Carregant...
 

Decret 72/2025, del 5-3-2025, pel qual s’aprova el Reglament del Programa de foment de la contractació i la formació pràctica en el si de l’empresa dels joves actius que han assolit les competències d’un programa d’inclusió sociolaboral.



Exposició de motius

Les polítiques actives d’ocupació es materialitzen en un conjunt de programes i mesures de foment de l’ocupació i la formació, per millorar l’accés a llocs de treball de les persones que es troben en situació de desocupació i cercar un equilibri entre l’oferta i la demanda d’aquests llocs de treball.

La Llei 4/2019, del 31 de gener, d’ocupació regula aquesta matèria i el Decret del 12-2-2020 d’aprovació del Reglament de l’ocupació la desenvolupa al capítol cinquè, que regula les polítiques d’ocupació, concretament en els articles del 28 al 32, que es refereixen específicament a la convocatòria dels programes i assenyalen els aspectes del procediment de tramitació de les sol·licituds.

La convocatòria dels programes de millora de l’ocupabilitat té com a objectiu general, d’acord amb les necessitats del mercat de treball i les condicions de les persones en situació de desocupació, fomentar una ocupació de qualitat tan estable com sigui possible.

D’ençà dels primers programes engegats el 2012, any rere any s’han aprovat els diferents programes de foment de l’ocupació i la contractació, ja sigui orientats al sector privat o al sector públic, per oferir així solucions ajustades i adequades a cada moment, tenint en compte el context socioeconòmic.

El 2024, la situació del mercat laboral ha seguit la tendència del 2023, caracteritzada per un nombre elevat d’ofertes de llocs de treball per cobrir i un decrement progressiu del nombre de persones registrades al Servei d’Ocupació.

En aquest context, enguany es promou el Programa de foment de la contractació i la formació pràctica en el si de l’empresa dels joves actius que han assolit les competències d’un programa d’inclusió sociolaboral. Aquest Programa s’ha anat consolidant en les edicions anteriors i té per objectiu fomentar la contractació dels joves i la seva qualificació professional mitjançant un procés d’adquisició de la pràctica o de l’experiència professional en l’àmbit laboral, que pot anar acompanyat d’un procés formatiu teòric en les situacions en què es consideri convenient.

Poden ser beneficiaris d’aquest Programa tant els joves que han acabat l’etapa d’escolaritat obligatòria i no han obtingut un certificat, o bé que han abandonat els estudis prematurament i no han tingut una experiència laboral rellevant –la qual cosa els pot conduir a una situació d’exclusió social–, i que acreditin haver superat satisfactòriament algun dels programes d’inserció laboral que porten a terme organismes públics o assimilats, com també els que disposin d’un informe favorable d’alguna de les àrees que atenen adolescents i joves del ministeri competent en matèria d’afers socials, o de l’orientador de referència del Servei d’Ocupació, després de l’adhesió a l’itinerari d’orientació per a joves actius.

Aquest Programa comporta una primera etapa, que es pot desenvolupar en l’àmbit formatiu mitjançant un programa per a la millora de l’ocupabilitat d’aquests joves, o bé en altres àmbits que fomentin la millora de l’ocupabilitat d’aquests mateixos joves, mitjançant el desenvolupament de competències específiques, transversals i laborals durant l’itinerari previ a l’accés al món laboral.

La segona etapa es desenvolupa en l’àmbit laboral i fomenta la contractació i la formació dels joves que hagin superat satisfactòriament l’etapa anterior, mitjançant el Programa de foment de la contractació i la formació pràctica en el si de l’empresa dels joves actius que han assolit les competències d’un programa d’inclusió sociolaboral, que és objecte d’aquest Reglament.

La contractació dels joves mitjançant aquest Programa es fomenta mitjançant subvencions destinades a les empreses que desenvolupen legalment la seva activitat al Principat d’Andorra, les entitats parapúbliques, els organismes autònoms, les societats públiques o les entitats sense afany de lucre del Principat d’Andorra que s’acullen al Programa, amb la presentació prèvia d’una oferta de treball i la selecció d’un dels joves proposats pel Servei d’Ocupació, i que formalitzen el contracte de treball amb les condicions específiques del Programa.

