Decret 71/2025, del 5-3-2025, pel qual s’aprova el Reglament del Programa de foment de la contractació en el sector privat.
Índex
[Mostra/Amaga]Exposició de motius
Les polítiques actives d’ocupació es materialitzen en un conjunt de programes i mesures de foment de l’ocupació i la formació, per millorar l’accés a llocs de treball de les persones que es troben en situació de desocupació i cercar un equilibri entre l’oferta i la demanda d’aquests llocs de treball.La Llei 4/2019, del 31 de gener, d’ocupació regula aquesta matèria i el Decret del 12-2-2020 d’aprovació del Reglament de l’ocupació la desenvolupa al capítol cinquè, que regula les polítiques d’ocupació, concretament en els articles del 28 al 32, que es refereixen específicament a la convocatòria dels programes i assenyalen els aspectes del procediment de tramitació de les sol·licituds.
La convocatòria dels programes de millora de l’ocupabilitat té com a objectiu general, d’acord amb les necessitats del mercat de treball i les condicions de les persones en situació de desocupació, fomentar una ocupació de qualitat tan estable com sigui possible.
D’ençà dels primers programes engegats el 2012, any rere any s’han aprovat els diferents programes de foment de l’ocupació i la contractació, ja sigui orientats al sector privat o al sector públic, per oferir així solucions ajustades i adequades a cada moment, tenint en compte el context socioeconòmic.
El 2024, la situació del mercat laboral ha seguit la tendència del 2023, caracteritzada per un nombre elevat d’ofertes de llocs de treball per cobrir i un decrement progressiu del nombre de persones registrades al Servei d’Ocupació.
En aquest context, enguany es promou un programa de foment de la contractació en el sector privat que dona continuïtat al de l’edició anterior i que segueix estant destinat a les persones inscrites en recerca de feina al Servei d’Ocupació amb més dificultats d’inclusió sociolaboral, com ara les d’edats compreses entre els 16 i els 25 anys o entre els 45 i els 65 anys, les que perceben un ajut per desocupació involuntària o les aturades de llarga durada, o bé persones amb una discapacitat o en situació de vulnerabilitat.
La contractació d’aquestes persones mitjançant el Programa de foment de la contractació en el sector privat es fomenta mitjançant subvencions destinades a les empreses que desenvolupen legalment la seva activitat al Principat d’Andorra i que s’acullen al Programa prèvia presentació d’una oferta de treball i de la selecció d’una de les persones proposades pel Servei d’Ocupació, i que formalitzen el contracte de treball amb les condicions específiques del Programa.
Enguany, en vista de l’increment del salari mínim horari interprofessional, s’augmenten els imports de la subvenció, que s’eleven a 352 euros mensuals durant els sis mesos del contracte de durada determinada i a 528 euros mensuals els sis mesos posteriors del contracte indefinit, amb una subvenció total de 5.280 euros per a tota la durada del Programa, finançats mitjançant la partida pressupostària corresponent.
A més, es conserva la prima total de 500 euros per a les empreses que contractin més d’una persona. Aquesta prima és aplicable a la contractació mitjançant qualsevol dels programes destinats al foment de la contractació aprovats per a l’exercici del 2025, sempre que les persones contractades hagin finalitzat les dos fases del Programa (sis mesos de contracte de durada determinada més sis mesos de contracte indefinit).
El Programa de foment de la contractació en el sector privat manté la possibilitat que la jornada de treball pugui ser inferior a la jornada legal ordinària de quaranta hores de treball setmanal, tant per al col·lectiu de joves de 16 a 25 anys com per al de les persones amb discapacitat o que es troben en una situació vulnerable i estan adherides a l’itinerari d’orientació especialitzat del Servei d’Ocupació.
Alhora, es preveu la possibilitat per al col·lectiu de persones amb discapacitat o en situació de vulnerabilitat de reduir la jornada laboral en curs de contracte, en els casos en què sigui necessari, prèvia formalització d’una addenda al contracte, la qual cosa comporta una reducció de la subvenció proporcional al temps reduït.
Altrament, es manté la possibilitat que les persones contractades a través del Programa puguin efectuar fins a dos formacions gratuïtes de la cartera de formacions que proposa el Servei d’Ocupació durant el primer any de contracte, per tal de continuar desenvolupant les seves competències i millorar el seu acompliment en el lloc de treball, sempre que ho sol·licitin l’empresa i el treballador. Aquesta formació s’ha d’efectuar durant la jornada laboral i s’inclou dins del temps treballat.
