’acord adoptat amb la majoria requerida per efectuar les obres, s’introdueix la possibilitat d’atorgar només els ajuts corresponents a la part proporcional de les unitats immobiliàries per les quals es completi tota la documentació.

Entre les modificacions menors aportades es milloren alguns redactats per adaptar-los a la realitat, com és el cas de de les actuacions de rehabilitació d’instal·lacions elèctriques i la necessitat d’aportar certa informació també en format digital.

També s’incorpora la necessitat de presentar un reportatge fotogràfic abans i després de la rehabilitació que facilitarà la tasca de la Comissió Tècnica de Rehabilitació en la valoració i avaluació dels projectes.

Per fer més difusió d’aquest programa, es modifica la lletra i de l’article 32 per incorporar la possibilitat que el Departament d’Habitatge faciliti el material publicitari per fer constar el suport del Govern, mitjançant el programa Renova, durant l’execució de les obres.

També es modifica l’article 35, relatiu a la composició de la Comissió Tècnica de Rehabilitació, amb la incorporació d’un representant de la recentment creada Oficina de l’Energia, i se n’adapta el redactat a la realitat, vist que els col·legis d’enginyers i d’enginyers tècnics hi nomenen un representant cadascun.

Finalment es modifica la redacció de la disposició transitòria de manera que les obres iniciades durant el darrer trimestre de l’any anterior puguin sol·licitar els ajuts, sempre que encara no estiguin finalitzades, per garantir així la continuïtat entre les diferents convocatòries anuals.

A proposta del ministre de Finances i Funció Pública, el Govern, en la sessió del 13 de març del 2013, aprova la modificació del Reglament d’ajuts a la rehabilitació d’habitatges i d’edificis d’ús d’habitatge d’Andorra.
Article únic

S’aprova la modificació del Reglament d’ajuts a la rehabilitació d’habitatges i d’edificis d’ús d’habitatge d’Andorra, que entrarà en vigor el mateix dia de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

Disposició derogatòria

Queden derogats el Reglament d’ajuts a la rehabilitació d’habitatges i d’edificis d’ús d’habitatge d’Andorra, del 26 d’octubre del 2011, publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra núm. 66, del 2 de novembre del 2011; el Reglament d’ajuts a la rehabilitació d’habitatges d’Andorra, del 29 de novembre del 2006, i la modificació del 14 de febrer del 2007 de l’article 6, apartat 1 d d’aquest Reglament.

Reglament d’ajuts a la rehabilitació d’habitatges i d’edificis d’ús d’habitatge d’Andorra

Capítol primer. Disposicions generals

Article 1
Objecte
L’objecte d’aquest Reglament és crear i regular els criteris i els requisits necessaris per accedir a les ajudes públiques per a la rehabilitació d’habitatges i d’edificis d’ús d’habitatge situats dins del territori nacional, atorgades pel Govern d’Andorra per incentivar la modernització del parc immobiliari existent quant a habitabilitat, seguretat industrial, accessibilitat, eficiència o estalvi energètics i millora de façanes.

Capítol segon. Programa per a la rehabilitació d’habitatges

Article 2
Àmbit del programa
El programa per a la rehabilitació d’habitatges té per objectiu fomentar la rehabilitació dels habitatges amb la finalitat que puguin obtenir el certificat d’habitabilitat, millorar les condicions d’habitabilitat respecte als paràmetres d’habitabilitat establerts en la normativa vigent i millorar l’estalvi energètic.
Article 3
Actuacions protegibles
a) Les obres per assolir les condicions d’habitabilitat necessàries i per obtenir el certificat d’habitabilitat d’acord amb els criteris establerts al Reglament de construcció, modificat pel Decret del 3 d’octubre del 2012, als plans d’ordenació i urbanisme parroquial, a les ordinacions reguladores de la normativa subsidiària i de rehabilitació d’edificis aprovades pels comuns o en qualsevol altra normativa que reguli o modifiqui posteriorment aquestes disposicions.

b) Les obres que millorin les condicions d’habitabilitat de l’habitatge respecte als paràmetres d’habitabilitat establerts en la normativa vigent i aplicable.

c) Les obres destinades a millorar el comportament tèrmic i/o acústic de l’habitatge sempre que compleixin el que estableix l’article 8.

Article 4
Actuacions no protegibles
No són protegibles les actuacions següents:
a) Les que s’efectuïn en compliment d’una normativa vigent, ja sigui d’àmbit nacional o local, llevat que se sol·liciti l’ajut abans de la data indicada en l’annex 2 i s’executin les obres en el termini màxim de 6 mesos a comptar de la data de la resolució que atorgui l’ajut.

b) Les que no siguin imprescindibles per obtenir el certificat d’habitabilitat o que no aportin una millora dels paràmetres d’habitabilitat de l’habitatge respecte a la normativa d’habitabilitat aplicable.

c) Les que representin el buidat i la reconstrucció total o parcial de l’habitatge.

d) Les que corresponguin a l’acabament interior d’una construcció existent que no ha estat mai habitada.

e) Les que afectin béns respecte dels quals l’Administració hagi incoat un expedient sancionador per incompliment de la normativa vigent.

Article 5
Requisits dels sol·licitants
Per poder obtenir l’ajut, les persones sol·licitants han de complir els requisits següents:
a) Tenir un títol de domini o qualsevol altre dret que els permeti dur a terme les actuacions.

b) Tenir la nacionalitat andorrana amb residència efectiva al país o ser estranger i acreditar que s’ha tingut la residència legal, permanent i continuada al Principat d’Andorra durant els cinc anys que precedeixen la presentació de la petició d’ajut. També poden sol·licitar l’ajut a la rehabilitació les persones jurídiques andorranes constituïdes de conformitat amb la legislació vigent i les corporacions locals.

c) Destinar l’habitatge per al qual se sol·licita l’ajut a domicili habitual i permanent del beneficiari o la cessió en lloguer durant el període de retorn del préstec preferent o com a mínim 3 anys successius després d’haver-se beneficiat de l’ajut.

d) L’habitatge per al qual se sol·licita l’ajut ha de disposar del certificat o la cèdula d’habitabilitat en vigor o bé obtenir-lo en finalitzar les obres.

e) No tenir deutes pendents de pagament amb l’Administració general.