Tenint en compte que l’objectiu del Programa és fomentar la contractació de forma estable, i en vista de l’increment del salari mínim horari interprofessional, s’augmenten els imports de la subvenció, que s’eleven a 528 euros mensuals durant els sis mesos del contracte de durada determinada i a 589 euros mensuals els sis mesos posteriors del contracte indefinit, amb una subvenció total de 6.702 euros per a tota la durada del Programa, finançats a través de la partida pressupostària corresponent.

A més, es conserva la prima total de 500 euros per a les empreses que contractin més d’una persona. Aquesta prima és aplicable a la contractació mitjançant qualsevol dels programes destinats al foment de la contractació aprovats per a l’exercici del 2025, sempre que les persones contractades hagin finalitzat les dos fases del Programa (sis mesos de contracte de durada determinada més sis mesos de contracte indefinit).

Alhora, es preveu la possibilitat per al col·lectiu de persones amb discapacitat o en situació de vulnerabilitat de reduir la jornada laboral en curs de contracte, en els casos en què sigui necessari, prèvia formalització d’una addenda al contracte, la qual cosa comporta una reducció de la subvenció proporcional al temps reduït.

Enguany es manté també la possibilitat que les persones contractades a través del Programa puguin efectuar fins a dos formacions gratuïtes de la cartera de formacions que proposa el Servei d’Ocupació durant el primer any de contracte, sempre que ho sol·licitin l’empresa i el treballador. Aquesta formació s’ha d’efectuar durant la jornada laboral i s’inclou dins del temps treballat.

Aquest Reglament s’estructura en tres capítols. El primer, dedicat a les disposicions generals, regula l’objecte, el règim jurídic, els beneficiaris els destinataris, i els beneficis i el contingut del Programa. El capítol segon regula les condicions del Programa; estableix les característiques dels contractes; fixa les obligacions dels beneficiaris i dels destinataris del Programa, i les actuacions de tutorització; estableix la subvenció; desenvolupa la concurrència i les incompatibilitats, i concreta la vigència i les causes de revisió, revocació i restitució. El darrer capítol tracta dels procediments i inclou la gestió del Programa i dels beneficis, la tramitació de les sol·licituds i de la documentació, els criteris de tramitació de les sol·licituds, i el seguiment i control.

D’acord amb l’article 32.1 de la Llei 32/2018, del 6 de desembre, qualificada d’acció sindical i patronal, i l’article 3.1.a del Decret del 13-11-2019 pel qual s’aprova el Reglament regulador del Consell Econòmic i Social, aquest òrgan ha emès el corresponent dictamen preceptiu i no vinculant, de data 25 de febrer del 2025, i d’acord amb l’article 28 del Reglament de l’ocupació, el Servei d’Ocupació ha emès un informe amb caràcter preceptiu i no vinculant, de data 26 de febrer del 2025, després de fer una consulta al Consell Econòmic i Social.

Ateses les consideracions esmentades, i a proposta de la Ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, el Govern, en la sessió del dia 5 de març del 2025, aprova aquest Decret amb el contingut següent:
Article únic

S’aprova el Reglament del programa de foment de la contractació i la formació pràctica en el si de l’empresa dels joves actius que han assolit les competències d’un programa d’inclusió sociolaboral, que entrarà en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

Reglament del Programa de foment de la contractació i la formació pràctica en el si de l’empresa dels joves actius que han assolit les competències d’un programa d’inclusió sociolaboral

Capítol primer. Disposicions generals

Article 1. Objecte

El Programa de foment de la contractació i la formació pràctica en el si de l’empresa dels joves actius que han assolit les competències d’un programa d’inclusió sociolaboral (d’ara endavant, “el Programa”) té per objecte fomentar la contractació i la formació dels joves de 16 a 25 anys inscrits al Servei d’Ocupació (en endavant, “SOA”) en situació de recerca de feina. Hi poden accedir si han superat satisfactòriament algun dels programes d’inserció laboral que porten a terme organismes públics o assimilats, o que disposin d’un informe favorable d’alguna de les àrees que atenen adolescents i joves del ministeri competent en matèria d’afers socials o de l’orientador de referència del SOA, després de l’adhesió a l’itinerari d’orientació per a joves actius.
Article 2. Règim jurídic

1. El Programa desenvolupa les previsions establertes en el Reglament de l’ocupació, aprovat pel Decret del 12-2-2020, especialment als articles del 28 al 32, pel que fa a la convocatòria i el procediment per a la tramitació i la resolució de les sol·licituds, com també en relació amb el recurs, la revisió, la revocació i la restitució i la renúncia.