Aquest Reglament s’estructura en tres capítols. El primer, dedicat a les disposicions generals, regula l’objecte, el règim jurídic, els beneficiaris, els destinataris, i els beneficis i el contingut del Programa. El capítol segon regula les condicions del Programa; estableix les característiques dels contractes; fixa les obligacions dels beneficiaris i dels destinataris del Programa; estableix la subvenció; desenvolupa la concurrència i les incompatibilitats, i concreta la vigència i les causes de revisió, revocació i restitució. El darrer capítol tracta dels procediments i inclou la gestió del Programa i dels beneficis, la tramitació de les sol·licituds i de la documentació, els criteris de tramitació de les sol·licituds, i el seguiment i control.
D’acord amb l’article 32.1 de la Llei 32/2018, del 6 de desembre, qualificada d’acció sindical i patronal i l’article 3.1.a del Decret del 13-11-2019 pel qual s’aprova el Reglament regulador del Consell Econòmic i Social, aquest òrgan ha emès el corresponent dictamen preceptiu i no vinculant, de data 25 de febrer del 2025, i d’acord amb l’article 28 del Reglament de l’ocupació, el Servei d’Ocupació ha emès un informe amb caràcter preceptiu i no vinculant, de data 26 de febrer del 2025, després de fer una consulta al Consell Econòmic i Social.
Ateses les consideracions esmentades, i a proposta de la Ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, el Govern, en la sessió del dia 5 de març del 2025, aprova aquest Decret amb el contingut següent:
Article únic
S’aprova el Reglament del Programa de foment de la contractació en el sector privat, que entrarà en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Reglament del Programa de foment de la contractació en el sector privat
Capítol primer. Disposicions generals
Article 1. Objecte
El Programa de foment de la contractació en el sector privat (d’ara endavant, “el Programa”) té per objecte fomentar la contractació, per part de les empreses legalment establertes a Andorra, de les persones inscrites al Servei d’Ocupació (en endavant, “SOA”) en situació de recerca de feina i que formen part dels col·lectius en una situació de més vulnerabilitat, amb la finalitat que aquests perfils professionals segueixin actius en el mercat de treball.
Article 2. Règim jurídic
1. El Programa desenvolupa les previsions establertes en el Reglament de l’ocupació, aprovat pel Decret del 12-2-2020, especialment als articles del 28 al 32, pel que fa a la convocatòria i el procediment per a la tramitació i la resolució de les sol·licituds, com també en relació amb el recurs, la revisió, la revocació i la restitució i la renúncia.
2. La relació laboral que s’estableix entre les empreses i les persones inscrites al SOA seleccionades per acollir-se al Programa es regula per la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals. El Departament d’Ocupació i Treball queda exonerat de qualsevol qüestió que pugui sorgir en la relació laboral entre l’empresa i la persona destinatària del Programa.
Article 3. Beneficiaris del Programa
1. Es poden beneficiar de les accions previstes en el Programa les empreses que desenvolupin legalment la seva activitat al Principat d’Andorra.
2. Queden exclosos d’aquest Programa els supòsits previstos a l’article 2 de la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals.
3. No poden ser beneficiàries del Programa les empreses que:
a) Sol·licitin contractar el cònjuge, els ascendents, els descendents i la resta de parents, per consanguinitat o afinitat fins al segon grau inclòs, de l’empresari o de les persones que tinguin el control empresarial, segons el que estableix la legislació en matèria de comptabilitat dels empresaris, o bé que siguin membres dels òrgans d’administració de l’empresa quan tingui la forma jurídica de societat.
b) Sol·licitin contractar treballadors que hagin tingut qualsevol relació laboral amb l’empresa, amb la seva successora o amb el grup d’empreses, en els dotze mesos immediatament anteriors a la data de la contractació, llevat que aquesta relació laboral hagi estat d’una durada inferior a dos mesos.
c) Tinguin autoritzada l’activitat d’empreses de treball temporal.
d) Tinguin autoritzada qualsevol activitat que comporti de manera directa o indirecta la cessió de treballadors.
e) En la data de la sol·licitud no estiguin al corrent de les cotitzacions a la Caixa Andorrana de Seguretat Social, ni al corrent de qualsevol obligació tributària de l’Administració pública, a excepció de les empreses que tinguin acceptat el pagament fraccionat del deute amb l’Administració pública.