Article 6
Documentació que cal presentar
Aquest tipus d’ajut se sol·licita en el model oficial i cal adjuntar-hi la documentació següent:
a) La documentació assenyalada a la sol·licitud per acreditar la identitat de la persona o les persones sol·licitants.

b) El títol de propietat de l’habitatge, el títol de domini o qualsevol altre dret que es tingui sobre l’habitatge en els termes de l’article 5.

c) Si l’habitatge està buit, cal presentar un document escrit en què es comprometi a destinar l’habitatge rehabilitat a ús propi o al lloguer.

d) Els pressupostos del cost de les obres de rehabilitació que es vulguin dur a terme emesos per empreses autoritzades i establertes al país signats per ambdós parts.

e) Per a les actuacions destinades a obtenir el certificat d’habitabilitat o a la millora de les condicions d’habitabilitat aplicables, un informe tècnic que ha d’incidir en l’adequació de les instal·lacions i les condicions d’habitabilitat que presenta l’habitatge i la justificació dels treballs que cal efectuar per assolir els nivells d’habitabilitat suficients per obtenir el certificat d’habitabilitat o les millores que es poden assolir per millorar-ne els paràmetres d’habitabilitat, elaborat per un arquitecte, un arquitecte tècnic o un aparellador legalment establert al país i autoritzat pel Govern a exercir.

f) Per a les actuacions destinades a millorar el comportament tèrmic i/o acústic de l’habitatge, un informe tècnic que justifiqui les actuacions projectades, les millores previstes per a cada actuació i el compliment de la normativa vigent elaborat per un empresari legalment establert al país. En les actuacions de canvi de finestres i portesfinestra l’informe haurà d’indicar especialment quin és el valor del coeficient de transmitància U de l’envidrament i de l’estructura que el suporta. En actuacions d’instal·lació d’equips d’aprofitament de l’energia aerotèrmica cal presentar la memòria indicada en la lletra E de l’annex 1.

g) En cas que l’habitatge no disposi del certificat o la cèdula d’habitabilitat en vigor, un document que acrediti que estan en procés d’obtenir-la i que la presentaran en finalitzar la rehabilitació.

h) La declaració d’afectació de béns segons el model H3 T003 signada per totes les persones propietàries.

i) Un recull fotogràfic de l’estat inicial de l’indret, el material i/o les instal·lacions objecte de la sol·licitud d’ajut de rehabilitació i, sempre que sigui possible, una fotografia, mapa o plànol de la situació exacta de l’habitatge.

j) La documentació a què fan referència les lletres d, e, f, i i s’ha de presentar en paper i en format digital.

Article 7
Ajut per a l’obtenció del certificat d’habitabilitat i per a la millora dels paràmetres d’habitabilitat aplicables
a) L’ajut consisteix en un préstec preferent avalat pel Govern, destinat exclusivament al finançament de les despeses que generen les actuacions de millora que s’han de fer a un habitatge amb l’objectiu d’obtenir el certificat d’habitabilitat o per millorar-ne els paràmetres d’habitabilitat aplicables.

b) L’import del préstec correspon al pressupost de les actuacions protegibles.

c) Quan les actuacions comportin una millora dels paràmetres d’habitabilitat aplicables en funció de l’any de construcció de l’habitatge, també es pot sol·licitar una subvenció corresponent al 7% del pressupost de les actuacions protegibles.

Article 8
Ajuts per a la millora del comportament tèrmic i/o acústic dels habitatges
a) L’ajut consisteix en una subvenció i un préstec preferent avalat pel Govern destinat exclusivament al finançament de les despeses que generen les actuacions de millora del comportament tèrmic i/o acústic que s’han de fer a un habitatge amb l’objectiu que els elements per als quals se sol·licita l’ajut compleixin les exigències mínimes d’eficiència energètica o els valors límit que figuren a l’annex 1 del Reglament energètic en l’edificació i les exigències acústiques que figuren en la normativa vigent. En les actuacions de canvi de finestres i portesfinestra, la cara exterior dels vidres dels tancaments de façanes ha de ser del tipus trempat o laminat.

b) L’import del préstec correspon al pressupost de les actuacions protegibles.

c) L’import de la subvenció correspon al 10% del pressupost de les actuacions protegibles.

Article 9
Termini d’execució de les obres
El termini d’execució de les obres no pot excedir de 12 mesos a comptar de la data de la resolució que acordi l’ajut en forma de subvenció o de préstec preferent.
Article 10
Límits en relació amb el Programa per a la rehabilitació d’habitatges
Els habitatges per als quals s’hagin concedit ajuts per a la rehabilitació no podran rebre nous ajuts per al mateix tipus d’obra fins que hagin transcorregut 10 anys, a comptar de la data en què s’hagi emès el certificat de compliment de les obres.

Capítol tercer. Programa per a la rehabilitació d’edificis d’ús d’habitatge

Article 11
Àmbit del programa
El Programa per a la rehabilitació d’edificis d’ús d’habitatge té per objectiu fomentar la rehabilitació dels elements comuns d’edificis d’ús d’habitatge i incentivar la implantació de millores de les condicions d’accessibilitat, de la seguretat industrial, de la sostenibilitat, l’eficiència o l’estalvi energètics, la implantació d’energies renovables i l’embelliment de façanes.
Article 12
Actuacions protegibles
1. Les obres per millorar les condicions d’accessibilitat i suprimir barreres arquitectòniques, que són:
a) Supressió de barreres arquitectòniques d’accés a l’edifici.

b) Supressió de barreres arquitectòniques en les zones comunes de l’edifici.

c) Instal·lació d’ascensor en edificis que no en tenen.

d) Altres actuacions que serveixin per millorar-ne l’accessibilitat.
2. Les obres de rehabilitació orientades a la millora de la seguretat industrial, que són:
a) Eliminació de riscos de despreniment d’elements de la façana i la teulada.

b) Eliminació o reparació de deficiències constructives que afectin les condicions d’habitabilitat.

c) Renovació, millora o adequació de les instal·lacions elèctriques de baixa tensió existents, amb exclusió expressa que l’actuació suposi una nova instal·lació.

d) Renovació, millora o adequació de les instal·lacions de seguretat contra incendi.

e) Renovació, verificació de l’estat, millora o adequació de la instal·lació de dipòsits d’hidrocarburs i calderes de producció de calefacció i aigua calenta sanitària.

f) Renovació, millora o adequació de la instal·lació de l’ascensor.

g) Altres mesures que serveixin per millorar la seguretat industrial de l’edifici.
3. Les obres per a la millora de la sostenibilitat i l’eficiència energètica, que són:
a) Separació de les aigües pluvials i residuals amb reaprofitament o no de les aigües pluvials.

b) Renovació, millora o adequació de les instal·lacions de depuració d’aigües residuals o sanejaments autònoms, o eliminació d’aquestes instal·lacions per embrancaments a la xarxa de sanejament o clavegueram.

c) Instal·lació de comptadors individuals d’aigua, ja siguin d’aigua potable o d’aigua calenta sanitària.

d) Substitució de la caldera per una de més eficient.

e) Substitució del cremador de la caldera.

f) Instal·lació de comptadors individuals de calefacció calorimètrics.

g) Establiment de conduccions de fums i de ventilació vertical.

h) Adopció d’altres mesures que serveixin per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

i) Millora de l’envolupant tèrmica de l’edifici amb l’objectiu que els elements per als quals se sol·licita l’ajut compleixin les exigències mínimes d’eficiència energètica del Reglament energètic en l’edificació. En les actuacions de canvi de finestres i portesfinestra, la cara exterior dels vidres dels tancaments de façanes ha de ser del tipus trempat o laminat.

j) Millora de l’aïllament acústic i/o tèrmic de les zones comunes i de les instal·lacions amb l’objectiu que els elements per als quals se sol·licita l’ajut compleixin les exigències mínimes d’eficiència energètica del Reglament energètic en l’edificació.

k) Establiment d’un espai comunitari que permeti l’emmagatzematge separat dels residus.

l) Millora o adaptació dels locals tècnics.