2. La relació laboral que s’estableix entre les empreses o les entitats beneficiàries del Programa (en endavant, denominades “empreses”) i les persones inscrites al SOA seleccionades per acollir-se al Programa es regula per la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals. El Departament d’Ocupació i Treball queda exonerat de qualsevol qüestió que pugui sorgir en la relació laboral entre l’empresa i la persona destinatària del Programa.
Article 3. Beneficiaris del Programa

1. Es poden beneficiar de les accions previstes en el Programa les empreses que desenvolupin legalment la seva activitat al Principat d’Andorra, les entitats parapúbliques, els organismes autònoms, les societats públiques i les entitats sense afany de lucre del Principat d’Andorra.

2. Queden exclosos d’aquest Programa els supòsits previstos a l’article 2 de la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals.

3. No poden ser beneficiàries del Programa les empreses que:

a) Sol·licitin contractar el cònjuge, els ascendents, els descendents i la resta de parents, per consanguinitat o afinitat fins al segon grau inclòs, de l’empresari o de les persones que tinguin el control empresarial, segons el que estableix la legislació en matèria de comptabilitat dels empresaris, o bé que siguin membres dels òrgans d’administració de l’empresa quan tingui la forma jurídica de societat.
b) Sol·licitin contractar treballadors que hagin tingut qualsevol relació laboral amb l’empresa, amb la seva successora o amb el grup d’empreses, en els dotze mesos immediatament anteriors a la data de la contractació, llevat que aquesta relació laboral s’hagi desenvolupat en el marc d’un dels programes previs que donen accés al Programa.
c) Tinguin autoritzada l’activitat d’empreses de treball temporal.
d) Tinguin autoritzada qualsevol activitat que comporti de manera directa o indirecta la cessió de treballadors.
e) En la data de la sol·licitud no estiguin al corrent de les cotitzacions a la Caixa Andorrana de Seguretat Social, ni al corrent de qualsevol obligació tributària de l’Administració pública, a excepció de les empreses que tinguin acceptat el pagament fraccionat del deute amb l’Administració pública.
Si el SOA constata l’existència d’un deute amb l’Administració pública, ho ha de comunicar a l’empresa, que disposa d’un màxim de cinc (5) dies hàbils a comptar de la data de la comunicació per resoldre-ho i informar-ne el SOA. En el cas contrari la sol·licitud es resol desfavorablement.
f) Hagin instat un acomiadament no causal o per causes objectives durant els tres mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud amb la finalitat de substituir les persones acomiadades per persones contractades a través del Programa.
g) Percebin alguna altra prestació econòmica pública o privada, nacional o estrangera, pel mateix concepte.
h) Hagin donat d’alta la persona contractada a la Caixa Andorrana de Seguretat Social abans d’haver registrat al Servei de Tràmits del Govern la sol·licitud corresponent per acollir-se al Programa específic.

Article 4. Destinataris del Programa

Poden ser persones destinatàries de les accions previstes en el Programa les persones usuàries del SOA que reuneixin cumulativament els requisits següents:

a) Ser de nacionalitat andorrana o estrangeres, legalment residents a Andorra, o ser estrangeres amb una autorització de treball vigent o de residència per raó de reagrupament familiar, i tenir una edat compresa entre els 16 i els 25 anys en el moment de la intermediació amb l’oferta de treball presentada pel Programa.
b) Constar inscrites al SOA en recerca de feina i estar adherides a l’itinerari d’orientació específic per a joves actius de 16 a 25 anys.
c) Acreditar, mitjançant el certificat corresponent, haver superat satisfactòriament algun dels programes d’inserció laboral que porten a terme organismes públics o assimilats, o disposar d’un informe favorable d’alguna de les àrees que atenen adolescents i joves del ministeri competent en matèria d’afers socials o de l’orientador de referència del SOA.
d) Signar, conjuntament amb els pares o tutors legals en el supòsit de ser menors d’edat, el compromís d’inserció activa, mitjançant el qual el jove treballador es compromet a participar de forma efectiva en les accions d’informació, orientació, formació i capacitació pràctica adreçades a millorar la seva ocupabilitat.