Si el SOA constata l’existència d’un deute amb l’Administració pública, ho ha de comunicar a l’empresa, que disposa d’un màxim de cinc (5) dies hàbils a comptar de la data de la comunicació per resoldre-ho i informar-ne el SOA. En el cas contrari la sol·licitud es resol desfavorablement.
f) Hagin instat un acomiadament no causal o per causes objectives durant els tres mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud amb la finalitat de substituir les persones acomiadades per persones contractades a través del Programa.
g) Percebin alguna altra prestació econòmica pública o privada, nacional o estrangera, pel mateix concepte.
h) Hagin donat d’alta la persona contractada a la Caixa Andorrana de Seguretat Social abans d’haver registrat al Servei de Tràmits del Govern la sol·licitud corresponent per acollir-se al Programa específic.
b) Sol·licitin contractar treballadors que hagin tingut qualsevol relació laboral amb l’empresa, amb la seva successora o amb el grup d’empreses, en els dotze mesos immediatament anteriors a la data de la contractació, llevat que aquesta relació laboral hagi estat d’una durada inferior a dos mesos.
c) Tinguin autoritzada l’activitat d’empreses de treball temporal.
d) Tinguin autoritzada qualsevol activitat que comporti de manera directa o indirecta la cessió de treballadors.
e) En la data de la sol·licitud no estiguin al corrent de les cotitzacions a la Caixa Andorrana de Seguretat Social, ni al corrent de qualsevol obligació tributària de l’Administració pública, a excepció de les empreses que tinguin acceptat el pagament fraccionat del deute amb l’Administració pública.
Si el SOA constata l’existència d’un deute amb l’Administració pública, ho ha de comunicar a l’empresa, que disposa d’un màxim de cinc (5) dies hàbils a comptar de la data de la comunicació per resoldre-ho i informar-ne el SOA. En el cas contrari la sol·licitud es resol desfavorablement.
f) Hagin instat un acomiadament no causal o per causes objectives durant els tres mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud amb la finalitat de substituir les persones acomiadades per persones contractades a través del Programa.
g) Percebin alguna altra prestació econòmica pública o privada, nacional o estrangera, pel mateix concepte.
h) Hagin donat d’alta la persona contractada a la Caixa Andorrana de Seguretat Social abans d’haver registrat al Servei de Tràmits del Govern la sol·licitud corresponent per acollir-se al Programa específic.
Article 4. Destinataris del Programa
Poden ser persones destinatàries de les accions previstes en el Programa les persones usuàries del SOA que reuneixin cumulativament els requisits següents:
a) Ser de nacionalitat andorrana o estrangeres, legalment residents a Andorra, o ser estrangeres amb autorització de treball vigent o de residència per raó de reagrupament familiar, i ser més grans de 16 anys en el moment de la intermediació amb l’oferta de treball presentada pel Programa.
b) Constar inscrites al SOA en recerca de feina.
c) Formar part d’un dels col·lectius següents de persones amb dificultats d’inclusió al mercat laboral en el moment de la intermediació amb l’oferta de treball presentada pel Programa: persones de 16 a 25 anys, persones de 45 a 65 anys, persones aturades de llarga durada amb més de sis mesos d’inscripció consecutius al SOA previs a la intermediació, persones beneficiàries de l’ajut per desocupació involuntària mentre aquest ajut estigui vigent, persones amb discapacitat i persones que es troben en situació de vulnerabilitat en la modalitat d’intervenció de treball amb suport, segons el que estableix l’article 26.2 del Decret del 12-2-2020 d’aprovació del Reglament de l’ocupació.
b) Constar inscrites al SOA en recerca de feina.
c) Formar part d’un dels col·lectius següents de persones amb dificultats d’inclusió al mercat laboral en el moment de la intermediació amb l’oferta de treball presentada pel Programa: persones de 16 a 25 anys, persones de 45 a 65 anys, persones aturades de llarga durada amb més de sis mesos d’inscripció consecutius al SOA previs a la intermediació, persones beneficiàries de l’ajut per desocupació involuntària mentre aquest ajut estigui vigent, persones amb discapacitat i persones que es troben en situació de vulnerabilitat en la modalitat d’intervenció de treball amb suport, segons el que estableix l’article 26.2 del Decret del 12-2-2020 d’aprovació del Reglament de l’ocupació.
Article 5. Beneficis del Programa
1. Els beneficis del Programa consisteixen en subvencions econòmiques, d’acord amb el que estableix l’article 26.1.a del Reglament de l’ocupació, i s’atribueixen en aplicació del règim reglat.