m) Millora de l’eficiència energètica en l’enllumenat d’espais comunitaris.

n) Adopció d’altres mesures que serveixin per reduir l’energia consumida.
4. Les obres per a la instal·lació de sistemes d’aprofitament d’energies renovables següents:
a) Instal·lació d’aprofitament de biomassa llenyosa per a la calefacció, excloent la instal·lació de llars de foc i d’estufes –excepte si són d’aire canalitzable o de distribució d’aigua d’una potència nominal superior a 15 kW.

b) Instal·lació d’aprofitament de l’energia solar, mitjançant captadors solars tèrmics, per a qualsevol tipus d’aplicació amb aprofitament tèrmic.

c) Instal·lació d’energia solar fotovoltaica aïllada de la xarxa elèctrica.

d) Instal·lació d’equips d’aprofitament de l’energia geotèrmica.

e) Instal·lació de bombes de calor aerotèrmiques.
5. Les obres destinades exclusivament a l’embelliment de les façanes.
Article 13
Actuacions no protegibles
No són protegibles les actuacions següents:
a) Les que s’efectuïn en compliment d’una normativa vigent, ja sigui d’àmbit nacional o local, llevat que se sol·liciti l’ajut abans de la data indicada en l’annex 2 i s’executin les obres en el termini màxim de 9 mesos a comptar de la data de la resolució que atorgui l’ajut.

b) Les que representin el buidat estructural o l’enderroc de façanes.

c) Les que representin un cost igual o superior al valor de l’edifici abans de la rehabilitació.

d) Les que impliquin un increment del volum o de l’edificabilitat de l’edifici existent, llevat que aquest increment sigui necessari per encabir-hi les instal·lacions de les actuacions protegibles.

e) Les que consisteixin en tasques de manteniment de les instal·lacions existents.

f) Les que afectin béns que integren el patrimoni cultural d’Andorra tal com apareixen definits a la Llei 9/2003, del 12 de juny, del patrimoni cultural d’Andorra, llevat que respectin el caràcter, la naturalesa i l’autenticitat de l’edifici, i hagin rebut l’autorització del Ministeri de Cultura.

g) Les que corresponguin a l’acabament interior d’una construcció existent que no ha estat mai habitada.

h) Les que afectin béns respecte dels quals l’Administració hagi incoat un expedient sancionador per incompliment de la normativa vigent.

i) Les que corresponguin a la instal·lació d’algun sistema d’aprofitament d’energia renovable amb una regulació especifica del règim econòmic.

Article 14
Requisits dels edificis objecte de la rehabilitació
Per poder acollir-se a aquest programa, els edificis han de complir els requisits següents:
a) Almenys el 60% de la seva superfície útil total ha d’estar destinada a habitatge, excloent les superfícies de les plantes baixa i sotarasant no destinades a habitatge.

b) Han d’haver estat construïts a l’empara d’una llicència d’una antiguitat mínima de 15 anys, llevat dels casos d’intervencions d’obres per millorar l’eficiència energètica i la implantació d’energies renovables per als quals l’edifici ha d’haver estat construït abans que li sigui d’aplicació el Reglament energètic en l’edificació.
Per acreditar l’antiguitat de l’edifici es considerarà la data de la llicència de construcció de l’edifici i de les posteriors llicències de reforma, si escau.
c) Han de tenir almenys un 50% dels habitatges que l’integren destinats a residència habitual i permanent del propietari o el titular del dret d’ús o de l’arrendatari. Els habitatges buits, per als quals el propietari declari que un cop rehabilitat es destinarà a ús propi o al mercat de lloguer, es consideraran destinats a habitatge habitual i permanent.

d) Tots els habitatges que integren l’edifici han de disposar del certificat o de la cèdula d’habitabilitat en vigor o, almenys, han d’acreditar documentalment que estan en procés d’obtenir-la.

Article 15
Requisits de les persones o les entitats promotores de la rehabilitació
a) Poden ser promotores de les actuacions de rehabilitació protegibles les persones físiques amb residència permanent al Principat d’Andorra, les persones jurídiques andorranes constituïdes de conformitat amb la legislació vigent, les comunitats de propietaris i les corporacions locals.

b) Han de tenir un títol de domini o qualsevol altre dret que els permeti efectuar les actuacions de rehabilitació i complir amb les obligacions que corresponen al manteniment i la conservació de l’edifici i les que s’estableixen en aquest Reglament.

c) Han de destinar l’edifici o els habitatges que l’integren i pels quals se sol·licita l’ajut a domicili habitual i permanent del propietari o cessió en lloguer durant el període de retorn del préstec preferent, o com a mínim 3 anys successius després d’haver-se beneficiat de l’ajut.

d) Les persones sol·licitants han de declarar que:

- No es troben en suspensió de pagaments o en fallida ni tampoc en estat d’insolvència.
- No estan actualment processades, ni han estat condemnades mitjançant sentència ferma per delictes de falsedat o contra la propietat.
- No han donat lloc, per culpa o negligència seva, a la resolució ferma de cap contracte fet amb l’Administració general durant els darrers 3 anys.
- Es comprometen a destinar els béns a la finalitat concreta de la subvenció durant un període mínim de 3 anys.

e) En el cas de persones físiques que promoguin actuacions de rehabilitació en edificis unifamiliars:

- han d‘acreditar tenir la nacionalitat andorrana amb residència efectiva al país o ser estranger i acreditar que s’ha tingut la residència legal, permanent i continuada al Principat d’Andorra durant els cinc anys que precedeixen la presentació de la petició d’ajut;
- han de presentar un document escrit en què es comprometi a destinar l’edifici unifamiliar rehabilitat a ús propi o al lloguer;
- no han de tenir deutes pendents de pagament amb l’Administració general.

Article 16
Documentació que cal presentar
Aquest tipus d’ajut se sol·licita en el model oficial i cal adjuntar-hi la documentació següent:

1. La documentació assenyalada a la sol·licitud per acreditar la identitat de la persona o les persones sol·licitants.

2. Si l’entitat promotora de la rehabilitació és una comunitat de propietaris, la certificació de l’acta de la Junta de Propietaris on consti, com a mínim:
- l’autorització al president o la persona que representi la comunitat per signar i presentar la sol·licitud d’ajut, així com per actuar en nom de la comunitat als efectes de seguiment, notificacions i tràmits administratius que s’hi relacionin;
- l’aprovació de les obres de rehabilitació protegibles per aquest Reglament que es proposen executar;
- l’acceptació de les condicions i les limitacions que es preveuen en aquest Reglament per obtenir l’ajuda.
3. La fotocòpia del títol de domini o un altre document que acrediti la titularitat de la persona sol·licitant sobre l’edifici que es pretén rehabilitar en els termes de l’article 15. En cas que l’entitat promotora sigui una comunitat de propietaris cal presentar una fotocòpia de l’escriptura de divisió horitzontal i un certificat de l’administrador de la comunitat que acrediti la identitat de cada propietari dels habitatges i els locals que l’integren. Per a les comunitats de propietaris que encara no disposin de l’escriptura pública mencionada anteriorment, cal presentar els estatuts autoritzats pel Govern o protocol·litzats davant de notari.