Article 5. Beneficis del Programa

1. Els beneficis del Programa consisteixen en subvencions econòmiques, d’acord amb el que estableix l’article 26.1.a del Reglament de l’ocupació, i s’atribueixen en aplicació del règim reglat.

2. Pot ser objecte de subvenció econòmica, en seguiment de les previsions del Programa, la contractació de persones demandants d’ocupació en situació de recerca de feina inscrites al SOA d’acord amb el que estableix l’article 4 d’aquest Reglament.
Article 6. Contingut del Programa

1. El Programa pretén fomentar la contractació i la formació pràctica en el si de l’empresa dels joves amb l’objectiu de millorar la seva qualificació professional i la seva ocupabilitat, mitjançant la subvenció de la contractació per part de les empreses.

2. El Programa s’estructura en dos fases successives:

a) En la primera fase s’estableix un contracte inicial de durada determinada de sis mesos, amb formació pràctica i, si escau, teòrica.
b) En la segona fase i consecutivament al contracte de durada determinada inicial, es fomenta la contractació indefinida de la persona.


3. La diversitat de situacions objecte del Programa, tant dels joves treballadors que han d’assolir noves habilitats per incorporar-se al mercat de treball com dels organismes, entitats o empreses que han de contractar els joves treballadors sense experiència professional en el sector, implica que hi hagi accions formatives al llarg de la primera fase que es concretin de manera individualitzada per a cada jove treballador contractat, mitjançant un itinerari formatiu individual bàsic que ha de dissenyar el departament o l’entitat que s’encarregui del procés formatiu de cada jove, en el moment de la contractació i d’acord amb aquest Reglament. Aquest itinerari formatiu individual bàsic s’estableix en funció del lloc de treball.

Capítol segon. Condicions del Programa

Article 7. Característiques dels contractes

1. El contracte de treball ha de recollir almenys els pactes següents:

a) La jornada legal ordinària de quaranta hores de treball setmanal. En el cas dels joves amb discapacitat o dels que es troben en una situació de vulnerabilitat, o bé si es determina en l’itinerari d’orientació del SOA, la jornada pot ser inferior a quaranta hores de treball setmanal.
b) Una durada determinada de sis mesos del primer contracte de treball i una durada indefinida del segon contracte de treball.
c) Un període de prova d’un mes per al primer contracte de durada determinada de sis mesos.
d) Un salari fix igual o superior al salari mínim vigent segons la jornada.
e) La possibilitat de dur a terme un màxim de dos formacions gratuïtes, incloses en la cartera de formacions del SOA, durant el primer any de contracte sempre que la formació estigui relacionada amb les funcions i les tasques que porta a terme el treballador o que li permeti desenvolupar competències que millorin l’acompliment en el seu lloc de treball. L’empresa i el treballador ho han de sol·licitar al departament encarregat de l’ocupació.
f) Que el temps dedicat a la formació teòrica prevista eventualment en el primer contracte i a les formacions referides en l’apartat e) s’inclogui en la jornada legal de treball. El còmput total d’hores de formació i de treball efectiu no pot excedir vuit hores diàries o la part proporcional en funció de la jornada pactada.
g) El nomenament d’una persona responsable encarregada de fer la tutorització i el seguiment individualitzat de la formació pràctica i/o teòrica del jove treballador destinatari del Programa.


2. En el supòsit que el jove treballador contractat sigui menor d’edat, el contracte específic del Programa se substitueix pel contracte oficial de menors amb les mateixes condicions descrites anteriorment i d’acord amb el que estableix la legislació laboral vigent.