2. Pot ser objecte de subvenció econòmica, en seguiment de les previsions del Programa, la contractació de persones demandants d’ocupació en situació de recerca de feina inscrites al SOA d’acord amb el que estableix l’article 4 d’aquest Reglament.
Article 6. Contingut del Programa
1. El Programa pretén donar una resposta immediata a la situació de desocupació de les persones que es troben sense feina i formen part d’un dels col·lectius de persones amb dificultats d’inclusió al mercat laboral, mitjançant la subvenció de la contractació per part de les empreses.
2. El Programa s’estructura en dos fases successives:
a) En la primera fase s’estableix un contracte inicial de durada determinada de sis mesos.
b) En la segona fase i consecutivament al contracte de durada determinada inicial, es fomenta la contractació indefinida de la persona.
b) En la segona fase i consecutivament al contracte de durada determinada inicial, es fomenta la contractació indefinida de la persona.
Capítol segon. Condicions del Programa
Article 7. Característiques dels contractes
1. El contracte de treball ha de recollir almenys els pactes següents:
a) La jornada legal ordinària de quaranta hores de treball setmanal. En el cas de les persones amb discapacitat, les persones que es troben en situació de vulnerabilitat en la modalitat d’intervenció de treball amb suport, i les persones de 16 a 25 anys, la jornada pot ser inferior a quaranta hores de treball setmanal.
b) Una durada determinada de sis mesos del primer contracte de treball i una durada indefinida del segon contracte de treball.
c) Un període de prova d’un mes per al primer contracte de durada determinada de sis mesos.
d) Un salari fix igual o superior al salari mínim vigent segons la jornada.
e) La possibilitat de dur a terme un màxim de dos formacions gratuïtes, incloses en la cartera de formacions del SOA, durant el primer any de contracte sempre que la formació estigui relacionada amb les funcions i tasques que porta a terme el treballador o que li permeti desenvolupar competències que millorin l’acompliment en el lloc de treball. L’empresa i el treballador ho han de sol·licitar al departament encarregat de l’ocupació.
f) Que el temps dedicat a les formacions referides en l’apartat e s’inclogui en la jornada legal de treball. El còmput total d’hores de formació i de treball efectiu no pot excedir vuit hores diàries o la part proporcional en funció de la jornada pactada.
b) Una durada determinada de sis mesos del primer contracte de treball i una durada indefinida del segon contracte de treball.
c) Un període de prova d’un mes per al primer contracte de durada determinada de sis mesos.
d) Un salari fix igual o superior al salari mínim vigent segons la jornada.
e) La possibilitat de dur a terme un màxim de dos formacions gratuïtes, incloses en la cartera de formacions del SOA, durant el primer any de contracte sempre que la formació estigui relacionada amb les funcions i tasques que porta a terme el treballador o que li permeti desenvolupar competències que millorin l’acompliment en el lloc de treball. L’empresa i el treballador ho han de sol·licitar al departament encarregat de l’ocupació.
f) Que el temps dedicat a les formacions referides en l’apartat e s’inclogui en la jornada legal de treball. El còmput total d’hores de formació i de treball efectiu no pot excedir vuit hores diàries o la part proporcional en funció de la jornada pactada.
2. En el supòsit que el treballador contractat sigui menor d’edat, el contracte específic del Programa se substitueix pel contracte oficial de menors amb les mateixes condicions descrites anteriorment i d’acord amb el que estableix la legislació laboral vigent.
L’edat del treballador, a tots els efectes del Programa, es determina en la data de la intermediació efectiva amb l’oferta presentada per al Programa.
3. Queden exclosos, a tots els efectes del Programa, els contractes de treball convinguts amb persones més grans de 65 anys. No obstant això, les persones que en la data de la intermediació efectiva no hagin complert els 65 anys i els compleixin durant la vigència de la contractació mitjançant el Programa seguiran sent considerades destinatàries del Programa fins que finalitzi.