4. La documentació que acrediti l’ús i el destí de l’edifici o dels habitatges que l’integren segons el format oficial que acrediti el nombre d’habitatges ocupats. Quan l’habitatge estigui llogat cal indicar el coneixement o desconeixement de la persona arrendatària que ocupa l’habitatge de la realització de les obres de rehabilitació. Si l’habitatge està buit, cal presentar un document escrit del propietari en què es comprometi a destinar l’habitatge rehabilitat a ús propi o al lloguer.

5. El pressupost detallat de les obres amb amidament i preus unitaris de cada partida, signat pel promotor de la rehabilitació i pel constructor, legalment establerts al país, i amb els materials que s’utilitzaran i el termini d’execució de les obres.

Si en un mateix edifici es projecta executar obres de rehabilitació que consisteixin en diverses actuacions de les previstes en aquest Reglament, s’ha de presentar el pressupost degudament separat per a cada una de les actuacions. Les despeses de caràcter conjunt s’han d’atribuir a cada una de les actuacions en proporció al seu cost.

Juntament amb el pressupost acceptat també cal presentar almenys 2 ofertes d’altres proveïdors legalment establerts al país. En cas que no s’hagi triat el pressupost més econòmic cal presentar una justificació tècnica del pressupost escollit. Per a les actuacions d’instal·lació d’energies renovables s’accepta un sol pressupost.

6. El projecte tècnic degudament visat, si escau, o bé una memòria descriptiva de l’estat inicial, els problemes que cal resoldre i les obres que es pretenen efectuar, signat per l’instal·lador.

7. La llicència urbanística d’obres, si se’n té. Si no, s’ha de presentar amb el comunicat d’inici de les obres.

8. En cas de sol·licitar un ajut per a la millora de l’envolupant tèrmica o per a la instal·lació d’energies renovables, també cal presentar el projecte o la memòria tècnica de la instal·lació amb els requisits que s’indiquen a l’annex 1.

9. En cas de sol·licitar un ajut per a la renovació, la millora o l’adequació d’instal·lacions de depuració d’aigües residuals, també cal presentar un certificat elaborat per un organisme de control en matèria ambiental, en el qual se certifiqui que la proposta tècnica adoptada respon a la normativa vigent, sense perjudici que un cop feta la instal·lació caldrà obtenir l’autorització corresponent.

10. La declaració d’afectació de béns segons el model H3 T003 signada per totes les persones propietàries. En cas que l’entitat promotora sigui una comunitat de propietaris, només s’atorguen els ajuts corresponents a la part alíquota de les unitats immobiliàries per les quals les persones propietàries presentin aquest document.

11. En cas que algun habitatge no disposi del certificat o la cèdula d’habitabilitat en vigor, un document que acrediti que estan en procés d’obtenir-la i que la presentaran en finalitzar la rehabilitació.

12. Un recull fotogràfic de l’estat inicial de l’indret, el material i/o les instal·lacions objecte de la sol·licitud d’ajut de rehabilitació i, sempre que sigui possible, una fotografia, mapa o plànol de la situació exacta de l’habitatge.

13. La documentació a què fan referència els punts 5, 6, 8, 9 i 12 s’ha de presentar en paper i en format digital.
Article 17
Criteris de legalitat i coherència tècnica
1. En les obres de rehabilitació s’han d’utilitzar solucions constructives, tipològiques i formals coherents amb les característiques arquitectòniques de l’edifici i el seu entorn i s’ha de respectar, en tot cas, la normativa existent en matèria d’urbanisme, construcció i rehabilitació d’edificis.

2. El projecte de rehabilitació ha d’incloure el conjunt d’actuacions necessàries perquè, un cop l’edifici estigui rehabilitat, presenti uns nivells de seguretat industrial, i en especial pel que fa a la seguretat contra incendis, suficients.

3. Les actuacions de rehabilitació que es pretenguin acollir als ajuts regulats en aquest Reglament estan subjectes a l’obtenció prèvia de la llicència urbanística d’obres corresponent, que haurà de ser vigent durant tota l’execució de les obres.
Article 18
Tipus d’ajuts
Les actuacions de rehabilitació protegibles poden rebre els tipus d’ajuts següents, compatibles entre si:
a) Subvencions a fons perdut destinades exclusivament a col·laborar en les despeses que generen les actuacions de rehabilitació protegibles.

b) Préstecs preferents avalats pel Govern destinats exclusivament al finançament de les despeses que generen les actuacions de rehabilitació protegibles.

Article 19
Execució de les obres
1. Els beneficiaris dels ajuts han d’executar les obres ajustant-se al projecte presentat.

2. El termini d’execució de les obres no pot excedir de 2 anys a comptar de la data de la resolució que acordi l’ajut i només es podrà prorrogar un any més quan, per causes justificades, es prevegi que no es podrà finalitzar l’obra en el temps previst.

3. S’entén que seran una causa justificada del retard de l’execució de les obres els fets aliens a la voluntat del beneficiari de l’ajut, que seran valorats per la Comissió Tècnica de Rehabilitació.

4. En el termini d’un mes des de l’inici de les obres cal presentar el comunicat d’inici d’obres i adjuntar la llicència d’obra i també el projecte tècnic, si no es van presentar juntament amb la sol·licitud. La llicència d’obra ha de ser vigent durant tota l’execució de les obres.
Article 20
Límits en relació amb el Programa per a la rehabilitació d’edificis d’ús d’habitatge
Els edificis d’ús d’habitatge per a la rehabilitació dels quals s’hagin concedit ajuts no poden rebre nous ajuts per al mateix tipus d’obra fins que hagin transcorregut 10 anys, a comptar de la data en què s’hagi emès el certificat de compliment de les obres. En actuacions de millora de l’envolupant tèrmica es poden concedir nous ajuts sempre que es tracti d’una altra façana o una altra unitat immobiliària diferent.

Capítol quart. Disposicions comunes als programes per a la rehabilitació d’habitatges i per a la rehabilitació d’edificis d’ús d’habitatge

Article 21
Quantia dels ajuts per actuacions de rehabilitació en habitatges i edificis d’ús d’habitatge
1. La quantia dels ajuts s’estableix en funció del contingut de l’annex 2. En qualsevol cas, els ajuts de tipus subvenció no poden excedir del 10% del pressupost protegible per a cada actuació.

2. S’estableix un import màxim de subvenció de 50.000 euros per edificació, convocatòria i promotor de la rehabilitació. S’entén per “edificació” la construcció que es va autoritzar a bastir a l’empara d’una mateixa llicència.
Article 22
Pressupost protegible
Es considera pressupost protegible de les actuacions de rehabilitació el cost real d’aquestes actuacions, determinat pel preu total del contracte d’execució d’obra, els honoraris facultatius del projecte i de la direcció d’obra, els informes tècnics previs, les certificacions posteriors i els tributs satisfets per raó de les actuacions.
Article 23
Préstecs preferents
Les operacions de préstec preferent queden regulades pel que estableix el decret del 16 de març del 2011 de qualificació d’interès nacional i social d’un programa destinat al finançament privilegiat per a la rehabilitació d’habitatges i per a la rehabilitació d’edificis d’ús d’habitatge.
Article 24
Compatibilitat dels ajuts
1. Totes els ajuts previstos en aquest Reglament són compatibles entre ells i amb els que puguin establir altres administracions públiques o entitats privades, sempre que no superin els costos de les actuacions protegibles.