L’edat del jove treballador, a tots els efectes del Programa, es determina en la data de la intermediació efectiva amb l’oferta presentada pel Programa.
Article 8. Obligacions dels beneficiaris del Programa

Les empreses beneficiàries del Programa, a més de les obligacions que estableixen la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals i la normativa laboral aplicable vigent, estan sotmeses a les obligacions següents:

a) Convenir amb la persona destinatària del Programa un contracte que reuneixi els requisits establerts a l’article 7 d’aquest Reglament i lliurar-ne una còpia al SOA, juntament amb els altres documents previstos en la convocatòria del mateix Programa.
b) Complir l’objectiu, executar el projecte, dur a terme l’activitat i seguir el propòsit que estableix el Programa i que dona lloc a la concessió dels beneficis, així com acreditar-ho davant el SOA.
c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control que estableixi el SOA o l’òrgan delegat a aquest efecte.
d) Comunicar al SOA, en un termini màxim de vuit dies hàbils, l’obtenció d’altres subvencions, bonificacions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat.
e) Comunicar al SOA tota alteració dels requisits i/o de les condicions que es van tenir en compte per concedir els beneficis del Programa, en un termini màxim d’un mes des que el fet es produeix.
f) Facilitar al SOA les dades sobre les incidències produïdes en el decurs de l’execució del contracte que siguin necessàries per gestionar la subvenció, i de manera específica:
i. La no assistència o la manca de col·laboració de la persona assalariada en el Programa que cal dur a terme.
ii. La situació de baixa per malaltia o accident de la persona assalariada.
iii. La suspensió o l’extinció del contracte de treball per qualsevol causa.
iv. El cessament de les activitats empresarials.
v. La declaració en situació d’arranjament judicial o de fallida.
vi. En general, qualsevol altra circumstància que afecti l’assoliment dels objectius del Programa.

g) Col·laborar en les tasques de seguiment del Programa que dugui a terme el SOA.
h) Restituir els fons percebuts en cas de revocació dels beneficis del Programa.
i) Nomenar entre els seus treballadors una persona responsable encarregada de fer la tutorització i el seguiment individualitzat de les condicions de treball convingudes i de la formació pràctica, amb la finalitat que s’assoleixin els objectius del Programa.
j) Col·laborar, en els casos en què s’hagi considerat convenient, en les tasques de seguiment i de validació de l’itinerari formatiu que dugui a terme el departament o l’entitat que s’encarregui de la capacitació i el seguiment de cada jove.
k) Assegurar que cada persona contractada pugui efectuar les formacions proposades pel SOA.

Article 9. Obligacions dels destinataris del Programa

Les persones destinatàries del Programa, a més de les obligacions que estableixen la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals i la normativa laboral aplicable vigent, estan sotmeses a les obligacions següents:

a) Complir les obligacions establertes en la Llei 4/2019, del 31 de gener, d’ocupació i en el Decret del 12-2-2020, d’aprovació del Reglament de l’ocupació.
b) Col·laborar activament en les tasques de seguiment que estableixi el SOA.
c) Participar de forma efectiva en les accions d’informació, orientació, formació i capacitació adreçades a millorar la seva ocupabilitat.
d) Seguir les recomanacions i les instruccions de la persona responsable de la tutorització nomenada per fer el seguiment de la formació pràctica en el si de l’empresa, així com del coordinador encarregat de fer el seguiment de l’itinerari formatiu pràctic i teòric individual.

Article 10. Actuacions de tutorització

1. Les empreses beneficiàries del Programa han de nomenar entre els seus treballadors una persona responsable de fer la tutorització i el seguiment de la contractació i d’oferir al jove treballador destinatari del Programa una atenció personalitzada de suport i orientació perquè identifiqui i desenvolupi els seus recursos i competències en el marc de la formació pràctica.

2. La persona responsable de la tutorització i el seguiment del jove treballador ha de planificar i dur a terme la seva acció formativa en contacte amb el coordinador que designa el departament o l’entitat que s’encarregui de la capacitació i el seguiment de cada jove, així com col·laborar amb aquesta persona en les tasques de seguiment i d’avaluació de l’itinerari formatiu individualitzat. La persona responsable de la tutorització ha de tenir una experiència mínima de tres anys en l’activitat professional que dugui a terme el jove treballador, i ha de disposar d’habilitats per a la capacitació i la formació dels joves.