Article 8. Obligacions dels beneficiaris del Programa
Les empreses beneficiàries del Programa, a més de les obligacions que estableixen la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals i la normativa laboral aplicable vigent, estan sotmeses a les obligacions següents:
a) Convenir amb la persona destinatària del Programa un contracte que reuneixi els requisits establerts a l’article 7 d’aquest Reglament i lliurar-ne una còpia al SOA, juntament amb els altres documents previstos en la convocatòria del mateix Programa.
b) Complir l’objectiu, executar el projecte, dur a terme l’activitat i seguir el propòsit que estableix el Programa i que dona lloc a la concessió dels beneficis, així com acreditar-ho davant el SOA.
c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control que estableixi el SOA o l’òrgan delegat a aquest efecte.
d) Comunicar al SOA, en un termini màxim de vuit dies hàbils, l’obtenció d’altres subvencions, bonificacions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat.
e) Comunicar al SOA tota alteració de les condicions que es van tenir en compte per concedir els beneficis del Programa, en un termini màxim d’un mes des que el fet es produeix.
f) Facilitar al SOA les dades sobre les incidències produïdes en el decurs de l’execució del contracte que siguin necessàries per gestionar la subvenció, i de manera específica:
g) Col·laborar en les tasques de seguiment del Programa que dugui a terme el SOA.
h) Restituir els fons percebuts en cas de revocació dels beneficis del Programa.
b) Complir l’objectiu, executar el projecte, dur a terme l’activitat i seguir el propòsit que estableix el Programa i que dona lloc a la concessió dels beneficis, així com acreditar-ho davant el SOA.
c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control que estableixi el SOA o l’òrgan delegat a aquest efecte.
d) Comunicar al SOA, en un termini màxim de vuit dies hàbils, l’obtenció d’altres subvencions, bonificacions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat.
e) Comunicar al SOA tota alteració de les condicions que es van tenir en compte per concedir els beneficis del Programa, en un termini màxim d’un mes des que el fet es produeix.
f) Facilitar al SOA les dades sobre les incidències produïdes en el decurs de l’execució del contracte que siguin necessàries per gestionar la subvenció, i de manera específica:
i. La no assistència o la manca de col·laboració de la persona assalariada en el Programa que cal dur a terme.
ii. La situació de baixa per malaltia o accident de la persona assalariada.
iii. La suspensió o l’extinció del contracte de treball per qualsevol causa.
iv. El cessament de les activitats empresarials.
v. La declaració en situació d’arranjament judicial o de fallida.
vi. En general, qualsevol altra circumstància que afecti l’assoliment dels objectius del Programa.
ii. La situació de baixa per malaltia o accident de la persona assalariada.
iii. La suspensió o l’extinció del contracte de treball per qualsevol causa.
iv. El cessament de les activitats empresarials.
v. La declaració en situació d’arranjament judicial o de fallida.
vi. En general, qualsevol altra circumstància que afecti l’assoliment dels objectius del Programa.
g) Col·laborar en les tasques de seguiment del Programa que dugui a terme el SOA.
h) Restituir els fons percebuts en cas de revocació dels beneficis del Programa.
Article 9. Obligacions dels destinataris del Programa
Les persones destinatàries del Programa, a més de les obligacions que estableixen la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals i la normativa laboral aplicable vigent, estan sotmeses a les obligacions següents:
a) Complir les obligacions establertes en la Llei 4/2019, del 31 de gener, d’ocupació i en el Decret del 12-2-2020, d’aprovació del Reglament de l’ocupació.
b) Col·laborar activament en les tasques de seguiment que estableixi el SOA.
c) Participar de forma efectiva en les accions d’informació, orientació, formació i capacitació adreçades a millorar la seva ocupabilitat.
b) Col·laborar activament en les tasques de seguiment que estableixi el SOA.
c) Participar de forma efectiva en les accions d’informació, orientació, formació i capacitació adreçades a millorar la seva ocupabilitat.
Article 10. Subvenció
1. L’import total de la subvenció és de fins a 5.280 euros per dotze mesos de contractació i una jornada legal ordinària de quaranta hores de treball setmanal, d’acord amb el que segueix:
a) En la primera fase, el contracte inicial de durada determinada, el període màxim de subvenció és de sis mesos, per un import total de 2.112 euros, que correspon a la suma de 352 euros mensuals.
b) En la segona fase es fomenta la contractació indefinida de la persona destinatària del Programa una vegada ha finalitzat el contracte de durada determinada, amb l’acreditació prèvia del contracte formalitzat, segons disposa l’apartat 3 de l’article 15 d’aquest Reglament. Se subvencionen els sis primers mesos del contracte indefinit com a màxim, amb un import total de 3.168 euros, que correspon a la suma de 528 euros mensuals.
b) En la segona fase es fomenta la contractació indefinida de la persona destinatària del Programa una vegada ha finalitzat el contracte de durada determinada, amb l’acreditació prèvia del contracte formalitzat, segons disposa l’apartat 3 de l’article 15 d’aquest Reglament. Se subvencionen els sis primers mesos del contracte indefinit com a màxim, amb un import total de 3.168 euros, que correspon a la suma de 528 euros mensuals.