2. En cas d’obtenir ajuts d’altres entitats públiques o privades, els ajuts acordats pel Govern tindran un caràcter subsidiari.

3. En cas d’obtenir ajuts concurrents acordats pel Govern afectats a una mateixa finalitat, activitat o projecte, els ajuts atorgats per aquest Reglament tindran un caràcter subsidiari.
Article 25
Procediment de sol·licitud
1. La sol·licitud d’ajuts s’ha de formalitzar segons formulari oficial, acompanyat de la documentació que s’estableix als articles 6 i 16 d’aquest Reglament, segons es tracti del programa per a la rehabilitació d’habitatges o del programa per a la rehabilitació d’edificis d’ús d’habitatge.

2. Les sol·licituds de subvencions s’han de formalitzar dins els terminis previstos en l’edicte d’obertura de la convocatòria no competitiva i fins que s’exhaureixi la disponibilitat econòmica, situació que dóna lloc a la finalització del període de demanda i que es publica al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra. En cas que una persona beneficiària renunciï a una subvenció abans de percebre-la, l’import inicialment atorgat tornarà a estar disponible per a l’atorgament d’altres ajuts dins de la mateixa convocatòria.

3. Les sol·licituds de préstecs preferents es poden presentar durant tota la durada del programa o fins a esgotar l’import disponible, independentment del període d’obertura de la convocatòria de les subvencions.

4. El Servei de Tràmits del Govern d’Andorra dóna entrada a la sol·licitud i la tramet amb la documentació annexa al Departament d’Habitatge. Si el Departament d’Habitatge o la Comissió Tècnica de Rehabilitació observa que hi manca informació, dades o documents, requerirà el sol·licitant perquè, en un termini de 10 dies hàbils a comptar de l’endemà de rebre la notificació, esmeni el defecte o adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud.
Article 26
Tramitació, resolució dels ajuts i recursos
1. El departament encarregat de l’habitatge comprovarà que la sol·licitud compleixi els requisits establerts als articles 5, 14 i 15 d’aquest Reglament i remetrà l’expedient a la Comissió Tècnica de Rehabilitació perquè elabori un informe per valorar les actuacions de rehabilitació presentades i proposar els ajuts i els imports que correspongui atorgar.

2. Vistos els informes del Departament d’Habitatge i de la Comissió Tècnica de Rehabilitació i a proposta del ministre responsable de l’habitatge, el Govern aprovarà o denegarà l’atorgament de l’ajut en el termini màxim de dos mesos comptats a partir de la data de presentació de la sol·licitud o a partir de la data d’esmena dels defectes o de l’aportació dels documents requerits per completar la sol·licitud.

3. Si la resolució és favorable, indicarà la quantia que cal atorgar. La resolució denegatòria es notificarà a la persona sol·licitant.

4. Contra la resolució dictada, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant del mateix Govern en el termini de 13 dies hàbils des de l’endemà de la notificació de l’acte que es recorre, d’acord amb el que disposa l’article 124 del Codi de l’Administració, del 29 de març de 1989.
Article 27
Procediment d’atorgament
L’atorgament d’un ajut es regeix per la valoració dels requisits establerts i segons l’ordre d’entrada de les sol·licituds estimades positivament fins a esgotar tot l’import disponible.
Article 28
Justificació de finalització de les obres i pagament de les subvencions
1. Un cop finalitzades les obres de les actuacions que han obtingut un ajut i en el termini d’un mes, la persona promotora de la rehabilitació ha de presentar el comunicat de final d’obra i la justificació de la despesa segons el model oficial. També hi ha d’adjuntar les factures o les certificacions i els rebuts de pagament.

2. Cal presentar un certificat emès pel tècnic, constructor o l’industrial en funció de les actuacions de rehabilitació efectuades per acreditar que el material d’acabat emprat és el que es va pressupostar.

3. Per a les actuacions que corresponguin a obres majors, cal presentar una fotocòpia del certificat de final d’obra.

4. Per a les actuacions de millora de l’eficiència energètica i d’instal·lació d’energies renovables, també cal presentar la documentació que estableix el Reglament energètic en l’edificació quan sigui aplicable, i en tot cas, per a les instal·lacions d’energies renovables, una còpia del contracte de manteniment de la instal·lació feta, la declaració d’energia quan no hi ha certificat de final d’obra per a les instal·lacions d’aprofitament de biomassa, i en el cas de les instal·lacions d’energia fotovoltaica, còpia dels certificats d’homologació dels captadors solars.

5. Per a les actuacions de renovació, millora o adequació de les instal·lacions de depuració d’aigües residuals o sanejaments autònoms, cal lliurar el certificat de l’organisme de control en matèria ambiental per obtenir l’autorització de la instal·lació.

6. Un recull fotogràfic de les actuacions dutes a terme.

7. La documentació a què fan referència els sis punts anteriors s’ha de presentar també en format digital.

8. Els serveis tècnics del ministeri titular de l’ordenament territorial, del departament encarregat del medi ambient, de l’Àrea de Seguretat Industrial o de l’àrea encarregada de l’energia segons escaigui han d’informar sobre l’adequació de les obres efectuades a l’objecte dels ajuts atorgats.

9. Amb l’informe favorable dels tècnics, la Comissió Tècnica de Rehabilitació emet un certificat de compliment de conformitat amb les obres executades.

10. Un cop emès el certificat de compliment de conformitat amb les obres executades i justificada la despesa, el departament encarregat de l’habitatge ordenarà, si escau, al Ministeri de Finances, el pagament de la subvenció concedida, que s’abonarà en el termini d’un mes.

11. En el supòsit que el beneficiari de la subvenció sigui una comunitat de propietaris, el repartiment de la subvenció entre ells el farà la comunitat en funció dels acords que s’hagin adoptat per al finançament de les obres.
Article 29
Inspecció de les obres
El Govern, mitjançant els tècnics del ministeris competents, podrà efectuar les actuacions de seguiment i de control necessàries per garantir que els beneficiaris destinen els ajuts atorgats a les obres subvencionades, i verificarà el compliment de les condicions i els requisits que van donar lloc a l’atorgament i de les obligacions establertes.
Article 30
Revisió de l’import de la subvenció
L’Administració es reserva el dret de revisar les subvencions ja concedides i, en especial, la possibilitat de modificar la resolució de concessió en cas d’alteració de les condicions o de l’obtenció concurrent d’altres ajuts.
Article 31
Drets dels sol·licitants
Les persones sol·licitants tenen els drets següents:
a) Dret a rebre informació sobre els ajuts sol·licitats;

b) Dret a la intimitat i a la confidencialitat de les dades i de la informació que consti en els seus expedients, protegides legalment, d’acord amb la Llei 15/2003, del 18 de desembre, qualificada de protecció de dades personals;

c) Dret a l’atorgament de l’ajut si compleix amb els requisits establerts;

d) Dret a renunciar per escrit a l’ajut, sempre que retorni la quantitat rebuda més els interessos legals generats des de la data de recepció de l’ajut i qualsevol altra despesa que s’hagi generat.