3. La persona responsable de la tutorització no pot exercir les seves funcions amb més de tres treballadors de manera simultània.

4. El coordinador nomenat pel departament o l’entitat que s’encarregui de la capacitació i el seguiment de cada jove és responsable de vetllar pel desenvolupament correcte de la formació pràctica del jove treballador i fer el seguiment de l’itinerari formatiu complementari que es pugui establir en cada cas.

5. El departament o l’entitat que s’encarregui de la capacitació i el seguiment de cada jove ha d’informar el SOA sobre la validació de l’itinerari formatiu establert, així com de la formació pràctica i teòrica que el jove treballador hagi rebut.
Article 11. Subvenció

1. L’import total de la subvenció és de fins a 6.702 euros o 7.002 euros per dotze mesos de contractació i una jornada legal ordinària de quaranta hores de treball setmanal, segons si s’ha convingut o no una formació teòrica d’acord amb el que segueix:

a) En la primera fase, el contracte inicial de durada determinada, el període màxim de subvenció és de sis mesos, per un import total de 3.168 euros, que correspon a la suma de 528 euros mensuals.
En el supòsit que les parts convinguin una formació teòrica, l’empresa, l’entitat parapública, l’organisme autònom, la societat pública o l’entitat sense afany de lucre beneficiari del Programa ha d’acreditar el cost de la formació teòrica que s’ha facilitat al jove treballador destinatari del Programa durant el primer any de contracte, mitjançant la factura corresponent emesa per l’empresa o l’organisme prestador del servei, i també l’acreditació bancària del pagament. L’import de la formació és a càrrec del beneficiari i se subvenciona mitjançant un únic pagament fins a un màxim de 300 euros.
b) En la segona fase, es fomenta la contractació indefinida de la persona destinatària del Programa una vegada ha finalitzat el contracte de durada determinada, amb l’acreditació prèvia del contracte formalitzat, segons disposa l’apartat 3 de l’article 16 d’aquest Reglament. Se subvencionen, com a màxim, els sis primers mesos del contracte indefinit, per un import total de 3.534 euros, que correspon a la suma de 589 euros mensuals.


2. Els imports de la subvenció prevista en la primera i la segona fases es redueixen proporcionalment en cas que la jornada sigui inferior a quaranta hores de treball setmanal.

3. Els imports de la subvenció prevista en la primera i la segona fases s’abonen a les empreses beneficiàries del Programa en funció de l’evolució de la contractació, per mensualitats completes i vençudes, a comptar de la data d’inici de la relació laboral. En els casos en què es redueixi la jornada laboral, es reduirà l’import de la subvenció en la mateixa proporció.

4. L’acabament anticipat de la relació laboral per les causes que siguin suposa la finalització del pagament de la subvenció –l’import de la qual serà proporcional als dies de la mensualitat transcorreguts fins a la finalització del contracte– i la baixa del beneficiari del Programa, sense perjudici de l’obligació, si escau, de restituir les subvencions rebudes, d’acord amb el que disposa l’article 14 d’aquest Reglament.

5. La suspensió del contracte de treball per les causes previstes a l’article 31 de la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals determina la pèrdua de la subvenció proporcionalment als dies de suspensió generats durant un mes.

6. Les empreses que contractin més d’una persona mitjançant qualsevol dels programes destinats al foment de la contractació vigents el 2025 es beneficien d’una prima de 500 euros, sempre que les persones contractades hagin finalitzat les dos fases del Programa, consistents en sis mesos de contracte de durada determinada i sis mesos de contracte indefinit. L’import de la prima s’abona a les empreses beneficiàries un cop vençut el dit termini.

7. La data prevista de finalització del contracte de durada determinada no queda alterada encara que, amb anterioritat, s’hagi suspès el contracte per les causes previstes a l’article 31 de la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals.
Article 12. Concurrència i incompatibilitats

1. Per a les empreses beneficiàries i per a les persones destinatàries del Programa, els seus beneficis no són compatibles amb els d’altres programes que es puguin aprovar en el desenvolupament del Reglament de l’ocupació, llevat que s’indiqui altrament en el programa corresponent.