2. Els imports de la subvenció prevista en la primera i la segona fases es redueixen proporcionalment en cas que la jornada sigui inferior a quaranta hores de treball setmanal.
3. Els imports de la subvenció prevista en la primera i la segona fases s’abonen a les empreses beneficiàries del Programa en funció de l’evolució de la contractació, per mensualitats completes i vençudes, a comptar de la data d’inici de la relació laboral. En els casos en què es redueixi la jornada laboral, es reduirà l’import de la subvenció en la mateixa proporció.
4. L’acabament anticipat de la relació laboral per les causes que siguin suposa la finalització del pagament de la subvenció –l’import de la qual serà proporcional als dies de la mensualitat transcorreguts fins a la finalització del contracte– i la baixa del beneficiari del Programa, sense perjudici de l’obligació, si escau, de restituir les subvencions rebudes, d’acord amb el que disposa l’article 13 d’aquest Reglament.
5. La suspensió del contracte de treball per les causes previstes a l’article 31 de la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals determina la pèrdua de la subvenció proporcionalment als dies de suspensió generats durant un mes.
6. Les empreses que contractin més d’una persona mitjançant qualsevol dels programes destinats al foment de la contractació vigents el 2025 es beneficien d’una prima de 500 euros, sempre que les persones contractades hagin finalitzat les dos fases del Programa, consistents en sis mesos de contracte de durada determinada i sis mesos de contracte indefinit. L’import de la prima s’abona a les empreses beneficiàries un cop vençut el dit termini.
7. La data prevista de finalització del contracte de durada determinada no queda alterada encara que, amb anterioritat, s’hagi suspès el contracte per les causes previstes a l’article 31 de la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals.
Article 11. Concurrència i incompatibilitats
1. Per a les empreses beneficiàries i per a les persones destinatàries del Programa, els seus beneficis no són compatibles amb els d’altres programes que es puguin aprovar en el desenvolupament del Reglament de l’ocupació, llevat que s’indiqui altrament en el programa corresponent.
2. Per a les persones destinatàries del Programa, la contractació és incompatible amb els ajuts econòmics per desocupació involuntària regulats en la reglamentació en matèria de prestacions econòmiques dels serveis socials i sociosanitaris, i amb altres programes que es puguin aprovar per desenvolupar el Reglament de l’ocupació, llevat que s’indiqui altrament en el programa corresponent.
Article 12. Vigència
Les empreses beneficiàries i les persones destinatàries del Programa es poden acollir als seus beneficis des del dia que entri en vigor aquest Reglament fins al 31 de desembre del 2025, sempre que les sol·licituds es presentin abans de l’1 de desembre del 2025, sense perjudici que els pagaments acordats fins al 31 de desembre del 2025 es puguin fer després d’aquesta data, tot plegat fins a exhaurir la partida pressupostària corresponent.
Article 13. Causes de revisió, revocació i restitució
1. El ministeri competent en matèria d’ocupació pot revisar, mitjançant l’obertura del procediment d’instrucció a aquest efecte, els beneficis ja concedits i revocar la resolució de la concessió en cas que s’alterin les condicions o els requisits que en van facultar l’obtenció, així com reclamar la restitució de les quantitats rebudes indegudament.
2. La instrucció de l’expedient de revisió ha de garantir l’audiència de les persones interessades, i és a càrrec del departament encarregat de l’ocupació emetre la proposta de resolució al ministre competent en matèria d’ocupació, el qual resol l’expedient.
3. Són causes de revocació:
a) L’acabament anticipat de la relació laboral per qualsevol causa.
b) L’incompliment de les obligacions establertes per part de les empreses beneficiàries del Programa.
c) L’incompliment de les obligacions establertes per part de les persones destinatàries del Programa.
d) La concurrència d’alguna de les causes d’incompatibilitat previstes a l’article 11 d’aquest Reglament.
b) L’incompliment de les obligacions establertes per part de les empreses beneficiàries del Programa.
c) L’incompliment de les obligacions establertes per part de les persones destinatàries del Programa.
d) La concurrència d’alguna de les causes d’incompatibilitat previstes a l’article 11 d’aquest Reglament.