Article 32
Deures de les persones sol·licitants
Les persones sol·licitants tenen els deures següents:
a) Autoritzar l’Administració a verificar les dades consignades en les sol·licituds presentades i en la documentació que s’hi incorpori, i a sol·licitar la informació rellevant tant dels registres de la mateixa Administració com dels de les administracions comunals i del notariat i les companyies d’assegurances per verificar qualsevol concepte que es prengui en consideració per adjudicar les ajudes, sense perjudici del que estableix la Llei 15/2003, del 18 de desembre, qualificada de protecció de dades personals.

b) Efectuar les obres subvencionades d’acord amb el projecte presentat i aprovat per la Comissió Tècnica de Rehabilitació.

c) Destinar els recursos econòmics que han rebut a la finalitat per a la qual han estat sol·licitats i atorgats.

d) En el moment de cobrar la subvenció atorgada, la persona beneficiària es compromet a destinar-la a l’amortització del préstec preferent, si escau.

e) Comunicar al Departament d’Habitatge qualsevol modificació en les obres que es duen a terme. Les modificacions, degudament motivades, han de ser acceptades per la Comissió Tècnica de Rehabilitació i, si escau, es poden tenir en consideració per a l’import dels ajuts atorgats.

f) Comunicar l’inici d’obres segons el model oficial i adjuntar la llicència d’obra per a les actuacions que ho requereixen dins el termini d’execució.

g) Comunicar al Departament d’Habitatge l’obtenció de qualsevol altre ajut atorgat per altres entitats públiques o privades i per a la mateixa finalitat.

h) En el cas de transmissió onerosa per actes intervius de l’edifici o la unitat immobiliària per als quals s’hagin rebut ajuts durant el període de retorn del préstec o en el termini de 3 anys a comptar de la data de la resolució acordant l’ajut, s’ha de retornar l’import rebut en concepte de subvenció més els interessos legals corresponents i qualsevol altra despesa que s’hagi generat i s’ha de cancel·lar el préstec preferent obtingut.

i) En qualsevol actuació de rehabilitació cal fer constar el suport del Govern d’Andorra, segons el model establert. El departament encarregat de l’habitatge pot facilitar el material per a aquesta finalitat.

Article 33
Causes de revocació
1. Són causes de revocació total o parcial de l’ajut:
a) l’obtenció de l’ajut falsejant les condicions requerides o ocultant les que l’haurien impedit;

b) l’incompliment total o parcial de l’objectiu, de l’activitat, del projecte o la no-adopció del comportament que fonamenta la concessió de la subvenció;

c) la resistència, l’excusa, l’obstrucció o la negativa a les actuacions de comprovació, i l’incompliment de l’obligació de conservar documents quan d’això es derivi la impossibilitat de verificar la utilització dels fons percebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i regularitat de les activitats protegibles;

d) la no-iniciació de cap acció durant el transcurs del primer any després de la concessió del préstec;

e) l’incompliment de les obligacions imposades per l’Administració a les persones beneficiàries, i dels compromisos assumits amb motiu de la concessió de l’ajut.
2. La revocació de l’ajut comportarà el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament més els interessos legals generats des de la data d’incompliment i qualsevol altra despesa que s’hagi generat.

3. La revocació ha de ser acordada per Govern davant la constatació de les causes de revocació abans establertes. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs en els termes establerts en el Codi de l’Administració.
Article 34
Publicitat de les subvencions
D’acord amb l’article 12.6 del Reglament del procediment per a la concessió i el control de les subvencions i les transferències públiques, del 12 de juliol del 2000, s’ha de publicar al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra les subvencions concedides i s’ha d’informar el beneficiari de la quantitat atorgada i la finalitat o les finalitats de l’ajut.

Capítol cinquè. Comissió Tècnica de Rehabilitació

Article 35
Composició de la Comissió Tècnica de Rehabilitació
1. La Comissió Tècnica de Rehabilitació està formada per:
a) un representant del Departament d’Habitatge nomenat pel ministre responsable de l’habitatge, que presidirà la comissió;

b) un representant del Departament d’Urbanisme i Ordenament Territorial nomenat pel ministre responsable de l’ordenament territorial;

c) un representant del Departament de Medi Ambient nomenat pel ministre responsable de medi ambient;

d) un representant de l’Àrea de Seguretat Industrial nomenat pel ministre responsable de l’economia;

e) un representant de l’àrea encarregada de l’energia nomenat pel ministre responsable d’energia;

f) un representant de l’Oficina de l’Energia nomenat pel ministre responsable de l’energia;

g) un representant del Departament de Patrimoni Cultural nomenat pel ministre responsable de la cultura;

h) un representant del Col·legi Professional d’Agents i Gestors Immobiliaris (AGIA);

i) un representant del Col·legi d’Arquitectes;

j) un representant del Col·legi d’Enginyers;

k) un representant del Col·legi d’Enginyers Tècnics.
2. El ministre responsable de l’habitatge farà pública la composició de la Comissió Tècnica de Rehabilitació i es publicarà al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

3. En cas d’absència es podrà delegar l’assistència a una persona suplent.
Article 36
Funcions de la Comissió Tècnica de Rehabilitació
Correspon a la Comissió Tècnica de Rehabilitació:
a) Analitzar la documentació continguda als expedients de les obres de rehabilitació presentades i demanar al promotor de la rehabilitació qualsevol informació necessària per completar la documentació presentada i valorar les actuacions de rehabilitació presentades o bé ampliar-ne els coneixements.

b) Valorar que les solucions constructives i els materials emprats respectin els criteris de legalitat i de coherència tècnica establerts a l’article 17 d’aquest Reglament. La Comissió té la facultat, si escau, d’excloure els materials o les obres no essencials, deduir-ne l’import i reajustar la quantitat subvencionada. També podrà proposar la inclusió d’altres actuacions no previstes quan es consideri que l’actuació de rehabilitació proposada no és suficient per aportar una millora integral de l’àmbit que es pretén millorar.

c) La Comissió podrà valorar l’adequació del pressupost protegible presentat amb les obres que cal dur a terme. En cas de considerar-lo massa elevat podrà demanar que es presentin 2 pressupostos alternatius més i, si escau, triar l’import del pressupost més econòmic per al càlcul dels ajuts que cal atorgar.

d) Elaborar, si escau, un informe que especifiqui les mancances de la documentació aportada, dels aspectes que cal corregir o de les actuacions que cal incorporar.

e) Presentar un informe al ministeri responsable de l’habitatge sobre la conveniència o no de l’aprovació de l’ajut sol·licitat i la quantitat d’aquest ajut.

f) Emetre el certificat de compliment de conformitat de les obres executades segons la documentació presentada pel beneficiari.

g) Valorar els fets que al·legui el beneficiari d’un ajut per proposar la pròrroga en l’execució de les obres de rehabilitació de l’edifici.

h) Proposar al Govern millores en la normativa vigent per incentivar les actuacions de rehabilitació del parc immobiliari existent.

i) Qualsevol altra que li sigui encomanada pel Govern en el marc d’aquest Reglament.