2. Per a les persones destinatàries del Programa, la contractació és incompatible amb els ajuts econòmics per desocupació involuntària regulats en la reglamentació en matèria de prestacions econòmiques dels serveis socials i sociosanitaris, i amb altres programes que es puguin aprovar per desenvolupar el Reglament de l’ocupació, llevat que s’indiqui altrament en el programa corresponent.
Article 13. Vigència

Les empreses beneficiàries i les persones destinatàries del Programa es poden acollir als seus beneficis des del dia que entri en vigor aquest Reglament fins al 31 de desembre del 2025, sempre que les sol·licituds es presentin abans de l’1 de desembre del 2025, sense perjudici que els pagaments acordats fins al 31 de desembre del 2025 es puguin fer després d’aquesta data, tot plegat fins a exhaurir la partida pressupostària corresponent.
Article 14. Causes de revisió, revocació i restitució

1. El ministeri competent en matèria d’ocupació pot revisar, mitjançant l’obertura del procediment d’instrucció a aquest efecte, els beneficis ja concedits i revocar la resolució de la concessió en cas que s’alterin les condicions o els requisits que en van facultar l’obtenció, així com reclamar la restitució de les quantitats rebudes indegudament.

2. La instrucció de l’expedient de revisió ha de garantir l’audiència de les persones interessades, i és a càrrec del departament encarregat de l’ocupació emetre la proposta de resolució al ministre competent en matèria d’ocupació, el qual resol l’expedient.

3. Són causes de revocació:

a) L’acabament anticipat de la relació laboral per qualsevol causa.
b) L’incompliment de les obligacions establertes per part de les empreses beneficiàries del Programa.
c) L’incompliment de les obligacions establertes per part de les persones destinatàries del Programa.
d) La concurrència d’alguna de les causes d’incompatibilitat previstes a l’article 12 d’aquest Reglament.

Capítol tercer. Procediments

Article 15. Gestió del Programa i dels beneficis

La gestió del Programa i dels beneficis del Programa correspon al departament encarregat de l’ocupació.
Article 16. Tramitació de les sol·licituds i de la documentació

1. Tramitació prèvia al Servei d’Ocupació:

a) L’empresa interessada ha de presentar al SOA una oferta de treball, mitjançant el formulari corresponent disponible a la pàgina web del departament encarregat del treball.
b) El SOA preselecciona, entre les persones desocupades que es poden acollir al Programa, les que reuneixin els requisits de l’oferta de treball i els perfils personal i professional que s’adaptin més bé a aquesta oferta de treball, i amb l’autorització prèvia de les mateixes persones facilita el contacte a l’empresa interessada.
c) L’empresa interessada selecciona una o diverses persones entre les candidates proposades pel SOA.


2. Presentació de la sol·licitud a Tràmits del Govern:

a) La sol·licitud es pot presentar en paper al Servei de Tràmits del Govern mentre no estigui en funcionament el tràmit corresponent en la modalitat electrònica.
b) L’empresa interessada ha de presentar la sol·licitud específica per acollir-se al Programa per a cadascuna de les persones que hagi seleccionat en el marc del Programa.
c) En la sol·licitud s’han d’especificar les dades de l’empresa que sol·licita i les dades de la persona que l’empresa ha seleccionat per contractar-la d’acord amb el Programa i l’empresa i la persona destinatària del programa hi han de signar les obligacions que adquireixen. La sol·licitud, a més, ha d’anar acompanyada de la documentació específica del Programa.
d) En la sol·licitud, l’empresa ha de signar les declaracions que s’incorporen al document respecte del compliment de les obligacions previstes en aquest Reglament, i de manera específica:
i. Que les dades són certes i completes.
ii. Que el sol·licitant està assabentat que una eventual falsedat o omissió en la sol·licitud o en els documents presentats pot donar lloc a la incoació d’un procediment judicial per un possible delicte de falsedat en document públic o oficial i que la comissió de les infraccions previstes a la Llei 4/2019, del 31 de gener, d’ocupació o a la Llei 31/2018, del 6 de desembre, de relacions laborals és objecte d’expedient sancionador.
iii. Una declaració sota jurament o promesa que no té dret a cap altra prestació econòmica pública o privada, nacional o estrangera, pel mateix concepte.