Capítol tercer. Procediments
Article 14. Gestió del Programa i dels beneficis
La gestió del Programa i dels beneficis del Programa correspon al departament encarregat de l’ocupació.
Article 15. Tramitació de les sol·licituds i de la documentació
1. Tramitació prèvia al Servei d’Ocupació:
a) L’empresa interessada ha de presentar al SOA una oferta de treball, mitjançant el formulari corresponent disponible a la pàgina web del departament encarregat del treball.
b) El SOA preselecciona, entre les persones desocupades que es poden acollir al Programa, les que reuneixin els requisits de l’oferta de treball i els perfils personal i professional que s’adaptin més bé a aquesta oferta de treball, i amb l’autorització prèvia de les mateixes persones facilita el contacte amb l’empresa interessada.
c) L’empresa interessada selecciona una o diverses persones entre les candidates proposades pel SOA.
b) El SOA preselecciona, entre les persones desocupades que es poden acollir al Programa, les que reuneixin els requisits de l’oferta de treball i els perfils personal i professional que s’adaptin més bé a aquesta oferta de treball, i amb l’autorització prèvia de les mateixes persones facilita el contacte amb l’empresa interessada.
c) L’empresa interessada selecciona una o diverses persones entre les candidates proposades pel SOA.
2. Presentació de la sol·licitud a Tràmits del Govern:
a) La sol·licitud es pot presentar en paper al Servei de Tràmits del Govern mentre no estigui disponible el tràmit corresponent en la modalitat electrònica.
b) L’empresa interessada ha de presentar la sol·licitud específica per acollir-se al Programa per a cadascuna de les persones que hagi seleccionat en el marc del Programa.
c) En la sol·licitud s’han d’especificar les dades de l’empresa que sol·licita i les de la persona que l’empresa ha seleccionat per contractar-la d’acord amb el Programa, i l’empresa i la persona destinatària del programa hi han de signar les obligacions que adquireixen. La sol·licitud, a més, ha d’anar acompanyada de la documentació específica del Programa.
d) En la sol·licitud, l’empresa ha de signar les declaracions que s’incorporen al document respecte del compliment de les obligacions previstes en aquest Reglament, i de manera específica:
e) En la sol·licitud, l’empresa ha de signar les autoritzacions expresses incorporades al document i que faculten el Govern a fer les comprovacions necessàries, en substitució dels certificats originals acreditatius, que està al corrent de les seves obligacions respecte a la Caixa Andorrana de Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb el comú de la parròquia on està radicada.
f) La sol·licitud ha d’anar acompanyada de la documentació següent:
b) L’empresa interessada ha de presentar la sol·licitud específica per acollir-se al Programa per a cadascuna de les persones que hagi seleccionat en el marc del Programa.
c) En la sol·licitud s’han d’especificar les dades de l’empresa que sol·licita i les de la persona que l’empresa ha seleccionat per contractar-la d’acord amb el Programa, i l’empresa i la persona destinatària del programa hi han de signar les obligacions que adquireixen. La sol·licitud, a més, ha d’anar acompanyada de la documentació específica del Programa.
d) En la sol·licitud, l’empresa ha de signar les declaracions que s’incorporen al document respecte del compliment de les obligacions previstes en aquest Reglament, i de manera específica:
i. Que les dades són certes i completes.
ii. Que el sol·licitant està assabentat que una eventual falsedat o omissió en la sol·licitud o en els documents presentats pot donar lloc a la incoació d’un procediment judicial per un possible delicte de falsedat en document públic o oficial i que la comissió de les infraccions previstes a la Llei 4/2019, del 31 de gener, d’ocupació o a la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals és objecte d’expedient sancionador.
iii. Una declaració sota jurament o promesa que no té dret a cap altra prestació econòmica pública o privada, nacional o estrangera, pel mateix concepte.
ii. Que el sol·licitant està assabentat que una eventual falsedat o omissió en la sol·licitud o en els documents presentats pot donar lloc a la incoació d’un procediment judicial per un possible delicte de falsedat en document públic o oficial i que la comissió de les infraccions previstes a la Llei 4/2019, del 31 de gener, d’ocupació o a la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals és objecte d’expedient sancionador.
iii. Una declaració sota jurament o promesa que no té dret a cap altra prestació econòmica pública o privada, nacional o estrangera, pel mateix concepte.