Article 37
Funcions del president de la Comissió Tècnica de Rehabilitació
Correspon al president de la Comissió:
a) Presidir les reunions i representar la Comissió.

b) Convocar les reunions de la Comissió amb una antelació mínima de quinze dies naturals abans de la data de la reunió i fer arribar als membres de la Comissió la documentació referent a l’ordre del dia.

c) Elevar al Govern les propostes d’atorgament o de denegació d’ajut emeses per la Comissió.

d) Vetllar per l’aplicació d’aquest Reglament.

Disposició transitòria

Per a les actuacions de rehabilitació que ja estiguin iniciades en el moment de la presentació de la sol·licitud, caldrà presentar el comunicat d’inici d’obra, juntament amb el formulari de sol·licitud. No es prendran en consideració les sol·licituds d’ajuts per a actuacions que ja estiguin finalitzades en el moment de presentar la sol·licitud ni les iniciades abans del primer dia del mes d’octubre de l’any anterior a l’obertura de la convocatòria.

Cosa que es fa pública per a coneixement general.

Andorra la Vella, 13 de març del 2013

Antoni Martí Petit
Cap de Govern

Annex 1.
Requisits de la memòria tècnica que cal presentar en les sol·licituds d’ajuts relacionades amb la millora de l’envolupant tèrmica o la instal·lació de sistemes d’aprofitament d’energies renovables detallades en l’article 12.4
La memòria tècnica ha de contenir, almenys, la informació següent:

A - Per a la instal·lació d’aprofitament de biomassa llenyosa per a calefacció:
- El projecte energètic previst al Reglament energètic en l’edificació, quan sigui preceptiu per les característiques de la instal·lació.

- En els altres casos cal elaborar una memòria tècnica amb el contingut que s’indica a continuació:

a) Ubicació de la instal·lació.

b) Nombre i tipologia dels edificis que es preveuen calefactar amb biomassa.

c) Descripció tècnica bàsica de la instal·lació, on s’han d’especificar les dades següents:

- Potència tèrmica instal·lada amb calderes de biomassa (kWt).
- Capacitat d’emmagatzematge de biomassa (en litres o m3).
- Tipus de biomassa que es preveu utilitzar, indicant-hi el grau d’humitat previst (en % sobre base humida) i el poder calorífic inferior (en kWh/kg).

d) Dades energètiques anuals de la instal·lació:

- Consum anual previst amb biomassa, en tones/any i en kWh/any (calculat sobre el poder calorífic inferior del combustible).
- Producció energètica anual de calor (en kWh/any), amb indicació de la part que es preveu que provingui de la biomassa i les altres parts d’altres possibles combustibles.
B - Per a la instal·lació d’aprofitament de l’energia solar mitjançant captadors solars tèrmics per a qualsevol tipus d’aplicació amb aprofitament tèrmic:
- El projecte energètic previst al Reglament energètic en l’edificació, per a les instal·lacions amb una superfície de captació superior a vint metres quadrats (20 m2).
- En els altres casos cal elaborar una memòria tècnica amb el contingut que s’indica a continuació:

a) Ubicació i característiques de l’emplaçament de la instal·lació.

b) Esquema hidràulic de la instal·lació.

c) Descripció tècnica, on figurin com a mínim:

- Superfície de camp de captador (m2), desglossada amb el nombre de captadors, la seva superfície unitària i la contrasenya de certificació.
- Ubicació del captadors en l’emplaçament.
- Acumulador, volum (litres), marca, model i ubicació.
- Sistema de control i regulació, marca i model.
- Descripció i ubicació del sistema convencional.
- Configuració del sistema (termosifó/circulació forçada).
- En cas que la instal·lació sigui per aigua calenta sanitària (ACS) i, a més, per a calefacció, cal indicar la superfície que s’ha de calefactar.
- Dades energètiques on figurin, com a mínim:
* consum previst anualment (l/any)
* demanda anual (kWh)
* producció anual del sistema solar (kWh)
* fracció solar (%)
C - Per a la instal·lació d’energia solar fotovoltaica, aïllada de la xarxa elèctrica:

Cal elaborar una memòria tècnica amb el contingut que s’indica a continuació:
a) Ubicació de la instal·lació.

b) Objecte de la instal·lació i la seva justificació.

c) Càlcul dels consums estimats.

d) Càlcul de la radiació solar.

e) Dimensionament de la instal·lació i descripció dels components principals.

f) Esquema unifilar i plànols de la instal·lació.

g) Generació anual estimada.
D - Per a la instal·lació d’equips d’aprofitament de l’energia geotèrmica:
- El projecte energètic previst al Reglament energètic en l’edificació, per a les instal·lacions amb perforació vertical.

- En els altres casos cal elaborar una memòria tècnica amb el contingut que s’indica a continuació:

a) Ubicació de la instal·lació.

b) Nombre i tipologia dels edificis que es preveuen climatitzar.

c) Objecte de la instal·lació i justificació on s’incloguin els càlculs de la demanda tèrmica de l’edifici.

d) Descripció tècnica de la instal·lació. En cas que la instal·lació geotèrmica substitueixi una instal·lació de climatització existent, cal fer també una descripció tècnica de la instal·lació substituïda.

e) Catàlegs o fitxes tècniques on aparegui: marca, model, característiques dels equips (potències, rendiments, consums, etc.) i dades de contacte del subministrador.

f) Dades energètiques anuals de la instal·lació: estimació de la producció i del consum anual d’energia (kWh) i la justificació corresponent dels càlculs efectuats; COP de la bomba de calor (suposant una temperatura de sortida de condensador de 35 ºC i una temperatura d’entrada a evaporador de 0 ºC).
E - Per a la instal·lació d’equips d’aprofitament de l’energia aerotèrmica:

- Un projecte o memòria tècnica de la instal·lació amb el contingut que s’indica a continuació:
a) Ubicació de la instal·lació.

b) Nombre i tipologia dels edificis que es preveuen climatitzar.

c) Objecte de la instal·lació i justificació on s’incloguin els càlculs de la demanda tèrmica de l’edifici.

d) Descripció tècnica de la instal·lació. En cas que la instal·lació aerotèrmica substitueixi una instal·lació de climatització existent, cal fer també una descripció tècnica de la instal·lació substituïda.

e) Catàlegs o fitxes tècniques on aparegui: marca, model, característiques dels equips (potències, rendiments, consums, etc.) i dades de contacte del subministrador.

f) Dades energètiques anuals de la instal·lació: estimació de la producció i del consum anual d’energia (kWh) i la justificació corresponent dels càlculs efectuats; COP de la bomba de calor (suposant una temperatura de sortida de condensador de 35 ºC i una temperatura d’entrada a evaporador de 0 ºC).
F - Per a actuacions de millora de l’envolupant tèrmica:
- En actuacions de canvi de finestres i portesfinestra, un informe o una memòria descriptiva de l’estat inicial, els problemes que cal resoldre i les obres que es pretenen efectuar, signat per l’instal·lador, que ha d’indicar amb especial indicació quin és el valor del coeficient de transmitància U de l’envidrament i de l’estructura que el suporta.