e) En la sol·licitud, l’empresa ha de signar les autoritzacions expresses incorporades al document i que faculten el Govern per fer les comprovacions necessàries, en substitució dels certificats originals acreditatius, que està al corrent de les seves obligacions respecte a la Caixa Andorrana de Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb el comú de la parròquia on està radicada.
f) La sol·licitud ha d’anar acompanyada de la documentació següent:
i. El contracte de treball de durada determinada específic del Programa o el contracte de menors al qual s’obliguen ambdós parts en cas que s’aprovin els beneficis del Programa.
ii. El document d’autorització de domiciliació bancària amb la finalitat que es pugui domiciliar el pagament de la subvenció prevista en el supòsit que la sol·licitud es resolgui favorablement.
iii. El consentiment informat de tractament de dades personals signat per la persona contractada del Programa que autoritza l’intercanvi de dades personals entre la Caixa Andorrana de Seguretat Social i el SOA relatives als períodes d’incapacitat laboral transitòria, de descans per maternitat o paternitat, o per a la parella que hagi reconegut legalment l’infant, per adopció o acolliment familiar i de descans per risc durant l’embaràs, i/o les dates d’alta i de baixa en l’empresa corresponent al període de contractació, amb la finalitat que el SOA pugui calcular l’import corresponent de la subvenció mensual atorgada a l’empresa beneficiària del Programa.


3. Procediment per acreditar la contractació indefinida immediatament posterior al contracte determinat inicial de sis mesos:

Per beneficiar-se de la subvenció per a la contractació indefinida, com a mínim quinze dies naturals abans que finalitzi el contracte determinat de sis mesos l’empresa beneficiària del Programa ha d’acreditar davant del SOA que ha convingut amb la persona destinatària del Programa un contracte de treball de caràcter indefinit, mitjançant el lliurament d’una còpia de l’original d’aquest contracte.

4. Procediment per acreditar la reducció de la jornada laboral de persones amb discapacitat o en situació de vulnerabilitat:

La jornada laboral de persones amb discapacitat o en situació de vulnerabilitat contractades mitjançant el Programa es podrà reduir durant els sis mesos del contracte de durada determinada o durant els sis primers mesos del contracte indefinit. L’empresa beneficiària del programa ha d’acreditar davant del SOA que ha convingut amb la persona destinatària del Programa una addenda al contracte de treball en què s’estableix la reducció de la jornada laboral. L’empresa n’ha d’informar el SOA mitjançant el lliurament d’una còpia de l’original d’aquesta addenda com a mínim quinze dies abans que s’apliqui aquesta reducció.

5. Si alguna sol·licitud objecte del Programa no compleix els requisits establerts als apartats 1, 2 i 3 d’aquest article, es requereix a l’empresa interessada que l’esmeni en un termini de deu dies hàbils. Si no ho fa així, s’entén que desisteix de la sol·licitud i es dicta la resolució d’arxivament corresponent.
Article 17. Criteris de tramitació

Les sol·licituds que reuneixin tots els requisits exigits per obtenir els beneficis del Programa es resolen favorablement per ordre cronològic d’entrada.
Article 18. Seguiment i control

1. El departament encarregat de l’ocupació pot verificar, amb la periodicitat que entengui oportuna, el compliment efectiu de les obligacions i dels objectius del Programa, i que l’empresa beneficiària mantingui en tot moment les condicions i els requisits que fonamenten la concessió dels beneficis.

2. Amb aquesta finalitat, el departament encarregat de l’ocupació pot requerir a l’empresa la documentació i els justificants que consideri necessaris amb vista a efectuar el seguiment i els controls oportuns.


Cosa que es fa pública per a coneixement general.

Andorra la Vella, 5 de març del 2025

Xavier Espot Zamora
Cap de Govern



Portal Jurídic del Principat d’Andorra