e) En la sol·licitud, l’empresa ha de signar les autoritzacions expresses incorporades al document i que faculten el Govern a fer les comprovacions necessàries, en substitució dels certificats originals acreditatius, que està al corrent de les seves obligacions respecte a la Caixa Andorrana de Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb el comú de la parròquia on està radicada.
f) La sol·licitud ha d’anar acompanyada de la documentació següent:
i. El contracte de treball de durada determinada específic del Programa o el contracte de menors al qual s’obliguen ambdós parts en cas que s’aprovin els beneficis del Programa.
ii. El document d’autorització de domiciliació bancària amb la finalitat que es pugui domiciliar el pagament de la subvenció prevista en el supòsit que la sol·licitud es resolgui favorablement.
iii. El consentiment informat de tractament de dades personals signat per la persona contractada del Programa que autoritza l’intercanvi de dades personals entre la Caixa Andorrana de Seguretat Social i el SOA relatives als períodes d’incapacitat laboral transitòria, de descans per maternitat o paternitat, o per a la parella que hagi reconegut legalment l’infant, per adopció o acolliment familiar i de descans per risc durant l’embaràs, i/o les dates d’alta i de baixa en l’empresa corresponent al període de contractació, amb la finalitat que el SOA pugui calcular l’import corresponent de la subvenció mensual atorgada a l’empresa beneficiària del Programa.
ii. El document d’autorització de domiciliació bancària amb la finalitat que es pugui domiciliar el pagament de la subvenció prevista en el supòsit que la sol·licitud es resolgui favorablement.
iii. El consentiment informat de tractament de dades personals signat per la persona contractada del Programa que autoritza l’intercanvi de dades personals entre la Caixa Andorrana de Seguretat Social i el SOA relatives als períodes d’incapacitat laboral transitòria, de descans per maternitat o paternitat, o per a la parella que hagi reconegut legalment l’infant, per adopció o acolliment familiar i de descans per risc durant l’embaràs, i/o les dates d’alta i de baixa en l’empresa corresponent al període de contractació, amb la finalitat que el SOA pugui calcular l’import corresponent de la subvenció mensual atorgada a l’empresa beneficiària del Programa.
3. Procediment per acreditar la contractació indefinida immediatament posterior al contracte determinat inicial de sis mesos:
Per beneficiar-se de la subvenció per a la contractació indefinida, com a mínim quinze dies naturals abans que finalitzi el contracte determinat de sis mesos l’empresa beneficiària del Programa ha d’acreditar davant del SOA que ha convingut amb la persona destinatària del Programa un contracte de treball de caràcter indefinit, mitjançant el lliurament d’una còpia de l’original d’aquest contracte.
4. Procediment per acreditar la reducció de la jornada laboral de persones amb discapacitat o en situació de vulnerabilitat:
La jornada laboral de persones amb discapacitat o en situació de vulnerabilitat contractades mitjançant el Programa es podrà reduir durant els sis mesos del contracte de durada determinada o durant els sis primers mesos del contracte indefinit. L’empresa beneficiària del programa ha d’acreditar davant del SOA que ha convingut amb la persona destinatària del Programa una addenda al contracte de treball informant de la reducció de la jornada laboral, mitjançant el lliurament d’una còpia de l’original d’aquesta addenda com a mínim quinze dies abans que s’apliqui aquesta reducció.
5. Si alguna sol·licitud objecte del Programa no compleix els requisits establerts als apartats 1, 2 i 3 d’aquest article, es requereix a l’empresa interessada que l’esmeni en un termini de deu dies hàbils. Si no ho fa així, s’entén que desisteix de la sol·licitud i es dicta la resolució d’arxivament corresponent.
Article 16. Criteris de tramitació
Les sol·licituds que reuneixin tots els requisits exigits per obtenir els beneficis del Programa es resolen favorablement per ordre cronològic d’entrada.
Article 17. Seguiment i control
1. El departament encarregat de l’ocupació pot verificar, amb la periodicitat que entengui oportuna, el compliment efectiu de les obligacions i dels objectius del Programa, i que l’empresa beneficiària mantingui en tot moment les condicions i els requisits que fonamenten la concessió dels beneficis.
2. Amb aquesta finalitat, el departament encarregat de l’ocupació pot requerir a l’empresa la documentació i els justificants que consideri necessaris amb vista a efectuar el seguiment i els controls oportuns.
Cosa que es fa pública per a coneixement general.
Andorra la Vella, 5 de març del 2025
Xavier Espot Zamora
Cap de Govern
Cap de Govern