- Per a altres millores de l’envolupant tèrmica, un informe o una memòria que justifiqui que els elements rehabilitats compleixen les exigències mínimes d’eficiència energètica del Reglament energètic en l’edificació.

Annex 2.
Tipus d’ajut, import subvencionable i import màxim del préstec per a actuacions de rehabilitació
L’article 21.2 estableix un import màxim de subvenció de 50.000 euros per edificació, convocatòria i promotor de la rehabilitació. S’entén per “edificació” la construcció que es va autoritzar a bastir a l’empara d’una mateixa llicència.

A - Programa d’ajuts a la rehabilitació d’habitatges

Descripció de l’actuació
Subvenció en % del pressupost protegible Import del préstec preferent en % del pressupost protegible Data màxima d’acceptació de sol·licituds per a actuacions d’obligat compliment
1 Obres per assolir les condicions d’habitabilitat i obtenir el certificat d’habitabilitat - - 100% 30/09/2013
2 Obres que millorin les condicions d’habitabilitat respecte a les obligatòries 7% 100%
3 Obres destinades a la millora del comportament tèrmic i/o acústic 10% 100%


B - Programa d’ajuts a la rehabilitació d’edificis d’ús d’habitatges

Descripció de l’actuació
Subvenció en % del pressupost protegible Import del préstec preferent en % del pressupost protegible Data màxima d’acceptació de sol·licituds per a actuacions d’obligat compliment
1 Millora de l’accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques
 
1.1 Supressió de barreres arquitectòniques d’accés a l’edifici

Com:
Establir rampa d’accés
Desplaçar la porta d’entrada a l’edifici
Substituir la porta d’entrada a l’edifici i instal·lar una barana exterior
10% 100% 30/09/2013



1.2 Supressió de barreres arquitectòniques en zones comunes

Com:
Establir una rampa d’accés
Eixamplar l’entrada a l’edifici Instal·lar una barana interior
10% 100% 30/09/2013



1.3 Instal·lació d’un aparell elevador en edificis que no en tenen

Com:
Aparell nou
Obra civil per a la instal·lació
10% 100%



1.4 Adopció d’altres mesures per millorar-ne l’accessibilitat 10% 100% 30/09/2013
2 Millora de la seguretat industrial
 
2.5 Elements susceptibles de desprendre’s de la façana i la teulada

Com:
Canalons
Reparació de la façana
10% 100% 30/09/2013



Descripció de l’actuació
Subvenció en % del pressupost protegible Import del préstec preferent en % del pressupost protegible Data màxima d’acceptació de sol·licituds per a actuacions d’obligat compliment
2.6 Deficiències constructives que puguin afectar les condicions d’habitabilitat

Com:
Humitats (impermeabilització i aïllaments)
Estabilitzar fissures i esquerdes
10% 100% 30/09/2013



2.7 Instal·lacions elèctriques de baixa tensió

Com:
Instal·lar el quadre elèctric general
Fer la connexió al terra elèctric de l’edifici
Galeria tècnica
10% 100% 30/09/2013



2.8 Instal·lacions de seguretat contra incendi

Com:
Portes tallafoc
Instal·lació d’extintors
10% 100% 30/09/2013



2.9 Instal·lacions de dipòsits d’hidrocarburs

Com:
Revisió de 25 anys
Verificació de l’estat (proves d’estanqueïtat)
Reparació de la instal·lació
Substitució del dipòsit
Instal·lacions annexes de dipòsits hidrocarburs
10% 100% 30/09/2013



2.10 Renovació, millora o adequació de la instal·lació de l’ascensor

Com:
Ascensor nou
Ascensor nou practicable
Substitució per un ascensor nou
Obra civil per a la instal·lació
10% 100% 30/09/2013



2.11 Adopció d’altres mesures per millorar la seguretat industrial

Com:
Instal·lació d’un local tècnic telecomunicacions (fibra òptica…)
Instal·lació d’elements de seguretat a les portes de garatge
10% 100% 30/09/2013



3 Millora de la sostenibilitat i l’eficiència energètica
 
3.12 Separació de les aigües pluvials i residuals amb aprofitament o no de les aigües pluvials

Com:
Canalització de les aigües pluvials i conducció fins al col·lector d’aigües pluvials (o fins a la calçada)
Reaprofitament de les aigües pluvials
10% 100% 30/09/2013



3.13 Millora de les instal·lacions de depuració d’aigües residuals o sanejaments autònoms

Com:
Renovació, millora o adequació de les instal·lacions existents
Eliminació de les instal·lacions per embrancaments a la xarxa de sanejament o clavegueram
10% 100% 30/09/2013



3.14 Instal·lació de comptadors individuals d’aigua

Com:
Instal·lació de comptadors individuals d’aigua potable
Instal·lació de comptadors individuals d’aigua calenta sanitària
10% 100% 30/09/2013



3.15 Substitució de la caldera

Com:
Caldera central
Instal·lació de la distribució del consum
10% 100% 30/09/2013



3.16 Substitució del cremador de la caldera central 10% 100% 30/09/2013
Descripció de l’actuació
Subvenció en % del pressupost protegible Import del préstec preferent Data màxima d’acceptació de sol·licituds per a actuacions d’obligat compliment
3.17 Establiment de comptadors individuals de calefacció calorimètrics 10% 100%
3.18 Establiment de conduccions de fums i de ventilació vertical 10% 100% 30/09/2013
3.19 Adopció d’altres mesures per reduir les emissions de gasos hivernacle 10% 100% 30/09/2013
3.20 Millora de l’envolupant tèrmica de l’edifici 10% 100% 30/09/2013
3.21 Millores de l’aïllament acústic i tèrmic de les zones comunes i de les instal·lacions 10% 100% 30/09/2013
3.22 Establiment d’un espai comunitari per a l’emmagatzematge separat dels residus 10% 100% 30/09/2013
3.23 Millora o adaptació dels locals tècnics 10% 100% 30/09/2013
3.24 Millora de l’eficiència energètica en l’enllumenat d’espais comunitaris 10% 100% 30/09/2013
3.25 Adopció d’altres mesures per millorar la sostenibilitat i l’eficiència energètica 10% 100% 30/09/2013
4 Implantació d’energies renovables
 
4.26 Instal·lació d’aprofitament de biomassa llenyosa per a la calefacció 10% 100% 30/09/2013
4.27 Instal·lació d’aprofitament de l’energia solar mitjançant captadors solars tèrmics 10% 100% 30/09/2013
4.28 Instal·lació d’energia solar fotovoltaica, aïllada de la xarxa elèctrica 10% 100% 30/09/2013
4.29 Instal·lació d’equips d’aprofitament de l’energia geotèrmica 10% 100% 30/09/2013
4.30 Instal·lació d’equips d’aprofitament de l’energia aerotèrmica 10% 100% 30/09/2013
5 Embelliment de les façanes
 
5.31 Embelliment de les façanes

Com:
Pintar la façana
Fer un revestiment nou de la façana (sense millorar-ne l’aïllament)
Restituir la façana al seu estat original (sense millorar-ne l’aïllament)
Netejar la façana
5% 100% 30/09/2013






Portal Jurídic del Principat d’Andorra